King_Neumann skrev:Det mest vanvittige er jo at FDM har lagt sig helt fladt ned oven på den historie omkring fugt!! Man burde få en teknisk erklæring på sin bil på Teknologisk institut i Tåstrup.. det må med 99,9% sandsynlighed være softwaren der er problemet.
Jeg mener ikke det er softwaren, som er problemet. At man kan symtombehandle problemet med en anden software, ændrer ikke på at årsagen er koblingsbelægninger der ændrer karakteristik efter sol/vind/måne/fugt/temperatur sat sammen med svage aktuatorer. Softwaren er indrettet, så den skåner aktuatorene mest mulig, da de ellers med stor sandsynlig får kortere levetid.
Vi skal også lige være enige om, at TVS ikke laver en ny software. De ændrer på mappingen, dvs. de parametre som softwaren regulerer ud fra. I mappen kan forskellige ting ændres (der findes lister på nettet). Nogle af dem er skiftepunkt og en del af mappen er aktuatorkraft (også kaldet clamping force) vs motor moment. TVS skruer op for clamping force (måske til max ?) og det vil helt sikkert give en bedre oplevelse. Problemet er bare nu, at du har koblingsaktuatorer i din gearkasse der altid kører MAX. Jeg har tidligere talt for, at hvis TVS var seriøs, så ville de havde lavet test, som viser hvor meget af levetiden de reducerer gearkassen med. Men synes bare jeg har talt for døve ører indtil videre. For der er ingen tvivl om, at forøge clamping force reducerer levetiden. Spørgsmålet er bare hvor meget ... Hvis det reducerer mechatronic'ens levetid fra 300kkm til 275kkm, så er jeg med på idéen. Men hvad hvis nu det er fra 300kkm til 80kkm ? -
så er jeg ihvertfald ikke med på den. Det kan man ikke svare på uden en række seriøse tests med f.eks 50-100 gearkasser.
Som jeg læser det TVS og andre skriver, så ændrer de i mappen for at få bedre "driveability". De kikker altså ikke på levetidsparametre, for deres kunder er hovedsageligt folk der tuner deres biler og der er ikke ret meget fokus på levetid.
Det var lige mine fredagsord i denne efterhånden lange tråd, der er begyndt at tage en religiøs drejning.
/Søren.