DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Omes » 7. nov 2018, 20:50

Hselven skrev:
7. nov 2018, 12:47
Omes skrev:
6. nov 2018, 21:25
madsobh skrev:
6. nov 2018, 19:42
Med vcds find motor omdr inden under gearkasse.... Find også omdr på de 2 koblinger.... så har du perfekt overblik

Jeg Kan ikke huske ved de hedder længere

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Tak, det må jeg lige prøve. Den skal dog på værksted torsdag i uge 46, hans første melding var fugt i koblingen. Kan se at flere har fået samme svar, selv om jeg synes at det er ufatteligt den dag i dag. Sørgeligt hvis det er rigtigt og så kan jeg godt have min tvivl om, hvorvidt de kan fjerne det, så det ikke dukker op igen. Min gamle octavia med dsg 6 havde kørt over 150.000 uden er kvæk
I forlængelse af standard svaret fra Skoda/VW omkring fugt der påvirker koblingspladerne og kan få koblingen til at glide, er min oplevelse med den kobling jeg fik skiftet ved udgangen af marts, at den også glider på trods af at den ikke har set skygge af regn sommeren igennem (de 2-3 dag hvor der kom vand, stod bilen i garagen).

Der er god grund til at du stiller dig kritisk overfor argumentet, at det er fugt som er skyld i problemet.

Sørg nu for at få alt fra forhandleren på skrift såfremt du har garanti. I tilfælde af at forhandleren ikke vil samarbejde omkring en løsning af dit problem er det vigtigt at du kan beskrive og dokumentere hvad der er sket i forløbet ned i detaljen.
Jeg er også meget kritisk over for, hvorfor en bil i 2018 ikke kan tåle lidt fugt i vejret, så jeg vil bestemt stille spørgsmåltegn ved det. Jeg håber på en god dialog med værkstedet. De skal helt sikkert have chancen for at udbedre det, men jeg er ikke typen, som gider og køre frem og tilbage på et værksted. Det er jo netop derfor, at man investere i en stort set ny bil.
Har ondt af de folk, som i god tro, har købt en lækker køremaskine, men ikke kan være andet end skuffet og stå tilbage med en rådden følelse, som producenten ikke får udbedret, så det bare kører. Håber at de løser problemet med min, da det slet ikke er på højde med de skræk scenarier jeg har læst om her inde.

Jeg vil sørge for at få de udførte opgaver skrevet på en mail.

Mand op VW og stå ved jeres ansvar.
2021 Skoda enyaq 80

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Sunny » 7. nov 2018, 21:36

Omes skrev:
Hselven skrev:
7. nov 2018, 12:47
Omes skrev:
6. nov 2018, 21:25
Tak, det må jeg lige prøve. Den skal dog på værksted torsdag i uge 46, hans første melding var fugt i koblingen. Kan se at flere har fået samme svar, selv om jeg synes at det er ufatteligt den dag i dag. Sørgeligt hvis det er rigtigt og så kan jeg godt have min tvivl om, hvorvidt de kan fjerne det, så det ikke dukker op igen. Min gamle octavia med dsg 6 havde kørt over 150.000 uden er kvæk
I forlængelse af standard svaret fra Skoda/VW omkring fugt der påvirker koblingspladerne og kan få koblingen til at glide, er min oplevelse med den kobling jeg fik skiftet ved udgangen af marts, at den også glider på trods af at den ikke har set skygge af regn sommeren igennem (de 2-3 dag hvor der kom vand, stod bilen i garagen).

Der er god grund til at du stiller dig kritisk overfor argumentet, at det er fugt som er skyld i problemet.

Sørg nu for at få alt fra forhandleren på skrift såfremt du har garanti. I tilfælde af at forhandleren ikke vil samarbejde omkring en løsning af dit problem er det vigtigt at du kan beskrive og dokumentere hvad der er sket i forløbet ned i detaljen.
/klip/

Mand op VW og stå ved jeres ansvar.
Er problemet ikke også at man ikke har LØSNINGEN?
Forskellige værksteder prøver diverse ting, men ingen ser ligesom ud til bare kan fixe problemet fra en ende af..

