Side 1 af 136

DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 12. jan 2016, 20:51
af Janke
Hej
Har et problem med Skodaen. Det er en Octavia 5E fra 2014 med 1,4 TSI DSG.
Her er en lille video sekvens, som gerne skal vise at omdrejningerne opfører sig mærkeligt ved acceleration.
https://drive.google.com/open?id=0B1hOd ... 2ZwZl93WnM

Håber at der er andre der kan relatere til problemet, da Semler Skoda i Gladsaxe ikke kender til den type problem.
Kan nævne at bilen har kørt 45.000km og har lige fået skiftet koblingen på Skodas regning.
Ovenstående problem var der også før koblingen blev skiftet.

Mvh
Morten

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 12. jan 2016, 21:57
af Gubbi

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 16. jan 2016, 20:41
af Janke
Update.
Efter at have sendt en video som viser omd. tæller som kommer i ryk :lol: , så vil fabrikken/værkstedet have nye data målinger fra bilen.
Så endnu en gang på værksted onsdag.
Er der nogen som har en forklaring på hvad der er defekt?

Mvh
Morten

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jan 2016, 21:33
af claussor
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige ud over læs min historie / indlæg og du finder alt om min Golf 6 med samme gearkase. Jeg har en 1,4 TSI 160 DSG. Den er 4 år gammel - jeg har haft den i 10 måneder og den har holdt på værksted 3-4 mdr. Skiftet 3 koblinger, mechatronic og til sidst gearkasse. Den glider i kobling / hakker fuldstændig som din. Jeg har optaget videoer mv. og den er blevet analyseret mv. af VW og fabrikken. Jeg har haft alle VW's biler til låns nu (super service af VW og forhandler, men DSG kan de ikke gøre noget ved). De erkender den har problemer og mener det er software. Her kommer kickeren så.... Jeg har en Golf Sportsvan (2015 model) nu til låns med 1,6 TDI DSG (samme gearkasse) den laver fuldstændig samme ting. Det rusker ude fra motorrummet og den accelererer i ryk. Det er ikke selve gearskiftet men når den er i gear og accelererer. Fællesnævner er at det sker "mest" når den er kold - indenfor de første 20 km.

Jeg tror DQ200 er defekt direkte fra fabrik - og er i stykker på ALLE VW produkter. Det er sikkert ikke sandt, men indtil videre... Så ser jeg meget negativt på det. Det er noget lort af en anden verden.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jan 2016, 22:03
af GranTurismo
DQ200 kører indtil videre (16.500 km) perfekt på min Polo 1,4 TSI ACT.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jan 2016, 22:12
af claussor
Granturismo: Du er nok bare heldig -indtil videre :)

VW ved ikke engang selv hvad problemet er. Det er det der er scary.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jan 2016, 22:43
af jan67
Jeg har en superb 1.8 tsi, med den gearkasse, efter 175.000 ingen problemer,

Hilsen jan

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jan 2016, 23:09
af GranTurismo
claussor skrev:Granturismo: Du er nok bare heldig -indtil videre :)

VW ved ikke engang selv hvad problemet er. Det er det der er scary.
Vi er såmænd mange som ikke har haft problemer med DQ200...

