Ja ... det er ikke sjovt at tænke på. Men det er helt sikkert - DQ200 er BANLYST her i huset. Det eneste der kan gøre den skammel gearkasse aktuel igen, er hvis de fixer konstruktionen. Men mon ikke de bare trækker den og håber de kan få den til at strække indtil El-modellerne tager over.
DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
/Søren.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Jeg fatter simpelthen ikke at bilfabrikanterne er så glade for DSG gearkasser. Og for den sags skyld heller ikke CVT gearkasser. Der findes udmærkede converter gearkasser, og det er et gennemprøvet system. Mazda for eksempel bruger converter gearkasser.
-
- Medlem
- Indlæg: 778
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 10:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Søborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 26 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det er fordi at en traditionel automatkasse med konverter æder brændstof, men vi er enige om at det skifter fantastisk ifht div. Dobbelt kobling...
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Jeg kunne godt leve med en gearkasse der koster lidt på brændstofforbruget, men til gengæld skifter silkeblødt og er driftsikker.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det gør de altså ikke længere, æder brændstof. For at gentage, så holder den 8-trins ZF altså også på dette område
-
- Medlem
- Indlæg: 778
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 10:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Søborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 26 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Ja så giver det ingen mening ikke at bruge noget man ved virker....
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Idéen med DQ200 er der sådan set ikke noget i vejen med. En relativ billig AUT gearkasse med 7 gear, lav tab, hurtige skift, lave vedligeholdelses udgifter.
Problemet er bare, at koblingsaktuatorer og måske også selve koblingen er fejl/underdimensioneret. Det har man så forsøgt at løse med en regulering af trykket. Det virkede også "lige til øllet" i de første generationer af koblinger, men ikke i de senere.
Så for at skære det ud i pap, så fjern den "ikke fungerende" regulering af slip. Sæt nogle stærkere aktuatorer i og opgrader koblingen til en der kører med større tryk. Indfør også et olieskifteinterval på 120~150.000 km.
Så tror jeg faktisk vi ville få noget der kører tilfredsstillende.
Downside: Bilerne vil nok blive 1 - 2000 kr dyere.
Problemet er bare, at koblingsaktuatorer og måske også selve koblingen er fejl/underdimensioneret. Det har man så forsøgt at løse med en regulering af trykket. Det virkede også "lige til øllet" i de første generationer af koblinger, men ikke i de senere.
Så for at skære det ud i pap, så fjern den "ikke fungerende" regulering af slip. Sæt nogle stærkere aktuatorer i og opgrader koblingen til en der kører med større tryk. Indfør også et olieskifteinterval på 120~150.000 km.
Så tror jeg faktisk vi ville få noget der kører tilfredsstillende.
Downside: Bilerne vil nok blive 1 - 2000 kr dyere.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 18 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det lyder plausibelt, men tror ikke du får overbevist hverken Lone Otto FDM eller VW koncernen, det er en konstruktion, som er en del af en seriestandardi-s skrev: ↑23. jul 2019, 08:18Idéen med DQ200 er der sådan set ikke noget i vejen med. En relativ billig AUT gearkasse med 7 gear, lav tab, hurtige skift, lave vedligeholdelses udgifter.
Problemet er bare, at koblingsaktuatorer og måske også selve koblingen er fejl/underdimensioneret. Det har man så forsøgt at løse med en regulering af trykket. Det virkede også "lige til øllet" i de første generationer af koblinger, men ikke i de senere.
Så for at skære det ud i pap, så fjern den "ikke fungerende" regulering af slip. Sæt nogle stærkere aktuatorer i og opgrader koblingen til en der kører med større tryk. Indfør også et olieskifteinterval på 120~150.000 km.
Så tror jeg faktisk vi ville få noget der kører tilfredsstillende.
Downside: Bilerne vil nok blive 1 - 2000 kr dyere.