Zster
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Zster » 9. nov 2018, 10:18

Mine forældre tog en spontan tur ud og så på ny bil igår.
De har reserveret en Arona 1.0TSI med DSG på vej hjem.
Jeg tænkte straks Q200 og skyndte mig selvfølgelig herind.
Skal jeg bruge tid på at få dem til at finde på en anden løsning? Jeg er klar over at problemer kan læses værre end de er fordi folk der har problemerne finder frem til Vagcars mv. mens folk der ingen problemer har, bare kører.

Mine forældre er typen der bare afleverer bilen på aut. værksted når der er noget galt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 9. nov 2018, 10:38

Sunny skrev:
7. nov 2018, 21:36
Er problemet ikke også at man ikke har LØSNINGEN?
Det er - i min optik - det største problem i DQ200 sagen.
These users thanked the author HansH for the post:
Sunny
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Michaelds
Nyt medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 5. apr 2010, 11:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 28 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Michaelds » 9. nov 2018, 10:38

Zster skrev:
9. nov 2018, 10:18
Mine forældre tog en spontan tur ud og så på ny bil igår.
De har reserveret en Arona 1.0TSI med DSG på vej hjem.
Jeg tænkte straks Q200 og skyndte mig selvfølgelig herind.
Skal jeg bruge tid på at få dem til at finde på en anden løsning? Jeg er klar over at problemer kan læses værre end de er fordi folk der har problemerne finder frem til Vagcars mv. mens folk der ingen problemer har, bare kører.

Mine forældre er typen der bare afleverer bilen på aut. værksted når der er noget galt.
Ser jeg absolut ingen grund til, vi er flere der har bestilt 1.5 TSI med DQ200. Der må køre absurd mange af de gearkasser rundt på vejene, med glade bilejere bag rattet. Der er jo altså også nogle her i tråden, som har kørt 100k og 200k km på sådan en gearkasse, uden et eneste hik.
Nuværende: VW Passat Variant Highline Premium 1,5 TSi '19 + VW Polo Highline 1.0 TSi '20
Tidligere: VW Golf Highline 1,4 TSi '10 - Seat Leon Cupra 2,0 TFSi '08

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 9. nov 2018, 10:44

Michaelds skrev:
9. nov 2018, 10:38
Zster skrev:
9. nov 2018, 10:18
Mine forældre tog en spontan tur ud og så på ny bil igår.
De har reserveret en Arona 1.0TSI med DSG på vej hjem.
Jeg tænkte straks Q200 og skyndte mig selvfølgelig herind.
Skal jeg bruge tid på at få dem til at finde på en anden løsning? Jeg er klar over at problemer kan læses værre end de er fordi folk der har problemerne finder frem til Vagcars mv. mens folk der ingen problemer har, bare kører.

Mine forældre er typen der bare afleverer bilen på aut. værksted når der er noget galt.
Ser jeg absolut ingen grund til, vi er flere der har bestilt 1.5 TSI med DQ200. Der må køre absurd mange af de gearkasser rundt på vejene, med glade bilejere bag rattet. Der er jo altså også nogle her i tråden, som har kørt 100k og 200k km på sådan en gearkasse, uden et eneste hik.
Jeg håber ikke vi ser dig igen her i tråden;) held og lykke

Jeha
Helt nyt medlem
Indlæg: 94
Tilmeldt: 16. jan 2015, 12:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Jeha » 9. nov 2018, 11:11

Michaelds skrev:
9. nov 2018, 10:38
Zster skrev:
9. nov 2018, 10:18
Mine forældre tog en spontan tur ud og så på ny bil igår.
De har reserveret en Arona 1.0TSI med DSG på vej hjem.
Jeg tænkte straks Q200 og skyndte mig selvfølgelig herind.
Skal jeg bruge tid på at få dem til at finde på en anden løsning? Jeg er klar over at problemer kan læses værre end de er fordi folk der har problemerne finder frem til Vagcars mv. mens folk der ingen problemer har, bare kører.