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=105401

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jan 2016, 23:53
af claussor
Ikke desto mindre er der også mange der har det. Og det er svært at komme udenom at VW skifter en gearkasse fuldt ud, og stadig ikke kan få den til at virke. Og ved ikke hvad problemet er trods analyser i Wolfsburg. Og ja- de har 100 % anerkendt der er et problem. Trist.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 00:16
af GranTurismo
claussor skrev:Ikke desto mindre er der også mange der har det. Og det er svært at komme udenom at VW skifter en gearkasse fuldt ud, og stadig ikke kan få den til at virke. Og ved ikke hvad problemet er trods analyser i Wolfsburg. Og ja- de har 100 % anerkendt der er et problem. Trist.
Jeg påstår såmænd heller ikke at der ikke har være nogle som har haft problemer. Jeg linker bare til en tråd hvor flertallet ikke har haft problemer, hvilket vel udelukker din teori om at alle DQ200 er defekte fra fabrikken...
claussor skrev:Jeg ved ikke hvad jeg skal sige ud over læs min historie / indlæg og du finder alt om min Golf 6 med samme gearkase. Jeg har en 1,4 TSI 160 DSG. Den er 4 år gammel - jeg har haft den i 10 måneder og den har holdt på værksted 3-4 mdr. Skiftet 3 koblinger, mechatronic og til sidst gearkasse. Den glider i kobling / hakker fuldstændig som din. Jeg har optaget videoer mv. og den er blevet analyseret mv. af VW og fabrikken. Jeg har haft alle VW's biler til låns nu (super service af VW og forhandler, men DSG kan de ikke gøre noget ved). De erkender den har problemer og mener det er software. Her kommer kickeren så.... Jeg har en Golf Sportsvan (2015 model) nu til låns med 1,6 TDI DSG (samme gearkasse) den laver fuldstændig samme ting. Det rusker ude fra motorrummet og den accelererer i ryk. Det er ikke selve gearskiftet men når den er i gear og accelererer. Fællesnævner er at det sker "mest" når den er kold - indenfor de første 20 km.

Jeg tror DQ200 er defekt direkte fra fabrik - og er i stykker på ALLE VW produkter. Det er sikkert ikke sandt, men indtil videre... Så ser jeg meget negativt på det. Det er noget lort af en anden verden.
Men jeg kan godt følge din frustration! Især når nu DSG gearkasser er så dyre at reparere på som de er!

Jeg synes det er bemærkelsesværdigt at de mener det er software der er problemet, når problemet er mest udtalt når den er kold...

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 00:47
af claussor
Min påstand er at der er mange der ikke er klar over de har problemet eller bemærker det. Måske ikke her på Vagcars.dk - hvor flertallet af brugerne nok går mere op i deres biler sammenlignet med resten af DK :) Men ja det er selvfølgelig skrevet i frustration.

Men ja, de kan ikke få den til at køre. Og når man får en splinterny Sportsvan med nøjagtig samme problem med en 1.6 TDI, så tror jeg ærligt talt problemet er udbredt.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 07:13
af madsobh
Kærestens søster har en golf7 1..4 tsi dsg7 nov. 15.... den gør det også.... men hun har ikke bemærket det.... og vi har ikke fortalt hende det....

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 07:15
af madsobh
Ja min skoda octavia combi 1.4 tsi dsg7 jan.15 gør det også

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 19:56
af Zwonkie
Jeg tror jeg har samme problem. Det er ikke så udpræget som set på de andre videoer, men selv ved lav acceleration kan det være mærkbart. Har ikke givet den så meget gas endnu...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/679 ... .42.17.mp4

Min Golf 7 1,4 TSI med DSG, startede så småt med det allerede efter 1000 km (har kørt 2000 km nu - 1 måned gammel).
Jeg kontaktede VW Gladsaxe og var inde sidste mandag til test kørsel kl. 8:00 om morgen, hvor alt kørsel foregik ved max. 40 km så de kunne ikke mærke noget unormalt.

De har tilbudt at prøvekøre den på mandag, hvor de har den hele dagen og vil så sætte en tester på...
De sagde/lod som om at de ikke kendte til problemet, som jeg beskrev det!..

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 20:01
af Anders D
Gladsaxe ved alt om det. Semler også. Andet ville være løgn. Og det er noget de har haft erfaring med siden i hvert fald 2010. Der var jeg igennem et forløb med eksakt samme symptomer der endte med ny gearkasse og koblinger. Ved godt det ikke helt kan sammenlignes men så meget har gearkassen ikke ændret design i de 6 år der er gået.

