Side 90 af 136

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 08:12
af HansH
i-s skrev:
21. apr 2018, 16:03
Der er ikke noget i DSG softwaren der tilpasser sig til din kørestil. Det er en skrøne.
claussor skrev:
21. apr 2018, 19:16
Den tilpasser sig i hvert fald ikke kørestil mht. Omdrejninger ved gearskift. Så har det noget at gøre med tryk på koblingerne. Jeg er i hvert fald også skeptisk mht. at den tilpasser sig noget som helst. Men enig i mystikken omkring grundjusteringer.
Jeg må tilslutte mig i-s og claussor her.
Min helt egen subjektive og fakta-ubaserede oplevelse er, at DSG logikken ikke indretter sig efter noget mht. "kørestil" (hvad det så end betyder).

Skiftepunkter for såvel up- som downshift ligger, som claussor helt rigtigt skriver, i fast definerede maps.
Disse maps kan man så ændre på, og det er det f.eks. Landberg og andre tilbyder. Men maps er fast definerede i softwaren og de tilpasses ikke dynamisk.

Mit eget bud på hvad grundindstillingen gør, er at den lærer hvor slidte koblingerne er, så den ved hvornår de "bider".
Proceduren for grundindstilling foreskriver, at man efter at have aktiveret den med VCDS, kører en sekvens hvor man sætter bilen i M og så holder hvert gear i en kort periode inden man skifter op.
Jeg gætter på at den starter med maksimalt tryk på koblingerne lige efter basic setting, og når man så har kørt lidt tid efter forskrifterne, så lærer den hvor slidt koblingerne er, og tilpasser sig derefter så tilkobling bliver smooth.

Se afsnit "Defined Test Drive" her: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... _(DSG/0AM)

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 16:25
af King_Neumann
Jeg fik også forklaringen omkring måden jeg kørte på??
Kørestil, jamen to pedaler og resten giver sig selv. Grundlæggende har DQ200 for visse biler nogle udfordringer, og efter at have været hele VW møllen igennem, så fatter jeg endnu ikke hvad forskellen er på dem der kører uden problemer og så os med. Grundlæggende er DQ200 nok bedst på motorvej og så lidt bykørsel som muligt..

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 17:36
af lei
Den Superb, som vi nu har problemer med erstattede en 4 år gammel Octavia, som også var en 1.6 TDI DSG7. Den kørte til gengæld 150.000 over de 4 år uden antydning af problemer, og vi kører nøjagtig samme ture i Superben som i den. Så i mit (anekdotiske) tilfælde er det ikke det der gør forskellen.

Til gengæld holdt Octaviaen i garage, mens Superben holder udenfor (man havde øjensynligt ikke tænkt på den størrelse biler, da garagen blev bygget i sin tid, så den kan ikke være der). Så jeg kan godt overtales til at tro på fugt-historien, da der alt andet lige er mere tørt i vores garage.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 18:35
af i-s
HansH skrev:
22. apr 2018, 08:12
i-s skrev:
21. apr 2018, 16:03
Der er ikke noget i DSG softwaren der tilpasser sig til din kørestil. Det er en skrøne.
claussor skrev:
21. apr 2018, 19:16
Den tilpasser sig i hvert fald ikke kørestil mht. Omdrejninger ved gearskift. Så har det noget at gøre med tryk på koblingerne. Jeg er i hvert fald også skeptisk mht. at den tilpasser sig noget som helst. Men enig i mystikken omkring grundjusteringer.
Jeg må tilslutte mig i-s og claussor her.
Min helt egen subjektive og fakta-ubaserede oplevelse er, at DSG logikken ikke indretter sig efter noget mht. "kørestil" (hvad det så end betyder).

Skiftepunkter for såvel up- som downshift ligger, som claussor helt rigtigt skriver, i fast definerede maps.
Disse maps kan man så ændre på, og det er det f.eks. Landberg og andre tilbyder. Men maps er fast definerede i softwaren og de tilpasses ikke dynamisk.

