_Jensen skrev: ↑27. aug 2019, 08:39
@GranTurismo - Jeg forstår ikke hvorfor du har sådan et stort behov for at forsvare sådan en fejl konstruktion som DQ200 er?
Du skriver at der kun er 30 -40 som har oplevet glidende koblinger ud af 1.200 indlæg? Seriøst. Jeg har haft 2 fabriksnye biler med DQ200. En Golf 7 og en Passat B8 begge med DQ200 som efter få tusinde km begynde med at glide i koblingerne. Jeg har prøvet af få dem begge grundjusteret, det hjælper men kun 500 - 1000 km så er vi tilbage til start.
Jeg har prøvekørt mange VAG med DQ200 og de opføre sig alle mere eller mindre ens.
Det er seriøst ud over min fatteevne at du bliver ved og ved i en uendelighed med at forsvare DQ200?
Der er mange herinde, som har opgivet DQ200, og skiftet bil alene af den grund.
Mange af os der er videre fra DQ200, køre nu DQ250 eller DQ381, er helt med på, at du ikke kan lidt skiftemønsteret i disse gearkasser, ligesom du mener at der er mere moment i benzin motor vs Diesel, og sådan kan jeg blive ved.
Jeg syntes bestemt det er skønt at du er glad for din Polo, men behøver du at missionere alle os andre om hvor fantastisk en konstruktion DQ200 er?
Jeg synes du ser helt forkert på det. Jeg prøver blot at nedtone den tendens som flere medlemmer har til at gøre en fjer til en hel hønsegård. Jeg anerkender at der er et problem med glidende koblinger på en del DQ200 gearkasser. Jeg har bare lidt svært ved at ignorere, at nogle brugere herinde prøver at gøre problemet MEGET større og mere udbredt end det reelt er, hvis man kigger tråden igennem for medlemmer som reelt har et problem med DQ200.
1200 indlæg lyder umiddelbart af rigtig meget og det er så et af de argumenter som igen og igen bruges, når folk i diverse tråde bliver frarådet at købe en bil med DQ200.
Der er en håndfuld brugere som hver har skrevet over 200 indlæg i denne tråd. F.eks. har Claussor skrevet næsten 300. Hvor mange er der så reelt tilbage?
Jeg har fulgt med i tråden lige fra starten og det er mit indtryk at det reelle antal af brugere som er berørt ligger i størrelsesordenen 30-40 stykker inklusiv mig selv. Du skal være velkommen til at gå tråden igennem og tælle. Det ville da være konstruktivt.
Jeg har prøvet 10-12 biler med DQ200 og ingen af dem har jeg kunnet fremprovokere til at glide i koblingerne - udover min egen som begyndte ganske let, da den havde kørt ca. 30.000 km.
Der er imo ikke noget belæg for at køre denne hetz mod DQ200, hvis man sammenholder antallet af berørte brugere med hvor mange DQ200 der reelt kører på de Danske veje. Det er nok den mest udbredte automatgearkasse i den Danske bilpark.
Der er som du skriver flere brugere som har udskiftet deres bil, for at få noget andet end DQ200. Men der er også flere som har udskiftet deres DQ250 til DQ381. Der er flere som har udskiftet deres bil for at få en anden motor end 1,8/2,0 TSI fordi de brugte for meget olie eller brændte sammen fordi blyanten til balancepumpen blev slidt rund. Og sådan kan man blive ved.
"Vores eget" branchemedlem herinde, KBoesen har fremlagt den dokumentation han har kunnet finde over udbredelsen af problemet og det tyder på at det er en meget lille andel af DQ200 som reelt har eller får et problem med glidende koblinger. Der er endda nogle DQ200 som har kørt over 200.000 km uden problemer. Diverse VW værksteder kan heller ikke nikke genkendende til det omfang af problemet, som der prøves udstillet her på forum. De fleste er dog ved at være bekendt med problemet, men det er de jo også med eksempelvis de problemer jeg har nævnt herover.
Så det eneste jeg prøver er at skabe lidt modspil de dem som prøver at udstille glidende koblinger som et generelt problem. Jeg har forståelse for at nogle kan være så bitre over at have tabt penge på ejerskabet med en bil som har været ramt af problemet, men der må da også være grænser for hvor bitter man stadig kan være i årevis efter handlen er afsluttet.
Så jeg prøver bare at påberåbe lidt saglighed i debatten....