DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 23. sep 2018, 21:00

claussor skrev:
23. sep 2018, 19:39
Jeg forstår fint frustrationerne. Jeg deler dem selv. Men for at holde det sagligt så vil jeg anbefale at lade være med at generalisere brugerne her på vagcars. Selvfølgelig er der mange der har en fuldt fungerende gearkasse og som også går op i deres biler, hvor uforståeligt det så end virker når man selv er ramt.

Det er ikke sådan man vinder andres sympati i hvert fald:-)



Enig..
Tror på at det må være FDM eller VAG gruppen som bør komme med forklaringen på forskellen på biler med og uden problemer.
Vi har jo været emnet igennem over lang tid, men hvor langt er man kommet ud over det nye skriv fra FDM, som Winther har uploadet. Hvis det som oplyst kun er få promiller, så burde det ikke være svært at få udbedret sin gearkasse til en fejlfri.
Lone Otto FDM har jo tidligere rygsvømmet i retning af VW’s vej.
These users thanked the author King_Neumann for the post:
farouche

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 24. sep 2018, 15:16

Jeg afleverede Polo'en ved VW i morges og kørte i eftermiddags en tur med en tekniker på kolde koblinger. På turen blev glidende koblinger fremprovokeret i både 3. og 4. gear med manuelt skifte.
Nu er de så igang med at lave de tiltag som er beskrevet i TPI'en. Så vidt jeg kunne forstå skulle det være en grundjustering og ændring af nogle parametre i softwaren til gearkassen.

Så jeg er spændt på om det har afhjulpet problemet, når jeg henter den i eftermiddag...

I mellemtiden har jeg en Skoda Superb Kombi 1,4 TSI 150 DSG. Der er fandme god plads i sådan en og den er egentlig også ganske kvik, af så stor en bil med en 1,4 liters motor at være. Jeg er dog bestemt ikke fan af pinden til betjening af den dynamiske fartpilot...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 24. sep 2018, 18:58

WintherT skrev:Jeg er enig i at FDM har siddet på hænderne i denne sag ellers hade de nok gjort noget mere end bare at give vw ret i deres fugt historie.

Men at sælg bilen fordi den har problemer er bare ikke en løsning for mig, Men betyder det så at jeg skal lig mig fladt ned og give op, Nej fandme nej, Jeg forbeholder mig retten til at råbe op ind til nogen hos FDM eller SMC får fingen ud, Men end til den dag kommer kæmper jeg videre for det har resten af bilen dog fortjent.

Plan B må være at få lagt en manuel gearkasse i bilen og så kan SMC og FDM jo beholde DSG kassen hvis de syntes den er så god.
Jeg har det præcis på samme måde som dig, men da den jurist jeg var blevet beskikket ved FDM, pludselig ikke var hos FDM længere (hun havde sat SMC stolen for døren i min sag, men jeg valgte at vente 2 mdr på ingenting), fik jeg ny jurist. Pludselig skulle jeg dokumentere sammen med værkstedet at bilen var defekt, hvilket ikke var nemt med den udmelding SMC kom med, for så havde bilen seriestandard, og dermed ikke defekt...

Resten af bilen et en drøm, men føj for en skrammel konstruktion af en gearkasse!...

/Kristian
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 24. sep 2018, 19:58

Kristian_H skrev:
24. sep 2018, 18:58
Jeg har det præcis på samme måde som dig, men da den jurist jeg var blevet beskikket ved FDM, pludselig ikke var hos FDM længere (hun havde sat SMC stolen for døren i min sag, men jeg valgte at vente 2 mdr på ingenting), fik jeg ny jurist. Pludselig skulle jeg dokumentere sammen med værkstedet at bilen var defekt, hvilket ikke var nemt med den udmelding SMC kom med, for så havde bilen seriestandard, og dermed ikke defekt...

Resten af bilen et en drøm, men føj for en skrammel konstruktion af en gearkasse!...

/Kristian
Jeg tænker at din sag er så gammel, at der endnu ikke var en TPI på glidende koblinger?

Idag er proceduren så vidt jeg forstod, at de i henhold til TPI'en grundjusterer og eventuelt opdaterer softwaren, hvilket efterfølges af en testkørsel for at konkludere om det har afhjulpet fejlen. Hvis fejlen ikke er afhjulpet, kontaktes importøren for at få tilladelse til at skifte koblinger.

