DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 5. maj 2017, 05:00

Snazzy skrev:Køre også økonomisk med min. Heller ingen problemer so far. 27.000 km.
Bor du på landet, og har få eller ingen lyskryds de første 30km kørsel, så er chancen - eller risikoen om man vil - større, end hvis du kører økonomi gennem mange kryds/standsning og igangsætninger.

Men nu starter lavinen da vist, nu er der i følge VAGs egne skriftlige udmeldinger, allerede 2 defekte biler i tråden!!! Billede Billede
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 5. maj 2017, 06:54

GranTurismo skrev:
i-s skrev:Melder mig lige ind i klubben med hakkende / glidende DSG7 koblinger.
Bilen har kørt 5500 km og står pt. hos VW.
De ringede i dag og kom med en lang forklaring på hvor normalt det er. Jeg foreslog dem, at vi kunne sætte os ned og ringe til de andre bilmærker og høre om deres også gør det. For hvis de andre mærker også siger det er normalt, så ok med mig. Men hvis ikke, så er det ikke normalt. Alternativt vil jeg godt have det på skrift og så kunne de få nøgle nr 2 og jeg kunne få mine penge igen.
Så ville de godt lige have bilen en dag mere ... Men hvis fabrikken ikke har en løsning, så er det vel dead-end.
Det er fandme kanon at du slår i bordet på den måde!

Du kan jo prøve at spørge dem om min Polo så er unormal, da den ikke glider i koblingen (efter 28.000 km). :mrgreen:
Lige en opfølgning: Fik bilen retur i går. De har lavet grundjustering og kørt en ny lærecyklus - ved ikke om jeg opfangede det korrekt. Værkstedet siger de ikke kan gøre mere, hvilket jeg tror på. Det er jo heller ikke deres skyld og man kan heller ikke forlange de kan rette op på fejl, som fabrikken heller ikke kan. Så hvis jeg vil gøre krav mod dem, så skal jeg tage det med importørens kundeservice. OK - fair nok.
Kørte ca. 300 km i den i går og der virkede det 100%, så må vi se hvor længe det holder.
/Søren.

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 5. maj 2017, 09:11

Dine krav skal være imod forhandleren og ikke importøren. Importøren hæfter ikke over for dig, det er kun forhandleren som gør det.

Du gør det kun mere besværligt for dig selv og risikoen for at tabe sagen er meget større ved at gå direkte til importøren, hvilket er årsagen til at forhandleren siger at du skal gå den vej.

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 5. maj 2017, 09:32

CrAzY-HoRsE skrev:Dine krav skal være imod forhandleren og ikke importøren. Importøren hæfter ikke over for dig, det er kun forhandleren som gør det.

Du gør det kun mere besværligt for dig selv og risikoen for at tabe sagen er meget større ved at gå direkte til importøren, hvilket er årsagen til at forhandleren siger at du skal gå den vej.
Enig! Min forhandler henviste mig direkte til importøren, og jeg kontaktede derefter FDM, som indtil nu har hjulpet mig gennem processen.
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peder » 5. maj 2017, 11:03

Det er altid forhandleren.
De må gerne bruge deres bagland i form af en importør eller fabrikken.
Men de skal overholde tidsfrister mv overfor dig - og du skal gøre dine krav gældende den vej.

Om de får håret i postkassen bagefter eller ikke kan løse problemerne er deres problem - som de selv må redde sig ud af.
Har tit hørt den med at de først skal have importøren til at betale for noget, før de vil tage den ind. Det er ikke rigtigt - de må punge ud, og så se om de kan få dækket udgiften bagefter, og kan de ikke det er det ikke din hovedpine :-)
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 5. maj 2017, 11:56

Ja, i har selvfølgelig helt ret. Det besværliggøres selvfølgelig af, at fænomenet er erklæret for normalt - altså ikke en fejl.
Vi kan vel ikke engang få en 3'ede part (f.eks FDM) til at sige det er en fejl / mangel ?? Og så længe en uvildig krediteret 3'ede part ikke vil sige det, så tror jeg aldrig man vinder det søgsmål.

@Kristian: Har FDM udtalt/dokumenteret det er en fejl/mangel i dit tilfælde ??
/Søren.

