DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 12:31

claussor skrev:
26. aug 2019, 06:09
GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 02:37
vartaz skrev:
24. aug 2019, 18:11
Konstruktions fejlen i dq200 er nok svær at løse bare via firmware...
Hvad er det for en konstruktionsfejl? Er du sikker på at de gearkasser der opstår fejl på ikke skyldes softwaren?
Det må så være den fejl, der har fået flere brugere her i tråden til at sælge deres bil (de fleste med tab).
Det jeg prøver på at stille spørgsmål ved er, om det reelt er en konstruktionsfejl i gearkassen eller om det er en fejl i softwaren, som gør at nogle får problemer med glidende koblinger.

Husker jeg korrekt at efter du fik din Audi med DQ200 som ikke glider i koblingerne, har forskellen været vendt her i tråden? Husker jeg korrekt at selve gearkassen er 100% identisk og at det kun er softwaren der er forskel på fra Audi til VW/Seat/Skoda?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af vartaz » 26. aug 2019, 12:42

Hvis det var så nemt løsbar med ny firmware havde vw da bare gjort det , eller taget audi firmwaren. Der er noget med det koblingsværk der er designet for billigt..

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 12:49

vartaz skrev:
26. aug 2019, 12:42
Hvis det var så nemt løsbar med ny firmware havde vw da bare gjort det , eller taget audi firmwaren. Der er noget med det koblingsværk der er designet for billigt..
Det undrer mig i hvert fald, at man ikke har valgt at bruge Audi softwaren i de øvrige mærker, for der er tilsyneladende en lavere fejlrate på Audi. Jeg kan ikke huske om der overhovedet har været en Audi mellem de ramte biler her i tråden? Der kører selvfølgelig også væsentligt færre Audi'er med DQ200 end f.eks. Ibiza, Polo, Fabia, Golf, Leon, Octavia, Passat og Superb'er. De fleste Audier kører nok med større motor end dem som er udstyret med DQ200.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af MichaelSmed » 26. aug 2019, 13:14

Min kammerat har en A3 1.6 TDI med DQ200, den kørte helt frygteligt i 1-2 gear, og koblingerne sejlede. Den fik software fra TVS lagt i. Det hjalp på problemet i cirka 3 måneder.
These users thanked the author MichaelSmed for the post:
Sunny

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 26. aug 2019, 13:23

GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 12:31
claussor skrev:
26. aug 2019, 06:09
GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 02:37

Hvad er det for en konstruktionsfejl? Er du sikker på at de gearkasser der opstår fejl på ikke skyldes softwaren?
Det må så være den fejl, der har fået flere brugere her i tråden til at sælge deres bil (de fleste med tab).
Det jeg prøver på at stille spørgsmål ved er, om det reelt er en konstruktionsfejl i gearkassen eller om det er en fejl i softwaren, som gør at nogle får problemer med glidende koblinger.

Husker jeg korrekt at efter du fik din Audi med DQ200 som ikke glider i koblingerne, har forskellen været vendt her i tråden? Husker jeg korrekt at selve gearkassen er 100% identisk og at det kun er softwaren der er forskel på fra Audi til VW/Seat/Skoda?
Jeg har netop haft begge mærker med den på godt og ondt. G6 Highline der kørte fint men åd koblinger pre 2013 og fik så den nye software hvorefter den begynder at glide. Det var et helt generelt fænomen det er også derfor man ikke ser ret mange glidende koblinger pre 2013 da de kørte med højere tryk på systemet/anden opsætning. VW satte det så ned og så kom glideriet som selvfølgelig ikke kunne løses uanset hvor mange koblinger og gearkasser de prøvede da softwaren og den efterfølgende nyere kørte med den nye opsætning.

Der er helt sikkert en grund til at G7 A3 8v mv. ikke længere døjer i stort omfang med ruskende koblinger (som VAG skiftede i stor stil pre 2013)
Derfor er jeg også enig i der er en basal konstruktionsfejl som de kun på forskellige måder kan forsøge at maskere med softwareændringer. Og en glidende kobling er helt sikkert nemmere at skjule for kunderne end en ruskende.

Efter at have kørte i 11-12 biler med DQ200 hvoraf næsten alle gled i koblinger i mere eller mindre grad prøvede jeg en A3 der kørte fint. Prøvede efterfølgende 2 mere. Alle kørte fint så jeg endte med at købe en. Den fejlede ikke i det år jeg havde den. Den blev chippet og begyndte at glide så fik den skruet lidt ned (nej, jeg køber ikke den med at det er en god ide at øge trykket for så havde VW gjort det er min holdning). Men et godt bekendtskab.

Jeg har ikke kendskab til hvad den præcise forskel er på A3 og Golf i software, måske koblinger er anderledes? Af en bedre grade?