Mht. min gearkasse ved jeg forhåbentlig mere om en dag eller to.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Sunny
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GaSelle » 25. sep 2018, 10:47

Grundjustering hjælper. I ca. 1000 km ;)
These users thanked the author GaSelle for the post:
Sunny

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 25. sep 2018, 15:05

Køb evt. Obdeleven for 400 kroner og lav din egen grundjustering:)

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 25. sep 2018, 18:13

Jeg har forøvrigt opdaget en svag rusken ved igangsætning. Det er fuldstændig det samme som min gamle G6 havde inden den fik de nye koblinger og software. Det er på ingen måde noget der generer og jeg tager det gerne med for at undgå maxislip. Dvs. Noget tyder på de første MQB biler kører med de gamle koblinger. Min er fra oktober 13.

Jeg er klar over en bil er ikke meget at leve statistik udfra. Men stadig... Et input herfra.

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 27. sep 2018, 17:46

9had skrev:
21. sep 2018, 21:18
Du kan evt optage det på video, så du kan dokumentere det, hvis værkstedet ikke kan/vil fremprovokere opførslen.
Hvis man nu står og flagrer nede på værkstedet med en sådan optagelse af ens omdrejningstæller hvor nålen flytter sig i ryk ville det være nok til at blive taget alvorligt eller skal der meget mere til eller hvad er erfaringen med dette ?.

allannissen
Nyt medlem
Indlæg: 181
Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 52 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af allannissen » 27. sep 2018, 17:54

WintherT skrev:
9had skrev:
21. sep 2018, 21:18
Du kan evt optage det på video, så du kan dokumentere det, hvis værkstedet ikke kan/vil fremprovokere opførslen.
Hvis man nu står og flagrer nede på værkstedet med en sådan optagelse af ens omdrejningstæller hvor nålen flytter sig i ryk ville det være nok til at blive taget alvorligt eller skal der meget mere til eller hvad er erfaringen med dette ?.
Har fået skiftet koblinger 2 gange, med hjælp fra video, da den ikke gled mens mekanikeren var med i bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Octavia 1.4 TSI Hybrid DSG IV Plus Combi 2021 - Billede

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 27. sep 2018, 18:35

allannissen skrev:
27. sep 2018, 17:54
Har fået skiftet koblinger 2 gange, med hjælp fra video, da den ikke gled mens mekanikeren var med i bilen.
Nå okay så er der da håb forud jeg har nemlig selv fået fanget en video af problemet som viser nålen hoppe i omdrejningstælleren så jeg håber det er nok til at påvise fejlen...

_DC
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. jan 2018, 11:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af _DC » 3. okt 2018, 08:04

Har en Passat Variant Comfortline Premium 1.4 TSI fra 2017, jeg fik skiftet kobling for nogle måneder siden..

Bilen blev i vinteren, da den havde kørt 5000+ km med koblingsslip, den havde det meget, og fik det diagnoseret hvor den stod natten over, og han kørte i den sammen med mig næste dag, det tog 1 sek så sagde han KOBLINGSSLIP kendte ikke til problemet den gang, havde symptomerne..

han ville gerne vente på en ny kobling, så fik den da bilen havde kørt 25.000 tror jeg, så kørte 20.000km med det lort.

den nye kobling ved 30+k er begyndt igen en smule. (lette ryk, måske kun lige de første 2-3 min i kold bil, den gamle var 500-700 RPM i 30 minutter før den stoppede)

Jeg føler det har meget at gøre med hvor bilen står, den står dog i carport.

JA det er normalt ved tørkobling, at kondens kan skabes, og jeg ved at man har "frikendt" VW ved FDM. men seriøst, det er eddermageme et dårlig design, når produktet ikke er funktionelt i koldt vejr..

Det + alle de andre kvalitets problemer på min VW, gør det er min sidste VW, har snakket med ALD om at få den byttet til den nye 3 serie når den kommer, om jeg skal holde den i de 3 år vores firma filosofi reelt diktere.