I begge de videoer der er linket til her i tråden glider koblingen sporadisk.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 20:12
af Zwonkie
Forresten Janke, mine gearskift er heller ikke 100% gode. Det er som om at den fedter lidt før koblingen går i "korrekt" indgreb. Det er lidt som at køre på kanguru benzin..
Når den er kold, skifter den faktisk helt perfekt - kontant indgreb med koblingen og ikke mærkbar gearskifte.

Hvordan oplever du dine gearskifte?

Faktisk tror jeg VW kender til det, men det er nemmere/billigere for dem at spille uvidende.
Der er måske mange der, i så fald tænker, nåh, så er det måske bare mig der er noget galt med - hvis problemet er svært identificerbar eller næste ikke mærkbart.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. jan 2016, 21:11
af Janke
Zwonkie skrev:Forresten Janke, mine gearskift er heller ikke 100% gode. Det er som om at den fedter lidt før koblingen går i "korrekt" indgreb. Det er lidt som at køre på kanguru benzin..
Når den er kold, skifter den faktisk helt perfekt - kontant indgreb med koblingen og ikke mærkbar gearskifte.

Hvordan oplever du dine gearskifte?

Faktisk tror jeg VW kender til det, men det er nemmere/billigere for dem at spille uvidende.
Der er måske mange der, i så fald tænker, nåh, så er det måske bare mig der er noget galt med - hvis problemet er svært identificerbar eller næste ikke mærkbart.
Hej Zwonkie
Gearskiftet er vel ok. Dog bøvser det engang imellem, hvor jeg tænker "hvad fanden skete der lige der". Der kan være en tendens ved mellem belastning, at omdrejningerne stiger ved udkobling, inden den så kobler ind i et højere gear.
Skoda måtte smide en ny kobling i bilen i september 2015. Det hjalp meget. Har ligeledes fået "justeret" styringen, så start/stop ikke aktiveres. Det var endnu en forbedring.
I morgen tidlig er der tid hos Skoda Gladsaxe igen. De vil have nye friske data fra bilen :?:

Det var fint og læse at de udemærkede er klar over problemet i Semler Gladsaxe. Det er jo ikke lige det de giver udtryk for når problemet bringes på banen. Tak for det.

Mvh
Morten Janke

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 07:51
af madsobh
Gad vide hvad der skal til for at få vag til acceptere problemet på landsplan eller højere op ?

Måske hvis vi samler alle med dette problem og via FDM

Eller måske hvis alle med problemet søre for at have en god video og beskrivelse af problemet og vi alle ligger det på vw / skoda / seat facebook samme dag ?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 07:55
af Golf VI
FDM har en gang undersøgt sager omkring DSG7 og fandt ikke der var noget udsædvanlig galt med den gearkasse.
Tror ikke FDM gider beskæftige sig med det igen, men man ka da prøve. Link-
http://www.fdm.dk/nyheder/status-paa-dsg-7-gearene

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 08:12
af 9had
Golf VI skrev:FDM har en gang undersøgt sager omkring DSG7 og fandt ikke der var noget udsædvanlig galt med den gearkasse.
Tror ikke FDM gider beskæftige sig med det igen, men man ka da prøve. Link-
http://www.fdm.dk/nyheder/status-paa-dsg-7-gearene
Der er ikke lavet undersøgelser.
Der er ført kontakt og besluttet ud fra antallet at det var godt nok.
Det er hvad jeg kalder, sjusket arbejde. Men andre kan have andre standarder.

FDM siger
Bilklubberne i Europa har ikke oplevet et stort antal henvendelser omkring problemer med DSG 7-gear, og de bilejere, der har haft problemer, er tilsyneladende blevet hjulpet via garanti eller kulance.


De har konkluderet ikke undersøgt...
Og så har de stillet sig tilfredse med VW metode for garanti/kulance ordning.

