Indlæg
af King_Neumann » 28. aug 2017, 12:55
Et af DK's førende værksteder, som i øvrigt oplyser at de samarbejder med FDM på deres hjemmeside oplyser dette om DQ200:
Problemstilling og løsninger:
Et af de største problemer med den nyere 7trins DSG gearkasse, er stadig som i den ældre 6trins DSG gearkasse, mechatronic enheden. Mechatronicén er gearkassens elektroniske styre-enhed, der sidder inde i selve gearkassen.
I første omgang har VW/Audi fabrikkerne erkendt en begynder fejl, og kaldt alle biler monteret med denne type gearkasse ind til et “service”, hvor de skifter gearkasse olien fra den syntetiske olie, der er påfyldt fra ny af, til en mineralsk olie istedet. Ifølge dem skulle dette løse en del af de fejl gearkassen har været skyld i, da den syntetiske olie har op til nu påvirket mechatronic enheden, og skabt en del af de problemer som vognejere har oplevet. Dog er vi hos BOS Transmissions A/S ikke helt sikre på, at det vil løse alle de fejl, som olien får skylden for. Derudover kan den syntetiske olie allerede have påbegyndt fejl, som måske først viser sig på et senere tidspunkt, og det er her, det måske går hen og bliver en kamp om hvem der så skal stå for regningen.
Gearkassen har dog også andre problemer, som alle andre gearkasser. Bl.a. går lejerne i gearkassen, høre du en skurrende lyd fra din gearkasse mens du køre, kan dette meget vel være lejerne i gearkassen, der er ved at stå af/gå i stykker. Dette er der dog en løsning mod, vi har her hos BOS Transmissions A/S lejerne liggende på lageret, så vi kan skifte dem på under 2 dage, en operation som VW ikke selv foretager, og vi kan derfor delreparere gearkassen istedet for bare at skifte den til en ny, som bliver anbefalet af de autoriserede værksteder, når fejlen opstår.
Derudover, er der også opstået et problem med den nye og ellers meget roste dobbelt tør-kobling. Den bliver til syne laden slidt meget hurtigt i visse tilfælde. Fejlen viser sig bl.a. ved en følelse af koblingen ”glider” motoromdrejningerne stiger, uden bilen reelt følger med i fart. En slidt kobling kan også give et mere ubehageligt gearskift, og fjerne den komfort som DSG netop skulle give ved dens konstruktion. Det er en del dyre at skifte koblingen i en DSG gearkasse i forhold til en almindelig tør kobling som sidder i en bil med almindelig manuel gearkasse, men det er stadig noget der kan skiftes, og man behøver ikke køre til VW for at få det gjort. BOS Transmissions A/S har en god aftale med VW-fabrikkerne i Tyskland, så vi kan levere selve koblingen billigere end de autoriserede værksteder selv kan herhjemme. Vi monterer den ligeledes til en favorable pris. Problemet med koblingen stammer i visse tilfælde fra en fejl i mechatronic enheden. Dette bliver dog også løst idet man monterer en ny kobling og derefter opdatere softwaren i mechatronic enheden, hvilket vi også sagtens kan bistå med hos BOS Transmissions A/S.
Ved DSG gearkasser, er det meget vigtigt at have den rette software i styre-enheden, da fabrikkerne løbende løser “børne-fejlene” og derved løbende forbedre gearkassen rent software mæssigt, især når man får skiftet kobling og/eller mechatronic enheden, så sørg altid for at få tjekket softwaren ved udskift af en af ovenstående dele.