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 5. maj 2017, 12:15

Hvis man køber en vare som ændrer sig væsenligt når man tager den i brug, og ikke er oplyst om det ved køb, så er man i sin fulde ret til at lade handlen gå tilbage, længere er den ikke. Det skal står i købsaftalen at DSG koblingen efter "tilkørsel" ikke kan forventes at tage fat hver gang, før at forhandleren kan løbe fra deres ansvar.

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 5. maj 2017, 12:31

i-s skrev:Ja, i har selvfølgelig helt ret. Det besværliggøres selvfølgelig af, at fænomenet er erklæret for normalt - altså ikke en fejl.
Vi kan vel ikke engang få en 3'ede part (f.eks FDM) til at sige det er en fejl / mangel ?? Og så længe en uvildig krediteret 3'ede part ikke vil sige det, så tror jeg aldrig man vinder det søgsmål.

@Kristian: Har FDM udtalt/dokumenteret det er en fejl/mangel i dit tilfælde ??
Nej, i mit tilfælde har det været det punkt i reklamationretten, som omhandler at reparation skal ske indenfor rimelig tid, der har været på tale med FDM.

Jeg tog i mod en kompensation fra SMC, mod at vente på den 'nyudviklede' kobling, og har derved sandsynligvis skudt min egen sag i sænk, men har ikke opgivet endnu...

Bilen kører stadig af lort, og det kan bare ikke være rigtigt!!!
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 5. maj 2017, 17:05

CrAzY-HoRsE skrev:Hvis man køber en vare som ændrer sig væsenligt når man tager den i brug, og ikke er oplyst om det ved køb, så er man i sin fulde ret til at lade handlen gå tilbage, længere er den ikke. Det skal står i købsaftalen at DSG koblingen efter "tilkørsel" ikke kan forventes at tage fat hver gang, før at forhandleren kan løbe fra deres ansvar.
Ja .. problemet er så, at VW mener det er en skønhedsfejl og altså ikke noget væsentligt.
/Søren.

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 5. maj 2017, 17:08

i-s skrev:
CrAzY-HoRsE skrev:Hvis man køber en vare som ændrer sig væsenligt når man tager den i brug, og ikke er oplyst om det ved køb, så er man i sin fulde ret til at lade handlen gå tilbage, længere er den ikke. Det skal står i købsaftalen at DSG koblingen efter "tilkørsel" ikke kan forventes at tage fat hver gang, før at forhandleren kan løbe fra deres ansvar.
Ja .. problemet er så, at VW mener det er en skønhedsfejl og altså ikke noget væsentligt.
Og købeloven er ligegyldig, hvis 'fejlen' er generel, og dermed en 'egenskab'!...
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 5. maj 2017, 17:21

i-s husk at give den noget tæv engang imellem her i starten...

Dagens DSG-helsetip.

:mrgreen:
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Snazzy
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 22. feb 2011, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Snazzy » 5. maj 2017, 18:56

Kristian_H skrev:
Snazzy skrev:Køre også økonomisk med min. Heller ingen problemer so far. 27.000 km.
Bor du på landet, og har få eller ingen lyskryds de første 30km kørsel, så er chancen - eller risikoen om man vil - større, end hvis du kører økonomi gennem mange kryds/standsning og igangsætninger.

Men nu starter lavinen da vist, nu er der i følge VAGs egne skriftlige udmeldinger, allerede 2 defekte biler i tråden!!! Billede Billede

Jeg bor inde midt i byen :)
2016 - Polo BlueGT 1.4 TSI ACT 150 HK DSG7 M Xenon, Adaptiv Cruise Control og Sportsundervogn.
2015 - Scirocco R 2010 DSG M Xenon og RNS510, DCC undervogn.
2015 - Solgte Scirocco 1.4 - Købte Scirocco R
2013 - Byttede Cruze med 1.4 TSI Scirocco 160 HK DSG
2011 - Købte Chevrolet Cruze fra ny

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 5. maj 2017, 19:23

GranTurismo skrev:i-s husk at give den noget tæv engang imellem her i starten...

Dagens DSG-helsetip.

:mrgreen:
Tak for tippet. Det antydede de også over for mig.
/Søren.

