DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 586
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 78 times
Been thanked: 104 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af mobworld » 1. feb 2019, 08:21

diskoboy skrev:
31. jan 2019, 22:39
Hvilke modeller er det?
Tiguan 1.5TSI (inkl Allspace) er også med 7 trins vådkobling, uanset 2 el. 4 hjuls træk.

Mvh
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 5. feb 2019, 17:22

HansH skrev:
30. jan 2019, 10:25
Bjau skrev:
30. jan 2019, 10:19
Jeg tager ud og prøver køre den idag, og hvis det ender med at det bliver et køb bliver det med den udvidet garanti og rep. man kan tilkøbe.
Fint nok, men ... alverdens garanti hjælper dig ikke rigtig i denne sag, da det ikke anerkendes som en defekt.
VW siger at det er by design. Og derfor findes der ikke en "løsning".
Det er - i min optik - den helt afgørende faktor i denne sag.
Vil det sige, at der intet er, at komme efter juridisk i form af reklamation, ophævning af købet, afslag eller omlevering?

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af BrianB » 5. feb 2019, 17:25

Flere har berettet om at forhandleren har købt deres bil tilbage for en okay pris ift. kørte kilometer, men det lader til at være meget forskelligt hvordan man bliver behandlet alt efter hvor man kommer hen med problemerne.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 5. feb 2019, 17:30

bno skrev:
5. feb 2019, 17:22
HansH skrev:
30. jan 2019, 10:25
Bjau skrev:
30. jan 2019, 10:19
Jeg tager ud og prøver køre den idag, og hvis det ender med at det bliver et køb bliver det med den udvidet garanti og rep. man kan tilkøbe.
Fint nok, men ... alverdens garanti hjælper dig ikke rigtig i denne sag, da det ikke anerkendes som en defekt.
VW siger at det er by design. Og derfor findes der ikke en "løsning".
Det er - i min optik - den helt afgørende faktor i denne sag.
Vil det sige, at der intet er, at komme efter juridisk i form af reklamation, ophævning af købet, afslag eller omlevering?
Fuldstændig korrekt.
Du er - som BrianB skriver - underlagt forhandlerens velvillighed og samarbejdsvilje.
Og der er ikke tale om præcedens indenfor forhandlernettet. Det er op til den enkelte forhandler at vurdere hver enkelt sag ... om de i givet fald har lyst til at komme dig i møde.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 5. feb 2019, 17:41

HansH skrev:
5. feb 2019, 17:30
bno skrev:
5. feb 2019, 17:22
HansH skrev:
30. jan 2019, 10:25


Fint nok, men ... alverdens garanti hjælper dig ikke rigtig i denne sag, da det ikke anerkendes som en defekt.
VW siger at det er by design. Og derfor findes der ikke en "løsning".
Det er - i min optik - den helt afgørende faktor i denne sag.
Vil det sige, at der intet er, at komme efter juridisk i form af reklamation, ophævning af købet, afslag eller omlevering?
Fuldstændig korrekt.
Du er - som BrianB skriver - underlagt forhandlerens velvillighed og samarbejdsvilje.
Og der er ikke tale om præcedens indenfor forhandlernettet. Det er op til den enkelte forhandler at vurdere hver enkelt sag ... om de i givet fald har lyst til at komme dig i møde.
Kan man ikke kræve en omlevering af en konkrete bil er behæftet med en mangel, som en anden identisk model ikke har.?

Hvis ikke, så må de vel erkende, at alle modeller med DSG Q200 glider/hakker ved acceleration og har vel pligt til, at gøre kunde opmærksom på det?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 5. feb 2019, 17:49


bno skrev:Hvis ikke, så må de vel erkende, at alle modeller med DSG Q200 glider/hakker ved acceleration og har vel pligt til, at gøre kunde opmærksom på det?
Det er netop der "seriestandard" kommer ind i billedet. Altså at det er normal opførsel af produktet. Dette har FDM desværre accepteret, hvorved deres medlemmer er pænt meget på skideren..
Ja, sælgerne burde oplyse om det up-front, men de er, ja.. sælgere.. :(


bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 5. feb 2019, 17:56

kGlerup skrev:
5. feb 2019, 17:49
bno skrev:Hvis ikke, så må de vel erkende, at alle modeller med DSG Q200 glider/hakker ved acceleration og har vel pligt til, at gøre kunde opmærksom på det?
Det er netop der "seriestandard" kommer ind i billedet. Altså at det er normal opførsel af produktet. Dette har FDM desværre accepteret, hvorved deres medlemmer er pænt meget på skideren..
Ja, sælgerne burde oplyse om det up-front, men de er, ja.. sælgere.. :(
Som jeg kan forstå det her i forummet, så har alle netop ikke problemet, så kan de vel ikke sige, at det er en "seriestandard"?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 5. feb 2019, 18:11