Min mor har en Polo 95hk. DQ200 kører fantastisk i den også langt bedre end i min gamle A3 fra 2014. Meget hurtigere om at tage ved fra stilstand fx og startstop. Om den begynder at glide må tiden vise men håber da ikke.
These users thanked the author claussor for the post:
GranTurismo

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af lamia » 26. aug 2019, 15:53

GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 12:26
lamia skrev:
26. aug 2019, 06:29
Da jeg fik lagt software ind i marts 2018, blev der taget udgangspunkt i brochuren fra tvs. Hvor der på side 1 står at deres standdard program har fix for bunching rpm needle/improved clutch control.

Stage 2 går som jeg kan se det ind under performance options.

Jeg har dog en fornemmelse af at de fleste som har fået tvs software kører rundt med drivability software som jeg gør. hvilket helt klart også har forbedret gearskift m.m. Men for mit vedkommende ikke forhindrede koblings slip.
Spørgsmålet er så om det ene og alene er det øgede max tryk på koblinger som gør forskellen ifht slip, i så fald må der jo være en grund til at vw ikke vil øge trykket.
http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq200.html
Jeg valgte selv Stage 2* fordi jeg er en af de 30-40 stykker (eller hvor mange der reelt set har været ramt i denne tråd på 120 sider) ramt af glidende koblinger. Derfor valgte jeg da garantien udløb at jeg hellere vil betale for nye trækaksler eller hvad der ellers kan bukke under på drivlinjen, end at skulle stå med en stor regning for nye koblinger.

Ja Stage 2* går ind under performance options, da programmet er designet til at øge det maksimale moment som de mener gearkassen kan håndtere. Da min motor som standard er blevet rullet til 260-270 Nm turde jeg ikke vælge drivability som ikke er opgivet til at kunne holde til mere end de originale 250 Nm.

Jeg er da nysgerrig efter om din gled i koblingerne inden du fik lagt TVS i eller om det blot var for at få de ændrede skiftemønstre?


Bilen var 4 mdr gammel/4500 km og gled ikke i koblingerne inden, men jeg valgte alligevel at få lagt tvs ind trods fortsat garanti med håb om at undgå glidende koblinger. tvs mener og skriver at det bør gøres hurtigst muligt, for at forebygge fremtidige problemer. Drivability var det jeg blev anbefalet af per/tvs da bilen hverken er tunet eller på anden måde optimere.
Ud fra det jeg kan læse skriver tvs heller ikke at du skal have stage 2 for at undgå glidende koblinger
These users thanked the author lamia for the post:
GranTurismo
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 17:25

lamia skrev:
26. aug 2019, 15:53
Bilen var 4 mdr gammel/4500 km og gled ikke i koblingerne inden, men jeg valgte alligevel at få lagt tvs ind trods fortsat garanti med håb om at undgå glidende koblinger. tvs mener og skriver at det bør gøres hurtigst muligt, for at forebygge fremtidige problemer. Drivability var det jeg blev anbefalet af per/tvs da bilen hverken er tunet eller på anden måde optimere.
Ud fra det jeg kan læse skriver tvs heller ikke at du skal have stage 2 for at undgå glidende koblinger
I og med at jeg har haft min på rullefelt og den yder mere fra fabrikken end DQ200 er rated til, så turde jeg ikke nøjes med Drivability. Jeg kunne så have nøjes med en Stage 1, men de 280 de rater den til giver ikke meget elastik i forhold til de ca 270 min blev rullet til.

Stage 2 indeholder flere andre ting som jeg også synes lød attraktiv, herunder fjernelse af den forsinkelse der som standard er, når man skifter på skifteknapperne på rattet.
Derudover synes jeg også at øget maksimalt koblingstryk lød positivt i og med, at jeg valgte tredjepartssoftware for at reducere risikoen for glidende koblinger. Jeg vil som nævnt foretrække at betale for skift af trækaksler (eller noget andet i drivlinjen) end koblinger som er en ret dyr reparation.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af lamia » 26. aug 2019, 18:51

GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 17:25
lamia skrev:
26. aug 2019, 15:53
Bilen var 4 mdr gammel/4500 km og gled ikke i koblingerne inden, men jeg valgte alligevel at få lagt tvs ind trods fortsat garanti med håb om at undgå glidende koblinger. tvs mener og skriver at det bør gøres hurtigst muligt, for at forebygge fremtidige problemer. Drivability var det jeg blev anbefalet af per/tvs da bilen hverken er tunet eller på anden måde optimere.
Ud fra det jeg kan læse skriver tvs heller ikke at du skal have stage 2 for at undgå glidende koblinger
I og med at jeg har haft min på rullefelt og den yder mere fra fabrikken end DQ200 er rated til, så turde jeg ikke nøjes med Drivability. Jeg kunne så have nøjes med en Stage 1, men de 280 de rater den til giver ikke meget elastik i forhold til de ca 270 min blev rullet til.