Mine forældre er typen der bare afleverer bilen på aut. værksted når der er noget galt.
Ser jeg absolut ingen grund til, vi er flere der har bestilt 1.5 TSI med DQ200. Der må køre absurd mange af de gearkasser rundt på vejene, med glade bilejere bag rattet. Der er jo altså også nogle her i tråden, som har kørt 100k og 200k km på sådan en gearkasse, uden et eneste hik.
Jeg hentede min VW Golf 1.5 TSI med DSG for en uge siden, og den kører forfærdeligt i gearskiftene! Nu må vi se, om en grundstilling kan hjælpe på det.
VW Passat Variant 1.4 TSi 150 Comfortline DSG ACT 2016 (solgt)
BMW 520d Touring Aut. 2013 (solgt)
VW Golf 1.5 TSI DSG (Privatleasing)

Hselven
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:10
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Hselven » 9. nov 2018, 12:23

HansH skrev:
9. nov 2018, 10:38
Sunny skrev:
7. nov 2018, 21:36
Er problemet ikke også at man ikke har LØSNINGEN?
Det er - i min optik - det største problem i DQ200 sagen.
De DSG gearkasser hvor udskiftning af kobling og upload af software ikke hjælper - har VAG valgt ikke må få skiftet hele gearkassen, som ellers var løsningen de benyttede før i tiden, hvor der kun var ganske få gearkasser med uforklarlige problemer.

En del tyder på at problemet er vokset sig så stort, at den dyre løsning med komplet udskiftning af gearkassen ikke må benyttes af værkstederne længere.
Det er ihvertfald længe siden jeg har hørt om en, der har fået VAG til at udskifte en komplet gearkasse.
These users thanked the author Hselven for the post:
Sunny
Skoda Octavia 10/2016 1.4TSI DSG med glidende og ruskende kobling!

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 12. nov 2018, 18:38

Er selv igennem forløbet med en Golf 1.5 Tsi Evo Dsg7 fra 2018.
Oplever også, at den glider/hakker ved sejtræk og lave omdrejninger

Har fået software opdatering - løste ikke problemet.
Har fået, at vide der ikke findes en anden kobling til den model.
Har fået at vide, at løsningen er, en rensning af koblings-pladerne, hvilket jeg afventer.

Bekymrer mig, at ingen der har problemet, har fået det løst :-(

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Omes » 12. nov 2018, 20:16

bno skrev:
12. nov 2018, 18:38
Er selv igennem forløbet med en Golf 1.5 Tsi Evo Dsg7 fra 2018.
Oplever også, at den glider/hakker ved sejtræk og lave omdrejninger

Har fået software opdatering - løste ikke problemet.
Har fået, at vide der ikke findes en anden kobling til den model.
Har fået at vide, at løsningen er, en rensning af koblings-pladerne, hvilket jeg afventer.

Bekymrer mig, at ingen der har problemet, har fået det løst :-(
Jeg er også spændt på min octavia 1.5 tsi dsg7 fra 2018. Skal ind til skoda Herning på torsdag. Men selv om han sagde til mig i telefonen, at det lød meget som fugt i på koblingerne, så sagde han samtidig, at der var forskellige ting de kunne prøve at gøre.
Håber de finder en løsning, for det er sa... ringe af en helt ny bil og sindsygt ringe af vw, at de bliver ved med at producere skidtet, når de har problemer. Havde ikke regnet med, at det skulle blive et problem for mig :evil:
2021 Skoda enyaq 80

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 12. nov 2018, 21:27

Omes skrev:
12. nov 2018, 20:16
bno skrev:
12. nov 2018, 18:38
Er selv igennem forløbet med en Golf 1.5 Tsi Evo Dsg7 fra 2018.
Oplever også, at den glider/hakker ved sejtræk og lave omdrejninger

Har fået software opdatering - løste ikke problemet.
Har fået, at vide der ikke findes en anden kobling til den model.
Har fået at vide, at løsningen er, en rensning af koblings-pladerne, hvilket jeg afventer.