Har lige været forbi en forhandler i Helsingør, som handler med brugte biler. Udover det har de eget Bosch værksted... de rører ikke flere VW biler med DSG DQ200, eller andre mærker med DQ200! Som han sagde- hvem gider smide 40 efter en fortjeneste på 20??!.. han havde to dårlige oplevelser inden for kort tid, og subjektivt mente han, at alle med den gearkasse havde Maxislip problemet. Det var almindeligt kendt blandt mange brugt forhandlere i byen, at man skulle skambyde eller helt holde sig fra at købe det såkaldte “kvalitetsprodukt” fra Semler koncernen
- These users thanked the author King_Neumann for the post:
- i-s
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 56
- Tilmeldt: 3. maj 2011, 19:27
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Samme oplevelse havde jeg i Hillerød. Og det er da 2 år siden jeg solgte poloen. Så det er kun FDM (Lone Otto) og Selmer det ikke er klar over problemet endnu.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: 21. feb 2019, 10:25
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 4800 Nykøbing F
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 6 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Jeg mener min reagerer helt normalt eller hva' den falder ca 4-600 omdr. når den skifter. Der er godt nok lidt "larm" når den kører op gennem gaderne, ved hjælp af ac
Kim C
VW Golf Sportsvan, 1,4 TSI Bluemotion, MQB, 2016
VW Golf Sportsvan, 1,4 TSI Bluemotion, MQB, 2016
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 28 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Så er den "gamle" Touran solgt. Hvis nogen vil vide hvordan sådan et forløb kan være, så er et kort oprids her:
1) Ved afhentning af bilen noterer vi os en svag metalisk raslen - specielt ved let sejtræk. Vi prøver en anden Touran, sammen med en tekniker, som også gør det. Det bliver henskrevet til, en "seriestandard". (Skal siges jeg ikke ved, om det har nogen sammenhæng med DSG problemstillingen. Men det er som om, den rasler lidt ved sejtræk, når den ikke glider - og rasler ikke, i perioder den glider...)
2) Efter ca. 6-7.000 km begynder den at glide i koblingen. Værksted prøver grundindstilling.
3) Efter 200-300 km er det tilbage ved udgangspunktet. Værkstedet prøver udskiftning koblinger.
4) Efter ca. 100 km tror jeg den glider endnu mere og hyppigere end den gjorde på de gamle koblinger. Skriver til værkstedet og får lovning på, jeg ikke får bilen tilbage, før den virker. De har angiveligt sendt data til VW, Tyskland. Meldingen er, at den kører som den skal. Den må glide ~4 gange før den er varm.
Så: Jeg føler mig egentlig pænt behandlet af forhandler/værksted. Men VW koncernen - det er nogle klamphuggere. Det bliver samtidigt et farvel til FDM. Jeg kan simpelthen ikke holde til at læse flere anbefalinger om det fantastiske DSG fra deres side. Ellers ender jeg sku' med at skulle til læge med kvalme og opkast.
Er desværre afhængig af den størrelse bil - og resten af bilen leverer sådan set til UG. Så nu bliver der leaset en ny - med DSG. Nu er det bare ikke min økonomi, det går ud over - så kan lortet sprænge i luften, hvis den lyster...
De bedste ønsker om held og lykke her fra, hvis man tør at kaste penge efter en DSG-lotteriseddel.
1) Ved afhentning af bilen noterer vi os en svag metalisk raslen - specielt ved let sejtræk. Vi prøver en anden Touran, sammen med en tekniker, som også gør det. Det bliver henskrevet til, en "seriestandard". (Skal siges jeg ikke ved, om det har nogen sammenhæng med DSG problemstillingen. Men det er som om, den rasler lidt ved sejtræk, når den ikke glider - og rasler ikke, i perioder den glider...)
2) Efter ca. 6-7.000 km begynder den at glide i koblingen. Værksted prøver grundindstilling.
3) Efter 200-300 km er det tilbage ved udgangspunktet. Værkstedet prøver udskiftning koblinger.
4) Efter ca. 100 km tror jeg den glider endnu mere og hyppigere end den gjorde på de gamle koblinger. Skriver til værkstedet og får lovning på, jeg ikke får bilen tilbage, før den virker. De har angiveligt sendt data til VW, Tyskland. Meldingen er, at den kører som den skal. Den må glide ~4 gange før den er varm.