Jeg synes den er SUPER lækker, som bil.. den mangler bare reel kvalitet så mange steder.
2018 VW Passat 1.4 TSI 150hk Comfortline Premium St.car. (med Dynaudio, Discover pro (nye glas udgave)
2019 VW Polo 2.0 GTI 6trins Manual (DKpakke, Teknikpakke, Beats, Dynamisk undervogn, LED lygter, + diverse)

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 3. okt 2018, 14:52

_DC skrev:
3. okt 2018, 08:04
Har en Passat Variant Comfortline Premium 1.4 TSI fra 2017, jeg fik skiftet kobling for nogle måneder siden..

Bilen blev i vinteren, da den havde kørt 5000+ km med koblingsslip, den havde det meget, og fik det diagnoseret hvor den stod natten over, og han kørte i den sammen med mig næste dag, det tog 1 sek så sagde han KOBLINGSSLIP kendte ikke til problemet den gang, havde symptomerne..

han ville gerne vente på en ny kobling, så fik den da bilen havde kørt 25.000 tror jeg, så kørte 20.000km med det lort.

den nye kobling ved 30+k er begyndt igen en smule. (lette ryk, måske kun lige de første 2-3 min i kold bil, den gamle var 500-700 RPM i 30 minutter før den stoppede)

Jeg føler det har meget at gøre med hvor bilen står, den står dog i carport.

JA det er normalt ved tørkobling, at kondens kan skabes, og jeg ved at man har "frikendt" VW ved FDM. men seriøst, det er eddermageme et dårlig design, når produktet ikke er funktionelt i koldt vejr..

Det + alle de andre kvalitets problemer på min VW, gør det er min sidste VW, har snakket med ALD om at få den byttet til den nye 3 serie når den kommer, om jeg skal holde den i de 3 år vores firma filosofi reelt diktere.

Jeg synes den er SUPER lækker, som bil.. den mangler bare reel kvalitet så mange steder.


Velkommen i “promilleklubben”


Eneste bilmærke jeg har hørt om med så mange fejl på aut. gearkasse/kobling nogensinde....

Forstår godt du ser dig om efter nyt mærke, her i huset har vi aldrig været mere tilfreds efter vi byttede vores VW skrammel ud med andet mærke med tørkobling!!
Sjovt andre kan lave det ordenligt og imens hælder både VW og FDM vand ud af ørerne. Konstruktionen er stadig noget L...

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 3. okt 2018, 18:47

Jeg har lige vært en tur forbi min lokale Skoda Service partner med videodokumentation af problemet.

Og konklusionen blev at den nu skal have ny kobling, Så helt tosset kan man jo ikke ha vært selv om det var skide svært at fremprovokerer problemet på en varm gearkasse hver gang jeg var hos forhandleren, Men så redet videodokumentationen mig i sidste ende dejligt.

Jeg har også haft oprettet en sag hos FDM mere hvis Skoda service partneren ikke var til at snakke med så kunne FDM få lov at tag over men det blive så ikke nødvendigt i denne omgang.

Jeg blive dog ringet op af en rar mand fra FDM her den anden dag som bestemt ikke hade til hensigt at sidde på sin hænder i denne sag, Hvad jeg kunne forstå agtede han at tage sagen op med SMC måske gammel vin på nye flasker men nu ser vi.
These users thanked the author WintherT for the post:
Sunny

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 7. okt 2018, 12:38

Jeg skal lige være helt sikker her var mikro slip på dq200 helt normalt ifølge SMC & FDM ?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 7. okt 2018, 15:31

WintherT skrev:
7. okt 2018, 12:38
Jeg skal lige være helt sikker her var mikro slip på dq200 helt normalt ifølge SMC & FDM ?
Præcis. Alle dem det er økonomisk ubehageligt for synes det er normalt, mens kunderne synes det er fejl.
/Søren.

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 7. okt 2018, 15:46

i-s skrev:
7. okt 2018, 15:31

Præcis. Alle dem det er økonomisk ubehageligt for synes det er normalt, mens kunderne synes det er fejl.
Hvis dette er rigtigt så er Dansk Bilservice i Farum bestemt ikke enig med SMC eller FDM for som de skriver :
Oplever du at:

din bil starter i 2. gear og allerede ved ca. 50 km/t skifter til 7.gear?
din bil føles “død”, langsom og træg, når der skal køres ud af en rundkørsel, fordi bilen er i forkert gear?
der er periodiske ”mikro slip” f.eks. i 3. gear, hvor motoren stiger lidt usædvanligt i omdrejninger?

