Janke skrev:FDM har ligeledes et svar. Så det var vist gutter. End of the road:
Hej Morten
Processen har været langstrakt, men det har været vigtig for os at afgøre hvorvidt der har/er tale om en fejl, der kan henføres til en mangel i købs situationen, eller om der er tale om en egenskab på din bils DSG 7. Dette er i forhold til om vi kan gøre krav gældende over for forhandleren.
Under hele forløbet, har vi været i tæt dialog med både den danske importør og fabrikken, netop for at afdække alle muligheder, samt testet flere biler, også af forskellige mærker (Seat, Skoda, VW og Audi), men med samme type gearkasse, for at nå frem til sagens kerne, og afdække fakta.
Vores endelige konklusion er at, der hér ikke er tale om en mangel, men en egenskab bilen har, og vi kan derfor ikke rejse et krav over for forhandleren, importøren eller fabrikken.
Vores konklusion tager bl.a. afsæt i Følgende:
• En DSG gearkasse må ikke/ kan ikke sammenlignes med en traditionel automat gearkasse, da dér hér er tale en manuel gearkasse, med et elektronisk styret gearskifte. (forskellen har vi drøftet tidligere)
• Hvorfor oplever du så, forskellige karakter under kørsel? -Kan skyldes flere ting:
At koblingsbelægning suger fugt i overfladen, og forsvinder når gearkassen bliver drift varm (vi kan sammenligne det med lettere korrosion på bremseskiver, samt tilkørsel af nye skiver mv.)
Hvordan forsvinder fugten? Koblingens optimale funktion, hvor fugten forsvinder er ved ca. 90 c og hurtigere varme kan fremskyndes ved hyppigere gearskift.
Årsagen til at belægningen suger fugt, skyldes vores klima, og vores kørselsmønster kan både medvirke og forstærke opvarmnings perioden.
En fugt belægning vil opleves som et mikroslip (den fedter), en betegnelse for gearkassens indgangsaksler, roterer med et mindre omdrejningstal, end motorens.
Et mikroslip vil oftest opleves, ganske som på nogle af dine videoer, ved at omdrejningstælleren flytter sig i små hop/hak, og oftest startende i de lave omdrejning fra ca. 200 og op til ca. 2000 omdrejninger.
Ønsket om en manuel styring af gearskift over længere tid, vil stresse og overophede megatronic-enheden, det hydrauliske gearskift, hvilket vil forringe det tiltænkte gearskifte, med det til følge at styreenheden konstant vil forsøge at tilpasse gearet, og dermed enten låse gearene eller foretage om/nedgearing uden grund.
•Dernæst har hensynet til miljøet, stor indflydelse på moderne biler, herunder motorens og ikke mindst DGS gearkassens drift, ydelse og funktion, og ved en bevidst frakobling af bilens Start/ stop funktion, som der er aktuelt på din bil, fratager man bilens motorstyrenhed/ overvågningen mv. de reelle arbejdsbetingelser, som igen vil forstærke disse uhensigtsmæssige egenskaber.
Vores bedste råd til dig er derfor at overvejer, hvorvidt at du fortsat ønsker at kører i bilen, eller om det forslag, som du tidligere har modtaget fra vores jurist, kunne genovervejes (med justeringer for kørte km mv.) og dermed skifte bil?
Morten, vi betragter derfor sagen som afsluttet, men takker for at du har villet dele alle dine oplevelser, erfaringer, prøvekøreture mv. for os.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Godt så!
Hvornår er din sag afgjort, for jeg afventer på 10. dagen, stadig svar fra FDM, på hvem der afholder de eventuelle omkostninger i, at få uvildige til at undersøge min sag, men der kan jeg jo nok læse det meste af svaret her...
Efter forhandleren stoppede med at svare mig, og i stedet henviste direkte til importøren, har jeg brugt FDM som talerør, og har derfor ikke siden september haft nogen korrespondance med forhandleren - kun mit værksted, som i øvrigt ikke er tilknyttet den forhandler, hvor bilen er købt...
Jeg har p.t. ikke ressourcer til at kæmpe videre uden større vished for positivt udfald, og må nok indse at, jeg ALDRIG skal have bil med dobbeltkobling, og ALDRIG mere VAG, for det har været en kamp at få dem til at indrømme at det var en fejl i første omgang (hvilket de gjorde, og derved fik jeg kompensation fra SMC i første omgang), for derefter at sige, at det der var en fejl i september, i december blev til en egenskab, og så fik man med eet vasket hænder!!!
Jeg giver en melding, så snart jeg har yderligere i min sag, men som Morten skriver, lakker det desværre nok mod enden - og det faldt ikke ud til kundens fordel...
God weekend derude