Så: Jeg føler mig egentlig pænt behandlet af forhandler/værksted. Men VW koncernen - det er nogle klamphuggere. Det bliver samtidigt et farvel til FDM. Jeg kan simpelthen ikke holde til at læse flere anbefalinger om det fantastiske DSG fra deres side. Ellers ender jeg sku' med at skulle til læge med kvalme og opkast.
Er desværre afhængig af den størrelse bil - og resten af bilen leverer sådan set til UG. Så nu bliver der leaset en ny - med DSG. Nu er det bare ikke min økonomi, det går ud over - så kan lortet sprænge i luften, hvis den lyster...
De bedste ønsker om held og lykke her fra, hvis man tør at kaste penge efter en DSG-lotteriseddel.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Jeg forstår udmærket din frustration over sådan et forløb. Hvem ville ikke gå "kold" på det..PMM skrev: ↑4. aug 2019, 12:41Så er den "gamle" Touran solgt. Hvis nogen vil vide hvordan sådan et forløb kan være, så er et kort oprids her:
1) Ved afhentning af bilen noterer vi os en svag metalisk raslen - specielt ved let sejtræk. Vi prøver en anden Touran, sammen med en tekniker, som også gør det. Det bliver henskrevet til, en "seriestandard". (Skal siges jeg ikke ved, om det har nogen sammenhæng med DSG problemstillingen. Men det er som om, den rasler lidt ved sejtræk, når den ikke glider - og rasler ikke, i perioder den glider...)
2) Efter ca. 6-7.000 km begynder den at glide i koblingen. Værksted prøver grundindstilling.
3) Efter 200-300 km er det tilbage ved udgangspunktet. Værkstedet prøver udskiftning koblinger.
4) Efter ca. 100 km tror jeg den glider endnu mere og hyppigere end den gjorde på de gamle koblinger. Skriver til værkstedet og får lovning på, jeg ikke får bilen tilbage, før den virker. De har angiveligt sendt data til VW, Tyskland. Meldingen er, at den kører som den skal. Den må glide ~4 gange før den er varm.
Så: Jeg føler mig egentlig pænt behandlet af forhandler/værksted. Men VW koncernen - det er nogle klamphuggere. Det bliver samtidigt et farvel til FDM. Jeg kan simpelthen ikke holde til at læse flere anbefalinger om det fantastiske DSG fra deres side. Ellers ender jeg sku' med at skulle til læge med kvalme og opkast.
Er desværre afhængig af den størrelse bil - og resten af bilen leverer sådan set til UG. Så nu bliver der leaset en ny - med DSG. Nu er det bare ikke min økonomi, det går ud over - så kan lortet sprænge i luften, hvis den lyster...
De bedste ønsker om held og lykke her fra, hvis man tør at kaste penge efter en DSG-lotteriseddel.
Hvad jeg dog ikke helt forstår er, hvorfor du vælger at tage en til med DSG, under henvisning til at du dermed ikke hænger på de økonomiske konsekvenser af et evt. nyt, lige så dårligt forløb ?
Økonomien er kun én side af sagen.
Hvad med den tid du skal undvære bilen, mens værksted prøver at udbedre ?
Hvad med den irritation man oplever i daglig brug, med glidende koblinger osv ?
Jeg er med på at værkstedsregninger og værditab er ude af billedet med en leasingaftale, men jeg ville ikke kunne acceptere de gener der er ved den daglige brug.
Nu fremgår det ikke af dit indlæg, om den nye du har valgt også har DQ200.
Hvis den har en anden DSG gearkasse, som ikke er så problematisk som DQ200, så giver det selvfølgelig mere mening.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 28 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det er sådan set en DQ200. Man kan jo ikke få andet, hvis man har brug for en Touran benzin? (Kunne selvfølgelig vælge én med manuelt gear...)