Som er fint nok for dem, blandt andet mig selv, der har fået glæde af det. Men for de biler efter marts 2013 (tror jeg) er ikke omfattet. Så der skal auktion ændres eller laves ny til de nye biler med dq200.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 09:27
af Golf VI
Jo FDM undersøger. Du gider bare ikke læse alt hvad FDM oplyser på deres hjemmesider omkring DSG7 -

Noget tyder på, at der kan være problemer med DSG7 gearkasserne, som bl.a. sidder på VW og Audi. FDM har i øjeblikket fokus på sagen og undersøger, om der kan være tale om en generel tendens.


Link-
http://www.fdm.dk/nyheder/fdm-holder-oe ... gearkasser

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 09:32
af madsobh
Golf VI skrev:Jo FDM undersøger. Du gider bare ikke læse alt hvad FDM oplyser på deres hjemmesider omkring DSG7 -

Noget tyder på, at der kan være problemer med DSG7 gearkasserne, som bl.a. sidder på VW og Audi. FDM har i øjeblikket fokus på sagen og undersøger, om der kan være tale om en generel tendens.


Link-
http://www.fdm.dk/nyheder/fdm-holder-oe ... gearkasser
EDIT: jeg ser lige artiklen er fra 2013.... er du sikker på de stadig holder øje ?

Når nu FDM kigger /stadig kigger er det vel vigtigt at vi som ejere/brugere melder ind til dem... for de gange man kører på værksted og får at vide at man har en "fejlfri" gearkasse kommer jo næppe med i deres undersøgelse

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 10:42
af 9had
Golf VI skrev:Jo FDM undersøger. Du gider bare ikke læse alt hvad FDM oplyser på deres hjemmesider omkring DSG7 -

Noget tyder på, at der kan være problemer med DSG7 gearkasserne, som bl.a. sidder på VW og Audi. FDM har i øjeblikket fokus på sagen og undersøger, om der kan være tale om en generel tendens.


Link-
http://www.fdm.dk/nyheder/fdm-holder-oe ... gearkasser
den artikel er ældre en den fra tidligere. ergo, er denne hvor de holder øje med... afsluttet kapitel. konklusion i den næste artikel var at man skal stole på VW og indrette sig efter kulancen/garantien.
så ... tror mig, jeg har læst en del artikler, og ved hvad de har skrevet og hvad de ikke har skrevet.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 10:45
af 9had
madsobh skrev:
Golf VI skrev:Jo FDM undersøger. Du gider bare ikke læse alt hvad FDM oplyser på deres hjemmesider omkring DSG7 -

Noget tyder på, at der kan være problemer med DSG7 gearkasserne, som bl.a. sidder på VW og Audi. FDM har i øjeblikket fokus på sagen og undersøger, om der kan være tale om en generel tendens.


Link-
http://www.fdm.dk/nyheder/fdm-holder-oe ... gearkasser
EDIT: jeg ser lige artiklen er fra 2013.... er du sikker på de stadig holder øje ?

Når nu FDM kigger /stadig kigger er det vel vigtigt at vi som ejere/brugere melder ind til dem... for de gange man kører på værksted og får at vide at man har en "fejlfri" gearkasse kommer jo næppe med i deres undersøgelse
som jeg skrev...

der udkom nye koblinger, nye aktioner, og nye software i marts 2013.
alle de biler der er produceret før denne dato, har ret til kulancen, hvis service er overholdt og foretaget hos VW.
alle de andre biler, af nyere dato, dvs. den bil trådstarteren har er ikke omfattet af samme ordning. fordi VW mener sammen med FDM at problemet er løst.
og så er der ikke meget at komme efter, endnu... med mindre man gøre opmærksom på det i medier som vi gjorde i sin tid for at få den kulance der stadig gælder for de før 2013 biler.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 10:50
af madsobh
Men hvad gør vi så ! Hvordan får vi.... os med gearkasser nyere end 2013 hul igennem til vw

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 11:05
af 9had
madsobh skrev:Men hvad gør vi så ! Hvordan får vi.... os med gearkasser nyere end 2013 hul igennem til vw
vi har startet med at dokumentere vores problemer, indsamle data fra andre lande, samarbejdede med andre lande og talte med presse.
der har i en periode været en del der skrev om det og derfor kom FDM også på banen som en af de sidste aktør. min indtryk var at de har ikke gjort særlig meget benarbejde. om de har gjort noget bad kulisserne skal jeg ikke kunne sige, men de var os brugere/købere af biler der har gjort det.