Stage 2 indeholder flere andre ting som jeg også synes lød attraktiv, herunder fjernelse af den forsinkelse der som standard er, når man skifter på skifteknapperne på rattet.
Derudover synes jeg også at øget maksimalt koblingstryk lød positivt i og med, at jeg valgte tredjepartssoftware for at reducere risikoen for glidende koblinger. Jeg vil som nævnt foretrække at betale for skift af trækaksler (eller noget andet i drivlinjen) end koblinger som er en ret dyr reparation.
Jeg er helt med på hvad du mener, men mit indtryk ud fra hvad tvs skriver i deres brochure m.m. Samt hvad jeg fik at vide den gang, er bare ikke at du skal have stage 2 for at forebygge glidende koblinger, det er der jeg vil hen.
At du i dit tilfælde har valgt stage 2 grundet flere andre muligheder/options + det øgede max tryk som “ måske forhindre glidende koblinger/men måske slider mere på andre komponenter inde i gearkassen. Hvem ved ? Synes jeg er fint. Jeg er dog af den overbevisning at hvis det ene og alene drejede sig om max tryk uden det påvirker andre komponenter havde vw nok øget trykket. Min bil er trods alt en af de mindste modeller hk/nm med DQ200

Samtidig synes jeg det er vigtigt at fortælle at TVS ikke i alle tilfælde er nogen mirakkel kur mod at forebygge glidende koblinger selv om det bliver lagt på inden problemerne er der. Jeg er dog super tilfreds med det ændret skiftemønster så bilen ikke sejtrækker så meget, men alle de andre options har jeg ikke behov for.
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 19:06

lamia skrev:
26. aug 2019, 18:51
Jeg er helt med på hvad du mener, men mit indtryk ud fra hvad tvs skriver i deres brochure m.m. Samt hvad jeg fik at vide den gang, er bare ikke at du skal have stage 2 for at forebygge glidende koblinger, det er der jeg vil hen.
At du i dit tilfælde har valgt stage 2 grundet flere andre muligheder/options + det øgede max tryk som “ måske forhindre glidende koblinger/men måske slider mere på andre komponenter inde i gearkassen. Hvem ved ? Synes jeg er fint. Jeg er dog af den overbevisning at hvis det ene og alene drejede sig om max tryk uden det påvirker andre komponenter havde vw nok øget trykket. Min bil er trods alt en af de mindste modeller hk/nm med DQ200

Samtidig synes jeg det er vigtigt at fortælle at TVS ikke i alle tilfælde er nogen mirakkel kur mod at forebygge glidende koblinger selv om det bliver lagt på inden problemerne er der. Jeg er dog super tilfreds med det ændret skiftemønster så bilen ikke sejtrækker så meget, men alle de andre options har jeg ikke behov for.
Jeg er ikke så nervøs for hverken gearkassen eller drivlinjen. Jeg ved at når man konstuere i stål, så bruger man en sikkerhedsfaktor 100, så diverse komponenter kan potentielt holde til det dobbelte af hvad de er beregnet til at skulle holde til.

Når VAG har valgt ikke at øge koblingstrykket, så TROR jeg ikke at det skyldes betænkeligheder i forhold til holdbarhed på gearkasse og drivlinje. Jeg tror ganske enkelt at det skyldes at man ønsker at bilerne skal være behagelige at køre i, forstået på den måde at man ønsker en smooth køreoplevelse i stil med den man får ved en traditionel konvertergearkasse. Jeg tænker at f.eks. microslip er blevet indført, for at undgå kænguruhop som man også kan opleve på biler med manuelt gear hvis man betjener gas og kobling på en bestemt måde.
Ovenstående vil jeg lige understrege er min egen teori!

Jeg kan ved bestemte situationer godt opleve en mere brat køreoplevelse med Stage 2* softwaren. Det er primært ved skifte fra 1. til 2. gear med meget moderat gas. Men det lever jeg gerne med, hvis det kan afhjælpe at koblingerne bliver slidte "før tid".
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 26. aug 2019, 19:21

GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 19:06
Jeg tænker at f.eks. microslip er blevet indført, for at undgå kænguruhop som man også kan opleve på biler med manuelt gear hvis man betjener gas og kobling på en bestemt måde.
Ovenstående vil jeg lige understrege er min egen teori!
Som jeg har forstået det, er baggrunden for planlagt mikroslip ganske éntydig (og i øvrigt veldokumenteret) fra VW's side.
Det handler om at undgå at vibrationer fra drivlinjen forplanter sig til resten af bilen, og dermed ødelægger komfortoplevelsen.