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 5. maj 2017, 19:58

Kristian_H skrev:
i-s skrev:
CrAzY-HoRsE skrev:Hvis man køber en vare som ændrer sig væsenligt når man tager den i brug, og ikke er oplyst om det ved køb, så er man i sin fulde ret til at lade handlen gå tilbage, længere er den ikke. Det skal står i købsaftalen at DSG koblingen efter "tilkørsel" ikke kan forventes at tage fat hver gang, før at forhandleren kan løbe fra deres ansvar.
Ja .. problemet er så, at VW mener det er en skønhedsfejl og altså ikke noget væsentligt.
Og købeloven er ligegyldig, hvis 'fejlen' er generel, og dermed en 'egenskab'!...
VW vil aldrig få ret i at det er en skønhedsfejl, for det kan være livsfarligt hvis koblingen svigter midt i en overhaling.

Generelle fejl som ikke er på deres andre biler eller andre mærker skal oplyses før køb, så de kan ikke bare trække "egenskab" kortet.

Det er sgu bare at gå i krig med dem sammen med en advokat, de kan ikke snige sig uden om.

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 5. maj 2017, 20:06

Snazzy skrev:
Kristian_H skrev:
Snazzy skrev:Køre også økonomisk med min. Heller ingen problemer so far. 27.000 km.
Bor du på landet, og har få eller ingen lyskryds de første 30km kørsel, så er chancen - eller risikoen om man vil - større, end hvis du kører økonomi gennem mange kryds/standsning og igangsætninger.

Men nu starter lavinen da vist, nu er der i følge VAGs egne skriftlige udmeldinger, allerede 2 defekte biler i tråden!!! Billede Billede

Jeg bor inde midt i byen :)
By-kørsel er ifølge VAG vejen frem hvis man har en bil med DQ200. Bor du på landet, og i nordisk klima med megen fugt, er du fucked! Billede
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 5. maj 2017, 20:12

CrAzY-HoRsE skrev:
Kristian_H skrev:
i-s skrev: Ja .. problemet er så, at VW mener det er en skønhedsfejl og altså ikke noget væsentligt.
Og købeloven er ligegyldig, hvis 'fejlen' er generel, og dermed en 'egenskab'!...
VW vil aldrig få ret i at det er en skønhedsfejl, for det kan være livsfarligt hvis koblingen svigter midt i en overhaling.

Generelle fejl som ikke er på deres andre biler eller andre mærker skal oplyses før køb, så de kan ikke bare trække "egenskab" kortet.

Det er sgu bare at gå i krig med dem sammen med en advokat, de kan ikke snige sig uden om.
Koblingen svigter jo da heldigvis ikke, men glider 'kun' - til mega irritation, for dem som bemærker det.

Det er iflg VAG, en 'egenskab' på de biler med den omtalte drivlinie...
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 5. maj 2017, 20:36

Kristian_H skrev:
CrAzY-HoRsE skrev:
Kristian_H skrev: Og købeloven er ligegyldig, hvis 'fejlen' er generel, og dermed en 'egenskab'!...
VW vil aldrig få ret i at det er en skønhedsfejl, for det kan være livsfarligt hvis koblingen svigter midt i en overhaling.

Generelle fejl som ikke er på deres andre biler eller andre mærker skal oplyses før køb, så de kan ikke bare trække "egenskab" kortet.

Det er sgu bare at gå i krig med dem sammen med en advokat, de kan ikke snige sig uden om.
Koblingen svigter jo da heldigvis ikke, men glider 'kun' - til mega irritation, for dem som bemærker det.

Det er iflg VAG, en 'egenskab' på de biler med den omtalte drivlinie...
Eftersom det er den eneste drivlinie med denne fejl både hos VW og andre mærker, så er den unormal og burde have været oplyst ved købet, ellers er varen jo solgt under falske forudsætninger og så kan handlen gå tilbage. Sagt på en anden måde, det er ikke forventeligt at en automatisk gearkasse glider i koblingen, det havde det været hvis de havde gjort det de sidste 30 år hos alle fabrikanter, så derfor bør det oplyses ved køb at denne gearkasse efter tilkøring vil glide i koblingen.

Janke
Nyt medlem
Indlæg: 107
Tilmeldt: 24. apr 2015, 11:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Janke » 5. maj 2017, 21:24

Seneste udvikling i min sag:

Hej Morten.