Bekymrer mig, at ingen der har problemet, har fået det løst :-(
Jeg er også spændt på min octavia 1.5 tsi dsg7 fra 2018. Skal ind til skoda Herning på torsdag. Men selv om han sagde til mig i telefonen, at det lød meget som fugt i på koblingerne, så sagde han samtidig, at der var forskellige ting de kunne prøve at gøre.
Håber de finder en løsning, for det er sa... ringe af en helt ny bil og sindsygt ringe af vw, at de bliver ved med at producere skidtet, når de har problemer. Havde ikke regnet med, at det skulle blive et problem for mig :evil:
Lad mig endelig høre dine erfaringer :-)
These users thanked the author bno for the post:
Sunny

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af havsgaard » 13. nov 2018, 14:48

Har netop indlevert min T-ROC 1.5 tsi DSG hos VW så de kan kigge på den, jvf. mit opslag tidligere i denne tråd med mine oplevelser. Kun kørt 10.000 siden April måned :(

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af havsgaard » 16. nov 2018, 12:01

Lige for at følge op på den her, så blev der kun lavet en grundindstilling af gearkassen i denne omgang, så vil det vise sig om
problemet opstår igen når gearkassen har været i gang med at justere sig selv ind over en periode. Pt. har jeg ikke oplevet problemet, men har omvendt heller ikke haft mere end to koldstarter siden jeg hentede bilen hos VW, så jeg kan ikke sige om det er blevet bedre endnu.

Der blev ikke foretaget noget fysisk indgreb pga. disse to punkter.

1. Gearkassen havde allerede nyeste software
2. Koblingerne var af den nyeste type

De to ting i kombination, var efter sign. netop det som skulle minimere problemet med DQ200, men det har så åbenbart ikke helt løst problemet i mit tilfælde.

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af pomfrit » 16. nov 2018, 12:02

havsgaard skrev:
16. nov 2018, 12:01
når gearkassen har været i gang med at justere sig selv ind over en periode.
Gearkassen justerer ikke sig selv, det er en gammel skrøne.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 16. nov 2018, 12:48

pomfrit skrev:
16. nov 2018, 12:02
havsgaard skrev:
16. nov 2018, 12:01
når gearkassen har været i gang med at justere sig selv ind over en periode.
Gearkassen justerer ikke sig selv, det er en gammel skrøne.
Ja det er på en måde lidt en skrøne...
Når man har initieret en grundindstilling, starter koblingerne med at klemme med max tryk. Hvis man derefter følger den foreskrevne procedure, skal man køre noget tid i hvert gear, foretage en max acceleration osv. Det tager vel alt i alt 10-15 min. Derefter har koblingerne fundet "bite point" baseret på den slid-tilstand de har.

Men det kan være at det var dette havsgaard mente..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 16. nov 2018, 18:35

HansH skrev:
16. nov 2018, 12:48
[quote=pomfrit post_id=<a href="tel:1516497">1516497</a> time=<a href="tel:1542366162">1542366162</a> user_id=22044]
[quote=havsgaard post_id=<a href="tel:1516496">1516496</a> time=<a href="tel:1542366086">1542366086</a> user_id=26100]når gearkassen har været i gang med at justere sig selv ind over en periode.
Gearkassen justerer ikke sig selv, det er en gammel skrøne.
[/quote]

Ja det er på en måde lidt en skrøne...
Når man har initieret en grundindstilling, starter koblingerne med at klemme med max tryk. Hvis man derefter følger den foreskrevne procedure, skal man køre noget tid i hvert gear, foretage en max acceleration osv. Det tager vel alt i alt 10-15 min. Derefter har koblingerne fundet "bite point" baseret på den slid-tilstand de har.