bno skrev:
5. feb 2019, 17:56
Som jeg kan forstå det her i forummet, så har alle netop ikke problemet, så kan de vel ikke sige, at det er en "seriestandard"?
Du har tydeligtvis ikke læst hele tråden.... og det kan man jo egentlig godt forstå :)
Men forklaringen er givet tidligere.

Koblingerne i en DSG gearkasse SKAL slippe/glide en lille smule. Det hedder mikroslip, og er lavet for at undgå at vibrationer fra drivlinjen forplanter sig til resten af bilen og ødelægger køreoplevelsen. Derfor åbner koblingerne en lillebitte smule fra tid til anden under normal kørsel og acceleration, for at opnå dette.
Dette er altså "by design", og meningen er at det skal være så lidt, så du overhovedet ikke mærker det ske.

Problemet er bare, at koblingerne slipper/glider langt mere end det er tiltænkt. Derfor har fænomenet herinde fået øgenavnet makroslip.
For at du kan få fat i den lange ende af det juridiske tov, så skal du overfor VW nedlægge påstand om at koblingerne glider langt mere end det er tiltænkt, og du skal have medhold deri ved en eller anden instans.
Det er der mig bekendt ingen der endnu har forsøgt, og jeg tror det skyldes at alle erkender at det vil blive en ufattelig svær sag at vinde.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 5. feb 2019, 18:18


bno skrev:Som jeg kan forstå det her i forummet, så har alle netop ikke problemet, så kan de vel ikke sige, at det er en "seriestandard"?
Jeg vil stadig vove den påstand at hovedparten af DQ200 har denne "feature" i en vis udstrækning.
Vores egen (Nordanias..) Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG har nu gået små 1000km. JEG kan mærke at den gør det, men det er meget lidt. Men den almindelige bruger ville sikkert ikke bemærke det.
Jeg var dog klar over det før vi indgik leasing aftalen, så jeg er indstillet på at den må gøre det lidt.



bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 5. feb 2019, 18:48

kGlerup skrev:
5. feb 2019, 18:18
bno skrev:Som jeg kan forstå det her i forummet, så har alle netop ikke problemet, så kan de vel ikke sige, at det er en "seriestandard"?
Jeg vil stadig vove den påstand at hovedparten af DQ200 har denne "feature" i en vis udstrækning.
Vores egen (Nordanias..) Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG har nu gået små 1000km. JEG kan mærke at den gør det, men det er meget lidt. Men den almindelige bruger ville sikkert ikke bemærke det.
Jeg var dog klar over det før vi indgik leasing aftalen, så jeg er indstillet på at den må gøre det lidt.
Øv, ja bare jeg havde vidst eller hørt om det før købet. :(
Mine pendler passagerer, bemærker dog også det uden, at jeg har nævnt det, så det er helt klart noget, jeg mener andre også bemærker.

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af madsobh » 5. feb 2019, 19:03

Microslip som er det der skal være der.... setpunktet er 10omdr bare lige for at præcisere hvor lidt der er tale om....

Dette styres af en PID regulator med en reference kurve.....

For at sammenligne med eks en PID regulator i industrien til styring af temperatur ved SETPUNKT 80grader ×÷ 0,2 = 0.25%
VAG ved SETPUNKT 10 omdr +÷ 200 = 2000%


Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Halvleg » 5. feb 2019, 19:22

madsobh skrev:
5. feb 2019, 19:03
Microslip som er det der skal være der.... setpunktet er 10omdr bare lige for at præcisere hvor lidt der er tale om....
Min Passat sprang typisk 6-800 omdrejninger 😂 Ganske normalt jf VW Gladsaxe.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af SkodiaqDK » 5. feb 2019, 19:27

Halvleg skrev:
5. feb 2019, 19:22
madsobh skrev:
5. feb 2019, 19:03
Microslip som er det der skal være der.... setpunktet er 10omdr bare lige for at præcisere hvor lidt der er tale om....
Min Passat sprang typisk 6-800 omdrejninger 😂 Ganske normalt jf VW Gladsaxe.
Var det dig der havde problemer med gearkassen i arteon? Dq381 med 2.0 tsi 190hk? Hvordan synes du bil/motor/gearkasse kører ved langsom kørsel / bykørsel?