Som svar på din henvendelse er vi blevet oplyst at de hos ŠKODA i Gladsaxe har undersøgt din bil, og at der her ikke er blevet konstateret en mangel ved gearkassen.

Bilens gearkasse opfører sig som den er designet til, og værkstedet hverken kan eller må påbegynde reparationer, da adfærden ifølge forskrifterne fra fabrikken ikke kan ændres.

Vi kan derfor ikke være behjælpelige i din sag, og betragter med dette svar sagen som værende afsluttet.

Denne mail er sendt med kopi til ŠKODA i Gladsaxe.

Med venlig hilsen / Kind regards

Skandinavisk Motor Co.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skoda Octavia feb. 2014 1,4 TSI DSG7 Corrido Red

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 5. maj 2017, 21:28

Janke skrev:Seneste udvikling i min sag:

Hej Morten.

Som svar på din henvendelse er vi blevet oplyst at de hos ŠKODA i Gladsaxe har undersøgt din bil, og at der her ikke er blevet konstateret en mangel ved gearkassen.

Bilens gearkasse opfører sig som den er designet til, og værkstedet hverken kan eller må påbegynde reparationer, da adfærden ifølge forskrifterne fra fabrikken ikke kan ændres.

Vi kan derfor ikke være behjælpelige i din sag, og betragter med dette svar sagen som værende afsluttet.

Denne mail er sendt med kopi til ŠKODA i Gladsaxe.

Med venlig hilsen / Kind regards

Skandinavisk Motor Co.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tja....
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Janke
Nyt medlem
Indlæg: 107
Tilmeldt: 24. apr 2015, 11:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Janke » 5. maj 2017, 21:31

FDM har ligeledes et svar. Så det var vist gutter. End of the road:

Hej Morten
Processen har været langstrakt, men det har været vigtig for os at afgøre hvorvidt der har/er tale om en fejl, der kan henføres til en mangel i købs situationen, eller om der er tale om en egenskab på din bils DSG 7. Dette er i forhold til om vi kan gøre krav gældende over for forhandleren.
Under hele forløbet, har vi været i tæt dialog med både den danske importør og fabrikken, netop for at afdække alle muligheder, samt testet flere biler, også af forskellige mærker (Seat, Skoda, VW og Audi), men med samme type gearkasse, for at nå frem til sagens kerne, og afdække fakta.
Vores endelige konklusion er at, der hér ikke er tale om en mangel, men en egenskab bilen har, og vi kan derfor ikke rejse et krav over for forhandleren, importøren eller fabrikken.
Vores konklusion tager bl.a. afsæt i Følgende:
• En DSG gearkasse må ikke/ kan ikke sammenlignes med en traditionel automat gearkasse, da dér hér er tale en manuel gearkasse, med et elektronisk styret gearskifte. (forskellen har vi drøftet tidligere)
• Hvorfor oplever du så, forskellige karakter under kørsel? -Kan skyldes flere ting:
At koblingsbelægning suger fugt i overfladen, og forsvinder når gearkassen bliver drift varm (vi kan sammenligne det med lettere korrosion på bremseskiver, samt tilkørsel af nye skiver mv.)
Hvordan forsvinder fugten? Koblingens optimale funktion, hvor fugten forsvinder er ved ca. 90 c og hurtigere varme kan fremskyndes ved hyppigere gearskift.
Årsagen til at belægningen suger fugt, skyldes vores klima, og vores kørselsmønster kan både medvirke og forstærke opvarmnings perioden.
En fugt belægning vil opleves som et mikroslip (den fedter), en betegnelse for gearkassens indgangsaksler, roterer med et mindre omdrejningstal, end motorens.
Et mikroslip vil oftest opleves, ganske som på nogle af dine videoer, ved at omdrejningstælleren flytter sig i små hop/hak, og oftest startende i de lave omdrejning fra ca. 200 og op til ca. 2000 omdrejninger.
Ønsket om en manuel styring af gearskift over længere tid, vil stresse og overophede megatronic-enheden, det hydrauliske gearskift, hvilket vil forringe det tiltænkte gearskifte, med det til følge at styreenheden konstant vil forsøge at tilpasse gearet, og dermed enten låse gearene eller foretage om/nedgearing uden grund.
•Dernæst har hensynet til miljøet, stor indflydelse på moderne biler, herunder motorens og ikke mindst DGS gearkassens drift, ydelse og funktion, og ved en bevidst frakobling af bilens Start/ stop funktion, som der er aktuelt på din bil, fratager man bilens motorstyrenhed/ overvågningen mv. de reelle arbejdsbetingelser, som igen vil forstærke disse uhensigtsmæssige egenskaber.
Vores bedste råd til dig er derfor at overvejer, hvorvidt at du fortsat ønsker at kører i bilen, eller om det forslag, som du tidligere har modtaget fra vores jurist, kunne genovervejes (med justeringer for kørte km mv.) og dermed skifte bil?
Morten, vi betragter derfor sagen som afsluttet, men takker for at du har villet dele alle dine oplevelser, erfaringer, prøvekøreture mv. for os.