Jeg er vel ikke forpligtet til at køre den på værksted alene pga glidende kobling? Det nytter jo ret beset ikke noget alligevel.
Så ja, jeg må leve med det. Om man kan det, er jo en smagssag. Jeg kan jo også være heldig, den virker. Det gjorde den Octavia jeg leasede
Jeg er vel ikke forpligtet til at køre den på værksted alene pga glidende kobling? Det nytter jo ret beset ikke noget alligevel.
Så ja, jeg må leve med det. Om man kan det, er jo en smagssag. Jeg kan jo også være heldig, den virker. Det gjorde den Octavia jeg leasede
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Okay.PMM skrev: ↑4. aug 2019, 13:30Det er sådan set en DQ200. Man kan jo ikke få andet, hvis man har brug for en Touran benzin? (Kunne selvfølgelig vælge én med manuelt gear...)
Jeg er vel ikke forpligtet til at køre den på værksted alene pga glidende kobling? Det nytter jo ret beset ikke noget alligevel.
Så ja, jeg må leve med det. Om man kan det, er jo en smagssag. Jeg kan jo også være heldig, den virker. Det gjorde den Octavia jeg leasede
Dvs som jeg forstår dit ræsonnement, så hjælper din leasingaftale dig i forhold til DQ200, udelukkende med at holde dig skadesløs for værditabet hvis du får en problemfyldt bil.
Korrekt forstået ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 27. maj 2017, 14:13
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
PMM: har gjort det samme: touran 1.5 benzin med dsg 200.
Og nej. Glidende kobling er jo seriestadard så der er jo ikke noget at reppe så kør du blot videre.
Fedeste bil jeg har ejet fraset dq200.
Men jeg kommer aldrig til at eje en dq200
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og nej. Glidende kobling er jo seriestadard så der er jo ikke noget at reppe så kør du blot videre.
Fedeste bil jeg har ejet fraset dq200.
Men jeg kommer aldrig til at eje en dq200
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 28 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
+ Værkstedsregninger efter garanti indtil værditabet realiseresHansH skrev: ↑4. aug 2019, 13:38Okay.PMM skrev: ↑4. aug 2019, 13:30Det er sådan set en DQ200. Man kan jo ikke få andet, hvis man har brug for en Touran benzin? (Kunne selvfølgelig vælge én med manuelt gear...)
Jeg er vel ikke forpligtet til at køre den på værksted alene pga glidende kobling? Det nytter jo ret beset ikke noget alligevel.
Så ja, jeg må leve med det. Om man kan det, er jo en smagssag. Jeg kan jo også være heldig, den virker. Det gjorde den Octavia jeg leasede
Dvs som jeg forstår dit ræsonnement, så hjælper din leasingaftale dig i forhold til DQ200, udelukkende med at holde dig skadesløs for værditabet hvis du får en problemfyldt bil.
Korrekt forstået ?
+ Lejebil den dag, hvor jeg ikke kan tale mig til en gratis lånebil
+ Jeg skal på knæ hver gang for at få en bil, der er stor nok til vi kan være 5 i den (ikke økonomi)
+ Værdien af, jeg ikke skal bekymre mig (svær at sætte monetær værdi på)
Nok den sidste, der fylder mest.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 28 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Ja, resten er en mega fed bil. Også glad for resten. Men det er ikke det, der fylder.onslow skrev: ↑4. aug 2019, 13:45PMM: har gjort det samme: touran 1.5 benzin med dsg 200.
Og nej. Glidende kobling er jo seriestadard så der er jo ikke noget at reppe så kør du blot videre.
Fedeste bil jeg har ejet fraset dq200.
Men jeg kommer aldrig til at eje en dq200
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kommer heller aldrig til at eje en DSG bil igen! Det bliver leaset indtil det bliver el nu.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Men.... det er denne del jeg ikke helt forstår.
Du forklarer, at du lige så godt bare kan lade være med at køre på værksted. Du har affundet dig med hvordan DQ200 (/ikke) fungerer.