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 5. feb 2019, 19:30

madsobh skrev:
5. feb 2019, 19:03
Microslip som er det der skal være der.... setpunktet er 10omdr bare lige for at præcisere hvor lidt der er tale om....

Dette styres af en PID regulator med en reference kurve.....

For at sammenligne med eks en PID regulator i industrien til styring af temperatur ved SETPUNKT 80grader ×÷ 0,2 = 0.25%
VAG ved SETPUNKT 10 omdr +÷ 200 = 2000%


Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Nu er jeg ikke teknisk stærk, men hvorfor oplever jeg, at der laves mange på hinanden efterfølgende "microslip" i 7. gear ved et jævn træk?

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Halvleg » 5. feb 2019, 19:32

SkodiaqDK skrev:
5. feb 2019, 19:27
Halvleg skrev:
5. feb 2019, 19:22
madsobh skrev:
5. feb 2019, 19:03
Microslip som er det der skal være der.... setpunktet er 10omdr bare lige for at præcisere hvor lidt der er tale om....
Min Passat sprang typisk 6-800 omdrejninger 😂 Ganske normalt jf VW Gladsaxe.
Var det dig der havde problemer med gearkassen i arteon? Dq381 med 2.0 tsi 190hk? Hvordan synes du bil/motor/gearkasse kører ved langsom kørsel / bykørsel?
Ja jeg er ikke heldig med de skide DSG gearkasser 😂 Har fået skiftet koblinger, mechatronic og svinghjul for 500 km siden. Ni er den gal igen, den metalliske raslen er tilbage.
Men bilen og gearkassen præsterer fint, ingen makroslip, hakker ikke ved igangsætning etc.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 5. feb 2019, 19:58


bno skrev:Nu er jeg ikke teknisk stærk, men hvorfor oplever jeg, at der laves mange på hinanden efterfølgende "microslip" i 7. gear ved et jævn træk?
Fordi styringen i gearkassen hele tiden regulerer hydraulik trykket til koblingerne. Den prøver på at holde koblingerne på det punkt hvor de er lige ved at glide.
Den er bare ikke for god til det... Så koblingerne får lov at glide lidt for meget, hvorefter den skruer op for trykket igen. Det er når dette sker du mærker hoppet i omdrejningerne. Denne cyklus gentager sig så igen og igen.
Kort sagt: Forfærdelig dårligt udført software i gearkasse styringen.


These users thanked the author kGlerup for the post (total 2):
madsobhbno

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af SkodiaqDK » 5. feb 2019, 20:03

Halvleg skrev:
5. feb 2019, 19:32
SkodiaqDK skrev:
5. feb 2019, 19:27
Halvleg skrev:
5. feb 2019, 19:22


Min Passat sprang typisk 6-800 omdrejninger 😂 Ganske normalt jf VW Gladsaxe.
Var det dig der havde problemer med gearkassen i arteon? Dq381 med 2.0 tsi 190hk? Hvordan synes du bil/motor/gearkasse kører ved langsom kørsel / bykørsel?
Ja jeg er ikke heldig med de skide DSG gearkasser 😂 Har fået skiftet koblinger, mechatronic og svinghjul for 500 km siden. Ni er den gal igen, den metalliske raslen er tilbage.
Men bilen og gearkassen præsterer fint, ingen makroslip, hakker ikke ved igangsætning etc.
OK. Jeg synes min kodiaq 2.0 tsi m. Dq381 godt kan være lidt svær at blive klog på ved lav hastighed/igangsætning. Men jeg har ikke haft en bil før med DSG automatgear.

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 5. feb 2019, 20:23

HansH skrev:
5. feb 2019, 18:11
bno skrev:
5. feb 2019, 17:56
Som jeg kan forstå det her i forummet, så har alle netop ikke problemet, så kan de vel ikke sige, at det er en "seriestandard"?
Du har tydeligtvis ikke læst hele tråden.... og det kan man jo egentlig godt forstå :)
Men forklaringen er givet tidligere.

Koblingerne i en DSG gearkasse SKAL slippe/glide en lille smule. Det hedder mikroslip, og er lavet for at undgå at vibrationer fra drivlinjen forplanter sig til resten af bilen og ødelægger køreoplevelsen. Derfor åbner koblingerne en lillebitte smule fra tid til anden under normal kørsel og acceleration, for at opnå dette.
Dette er altså "by design", og meningen er at det skal være så lidt, så du overhovedet ikke mærker det ske.