Hvorfor de så ikke kan få deres software til at styre det, og kun udføre det mikroslip som designet foreskriver (dvs 10 o/m), og den i stedet mikroslipper op til et par hundrede o/m ..... det er vel til dato det ubesvarede spørgsmål.
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 19:40

HansH skrev:
26. aug 2019, 19:21
GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 19:06
Jeg tænker at f.eks. microslip er blevet indført, for at undgå kænguruhop som man også kan opleve på biler med manuelt gear hvis man betjener gas og kobling på en bestemt måde.
Ovenstående vil jeg lige understrege er min egen teori!
Som jeg har forstået det, er baggrunden for planlagt mikroslip ganske éntydig (og i øvrigt veldokumenteret) fra VW's side.
Det handler om at undgå at vibrationer fra drivlinjen forplanter sig til resten af bilen, og dermed ødelægger komfortoplevelsen.

Hvorfor de så ikke kan få deres software til at styre det, og kun udføre det mikroslip som designet foreskriver (dvs 10 o/m), og den i stedet mikroslipper op til et par hundrede o/m ..... det er vel til dato det ubesvarede spørgsmål.
Det du skriver er helt på linje med min holdning.

Det eneste jeg undrer mig over i forhold til det sidste du skriver er, at de videoer som vi har set i denne tråd, der maxi-slipper koblingerne i situationer hvor microslip ikke er nødvendigt - ved kørsel med moderate hastigheder. Jeg tænker jo at microslip burde være en feature som primært burde kunne give problemer ved lave hastigheder i de(t) laveste gear. Ved jævn acceleration op gennem 3-4-5. gear burde microslip jo slet ikke være nødvendigt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 27. aug 2019, 07:09

GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 19:40
Det eneste jeg undrer mig over i forhold til det sidste du skriver er, at de videoer som vi har set i denne tråd, der maxi-slipper koblingerne i situationer hvor microslip ikke er nødvendigt - ved kørsel med moderate hastigheder. Jeg tænker jo at microslip burde være en feature som primært burde kunne give problemer ved lave hastigheder i de(t) laveste gear. Ved jævn acceleration op gennem 3-4-5. gear burde microslip jo slet ikke være nødvendigt.
Vedhæftede dokument er en rimelig teknisk forklaring på hvordan koblinger (både tør+våd) virker i en DSG kasse, samt fordele/ulemper ved hver type.
Det er 99% på tysk og jeg tror umiddelbart at google translate vil komme på overarbejde med alle de tekniske termer.
Men hvis man kan tysk og gider læse det, så er der nogle gode forklaringer på hvorledes "isolering af svingninger" er et tema i en DSG kasse, samt hvilke metoder der anvendes for at løse problemet (gå evt direkte til kapitel 7).

Hastighed nævnes ikke som en afgørende parameter for hvornår svingninger opstår.
Vedhæftede filer
DSG_kobling.pdf
(578.94 KiB) Downloadet 63 gange
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 27. aug 2019, 08:15

HansH skrev:
27. aug 2019, 07:09
GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 19:40
Det eneste jeg undrer mig over i forhold til det sidste du skriver er, at de videoer som vi har set i denne tråd, der maxi-slipper koblingerne i situationer hvor microslip ikke er nødvendigt - ved kørsel med moderate hastigheder. Jeg tænker jo at microslip burde være en feature som primært burde kunne give problemer ved lave hastigheder i de(t) laveste gear. Ved jævn acceleration op gennem 3-4-5. gear burde microslip jo slet ikke være nødvendigt.
Vedhæftede dokument er en rimelig teknisk forklaring på hvordan koblinger (både tør+våd) virker i en DSG kasse, samt fordele/ulemper ved hver type.
Det er 99% på tysk og jeg tror umiddelbart at google translate vil komme på overarbejde med alle de tekniske termer.
Men hvis man kan tysk og gider læse det, så er der nogle gode forklaringer på hvorledes "isolering af svingninger" er et tema i en DSG kasse, samt hvilke metoder der anvendes for at løse problemet (gå evt direkte til kapitel 7).

Hastighed nævnes ikke som en afgørende parameter for hvornår svingninger opstår.
Dokumentet er selvfølgelig stadig valid, men har nogle år på bagen (2004) - ligesom gearkassen. Man kunne godt få den tanke, at alle de VW udviklere der har været inde over de sidste 15 år og konstruere koblinger og SW om, har måske ikke haft det fulde overblik. Så måske er der indført forbedringer, der så har haft nogle bi-virkninger de ikke lige forudså.