Det kan du jo også bare lade være med hvis du er ejer. Jeg mener - hvis du kan leve med DQ200's herligheder, så er værkstedsregningerne jo ligegyldige, da du ikke har til sinds at køre på værksted uanset.
Derfor forstår jeg ikke helt, når du så i næste moment fremfører de forhold der har med værkstedet at gøre, som forklaring på hvorfor du har valgt leasing som din måde at slippe for DQ200 problemerne på.
Anyways; det kan også bare være mig der ikke lige fanger helt pointen, og det er jo i bund og grund også ligegyldigt.
Hvad der virker for dig, er afgørende.
Jeg synes jo det er fint at du trods alt har fundet dig en løsning, som gør at du bliver i VAG
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 28 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Tror du ikke fanger pointen
De værkstedsregninger, jeg er bekymret for, er dem der relaterer sig til det afledte af de glidende koblinger. Jeg får jo ikke noget ud af, at tage på værksted med, at den glider. OG når jeg ejer, så er mit incitament til, trods alt, at jagte en løsning alt andet lige større, fordi jeg selv kommer til at skulle betale for de reparationer, der måske kommer af, den nu opfører sig som den gør. Jeg har ingen idé om det er tilfældet og kan jo heller ikke spå, om det måtte vise sig før/efter garantiudløb.
Jeg vil nu heller ikke sige, jeg har affundet mig med problemet - men min alternativer er for ringe. Så jeg er "tvunget" til at leve med det Og så er leasing uden økonomisk risiko og bøvl, fordi jeg ikke behøver bekymre mig om de afledte effekter.
De værkstedsregninger, jeg er bekymret for, er dem der relaterer sig til det afledte af de glidende koblinger. Jeg får jo ikke noget ud af, at tage på værksted med, at den glider. OG når jeg ejer, så er mit incitament til, trods alt, at jagte en løsning alt andet lige større, fordi jeg selv kommer til at skulle betale for de reparationer, der måske kommer af, den nu opfører sig som den gør. Jeg har ingen idé om det er tilfældet og kan jo heller ikke spå, om det måtte vise sig før/efter garantiudløb.
Jeg vil nu heller ikke sige, jeg har affundet mig med problemet - men min alternativer er for ringe. Så jeg er "tvunget" til at leve med det Og så er leasing uden økonomisk risiko og bøvl, fordi jeg ikke behøver bekymre mig om de afledte effekter.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
OK.
Men, hvilke afledte problemer er der af maxislip-problematikken ?
Efter min forståelse er hele DQ200 problematikken isoleret til gearkassen.
Jeg mindes ikke at der har været beretninger om følgeskader på andre dele af drivlinjen, eller andet.
Men, hvilke afledte problemer er der af maxislip-problematikken ?
Efter min forståelse er hele DQ200 problematikken isoleret til gearkassen.
Jeg mindes ikke at der har været beretninger om følgeskader på andre dele af drivlinjen, eller andet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Kan ikke lige huske hvor jeg så det, men der er folk som beretter koblingerne er slidt op efter 30 - 50.000 km, hvis det er en af dem med meget slip. Jeg kan godt se det er træls med udgifter til ny kobling for hver 50.000 km + man skal leve med det kører som r.. og nøgler.
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Ja det er jeg med på (altså at koblingerne slides ved slip).i-s skrev: ↑5. aug 2019, 10:23Kan ikke lige huske hvor jeg så det, men der er folk som beretter koblingerne er slidt op efter 30 - 50.000 km, hvis det er en af dem med meget slip. Jeg kan godt se det er træls med udgifter til ny kobling for hver 50.000 km + man skal leve med det kører som r.. og nøgler.
Men som jeg forstår DSG gearkassens konstruktion, så er koblingerne en integreret del af gearkassen, og dermed - i min optik - en integreret del af "DQ200 sagen".
Min påstand går på, at jeg ikke har hørt om afledte effekter på komponenter udenfor gearkassen.