Men det kan være at det var dette havsgaard mente..
[/quote]


Kan du selv høre hvor åndssvagt det lyder?? Der skal slet ikke være noget kørselsmønster der skal sættes!! Bilen skal reagere på tryk på pedalerne og ikke så meget ellers. Det kan ikke være rigtigt at man skal køre på en bestemt måde for at være VAG ejer af et givent mærke.
VW grundindstiller i et væk på deres tørkoblings DSG gearkasser, og de aner ikke hvad de skal gøre på de biler med fejl på.... det er vist eneste bilmærke med så mange problemer siden Datsun var på markedet:-(

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 16. nov 2018, 19:34

King_Neumann skrev:
16. nov 2018, 18:35
Kan du selv høre hvor åndssvagt det lyder??
Hvem er "du" ? :)
Vil jo kun svare hvis det er mig der er åndssvag..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 16. nov 2018, 20:15

Rolig nu, vi er alle i samme båd.
Har selv fået "nyt" software i bilen, og kan tydeligt mærke, hvad software udviklerne har fået besked på - "skift gear, hvis det hakker", men hvis softwaren kan mærke det, så kan køreren det også, så derfor ikke nogen god løsning.

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Omes » 16. nov 2018, 22:56

Jeg har også været forbi værkstedet med min bil.
Desværre (hvis man kan sige det) så var der ikke rigtig noget slip på koblingerne, da jeg var forbi, men en af deres mekanikere og jeg, tog en lille køretur, hvor jeg så fik forklaret hvad jeg havde oplevet.

Hopper i omdrejninger på vej op, ikke ved gearskift, men når den er i gear og man accelerere. Og så kunne den nogle gange godt finde på, at ruske i bilen, lige som hvis man kører med en slidt manuel gearkasse :-(
Jeg havde optaget en lille video forinden, hvor man kan se slippet et par gange. Han ville egentligt godt skifte koblingerne på bilen, da der efter hans udsagn, er en anden model, med en anden type belægning, som de nogle gange sætter i de biler, som har problemer med for meget micro slip.
Vi blev dog enige om, at når det ikke var mere udtalt nu, så vil jeg se tiden an og bliver det værre, så må de få den ind. Og forsøge med en evt. udskiftning af koblingerne.
These users thanked the author Omes for the post:
Sunny
2021 Skoda enyaq 80

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 17. nov 2018, 16:22

HansH skrev:
16. nov 2018, 19:34
King_Neumann skrev:
16. nov 2018, 18:35
Kan du selv høre hvor åndssvagt det lyder??
Hvem er "du" ? :)
Vil jo kun svare hvis det er mig der er åndssvag..
Mener nu ikke at Du er åndssvag:-) men mere at man skal køre på en bestemt måde, som du beskriver det. Tror ikke jeg nogensinde har hørt nogen bilforhandler fortælle mig, at jeg skal køre sådan og sådan. Put the pedal to the metal, and no worries. Jeg hørte det jo selv på værkstedet med min VW tragedie, at bilen adopterer “dit” kørselsmønster :-( i guder, man føler sig jo helt speciel derude på landevejen når nu man kører så meget anderledes end alle andre :?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 17. nov 2018, 17:31

King_Neumann skrev:
17. nov 2018, 16:22
Mener nu ikke at Du er åndssvag:-) men mere at man skal køre på en bestemt måde, som du beskriver det. Tror ikke jeg nogensinde har hørt nogen bilforhandler fortælle mig, at jeg skal køre sådan og sådan.
Nå okay, helt i orden så forstår jeg bedre din pointe :)

Altså.. - dét jeg beskrev, vedrører udelukkende proceduren for grundindstilling. Her foreskrives at man efter en grundindstilling kører ca et minut i hvert gear, med varierende omdrejninger osv. Alt i alt vil jeg tro at testplanen tager 10-15 min, som jeg skrev tidligere. Derefter har softwaren fundet ud af hvor koblingerne bider, og så har den styr på det.
Den procedure er ikke DQ200 specifik. Den gælder alle VW's DSG gearkasser ... om DQ200, DQ250, DQ380 ... same same. Jeg vil endda ikke engang tro at noget sådant er VW DSG specifikt. Jeg formoder at andre bilmærker har noget lignende for deres version af en dobbeltkoblingsgearkasse.
Det kan jeg således ikke se noget som helst problem i. Andre styreenheder i bilen har også deres procedurer i forbindelse med kalibrering, grundindstilling eller hvad det nu hedder.