Har foriøvrigt lånebil i denne uge. Octavia med DQ200. Dette er den første DQ200 bil jeg har prøvet, hvor der næsten ingen slip er. Viste jeg ikke DQ200 var berømt for slip, så ville jeg ikke have bemærket det overhovedet. Den har så kun kørt 3000 km, så maxislip kan stadig nå og komme :D
/Søren.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 419 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af _Jensen » 27. aug 2019, 08:39

@GranTurismo - Jeg forstår ikke hvorfor du har sådan et stort behov for at forsvare sådan en fejl konstruktion som DQ200 er?

Du skriver at der kun er 30 -40 som har oplevet glidende koblinger ud af 1.200 indlæg? Seriøst. Jeg har haft 2 fabriksnye biler med DQ200. En Golf 7 og en Passat B8 begge med DQ200 som efter få tusinde km begynde med at glide i koblingerne. Jeg har prøvet af få dem begge grundjusteret, det hjælper men kun 500 - 1000 km så er vi tilbage til start.

Jeg har prøvekørt mange VAG med DQ200 og de opføre sig alle mere eller mindre ens.

Det er seriøst ud over min fatteevne at du bliver ved og ved i en uendelighed med at forsvare DQ200?

Der er mange herinde, som har opgivet DQ200, og skiftet bil alene af den grund.

Mange af os der er videre fra DQ200, køre nu DQ250 eller DQ381, er helt med på, at du ikke kan lidt skiftemønsteret i disse gearkasser, ligesom du mener at der er mere moment i benzin motor vs Diesel, og sådan kan jeg blive ved.

Jeg syntes bestemt det er skønt at du er glad for din Polo, men behøver du at missionere alle os andre om hvor fantastisk en konstruktion DQ200 er?
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af fepagolf » 27. aug 2019, 08:55

_Jensen skrev:
27. aug 2019, 08:39
@GranTurismo - Jeg forstår ikke hvorfor du har sådan et stort behov for at forsvare sådan en fejl konstruktion som DQ200 er?

Du skriver at der kun er 30 -40 som har oplevet glidende koblinger ud af 1.200 indlæg? Seriøst. Jeg har haft 2 fabriksnye biler med DQ200. En Golf 7 og en Passat B8 begge med DQ200 som efter få tusinde km begynde med at glide i koblingerne. Jeg har prøvet af få dem begge grundjusteret, det hjælper men kun 500 - 1000 km så er vi tilbage til start.

Jeg har prøvekørt mange VAG med DQ200 og de opføre sig alle mere eller mindre ens.

Det er seriøst ud over min fatteevne at du bliver ved og ved i en uendelighed med at forsvare DQ200?

Der er mange herinde, som har opgivet DQ200, og skiftet bil alene af den grund.

Mange af os der er videre fra DQ200, køre nu DQ250 eller DQ381, er helt med på, at du ikke kan lidt skiftemønsteret i disse gearkasser, ligesom du mener at der er mere moment i benzin motor vs Diesel, og sådan kan jeg blive ved.

Jeg syntes bestemt det er skønt at du er glad for din Polo, men behøver du at missionere alle os andre om hvor fantastisk en konstruktion DQ200 er?
Min Golf med DQ200 er blevet ulidelig at køre i og grundjustering hjælper ikke. Det bliver værre og værre for hver uge der går.

Så jeg er også en af dem, som venter en ny bil alene pga. problemerne DQ200.

Alle de lånebiler som jeg har haft (4 i løbet af sidste 6 mdr.), havde samme fejl - de gled helst vildt.

Så jeg tror hellere ikke at det blot er 30-40 eksempler - i så fald, har jeg været usandsynlig uheldig.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 27. aug 2019, 16:50

_Jensen skrev:
27. aug 2019, 08:39
@GranTurismo - Jeg forstår ikke hvorfor du har sådan et stort behov for at forsvare sådan en fejl konstruktion som DQ200 er?

Du skriver at der kun er 30 -40 som har oplevet glidende koblinger ud af 1.200 indlæg? Seriøst. Jeg har haft 2 fabriksnye biler med DQ200. En Golf 7 og en Passat B8 begge med DQ200 som efter få tusinde km begynde med at glide i koblingerne. Jeg har prøvet af få dem begge grundjusteret, det hjælper men kun 500 - 1000 km så er vi tilbage til start.

Jeg har prøvekørt mange VAG med DQ200 og de opføre sig alle mere eller mindre ens.

Det er seriøst ud over min fatteevne at du bliver ved og ved i en uendelighed med at forsvare DQ200?

Der er mange herinde, som har opgivet DQ200, og skiftet bil alene af den grund.

Mange af os der er videre fra DQ200, køre nu DQ250 eller DQ381, er helt med på, at du ikke kan lidt skiftemønsteret i disse gearkasser, ligesom du mener at der er mere moment i benzin motor vs Diesel, og sådan kan jeg blive ved.