Der er nok eksempler på ejere der selv har måttet betale for nye koblinger, men er den overvejende tendens ikke at importøren dækker skift af koblinger i disse sager?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Oki - enig. Kan godt se det kommer lidt an på hvordan man forstår "afledte effekter". Jeg tænkte at en afledt effekt af DQ200 trælse måde at køre på, er at koblingen bliver hurtigere slidt i nogen tilfælde. Men jeg kan godt se, man også kan opfatte det som samme sag.HansH skrev: ↑5. aug 2019, 10:30Ja det er jeg med på (altså at koblingerne slides ved slip).i-s skrev: ↑5. aug 2019, 10:23Kan ikke lige huske hvor jeg så det, men der er folk som beretter koblingerne er slidt op efter 30 - 50.000 km, hvis det er en af dem med meget slip. Jeg kan godt se det er træls med udgifter til ny kobling for hver 50.000 km + man skal leve med det kører som r.. og nøgler.
Men som jeg forstår DSG gearkassens konstruktion, så er koblingerne en integreret del af gearkassen, og dermed - i min optik - en integreret del af "DQ200 sagen".
Min påstand går på, at jeg ikke har hørt om afledte effekter på komponenter udenfor gearkassen.
Der er nok eksempler på ejere der selv har måttet betale for nye koblinger, men er den overvejende tendens ikke at importøren dækker skift af koblinger i disse sager?
Uanset hvad, så betaler VW vel ikke nye koblinger efter garantiudløb - så er det vel alm. slidtage.
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Yes, efter garantiudløb må det overgå til at være en normal kulancesag som alle andre kulancesager.
Jeg synes bare ikke jeg mindes nogle historier (altså herinde) om ejere, der selv har hængt på regningen på nye koblinger i en DQ200.. Altså, med mindre vi snakker resultatet af hvad man kan kalde "forventeligt" slid, dvs 150-200.000 km eller noget i den stil.
Det er mit indtryk, at de koblinger der er røget efter 30-50.000 (eller tidligere), enten er taget på garantien eller blevet dækket af kulance.
Det jeg arbejder hen imod, er at cementere min teori/påstand om at tab af gensalgsværdi er den størrelse man som ejer hænger på, og som man kan slippe fri af ved at lease. Og at dette er den eneste afledte udgift man har ved at være ejer, fremfor at lease.
Man slipper selvfølgelig også helt for en evt diskussion om kulance, når man leaser. Det er naturligvis også en sikkerhed der er noget værd.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 28 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Min definition var nu også som i-s skriver - men fred med det. Ikke at jeg har nogen som helst kompetencer udi at forstå, hvad en glidende kobling ellers skulle kunne forårsage i bilen...
Det er bare træls at være den første, hvor de så ikke dækker. Og så synes jeg altså, som nævnt tidligere, mit incitament til at forsøge at få gjort noget "ved det", er større i min eje-bil en leasing-bil - hvilket så leder mig tilbage til økonomien i værkstedsbesøgene. Jeg fornemmer dog godt, du ikke helt køber den præmis, HansH Men lad os da enes om at være uenige - så kan folk jo selv vurdere, hvordan de vil agere i situationen.Det jeg arbejder hen imod, er at cementere min teori/påstand om at tab af gensalgsværdi er den størrelse man som ejer hænger på, og som man kan slippe fri af ved at lease. Og at dette er den eneste afledte udgift man har ved at være ejer, fremfor at lease.
Præcis. Jeg anskuer det lidt som at have en forsikring. Og den slags beror jo på risikovurdering og -villighed krydret med smag og behag.Man slipper selvfølgelig også helt for en evt diskussion om kulance, når man leaser. Det er naturligvis også en sikkerhed der er noget værd.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Jamen.. både/og vil jeg sige.
Jeg baserer min vinkel på den erfaringsopsamling vi har herinde.
Og der mener jeg som sagt ikke at have hørt nogen brugere berette om, at de selv har måttet afholde reparationsudgifter som var afledt af DQ200 maxislip problematikken.