Dét med at man skal køre på en bestemt måde, som jeg skrev om, er altså kun lige det første kvarter efter en grundindstilling. Derefter - i normal drift - er det jo bare pedal down og no worries, som du udtrykker det :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Omes » 17. nov 2018, 22:05

Vores bil tager næsten altid lige 50-100 omdrejninger ekstra, når den skifter gear, lige som hvis man får koblet ud, før man slipper gassen i en bil med manuel gear. Gør alle jer andres også det?
2021 Skoda enyaq 80

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af lamia » 18. nov 2018, 08:10

Omes skrev:
17. nov 2018, 22:05
Vores bil tager næsten altid lige 50-100 omdrejninger ekstra, når den skifter gear, lige som hvis man får koblet ud, før man slipper gassen i en bil med manuel gear. Gør alle jer andres også det?

Det gør vores også, og nogle gange også mere end 50-100 omdr.
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 18. nov 2018, 09:56

HansH skrev:
17. nov 2018, 17:31
King_Neumann skrev:
17. nov 2018, 16:22
Mener nu ikke at Du er åndssvag:-) men mere at man skal køre på en bestemt måde, som du beskriver det. Tror ikke jeg nogensinde har hørt nogen bilforhandler fortælle mig, at jeg skal køre sådan og sådan.
Nå okay, helt i orden så forstår jeg bedre din pointe :)

Altså.. - dét jeg beskrev, vedrører udelukkende proceduren for grundindstilling. Her foreskrives at man efter en grundindstilling kører ca et minut i hvert gear, med varierende omdrejninger osv. Alt i alt vil jeg tro at testplanen tager 10-15 min, som jeg skrev tidligere. Derefter har softwaren fundet ud af hvor koblingerne bider, og så har den styr på det.
Den procedure er ikke DQ200 specifik. Den gælder alle VW's DSG gearkasser ... om DQ200, DQ250, DQ380 ... same same. Jeg vil endda ikke engang tro at noget sådant er VW DSG specifikt. Jeg formoder at andre bilmærker har noget lignende for deres version af en dobbeltkoblingsgearkasse.
Det kan jeg således ikke se noget som helst problem i. Andre styreenheder i bilen har også deres procedurer i forbindelse med kalibrering, grundindstilling eller hvad det nu hedder.

Dét med at man skal køre på en bestemt måde, som jeg skrev om, er altså kun lige det første kvarter efter en grundindstilling. Derefter - i normal drift - er det jo bare pedal down og no worries, som du udtrykker det :)

Jo, men det du beskriver er jo ordnet af værkstedet når du får bilen tilbage efter grundindstilling.. nu fik jeg det jo selv prøvet nogle gange :-)
Der oplyses intet om hvordan du skal køre når du henter bilen. De er alle så vældig flinke så man bliver helt mistænksom.
Vil hellere have en sur værkfører og en bil der kører fejlfrit, end det modsatte :-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 18. nov 2018, 11:26

King_Neumann skrev:
18. nov 2018, 09:56
Der oplyses intet om hvordan du skal køre når du henter bilen. De er alle så vældig flinke så man bliver helt mistænksom.
Ikke forstået ?
Når grundindstillingsproceduren er gennemført - hvilket indbefatter proceduren for "tilkørsel", som du bekræfter at værkstedet gør for dig - så er der ingen specielle tanker man skal gøre sig i ordinær drift. Man kører bare.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peder » 19. nov 2018, 10:32

HansH skrev:
18. nov 2018, 11:26

Ikke forstået ?
Når grundindstillingsproceduren er gennemført - hvilket indbefatter proceduren for "tilkørsel", som du bekræfter at værkstedet gør for dig - så er der ingen specielle tanker man skal gøre sig i ordinær drift. Man kører bare.
Mit værksted har også spist mig af med at gearkassen skulle adaptere sig efter en grundindstilling, hvilket ville tage en måned - i samme sætning sagde han den skulle lave 700 gearskift.