Ovenstående er tydelige tegn på, at det er tid til at få undersøgt gearkassen i din bil. Venter du for lang tid, kan problemerne påføre din bil skade og potentielt ødelægge koblingen, lejerene og mechatronic i gearkassen.
https://danskbilservice.dk/gearservice/

Og så skal man lige husk at Dansk Bilservice tilmed er anerkendt og certificeret hos FDM så deeeeet...
These users thanked the author WintherT for the post:
Sunny

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af madsobh » 7. okt 2018, 18:42

WintherT skrev:Jeg skal lige være helt sikker her var mikro slip på dq200 helt normalt ifølge SMC & FDM ?
Bortset fra at det IKKE er microslip der er tale om..

Microslip=10omdr/Min og det skal være der

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 7. okt 2018, 18:55

WintherT skrev:
7. okt 2018, 15:46
i-s skrev:
7. okt 2018, 15:31

Præcis. Alle dem det er økonomisk ubehageligt for synes det er normalt, mens kunderne synes det er fejl.
Hvis dette er rigtigt så er Dansk Bilservice i Farum bestemt ikke enig med SMC eller FDM for som de skriver :
Oplever du at:

din bil starter i 2. gear og allerede ved ca. 50 km/t skifter til 7.gear?
din bil føles “død”, langsom og træg, når der skal køres ud af en rundkørsel, fordi bilen er i forkert gear?
der er periodiske ”mikro slip” f.eks. i 3. gear, hvor motoren stiger lidt usædvanligt i omdrejninger?

Ovenstående er tydelige tegn på, at det er tid til at få undersøgt gearkassen i din bil. Venter du for lang tid, kan problemerne påføre din bil skade og potentielt ødelægge koblingen, lejerene og mechatronic i gearkassen.
https://danskbilservice.dk/gearservice/

Og så skal man lige husk at Dansk Bilservice tilmed er anerkendt og certificeret hos FDM så deeeeet...
De har også økonomisk vinding ved at rode med gearkassen imodsætning til VW der taber penge så forstår ikke helt som pointe:) derudover er deres software ikke et vidundermiddel. Det har løst problemet for nogle og andre ikke.

highline
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 26. jun 2013, 10:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af highline » 7. okt 2018, 20:26

Jeg har lige kørt rundt i en polo 1.2 Tsi udlejningsbil i spanien i 5 dage der havde kørt 21500 Km det var en 90 Hk hvor min egen var en 110 Hk men ellers same same, den gjorde fuldstændigt det samme lort i gearkassen som min egen dog i lidt mindre omfang, gled konsekvent 100-200 O/min mellem hver gearskift, ( min egen op til 500 O/min ) ved acceleration huggede/rykkede den og omdrejnings tælleren hoppede i ryk, extremt sløv/langsomt gearskifte og med en temperatur hver dag på 24-30 grader var fugt IKKE et issue :D
Har en kammerat der lige har solgt sin seat toledo 1.4 tsi 122 Hk fra 2015 og har kørt Ca. 65000 Km den køre perfekt i gearkassen hvis man lige bortset fra alt for hurtige gearskifte, men ingen glidende koblinger eller rykkende accelration fandme nogle mærkelige gearkasser :o

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 7. okt 2018, 20:59

claussor skrev:
7. okt 2018, 18:55
De har også økonomisk vinding ved at rode med gearkassen imodsætning til VW der taber penge så forstår ikke helt som pointe:) derudover er deres software ikke et vidundermiddel. Det har løst problemet for nogle og andre ikke.
Enig dansk bilservice tjener sikkert en ok skilling på de mennesker som er blevet opgivet af smc´s servicepartnere rundt om i landet ingen tvivl om det.

Men mon ikke vw/smc har en mindst lige så stor hvis ikke støre vinding ved at slå ud med armene og sige vi kan ikke gør mere for din bil ?.

Min pointe er mere den at vi har et værksted som siger at mikro slip ikke er noget man bør køre med da det kan påføre bilen skade og potentielt ødelægge koblingen, lejerene og mechatronic i gearkassen.

Om dansk bilservice så har ret i deres postulat om at det vil eller kan skade bilen i det lange løb ja det må folk jo så selv vurder.