Problemet er bare, at koblingerne slipper/glider langt mere end det er tiltænkt. Derfor har fænomenet herinde fået øgenavnet makroslip.
For at du kan få fat i den lange ende af det juridiske tov, så skal du overfor VW nedlægge påstand om at koblingerne glider langt mere end det er tiltænkt, og du skal have medhold deri ved en eller anden instans.
Det er der mig bekendt ingen der endnu har forsøgt, og jeg tror det skyldes at alle erkender at det vil blive en ufattelig svær sag at vinde.
Selvom jeg synes, at have læst hele tråden, så synes dit svar at, gøre det mere klart for mig.

Mange tak fordi, du vil tage tid til, at besvare mit spørgmål :-)

Hvorfor er der problemer med, at vibrationer fra drivlinjen forplanter sig til resten af bilen.
Er det fordi, den egentlig burde geare ned istedet, men vil holde bilen længst muligt i gear, grundet brændstoføkonomi?

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 284 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 5. feb 2019, 20:42

Husk at det er vidt forskelligt hvor store problemerne er. Nogle har måske et lille slip og for dem virker det ubetydeligt og andre oplever 3-500 omdrejninger. Så det er meget forskelligt bil til bil.

Derudover er det ikke kun ved gearskifte men også mens man cruiser og kører op af en bakke. Pludselig glider kobling 300 omdrejninger selvom man kører pænt. Dvs. en hakkende ujævn køreoplevelse.

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 5. feb 2019, 20:44

Købelovens bestemmelser for forbrugerkøb fortæller noget om dine rettigheder ved køb af bil f.eks.
Men det kræver at du har en god sag, og at forhandleren har forsøgt at udbedre fejlene flere gange uden den ønskede forbedring. Du kan læse mere om det på Bilklage.dk

Det er ikke umuligt at få tilbagekøb, sørg for at få alt på skrift ved enhver henvendelse og værkstedsbesøg. Det er helt vildt at man som forbruger aldrig modtager information om “makroslip by design” når man står hos sælgeren, der kun tænker på sin månedsløn. Det er på kanten af bedrag med den mængde biler der får problemer. Der er rigtig mange der får grundjusteret DQ200 gearkassen, og endnu flere der aldrig kommer på dette forum. Du er nu officielt medlem af procentklubben :shock:

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 5. feb 2019, 20:45

claussor skrev:Husk at det er vidt forskelligt hvor store problemerne er. Nogle har måske et lille slip og for dem virker det ubetydeligt og andre oplever 3-500 omdrejninger. Så det er meget forskelligt bil til bil.

Derudover er det ikke kun ved gearskifte men også mens man cruiser og kører op af en bakke. Pludselig glider kobling 300 omdrejninger selvom man kører pænt. Dvs. en hakkende ujævn køreoplevelse.
Jep, enig. Har prøvet mange forskellige DQ200 biler.. Når de glider ud af lige vej, eller op af bakke, er det helt forfærdeligt at køre med!

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 5. feb 2019, 21:00

kGlerup skrev:
5. feb 2019, 20:45
claussor skrev:Husk at det er vidt forskelligt hvor store problemerne er. Nogle har måske et lille slip og for dem virker det ubetydeligt og andre oplever 3-500 omdrejninger. Så det er meget forskelligt bil til bil.

Derudover er det ikke kun ved gearskifte men også mens man cruiser og kører op af en bakke. Pludselig glider kobling 300 omdrejninger selvom man kører pænt. Dvs. en hakkende ujævn køreoplevelse.
Jep, enig. Har prøvet mange forskellige DQ200 biler.. Når de glider ud af lige vej, eller op af bakke, er det helt forfærdeligt at køre med!
Så hvis man har 2 DQ200 biller, har de ikke problemet i samme grad?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 5. feb 2019, 21:05


bno skrev:Så hvis man har 2 DQ200 biller, har de ikke problemet i samme grad?
Ikke nødvendigvis nej.


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 5. feb 2019, 21:54

bno skrev:
5. feb 2019, 20:23
Hvorfor er der problemer med, at vibrationer fra drivlinjen forplanter sig til resten af bilen.
Er det fordi, den egentlig burde geare ned istedet, men vil holde bilen længst muligt i gear, grundet brændstoføkonomi?
Hvis du er skrap til tysk, så er det hele (meget udførligt!) beskrevet her:
https://d-nb.info/977227855/34

På side 15 og frem forklares hvordan en DSG gearkasse fungerer. Både tør- og vådkobling.
I 2. afsnit på side 30 beskrives det hvad formålet med mikroslip er.