På vej til mit arbejde har jeg tre rundkørsler, to stop ved veje med hajtænder foruden den første igangsætning og stoppet på arbejde. Det er 36 skift, hver vej. Så mindst 72 på en tur-retur. Men sikkert det dobbelte på en normal dag med diverse kørsel oveni. Eller 700 skift på 5 hverdage :-)
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 19. nov 2018, 10:38

1 måned ... :shock:

Jeg aner selvfølgelig ikke hvor aut. værksted har deres informationer/procedurebeskrivelser fra, men hvis ross-tech's instruks står til troende, så er det en noget anden version: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... Test_Drive

Det er ross-tech instruktionen jeg bruger som reference, i de ting jeg har skrevet mht. basic settings.
Jeg har både en DQ200 og en DQ250 i husstanden, og har udført basic settings på begge med efterfølgende ross-tech anbefalet test-drive. Det tager max 10-15 min.
Om der så stadig skulle blive udført nogle tilpasninger i tiden derefter, kan jeg ikke sige. Det er i hvert fald ikke noget der har været mærkbart i forhold til den måde hvorpå gearkassen skifter, kobler til osv.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Trekster » 19. nov 2018, 11:19

HansH skrev:
19. nov 2018, 10:38
1 måned ... :shock:

Jeg aner selvfølgelig ikke hvor aut. værksted har deres informationer/procedurebeskrivelser fra, men hvis ross-tech's instruks står til troende, så er det en noget anden version: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... Test_Drive

Det er ross-tech instruktionen jeg bruger som reference, i de ting jeg har skrevet mht. basic settings.
Jeg har både en DQ200 og en DQ250 i husstanden, og har udført basic settings på begge med efterfølgende ross-tech anbefalet test-drive. Det tager max 10-15 min.
Om der så stadig skulle blive udført nogle tilpasninger i tiden derefter, kan jeg ikke sige. Det er i hvert fald ikke noget der har været mærkbart i forhold til den måde hvorpå gearkassen skifter, kobler til osv.
Jeg tænker...der står følgende hos Ross-Tech

NOTE: If the test drive cannot be performed in the recommended way or the necessary time, any remaining adaptations will be performed automatically during normal driving.

Jeg tror egentligt ikke at værkstederne udfører den procedure du beskriver/Ross Tech - men at de sender kunden ud og så skal den adaptation ske pr automatik under kørsel, måske de får de "700" skift herfra..

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peder » 19. nov 2018, 11:25

Trekster skrev:
19. nov 2018, 11:19
Jeg tror egentligt ikke at værkstederne udfører den procedure du beskriver/Ross Tech - men at de sender kunden ud og så skal den adaptation ske pr automatik under kørsel, måske de får de "700" skift herfra..
Sidst jeg fik gearkassen på Golfen grundindstillet havde den kørt 40 km, så det tror jeg de gør. I hvert fald mit.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 20. nov 2018, 21:48

HansH skrev:
18. nov 2018, 11:26
King_Neumann skrev:
18. nov 2018, 09:56
Der oplyses intet om hvordan du skal køre når du henter bilen. De er alle så vældig flinke så man bliver helt mistænksom.
Ikke forstået ?
Når grundindstillingsproceduren er gennemført - hvilket indbefatter proceduren for "tilkørsel", som du bekræfter at værkstedet gør for dig - så er der ingen specielle tanker man skal gøre sig i ordinær drift. Man kører bare.
Tror vi taler samme sprog.. jeg fik udleveret bilen efter grundindstilling og skulle ikke køre på en bestemt måde- dog fik jeg oplyst at bilen ville “lagre” mit kørselsmønster.. hvilket er det jeg mener med “åndssvagt”.. kører dog fuldstændig problemløst i dag og lagt alt med VW på hylden. Skal aldrig eje et VAG produkt igen :-) det er livet for kort til
These users thanked the author King_Neumann for the post:
Kristian_H

Besvar

Tilbage til "Transmission"