jeg har f.eks. oprettet en facebook side hvor man kan skrive om sine oplevelser, i detaljer. skrive al relevant info om bilen, om reservedele og lignende. så folk kan se hvad "versioner" af dele problemerne berøres på.

når man ved det, så kan det være man kan presse ens lokale VW at søge efter en specifik aktion som de "ikke har kunne finde" eller ikke har ville finde... :D

en anden ting er skriv et brev til importøren (http://semler.dk/). jeg har kun haft positive oplevelser med importøren. de tog mig seriøst og formidlede kontakt til et andet VW værksted. som ellers ikke ville pille ved min bil, da det var den første, hvor jeg købte bil, da har udført garanti arbejde. så vil de ikke blande sig ind i det. men da importøren bed dem, gik det som smurt. derfra, havde jeg så åbenbart to værksteder der begge ville mig godt. og så begyndte det at ske.
jeg vil ikke anbefale at man bruger 2 værksteder mod hinanden, men det skete jo bare, da den første var lang om at svare, så da jeg fik svar fra dem, har jeg allerede været på det andet værksted. de to værksteder havde åbenbart to forskellige idéer hvad der kunne være galt.

det viste sig at den fiks der blev udgivet i 03/2013 var den endelig fiks min bil skulle have for at køre som det skal. den kan stadig vise symptomer, men det er med meget lang mellemrum.

se min signatur, der er lidt links som kan måske være af gavn.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 11:21
af madsobh
Kan du ikke skrive Linket til Facebook siden.... jeg kan ikke se din signatur på tapatalk

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 11:35
af 9had
madsobh skrev:Kan du ikke skrive Linket til Facebook siden.... jeg kan ikke se din signatur på tapatalk
https://www.facebook.com/dsg7problem

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 13:11
af claussor
Datoer er vist kun noget teknisk for FDM - fysisk (gearkasserne) der ser jeg ingen forskel.

Min Golf fra 2011 glider i gearet (begge koblinger) og da den fik ny mechatronic i 2015 gjorde den det, og med komplet ny gearkasse og nyeste software fra november 2015 gør den det stadig. Min påstand er den samme. DQ200 er en fejlkonstruktion. Og som tidligere skrevet - splinterny Sportsvan jeg har til låns gør det også. I mindre målestok godt nok, men stadig tydeligt.

Jeg har fået super service af forhandler og importør, der er intet negativt at sige der og er i tæt dialog med dem, men jeg tror det er en ny "dieselgate". Der sidder nogle chefer der ikke har råd til at trække den gearkasse tilbage selvom de ved den er fejlbehæftet.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. jan 2016, 13:33
af GaSelle
claussor skrev:Datoer er vist kun noget teknisk for FDM - fysisk (gearkasserne) der ser jeg ingen forskel.

Min Golf fra 2011 glider i gearet (begge koblinger) og da den fik ny mechatronic i 2015 gjorde den det, og med komplet ny gearkasse og nyeste software fra november 2015 gør den det stadig. Min påstand er den samme. DQ200 er en fejlkonstruktion. Og som tidligere skrevet - splinterny Sportsvan jeg har til låns gør det også. I mindre målestok godt nok, men stadig tydeligt.

Jeg har fået super service af forhandler og importør, der er intet negativt at sige der og er i tæt dialog med dem, men jeg tror det er en ny "dieselgate". Der sidder nogle chefer der ikke har råd til at trække den gearkasse tilbage selvom de ved den er fejlbehæftet.
Har du også en hat af sølvpapir? Det er jo ikke ALLE, der fejler - selvom fejlraten er til den høje side. Folk brokker sig, som regel, kun på nettet, når noget er kaput - ikke når det virker som det skal.