I dette indlæg citerer erlingvj Audi's forenklede forklaring på hvad mikroslip er:
viewtopic.php?p=1442319#p1442319
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 284 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 5. feb 2019, 22:28

HansH skrev:
5. feb 2019, 21:54
bno skrev:
5. feb 2019, 20:23
Hvorfor er der problemer med, at vibrationer fra drivlinjen forplanter sig til resten af bilen.
Er det fordi, den egentlig burde geare ned istedet, men vil holde bilen længst muligt i gear, grundet brændstoføkonomi?
Hvis du er skrap til tysk, så er det hele (meget udførligt!) beskrevet her:
https://d-nb.info/977227855/34

På side 15 og frem forklares hvordan en DSG gearkasse fungerer. Både tør- og vådkobling.
I 2. afsnit på side 30 beskrives det hvad formålet med mikroslip er.

I dette indlæg citerer erlingvj Audi's forenklede forklaring på hvad mikroslip er:
viewtopic.php?p=1442319#p1442319
Og lige nedenunder finder man mit til dato største galdeudslip på de sociale medier:)

billen7
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24. jan 2019, 14:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af billen7 » 6. feb 2019, 21:49

Hej.

Nu har jeg ikke været hele tråden igennem, men kunne godt tænke mig at vide hvor stor en procentdel, sådan ca som er behæftet med fejl?

Har en golf 7 1,4 tsi fra 2015 og den kører som en drøm, har aldrig haft problemer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 6. feb 2019, 22:19

billen7 skrev:
6. feb 2019, 21:49
Nu har jeg ikke været hele tråden igennem, men kunne godt tænke mig at vide hvor stor en procentdel, sådan ca som er behæftet med fejl?
Men... hvis du har læst tråden, så står det vel også klart, at hvis du spørger brugerne herinde .. så kommer det helt an på hvem du spørger.
Og det svar du får, er den enkeltes fornemmelse. Der er jo ingen der har det tal.
Og VW har ikke noget tal, for i deres øjne er det ikke en fejl. Og hvis de havde fik du det ikke oplyst.

Såå... jeg har lidt svært ved at forstå hvad du selv havde forestillet dig ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 284 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 6. feb 2019, 22:53

billen7 skrev:
6. feb 2019, 21:49
Hej.

Nu har jeg ikke været hele tråden igennem, men kunne godt tænke mig at vide hvor stor en procentdel, sådan ca som er behæftet med fejl?

Har en golf 7 1,4 tsi fra 2015 og den kører som en drøm, har aldrig haft problemer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi er nogle der joker med at kalde os promilleklubben. Udtrykket blev især brugt af en bruger (en god debattør) indtil han selv blev ramt af problemet, siden har jeg ikke set meget hvad angår DSG problematik fra ham. Jeg tror den herskende holdning hos os der er ramte og har prøvet mange biler efterfølgende, enten som lånebiler eller erstatning, at det er alt mellem 10-100 procent der er ramt (dvs. Ikke promiller). Der findes intet facit.

Jeg har selv efterfølgende fået mig en DQ200 igen efter et par år uden. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en fabriksny, da det vil være rent lotteri.

Footloose
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 29. nov 2018, 23:26
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Footloose » 8. feb 2019, 12:22

Ahhh... så blev det dagen hvor min Octavia 1,4 tsi dsg7 blev byttet ud med Octavia årg 2019 2,0 tsi dsg. Og sikke et bytte. Umiddelbart et helt andet skiftemønster, og heldigvis er man væk fra den er i 2. gear ved km 3.

Så pt. en lykkelig mand, og det håber jeg varer ved👍🏻
These users thanked the author Footloose for the post (total 3):
Sunnypoppo2003havsgaard
2017 Octavia Combi Style Business Line 1,4 TSI DSG7 - Afleveret retur grundet gearkasse problemer
2019 Octavia Combi Style Business Line 2,0TSI DSG7 - Kører som en drøm

onslow
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 27. maj 2017, 14:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af onslow » 10. feb 2019, 19:46

Touran 2019 med 1,5 CoD dsg 7
Kørt godt 2000 km ( to ) og har allerede “glæde” af fedteri i 3. Ved kold start.
Har dig leaset bilen af samme grund så jeg kan komme ud med skindet på næsen frem for at rykke det sidste hår af hovedet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Transmission"