Sent from my iPhone using Tapatalk
Skoda Octavia feb. 2014 1,4 TSI DSG7 Corrido Red

Snazzy
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 22. feb 2011, 19:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Snazzy » 5. maj 2017, 23:10

FDM gav ingen forklaring på hvorfor nogle gearkasser opføre sig anderledes end andre. Jeg har ingen af nævnte problemer her i tråden?

Det virker som en nem måde at omgåes tingene.
2016 - Polo BlueGT 1.4 TSI ACT 150 HK DSG7 M Xenon, Adaptiv Cruise Control og Sportsundervogn.
2015 - Scirocco R 2010 DSG M Xenon og RNS510, DCC undervogn.
2015 - Solgte Scirocco 1.4 - Købte Scirocco R
2013 - Byttede Cruze med 1.4 TSI Scirocco 160 HK DSG
2011 - Købte Chevrolet Cruze fra ny

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 6. maj 2017, 00:51

Jeg er så glad og harm på samme tid. Glad fordi jeg bevidst gik udenom FDM og "klarede" den selv, og harm fordi det accepteres at DQ200 gør dette.

Jeg har nok bare aldrig haft en formodning om at FDM ville gå op imod VAG i et spørgsmål om DQ200.

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 6. maj 2017, 05:38

Janke skrev:FDM har ligeledes et svar. Så det var vist gutter. End of the road:

Hej Morten
Processen har været langstrakt, men det har været vigtig for os at afgøre hvorvidt der har/er tale om en fejl, der kan henføres til en mangel i købs situationen, eller om der er tale om en egenskab på din bils DSG 7. Dette er i forhold til om vi kan gøre krav gældende over for forhandleren.
Under hele forløbet, har vi været i tæt dialog med både den danske importør og fabrikken, netop for at afdække alle muligheder, samt testet flere biler, også af forskellige mærker (Seat, Skoda, VW og Audi), men med samme type gearkasse, for at nå frem til sagens kerne, og afdække fakta.
Vores endelige konklusion er at, der hér ikke er tale om en mangel, men en egenskab bilen har, og vi kan derfor ikke rejse et krav over for forhandleren, importøren eller fabrikken.
Vores konklusion tager bl.a. afsæt i Følgende:
• En DSG gearkasse må ikke/ kan ikke sammenlignes med en traditionel automat gearkasse, da dér hér er tale en manuel gearkasse, med et elektronisk styret gearskifte. (forskellen har vi drøftet tidligere)
• Hvorfor oplever du så, forskellige karakter under kørsel? -Kan skyldes flere ting:
At koblingsbelægning suger fugt i overfladen, og forsvinder når gearkassen bliver drift varm (vi kan sammenligne det med lettere korrosion på bremseskiver, samt tilkørsel af nye skiver mv.)
Hvordan forsvinder fugten? Koblingens optimale funktion, hvor fugten forsvinder er ved ca. 90 c og hurtigere varme kan fremskyndes ved hyppigere gearskift.
Årsagen til at belægningen suger fugt, skyldes vores klima, og vores kørselsmønster kan både medvirke og forstærke opvarmnings perioden.
En fugt belægning vil opleves som et mikroslip (den fedter), en betegnelse for gearkassens indgangsaksler, roterer med et mindre omdrejningstal, end motorens.
Et mikroslip vil oftest opleves, ganske som på nogle af dine videoer, ved at omdrejningstælleren flytter sig i små hop/hak, og oftest startende i de lave omdrejning fra ca. 200 og op til ca. 2000 omdrejninger.
Ønsket om en manuel styring af gearskift over længere tid, vil stresse og overophede megatronic-enheden, det hydrauliske gearskift, hvilket vil forringe det tiltænkte gearskifte, med det til følge at styreenheden konstant vil forsøge at tilpasse gearet, og dermed enten låse gearene eller foretage om/nedgearing uden grund.
•Dernæst har hensynet til miljøet, stor indflydelse på moderne biler, herunder motorens og ikke mindst DGS gearkassens drift, ydelse og funktion, og ved en bevidst frakobling af bilens Start/ stop funktion, som der er aktuelt på din bil, fratager man bilens motorstyrenhed/ overvågningen mv. de reelle arbejdsbetingelser, som igen vil forstærke disse uhensigtsmæssige egenskaber.
Vores bedste råd til dig er derfor at overvejer, hvorvidt at du fortsat ønsker at kører i bilen, eller om det forslag, som du tidligere har modtaget fra vores jurist, kunne genovervejes (med justeringer for kørte km mv.) og dermed skifte bil?
Morten, vi betragter derfor sagen som afsluttet, men takker for at du har villet dele alle dine oplevelser, erfaringer, prøvekøreture mv. for os.