Jeg syntes bestemt det er skønt at du er glad for din Polo, men behøver du at missionere alle os andre om hvor fantastisk en konstruktion DQ200 er?
Jeg synes du ser helt forkert på det. Jeg prøver blot at nedtone den tendens som flere medlemmer har til at gøre en fjer til en hel hønsegård. Jeg anerkender at der er et problem med glidende koblinger på en del DQ200 gearkasser. Jeg har bare lidt svært ved at ignorere, at nogle brugere herinde prøver at gøre problemet MEGET større og mere udbredt end det reelt er, hvis man kigger tråden igennem for medlemmer som reelt har et problem med DQ200.

1200 indlæg lyder umiddelbart af rigtig meget og det er så et af de argumenter som igen og igen bruges, når folk i diverse tråde bliver frarådet at købe en bil med DQ200.
Der er en håndfuld brugere som hver har skrevet over 200 indlæg i denne tråd. F.eks. har Claussor skrevet næsten 300. Hvor mange er der så reelt tilbage?
Jeg har fulgt med i tråden lige fra starten og det er mit indtryk at det reelle antal af brugere som er berørt ligger i størrelsesordenen 30-40 stykker inklusiv mig selv. Du skal være velkommen til at gå tråden igennem og tælle. Det ville da være konstruktivt.

Jeg har prøvet 10-12 biler med DQ200 og ingen af dem har jeg kunnet fremprovokere til at glide i koblingerne - udover min egen som begyndte ganske let, da den havde kørt ca. 30.000 km.

Der er imo ikke noget belæg for at køre denne hetz mod DQ200, hvis man sammenholder antallet af berørte brugere med hvor mange DQ200 der reelt kører på de Danske veje. Det er nok den mest udbredte automatgearkasse i den Danske bilpark.
Der er som du skriver flere brugere som har udskiftet deres bil, for at få noget andet end DQ200. Men der er også flere som har udskiftet deres DQ250 til DQ381. Der er flere som har udskiftet deres bil for at få en anden motor end 1,8/2,0 TSI fordi de brugte for meget olie eller brændte sammen fordi blyanten til balancepumpen blev slidt rund. Og sådan kan man blive ved.

"Vores eget" branchemedlem herinde, KBoesen har fremlagt den dokumentation han har kunnet finde over udbredelsen af problemet og det tyder på at det er en meget lille andel af DQ200 som reelt har eller får et problem med glidende koblinger. Der er endda nogle DQ200 som har kørt over 200.000 km uden problemer. Diverse VW værksteder kan heller ikke nikke genkendende til det omfang af problemet, som der prøves udstillet her på forum. De fleste er dog ved at være bekendt med problemet, men det er de jo også med eksempelvis de problemer jeg har nævnt herover.

Så det eneste jeg prøver er at skabe lidt modspil de dem som prøver at udstille glidende koblinger som et generelt problem. Jeg har forståelse for at nogle kan være så bitre over at have tabt penge på ejerskabet med en bil som har været ramt af problemet, men der må da også være grænser for hvor bitter man stadig kan være i årevis efter handlen er afsluttet.

Så jeg prøver bare at påberåbe lidt saglighed i debatten....
Senest rettet af GranTurismo 27. aug 2019, 16:52, rettet i alt 1 gang.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af AU-R8 » 27. aug 2019, 16:52

Min fars Golf 1,4 Tsi DSG er begyndt at glide i det.
Ny bil og bytte den gamle ind. Så kan de selv fikse det.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 27. aug 2019, 17:04

@GT:
Tæller jeg kun som ét eksempel når jeg melder om de 5-6 lejebiler som jeg oplevet fejlen i + 2-3 helt nye demo biler + "vores" leasing Sportsvan.
Jeg kunne også medtage kolleger med problemet, samt venners venner...

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 27. aug 2019, 17:09

kGlerup skrev:
27. aug 2019, 17:04
@GT:
Tæller jeg kun som ét eksempel når jeg melder om de 5-6 lejebiler som jeg oplevet fejlen i + 2-3 helt nye demo biler + "vores" leasing Sportsvan.
Jeg kunne også medtage kolleger med problemet, samt venners venner...
Du tæller ikke. Kun dem som melder positivt tilbage. Saglighed.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 27. aug 2019, 17:11

kGlerup skrev:
27. aug 2019, 17:04
@GT:
Tæller jeg kun som ét eksempel når jeg melder om de 5-6 lejebiler som jeg oplevet fejlen i + 2-3 helt nye demo biler + "vores" leasing Sportsvan.
Jeg kunne også medtage kolleger med problemet, samt venners venner...
Hvis man skal kategorisere det under de 30-40 brugere jeg nævnte, så tæller du kun som en.