Deres software løsning er en helt anden snak og måske til en helt anden tråd end denne.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 7. okt 2018, 21:12

WintherT skrev:
7. okt 2018, 20:59
claussor skrev:
7. okt 2018, 18:55
De har også økonomisk vinding ved at rode med gearkassen imodsætning til VW der taber penge så forstår ikke helt som pointe:) derudover er deres software ikke et vidundermiddel. Det har løst problemet for nogle og andre ikke.
Enig dansk bilservice tjener sikkert en ok skilling på de mennesker som er blevet opgivet af smc´s servicepartnere rundt om i landet ingen tvivl om det.

Men mon ikke vw/smc har en mindst lige så stor hvis ikke støre vinding ved at slå ud med armene og sig vi kan ikke gør mere for din bil ?.

Min pointe er mere den at vi har et værksted som siger at mikro slip ikke er noget man bør køre med da det kan påføre bilen skade og potentielt ødelægge koblingen, lejerene og mechatronic i gearkassen.

Om dansk bilservice så har ret i deres postulat om at det vil eller kan skade bilen i det lange løb ja det må folk jo så selv vurder.

Deres software løsning er en helt anden snak og måske til en helt anden tråd end denne.
Jeg kan sagtens forstå dine tanker. Jeg tror bare ikke på det. Husk at DQ200 har eksisteret i 10 år nu. Det er først omkring 2013 maxislip blev introduceret pga. ny software og muligvis ændrede koblinger. Før det åd gearkassen jo koblinger til morgenmad. Jeg tror faktisk det er lige modsat. "Maxislip" forlænger levetiden på gearkassen. Det viser sig jo også at hvis de hæver trykket på koblingerne som jeg forstår det, så kan maxislip forhindres eller begrænses. Hvorfor mon ikke bare VW selv gør det og slipper for sure kunder? De er jo ikke idioter. Det er kalkuleret. Det er introduceret for at øge holdbarheden af en fejlkonstruktion. Min påstand.

Det er svært at løbe fra ruskende koblinger og meget nemmere at sige det her slip er seriestandard. Især da mange ikke bemærker det sker.

De andre "problemer" andre har med alt for hurtige gearskifte er ikke en fejl. Det kunne være opdaget ved prøvekørsel af demobil. Det er by design i jagten på flere km/l og derved øget salg. Måske går det udover gearkassen som nogle mener. Det har jeg ingen teknisk indsigt i. Der ville jeg høre en tuner/dansk bilservice og få dem til at hæve omdrejninger for gearskifte. Så er man på den sikre side hvis det generer.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af fepagolf » 7. okt 2018, 21:36

Jeg har næsten lige fået min Golf 1,5 Variant med DSG og selvom den indtil videre kører upåklageligt, har jeg bidt mærke i at ved stille og rolig kørsel (morfarkørsel), tager den lige 0,5 sekund at skifte mellem 1 og 2 gear. Man mærker et lille ryk når den tager fat i andet gear. De andre gear skifter den silkeblødt.

Er der nogen der ved om ovenstående er normalt?

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 7. okt 2018, 21:45

fepagolf skrev:
7. okt 2018, 21:36
Jeg har næsten lige fået min Golf 1,5 Variant med DSG og selvom den indtil videre kører upåklageligt, har jeg bidt mærke i at ved stille og rolig kørsel (morfarkørsel), tager den lige 0,5 sekund at skifte mellem 1 og 2 gear. Man mærker et lille ryk når den tager fat i andet gear. De andre gear skifter den silkeblødt.

Er der nogen der ved om ovenstående er normalt?
Det gør min også ved langsom acceleration. Jeg tror det er fordi gearkassen er sat til at skifte fra 1. Til 2. Så hurtigt som overhovedet muligt. Det virker som om den filer max på kobling da den skifter for tidligt i forhold til den langsomme fart. Sagt på en anden måde. Jeg tror min vil køre 1000 rpm. I 2. gear når jeg kører morfar, hvis ikke den filede kobling. Sådan virker det på min.

Jeg overvejer at høre chiptuning.nu om de kan hæve rpm til 1800-2000 rpm før den går fra 1. til 2.