Sent from my iPhone using Tapatalk
Godt så!

Hvornår er din sag afgjort, for jeg afventer på 10. dagen, stadig svar fra FDM, på hvem der afholder de eventuelle omkostninger i, at få uvildige til at undersøge min sag, men der kan jeg jo nok læse det meste af svaret her...

Efter forhandleren stoppede med at svare mig, og i stedet henviste direkte til importøren, har jeg brugt FDM som talerør, og har derfor ikke siden september haft nogen korrespondance med forhandleren - kun mit værksted, som i øvrigt ikke er tilknyttet den forhandler, hvor bilen er købt...

Jeg har p.t. ikke ressourcer til at kæmpe videre uden større vished for positivt udfald, og må nok indse at, jeg ALDRIG skal have bil med dobbeltkobling, og ALDRIG mere VAG, for det har været en kamp at få dem til at indrømme at det var en fejl i første omgang (hvilket de gjorde, og derved fik jeg kompensation fra SMC i første omgang), for derefter at sige, at det der var en fejl i september, i december blev til en egenskab, og så fik man med eet vasket hænder!!!

Jeg giver en melding, så snart jeg har yderligere i min sag, men som Morten skriver, lakker det desværre nok mod enden - og det faldt ikke ud til kundens fordel...

God weekend derude Billede Billede
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Bjerregaard
Nyt medlem
Indlæg: 176
Tilmeldt: 2. jul 2008, 21:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Bjerregaard » 7. maj 2017, 08:46

Hold nu op, jeg tænker at der aldrig kommer en løsning på det.
Det kan også pisse mig af, at have en bil der er lidt over 1 år gammel og ikke kører som den skal. (Octavia 1,4TSI 150 DSG)
Min glider i kobling og hakker i omdrejninger.!

Forhandler kommer også med lange søforklaringer om at de ikke kan/må gøre noget for importøren. Desværre siger se så også at den nye kobling laver samme nummer. Det kan jeg ligesom ikke bruge til en skid!

Jeg har også mest lyst til at aflevere bilen tilbage og så købe noget andet. Det er virkelig ikke fedt at give så mange penge for en ny bil og så kører den ikke som den skal.!

Min far har så købt den nye golf, og venter på den bliver leveret nu her i maj. 1,2 TSI DSG. Glæd dig har jeg sagt til ham! Glæd dig! :S
Synes efterhånden forhandleren burde sige til køberne at vælger du DSG, jamen så kan du opleve de problemer, så det skal du lige være OBS på, for vi har ingen løsning på problemet.

Minaldo
Helt nyt medlem
Indlæg: 71
Tilmeldt: 10. feb 2013, 13:23
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Minaldo » 7. maj 2017, 19:52

Det er simpelthen en pinlig håndtering af både VW og FDM. Jeg kan ikke se anden forklaring på FDMs uvilje, end at FDM er i lommen på VW og andre producenter. FDM skal forestille at være forbrugerens repræsentant, men baserer store dele af sine indtægter på netbutik, forsikringer og reklameindtægter i Motor. I min verden er FDM et kommercielt foretagende og ikke en forbrugerorganisation.