Selvom man så tæller 10 gearkasser pr. bruger, så vil tallet hedde 300-400 stykker... ud af måske 50-100.000 DQ200 på de danske veje (jeg ved reelt ikke hvor mange DQ200 der er på de danske veje. Men det er et stort antal, da de mest udbredte motorstørrelser kører med DQ200 i Seat, Skoda, VW og Audi).
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 27. aug 2019, 17:17

claussor skrev:
27. aug 2019, 17:09
Du tæller ikke. Kun dem som melder positivt tilbage. Saglighed.
Endnu et sagligt indlæg.... flot... :mrgreen:
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 27. aug 2019, 17:55

GranTurismo skrev:
27. aug 2019, 16:50
Jeg synes du ser helt forkert på det. Jeg prøver blot at nedtone den tendens som flere medlemmer har til at gøre en fjer til en hel hønsegård. Jeg anerkender at der er et problem med glidende koblinger på en del DQ200 gearkasser. Jeg har bare lidt svært ved at ignorere, at nogle brugere herinde prøver at gøre problemet MEGET større og mere udbredt end det reelt er, hvis man kigger tråden igennem for medlemmer som reelt har et problem med DQ200.

Så jeg prøver bare at påberåbe lidt saglighed i debatten....
Forstår godt hvor du vil hen ... men når man snakker fejl og kvalitet, så snakker man SEVERITY (Alvorlighed) og OCCURRENCE (Sandsynlighed). Nomralt vurderer man de 2 på en 1 til 10 skala og ganger dem sammen for at få en score. Men .. Hvis Severity er høj, så er det næsten lige meget med sandsynligheden .. Man er nødt til at gøre noget.
Jeg kan næsten ikke forstille mig en højere Severity i denne sag, end når folk er nødt til at skille sig af med produktet fordi det er ulideligt at bruge. Det eneste der vil få den højere op, er hvis der er menneskeliv i fare.
Så her er vi nok på en 8'er i Severity og så kan man diskutere om man vil give 5 eller 9 i Occurrence. Men uanset hvad, så giver det en elendig kvalitets score.
These users thanked the author i-s for the post:
GranTurismo
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 27. aug 2019, 20:54

I forhold til statistikken her i tråden, så er tråden pt på ~3600 indlæg.
I alt 262 forskellige brugere har skrevet i den, og top-9 står for halvdelen af indlæggene:

Snap55.jpg
Snap55.jpg (14.93 KiB) Vist 4867 gange
Så langt så godt!

Uden at have helt styr på det, så forekommer det mig at kritikerne af DQ200 har størst repræsentation i top-9.
Dvs man kan sige at de skeptiske røster er de flittigste bidragsydere her i tråden.
Og det er vel i og for sig ikke så overraskende...

Der er mange indlæg, men man må også være ærlig og erkende, at diskussionen ofte kører i ring.
Dvs relativt mange indlæg er blot en gentagelse af tidligere fremførte synsvinkler.
Så hviler det lidt i noget tid .. og pludselig blusser det op, og de samme ting skrives påny, uden at der som sådan tilføres ny viden.

Det er svært (eller nemt?) at påberåbe sig saglighed, med henvisning til en statistik som ingen kender.
Hver især har dog et gæt.. og det er jo fint nok.

Én ting er sikkert: Vi får aldrig noget tal på omfanget af DQ200 problemet.
Dertil vakler definitionen af "problem", i denne sammenhæng, lige så meget som nålen på omdr.tælleren i en godt gennempryglet DQ200 bil !
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
GranTurismohodel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PMM
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af PMM » 27. aug 2019, 21:28

"Vores eget" branchemedlem herinde, KBoesen har fremlagt den dokumentation han har kunnet finde over udbredelsen af problemet og det tyder på at det er en meget lille andel af DQ200 som reelt har eller får et problem med glidende koblinger
Som var baseret på egen-rapportering fra sælgere. Tror faktisk jeg har mere tillid til Ekstra Bladet.

Hvis nogen tog ned og spurgte forhandleren, om min, om lidt, solgte bil har problemer med gearet, hvad tror I så - HELT oprigtigt talt - svaret bliver?

Lad os så hypotetisk sige, 1/16 gearkasser er fejlbehæftede. Hvor rimeligt er det, for et produkt i typisk ny-bil prisklasse?
These users thanked the author PMM for the post (total 3):
claussori-sgudhjem

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 27. aug 2019, 21:32

HansH skrev:
27. aug 2019, 20:54
I forhold til statistikken her i tråden, så er tråden pt på ~3600 indlæg.
I alt 262 forskellige brugere har skrevet i den, og top-9 står for halvdelen af indlæggene:


Snap55.jpg

Så langt så godt!