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af madsobh » 8. okt 2018, 14:27

WintherT skrev:
claussor skrev:
7. okt 2018, 18:55
De har også økonomisk vinding ved at rode med gearkassen imodsætning til VW der taber penge så forstår ikke helt som pointe:) derudover er deres software ikke et vidundermiddel. Det har løst problemet for nogle og andre ikke.
Enig dansk bilservice tjener sikkert en ok skilling på de mennesker som er blevet opgivet af smc´s servicepartnere rundt om i landet ingen tvivl om det.

Men mon ikke vw/smc har en mindst lige så stor hvis ikke støre vinding ved at slå ud med armene og sige vi kan ikke gør mere for din bil ?.

Min pointe er mere den at vi har et værksted som siger at mikro slip ikke er noget man bør køre med da det kan påføre bilen skade og potentielt ødelægge koblingen, lejerene og mechatronic i gearkassen.

Om dansk bilservice så har ret i deres postulat om at det vil eller kan skade bilen i det lange løb ja det må folk jo så selv vurder.

Deres software løsning er en helt anden snak og måske til en helt anden tråd end denne.
Microslip skal være der og har et setpunkt på 10omdr/min

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 8. okt 2018, 15:28

madsobh skrev:
8. okt 2018, 14:27
Microslip skal være der og har et setpunkt på 10omdr/min
Den er jeg helt med på jeg er godt klar over at "nogle" siger at micro-slip ikke er en fejl men en egenskab og alt det der, Jeg studsede bare lidt over at Dansk Bilservice beskriver mikro-slip som noget man bør tage hånd om så man ikke påføre sin bil skade på sigt, Jeg er ikke mekaniker men lytter gerne til dem som er, Og som ikke prøver at vildlede mig... ;)
Senest rettet af WintherT 8. okt 2018, 15:31, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af madsobh » 8. okt 2018, 15:31

WintherT skrev:
madsobh skrev:
8. okt 2018, 14:27
Microslip skal være der og har et setpunkt på 10omdr/min
Den er jeg helt med på jeg er godt klar over at "nogle" siger at micro-slip ikke er en fejl men en egenskab og alt det der, Jeg studsede bare lidt over at Dansk Bilservice beskriver mikro-slip som noget man bør tage hånd om så man ikke påføre sin bil skade på sigt.
Hvorfor de bruger microslip nævnt som en fejl er en gåde....

Problemet er ukontrolleret slip.... langt fra de 10omdr som microslip skal blive tæt på....

Hvis man spørg VAG om microslip er ok så kan de uden at lyve sige "Ja det er det"

Men nu er det jo som sagt ikke microslip det drejer sig om...


Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk


2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Sace » 8. okt 2018, 19:15

claussor skrev:
7. okt 2018, 21:12
Jeg kan sagtens forstå dine tanker. Jeg tror bare ikke på det. Husk at DQ200 har eksisteret i 10 år nu. Det er først omkring 2013 maxislip blev introduceret pga. ny software og muligvis ændrede koblinger. Før det åd gearkassen jo koblinger til morgenmad. Jeg tror faktisk det er lige modsat. "Maxislip" forlænger levetiden på gearkassen. Det viser sig jo også at hvis de hæver trykket på koblingerne som jeg forstår det, så kan maxislip forhindres eller begrænses. Hvorfor mon ikke bare VW selv gør det og slipper for sure kunder? De er jo ikke idioter. Det er kalkuleret. Det er introduceret for at øge holdbarheden af en fejlkonstruktion. Min påstand.

Det er svært at løbe fra ruskende koblinger og meget nemmere at sige det her slip er seriestandard. Især da mange ikke bemærker det sker.
Jeg deler præcis samme forståelse af problemet.

Mener også at en gang for laaang tid siden (måske i denne tråd) var der noget snak om at VW på et tidpunkt frigav en software til gearkassen som netop sænkede trykket på aktuatorerne fordi de havde problemer med at de begyndte at lække.