Omvendt må jeg jo også (nødtvunget) erkende, at vagcars ikke er altomfattende
Dvs uagtet at vi har mange aktive og engagerede VAG ejere herinde, så kan der jo sagtens være sager udenfor vagcars universet, hvor bilejere har været ramt af følgeudgifter til egenbetaling ... som vi bare aldrig hører om herinde.
Så på den måde medgiver jeg at mit statistikmateriale retfærdigvis må siges at være begrænset.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Når jeg tænker på hvor små bagateller de vrider sig over nogle gange, så har jeg min tvivl om man gentagende gange kan komme og få nye koblinger med 50.000 km interval.HansH skrev: ↑5. aug 2019, 10:46Yes, efter garantiudløb må det overgå til at være en normal kulancesag som alle andre kulancesager.
Jeg synes bare ikke jeg mindes nogle historier (altså herinde) om ejere, der selv har hængt på regningen på nye koblinger i en DQ200.. Altså, med mindre vi snakker resultatet af hvad man kan kalde "forventeligt" slid, dvs 150-200.000 km eller noget i den stil.
Det er mit indtryk, at de koblinger der er røget efter 30-50.000 (eller tidligere), enten er taget på garantien eller blevet dækket af kulance.
Det jeg arbejder hen imod, er at cementere min teori/påstand om at tab af gensalgsværdi er den størrelse man som ejer hænger på, og som man kan slippe fri af ved at lease. Og at dette er den eneste afledte udgift man har ved at være ejer, fremfor at lease.
Man slipper selvfølgelig også helt for en evt diskussion om kulance, når man leaser. Det er naturligvis også en sikkerhed der er noget værd.
Dem der havde 1.8 motoren der drak olie, som en teenager drikker energidrik og ofte var kaput ved 100.000 km. Der er da en hel del der selv har hængt på regningen.
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
God pointe
I har nok desværre ret.. Det er nok lidt at tro på nisser, at gentagende udskiftning af DQ200 koblinger skulle være omkostningsneutralt for ejeren...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Jeg kan ikke lade være med at tænke lidt, at vi har nogle ejere af DQ200 gearkasser herinde, som gerne vil have deres gearkasse til at køre på en måde, som den reelt slet ikke kan eller er konstrueret til at kunne, med den almindelige type slid der er.
Og man ud fra dette konkluderer at gearkassen er noget pis...
Jeg arbejder udelukkende med brugte biler, lige fra dem der har kørt 700-800.000 km til næsten spritnye biler med 1.000 km på klokken, og qua dette har mange forskellige oplevelser med brugte biler og også DQ200 gearkasse i forskellige kombinationer.
Vi har det sidste år solgt over 60.000 brugte biler på vores auktion, hvor der naturligt er en meget stor andel af VAG produkter og det er forsvindene få problemer der står noteret på de biler med DQ200 eller hvorkøberne bagefter brokker sig over problemer med gearkasse.
Over de sidste par måneder har vi selv haft følgende på pladsen med DQ200:
15'er Polo 90hk TSI med 62.000 km på tælleren, total iorden.
11'er G6 TDI med 143.000 km på tælleren, kørte så fint.
14'er G7 R-Line 150 TSI med 72.000 km på tælleren, der kørte som den skulle.
07'er Golf Plus, TSI 170hk med 192.000 km på tælleren, kørte perfekt.
11'er Touran 170 hk TSI med 180.000 km på tælleren, der kunne ruske ganske lidt med fuld styre udslag og lav km/t og så godt med pedal, hvilket i min bog er tæt på total normalt af en bil med de km.
11'er Touran TDI med 225.000 på tælleren, hvor den satte sløjt igang, samt gled lidt i de lige gear. Igen at en kobling giver op efter de km, er der ingen skam i. Kunne måske endda reddes med en grundjustering.
Bare spørg folk med Kia/Hyundai, der holder sådan en jo knapt de 150.000 km garantien giver, og så dækkes den ydermere ikke, grundet det ses som normalt slitage.