Uden at have helt styr på det, så forekommer det mig at kritikerne af DQ200 har størst repræsentation i top-9.
Dvs man kan sige at de skeptiske røster er de flittigste bidragsydere her i tråden.
Og det er vel i og for sig ikke så overraskende...

Der er mange indlæg, men man må også være ærlig og erkende, at diskussionen ofte kører i ring.
Dvs relativt mange indlæg er blot en gentagelse af tidligere fremførte synsvinkler.
Så hviler det lidt i noget tid .. og pludselig blusser det op, og de samme ting skrives påny, uden at der som sådan tilføres ny viden.

Det er svært (eller nemt?) at påberåbe sig saglighed, med henvisning til en statistik som ingen kender.
Hver især har dog et gæt.. og det er jo fint nok.

Én ting er sikkert: Vi får aldrig noget tal på omfanget af DQ200 problemet.
Dertil vakler definitionen af "problem", i denne sammenhæng, lige så meget som nålen på omdr.tælleren i en godt gennempryglet DQ200 bil !
Vel skrevet.

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 27. aug 2019, 22:18

Indlæg 249:-)

Tråden her stikker i for mange retninger, hele humlen er jo primært søgningen på en logisk forklaring på hvorfor nogen har problemer og andre åbenbart ikke!
At man så ikke kan få lavet sin bil så den kører, som en af de mange tilfredse ejere er det mest besynderlige. For mange skiftende forklaringer om software, grundjustering, kondens og rust forklaringen fra FDM, og VW’s forklaringer om at gearkassen tilpasser sig ens kørestil, seriestandard og bla bla bla. Deraf kører det hele jo i ring, der er ingen logisk forklaring på problemet lader det til. Problemet er reelt og om det er 40 eller 400 biler, eller måske 4000 - er i min verden fuldstændig ligegyldig - vi der har haft problemet har formentlig alle fået en forskellig forklaring på diverse værksteder, og man kan da kun undres over bilen ikke kan blive som alle de åbenbart 250.000 meget glade ejere af DQ200 biler.
Vi solgte med stort tab og dog aldrig været mere glade for skiftet til andet mærke for knap halvandet år siden.. og med tørkoblingsgearkasse!!- , så fylder bilproblemer ikke mere i vores hverdag 7-9-13 på samme måde som vores VW polo DQ200 tragedie..
These users thanked the author King_Neumann for the post:
PMM

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KVL » 30. aug 2019, 06:53

Et spørsmål til dem har fået lagt TVS på, eller har en holdning til at det ændrede skiftemønstre vil beskytte koblingen.

Vil det svare til at køre med gearet i S, som også blot ændret gearskriftet til at komme senere, dvs med flere omdrejninger og ingen sejtræk?

Crucky
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 22. jan 2015, 23:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Crucky » 30. aug 2019, 20:35

Så endte jeg også med at få en dsg dq200 umiddelbart med det velkendte problem, den hakker omkring 3. gear og omdrejningerne hopper også, så jeg er vidst ikke så meget i tvivl om at jeg har en model der ikke køre helt optimalt, Seat siger dog at på de nye 1,5 så er det normalt at de skal hakke, da det er en ny form for gearkasse mod dem som sidder i fx en 1,4, dog ikke noget jeg tror det store på desværre.

Mit spørgsmål lyder på om at hvis man udskiftede fra en Seat Leon 1,5 TSI til en Seat Leon 2.0 TDI om jeg på den måde ville få en anden gearkasse som ikke er Dq200 ??

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 30. aug 2019, 21:02

Så ville du få en gearkasse med vådkobling. Dvs. IKKE DQ200 :) byt byt byt

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 30. aug 2019, 22:48

Crucky skrev:
30. aug 2019, 20:35
Så endte jeg også med at få en dsg dq200 umiddelbart med det velkendte problem, den hakker omkring 3. gear og omdrejningerne hopper også, så jeg er vidst ikke så meget i tvivl om at jeg har en model der ikke køre helt optimalt, Seat siger dog at på de nye 1,5 så er det normalt at de skal hakke, da det er en ny form for gearkasse mod dem som sidder i fx en 1,4, dog ikke noget jeg tror det store på desværre.

Mit spørgsmål lyder på om at hvis man udskiftede fra en Seat Leon 1,5 TSI til en Seat Leon 2.0 TDI om jeg på den måde ville få en anden gearkasse som ikke er Dq200 ??
De er fulde af pis. DQ200 er den samme som 1,4 TSI. Den eneste forskel kan måske være hvis der skulle være kommet en ny revision af koblingerne. Det er dog ikke noget jeg tror ændrer på noget. Den skal ikke hoppe i omdrejninger.

Hvor gammel er bilen og hvor langt har den kørt?

Uanset om du vælger 2,0 TSI eller 2,0 TDI så er de med vådkobling.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Transmission"