Mit eget bud på hvad grundindstillingen gør, er at den lærer hvor slidte koblingerne er, så den ved hvornår de "bider".
Proceduren for grundindstilling foreskriver, at man efter at have aktiveret den med VCDS, kører en sekvens hvor man sætter bilen i M og så holder hvert gear i en kort periode inden man skifter op.
Jeg gætter på at den starter med maksimalt tryk på koblingerne lige efter basic setting, og når man så har kørt lidt tid efter forskrifterne, så lærer den hvor slidt koblingerne er, og tilpasser sig derefter så tilkobling bliver smooth.

Se afsnit "Defined Test Drive" her: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... _(DSG/0AM)
Præcis ! Det eneste adaptive der er (som nok forveksles) er, at koblingens angrebspunkter tilpasses efterhånden som koblingen slides ned.
Den Superb jeg havde for 7 år siden, der gik der kuk i det og når man skulle sætte i gang, så røg omdrejningerne lidt for højt op og den ruskede lidt. Den fik en grundindstilling og så så jeg ikke mere til det problem mens jeg havde bilen.
Men der er INTET der tilpasser sig hverken fører eller kørestil. Der ligger en map i gearkassen, som bygger på omdrejninger og belastning og vælger gear ud fra det - slut prut.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 18:56
af Tommelomme
i-s skrev:
22. apr 2018, 18:35
HansH skrev:
22. apr 2018, 08:12
i-s skrev:
21. apr 2018, 16:03
Der er ikke noget i DSG softwaren der tilpasser sig til din kørestil. Det er en skrøne.
claussor skrev:
21. apr 2018, 19:16
Den tilpasser sig i hvert fald ikke kørestil mht. Omdrejninger ved gearskift. Så har det noget at gøre med tryk på koblingerne. Jeg er i hvert fald også skeptisk mht. at den tilpasser sig noget som helst. Men enig i mystikken omkring grundjusteringer.
Jeg må tilslutte mig i-s og claussor her.
Min helt egen subjektive og fakta-ubaserede oplevelse er, at DSG logikken ikke indretter sig efter noget mht. "kørestil" (hvad det så end betyder).

Skiftepunkter for såvel up- som downshift ligger, som claussor helt rigtigt skriver, i fast definerede maps.
Disse maps kan man så ændre på, og det er det f.eks. Landberg og andre tilbyder. Men maps er fast definerede i softwaren og de tilpasses ikke dynamisk.

Mit eget bud på hvad grundindstillingen gør, er at den lærer hvor slidte koblingerne er, så den ved hvornår de "bider".
Proceduren for grundindstilling foreskriver, at man efter at have aktiveret den med VCDS, kører en sekvens hvor man sætter bilen i M og så holder hvert gear i en kort periode inden man skifter op.
Jeg gætter på at den starter med maksimalt tryk på koblingerne lige efter basic setting, og når man så har kørt lidt tid efter forskrifterne, så lærer den hvor slidt koblingerne er, og tilpasser sig derefter så tilkobling bliver smooth.

Se afsnit "Defined Test Drive" her: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... _(DSG/0AM)
Præcis ! Det eneste adaptive der er (som nok forveksles) er, at koblingens angrebspunkter tilpasses efterhånden som koblingen slides ned.
Den Superb jeg havde for 7 år siden, der gik der kuk i det og når man skulle sætte i gang, så røg omdrejningerne lidt for højt op og den ruskede lidt. Den fik en grundindstilling og så så jeg ikke mere til det problem mens jeg havde bilen.
Men der er INTET der tilpasser sig hverken fører eller kørestil. Der ligger en map i gearkassen, som bygger på omdrejninger og belastning og vælger gear ud fra det - slut prut.
Nå ok...jamen så man jo blot endnu engang konstatere at vw binder os en historie på ærmet, når de prøver at overbevise kunderne om hvorfor bilen kører annerledes, noget tid efter grundindstilling. Det er vanvittigt fustrerende at opleve de periodiske spasmer der er i den måde skift og tilkoblinger foregår i min bil. :cry:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 20:09
af King_Neumann
Hældes der forskellige koblinger i helt nye identiske biler??
Hvis alt software er ens, alt står ens.. så giver det ikke rigtig mening, at nogen kører med fejl og andre fejlfrit- med mindre visse typer koblinger slides hurtigere end andre
FDM siger jo selv at det er fugtproblem, men alle bilers koblinger bør så suge fugt, uagtet garager, Vesterhavet eller indre Jylland

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 20:59
af AndersRH
Kan man finde den TPI nogle steder? så jeg selv kan få den?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. apr 2018, 21:46
af kGlerup
AndersRH skrev:Kan man finde den TPI nogle steder? så jeg selv kan få den?
Jep, i denne tråd.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 23. apr 2018, 20:39
af AndersRH
Ja, men ellers på nettet?