Dermed ikke sagt at DQ200 er fejlfri, men i forhold til alt andet, er min oplevelse at den ikke fejler mere, end så meget andet. (en Powershift fra Ford er noget farligere, ud fra det vi oplever)
Jeg var ikke den mindste bange for at råde min mor til at købe en Polo 1,0 TSI med DSG her da hun skulle have ny bil. At det så blev en GTI istedet for, har intet med gearkassen at gøre.
Men det sidste i skal være bange for, er værdien af jeres biler med denne gearkasse. Opkøberne til bilerne køber dem op med et væsentligt mindre spænd, end dem med manuel gear, fordi det igen også er det alle efterspørger.
Og overstående skete jo bare ikke, hvis det var så skidt, som man får indtrykket af herinde.
God aften derude.
Og man ud fra dette konkluderer at gearkassen er noget pis...
Jeg arbejder udelukkende med brugte biler, lige fra dem der har kørt 700-800.000 km til næsten spritnye biler med 1.000 km på klokken, og qua dette har mange forskellige oplevelser med brugte biler og også DQ200 gearkasse i forskellige kombinationer.
Vi har det sidste år solgt over 60.000 brugte biler på vores auktion, hvor der naturligt er en meget stor andel af VAG produkter og det er forsvindene få problemer der står noteret på de biler med DQ200 eller hvorkøberne bagefter brokker sig over problemer med gearkasse.
Over de sidste par måneder har vi selv haft følgende på pladsen med DQ200:
15'er Polo 90hk TSI med 62.000 km på tælleren, total iorden.
11'er G6 TDI med 143.000 km på tælleren, kørte så fint.
14'er G7 R-Line 150 TSI med 72.000 km på tælleren, der kørte som den skulle.
07'er Golf Plus, TSI 170hk med 192.000 km på tælleren, kørte perfekt.
11'er Touran 170 hk TSI med 180.000 km på tælleren, der kunne ruske ganske lidt med fuld styre udslag og lav km/t og så godt med pedal, hvilket i min bog er tæt på total normalt af en bil med de km.
11'er Touran TDI med 225.000 på tælleren, hvor den satte sløjt igang, samt gled lidt i de lige gear. Igen at en kobling giver op efter de km, er der ingen skam i. Kunne måske endda reddes med en grundjustering.
Bare spørg folk med Kia/Hyundai, der holder sådan en jo knapt de 150.000 km garantien giver, og så dækkes den ydermere ikke, grundet det ses som normalt slitage.
Dermed ikke sagt at DQ200 er fejlfri, men i forhold til alt andet, er min oplevelse at den ikke fejler mere, end så meget andet. (en Powershift fra Ford er noget farligere, ud fra det vi oplever)
Jeg var ikke den mindste bange for at råde min mor til at købe en Polo 1,0 TSI med DSG her da hun skulle have ny bil. At det så blev en GTI istedet for, har intet med gearkassen at gøre.
Men det sidste i skal være bange for, er værdien af jeres biler med denne gearkasse. Opkøberne til bilerne køber dem op med et væsentligt mindre spænd, end dem med manuel gear, fordi det igen også er det alle efterspørger.
Og overstående skete jo bare ikke, hvis det var så skidt, som man får indtrykket af herinde.
God aften derude.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 138
- Tilmeldt: 20. jul 2013, 19:43
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Jeg er ejer af en Seat Leon 1,4 med dsg. Den har da også små microslip, men kører eller lækkert. Har intet problem i den måde den skifter på, det er bare sådan de er. Så synes egentlig at kan det seriestsndard er fint.
Jeg har også en med Dq381, en diesel den kører da værre.. Total sløv i første gear, skal lige tænke 2 sekunder over hvad den vil når man starter fra nul. Der kan jeg meget bedre lidt dq200 måde at køre på
Jeg har også en med Dq381, en diesel den kører da værre.. Total sløv i første gear, skal lige tænke 2 sekunder over hvad den vil når man starter fra nul. Der kan jeg meget bedre lidt dq200 måde at køre på
Mvh. Morten - VW Touran 2018 DSG 2,0tdi R-line - & Skoda Superb combi 2,0 tdi DSG