Mvh
Mikkel (tidligere FDM-medlem og tidligere VW/dsg-ejer)
Opel Corsa-E 50kWh 2020
VW Passat 1,5 tsi - 2020

Janke
Nyt medlem
Indlæg: 107
Tilmeldt: 24. apr 2015, 11:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Janke » 13. maj 2017, 17:51

Var det så det gutter?
Min sag er død.
Er der nogen som har nogen mere positive meldinger i deres verserende sag?

Mvh
Morten Janke


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skoda Octavia feb. 2014 1,4 TSI DSG7 Corrido Red

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 13. maj 2017, 18:18

Jeg ser også ud til at blive den med længst næse, efter at min første jurist såede et håb i min sag, og ham der har overtaget den efterfølgende, er mere hård i tonen, og virker mere som en der danser efter VAG piben, i stedet for at hjælpe medlemmerne i en trist sag som denne.

Denne tråd beviser jo tydeligt, at der er mange flere derude, som har dette issue, og at FDM ikke vælger at handle på de klare beviser i form af prøveture, videodokumentation og hvad der ellers efterhånden foreligger, ja det er mig en kæmpe gåde!

Jeg har så småt indstillet mig på, at jeg beholder bilen 2 år mere, så er den 3 år, og da jeg ikke nyder at køre så meget i den, som vi gjorde i vores gamle 3BG fra '02, så når den sikkert ikke de magiske 100.000km, og er forhåbentlig stadig en smule værd i bytte på noget andet - og det bliver IKKE en VAG næste gang, det er sikkert.

Jeg lader høre hvis der sker noget sindsoprivende i min sag, men jeg har min tvivl...

Pas på hinanden derude, og tak til dem der har tilkendegivet deres sympati, for os som har vundet en ny bil, med huggeri og glidende koblinger, som en egenskab!
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af madsobh » 13. maj 2017, 20:12

findes der virkelig ingen andre end fdm.....

som andre siger virker det ikke som om fdm er en uvildig instans i sager hvor de kæmpe mod VAG måske skulle man se om det muligt at undersøge om de er i lommen ?

Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af m power » 13. maj 2017, 20:27

madsobh skrev:findes der virkelig ingen andre end fdm.....

som andre siger virker det ikke som om fdm er en uvildig instans i sager hvor de kæmpe mod VAG måske skulle man se om det muligt at undersøge om de er i lommen ?

Tapatalk
Hvad er det i forventer af FDM ??

Jeg har selv været medlem af FDM, og de gange jeg har haft brug for hjælp af en jurist fra FDM, der har juristen støbt kuglerne, men jeg skulle selv trille dem i mål.

Det som juristen kom frem til, ja det var jeg også selv kommet frem til, så jeg kunne nu have sparet det medlemsskab ;-)
Da jeg meldte mig ind i FDM var jeg i den tro at hvis der var en sag der var kød på, så ville en af FDM`s jurister køre sagen for mig, men der blev jeg så klogere.

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af madsobh » 13. maj 2017, 21:06

m power skrev:
madsobh skrev:findes der virkelig ingen andre end fdm.....

som andre siger virker det ikke som om fdm er en uvildig instans i sager hvor de kæmpe mod VAG måske skulle man se om det muligt at undersøge om de er i lommen ?

Tapatalk
Hvad er det i forventer af FDM ??

Jeg har selv været medlem af FDM, og de gange jeg har haft brug for hjælp af en jurist fra FDM, der har juristen støbt kuglerne, men jeg skulle selv trille dem i mål.

Det som juristen kom frem til, ja det var jeg også selv kommet frem til, så jeg kunne nu have sparet det medlemsskab ;-)
Da jeg meldte mig ind i FDM var jeg i den tro at hvis der var en sag der var kød på, så ville en af FDM`s jurister køre sagen for mig, men der blev jeg så klogere.
De kunne da blandet andet lade være med at være enige i at det er en egenskab at den glider i koblingerne.... magen til fis at lukke ud



Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Besvar

Tilbage til "Transmission"