Hvordan gearkasserne så skifter, ja det er jo meget forskelligt imellem bilerne. Min Golf skifter fx. super godt, hvorimod min mors fabia er forfærdelig når den ikke står i sport.
WintherT skrev:
8. okt 2018, 15:28

Den er jeg helt med på jeg er godt klar over at "nogle" siger at micro-slip ikke er en fejl men en egenskab og alt det der, Jeg studsede bare lidt over at Dansk Bilservice beskriver mikro-slip som noget man bør tage hånd om så man ikke påføre sin bil skade på sigt, Jeg er ikke mekaniker men lytter gerne til dem som er, Og som ikke prøver at vildlede mig... ;)
Formålet med microslip er beskrevet fint af erlingvj tidligere i denne tråd:
viewtopic.php?t=117621&start=930#p1316788
These users thanked the author Sace for the post:
Sunny
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af fepagolf » 8. okt 2018, 22:00

claussor skrev:
7. okt 2018, 21:45
fepagolf skrev:
7. okt 2018, 21:36
Jeg har næsten lige fået min Golf 1,5 Variant med DSG og selvom den indtil videre kører upåklageligt, har jeg bidt mærke i at ved stille og rolig kørsel (morfarkørsel), tager den lige 0,5 sekund at skifte mellem 1 og 2 gear. Man mærker et lille ryk når den tager fat i andet gear. De andre gear skifter den silkeblødt.

Er der nogen der ved om ovenstående er normalt?
Det gør min også ved langsom acceleration. Jeg tror det er fordi gearkassen er sat til at skifte fra 1. Til 2. Så hurtigt som overhovedet muligt. Det virker som om den filer max på kobling da den skifter for tidligt i forhold til den langsomme fart. Sagt på en anden måde. Jeg tror min vil køre 1000 rpm. I 2. gear når jeg kører morfar, hvis ikke den filede kobling. Sådan virker det på min.

Jeg overvejer at høre chiptuning.nu om de kan hæve rpm til 1800-2000 rpm før den går fra 1. til 2.
Tak for svar! Det lyder meget som det min gør, så det er fint. :)

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 8. okt 2018, 23:55

fepagolf skrev:
8. okt 2018, 22:00
claussor skrev:
7. okt 2018, 21:45
fepagolf skrev:
7. okt 2018, 21:36
Jeg har næsten lige fået min Golf 1,5 Variant med DSG og selvom den indtil videre kører upåklageligt, har jeg bidt mærke i at ved stille og rolig kørsel (morfarkørsel), tager den lige 0,5 sekund at skifte mellem 1 og 2 gear. Man mærker et lille ryk når den tager fat i andet gear. De andre gear skifter den silkeblødt.

Er der nogen der ved om ovenstående er normalt?
Det gør min også ved langsom acceleration. Jeg tror det er fordi gearkassen er sat til at skifte fra 1. Til 2. Så hurtigt som overhovedet muligt. Det virker som om den filer max på kobling da den skifter for tidligt i forhold til den langsomme fart. Sagt på en anden måde. Jeg tror min vil køre 1000 rpm. I 2. gear når jeg kører morfar, hvis ikke den filede kobling. Sådan virker det på min.

Jeg overvejer at høre chiptuning.nu om de kan hæve rpm til 1800-2000 rpm før den går fra 1. til 2.
Tak for svar! Det lyder meget som det min gør, så det er fint. :)
Prøv at sætte i gang i manuel og så selv skifte ved 2000. Meget mere smooth i min i hvert fald.
These users thanked the author claussor for the post:
Sunny

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af fepagolf » 9. okt 2018, 11:51

claussor skrev:
8. okt 2018, 23:55
fepagolf skrev:
8. okt 2018, 22:00
claussor skrev:
7. okt 2018, 21:45
Det gør min også ved langsom acceleration. Jeg tror det er fordi gearkassen er sat til at skifte fra 1. Til 2. Så hurtigt som overhovedet muligt. Det virker som om den filer max på kobling da den skifter for tidligt i forhold til den langsomme fart. Sagt på en anden måde. Jeg tror min vil køre 1000 rpm. I 2. gear når jeg kører morfar, hvis ikke den filede kobling. Sådan virker det på min.

Jeg overvejer at høre chiptuning.nu om de kan hæve rpm til 1800-2000 rpm før den går fra 1. til 2.
Tak for svar! Det lyder meget som det min gør, så det er fint. :)
Prøv at sætte i gang i manuel og så selv skifte ved 2000. Meget mere smooth i min i hvert fald.
Har prøvet - det er det samme. Den kører ellers upåklageligt nu efter 700 km, så krydser jeg ellers fingre for at den bliver ved med det :)

Besvar

Tilbage til "Transmission"