Har jeg enlig krav på at få oplysninger om fx vare nr på koblingen når den bliver lavet på garanti?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 23. apr 2018, 20:44
af 9had
AndersRH skrev:Ja, men ellers på nettet?

Har jeg enlig krav på at få oplysninger om fx vare nr på koblingen når den bliver lavet på garanti?
Du få eller kan få leveren fakturaen. Selvom det er lavet på garantien.
Der i kan du se vare nr eller hvad man nu kalder det.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 23. apr 2018, 21:18
af AndersRH
Okay,
Men er det varer som står i TPI'en ? det der slutter på et bogstav som er forskelligt fra motor til motor?
Fordi der var en der lagde et billede op af en kobling, som havde et helt andet nr på jo??

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. apr 2018, 04:07
af madsobh
AndersRH skrev:Okay,
Men er det varer som står i TPI'en ? det der slutter på et bogstav som er forskelligt fra motor til motor?
Fordi der var en der lagde et billede op af en kobling, som havde et helt andet nr på jo??
Jeg lagde billede op at den nye type kobling som blev sat i min og billede af den som blev taget ud....

De varenummer som står i tpi'en er de samme som det har altid har været siden denne tråds begyndelse..... De kan altså ikke bruges til at identificere hvilke "generation" kobling man har / får

Spørg da om du må se den nye kobling.... og når i står og ser på den så spørg om du må tage et billede af nummeret.... Det samme gør du når du henter bilen

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. apr 2018, 20:41
af AndersRH
OKay, så det nr som står i tpi'en er ikke det samme som står på selve koblingen?

Jeg hentede min idag fra værksted, og har nu fået ny kobling, jeg har taget billede af det gamle varenr på koblingen, og kunne se på papkassen den nye var kommet i, som de så havde lagt den gamle i, at der var klistermærker fra vw med præcis samme nr som der står i tpi, så den burde være god nok :)

Men det nr på den gamle kobling, er slet ikke i nærheden af dem i tpi,

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. apr 2018, 20:45
af AndersRH
TIL JER DER HAR FÅET DEN NYE TYPE KOBLING MONTERET :

Har jeres værksted stemplet i servicebogen, at de har skiftet kobling? altså ikke under "service" men sidst i bogen kan de stemple ved diverse reparationer, og der ville jeg have de skulle have stemplet, men de sagde at det gjorde de ikke ved sådan noget ?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. apr 2018, 21:12
af Markhh
Det gør man når der bliver laver aktioner. Nogle skriver det som bemærkninger men personligt bliver der kun skrevet ved tandrem skift som ikke er i forbindelse med service, aktioner eller ved komplet udskiftning af motor, gearkasse eller lign.

Kobling er en slid ting og i bund og grund så skulle der vel også skives bremser på hvis man skulle Skive alle slidt ting i.

Sem jeg har skiftet koblinger på har ikke fået skrevet i servicebogen i hvert fald

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 27. apr 2018, 22:24
af AndersRH
OKay, super
Nu har jeg fået den nye type monteret, bliver spændene at se om det virker

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 28. apr 2018, 17:17
af MSV
Min glider svagt i koblingerne når den er kold og det er fugtigt. Så tror på FDM og fugtproblemer.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 28. apr 2018, 17:40
af madsobh
MSV skrev:Min glider svagt i koblingerne når den er kold og det er fugtigt. Så tror på FDM og fugtproblemer.
Hvor mange biler har du prøvet i dit liv som bilist hvor koblingen gled bare fordi det var koldt eller fugtigt?

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2018, 09:06
af Torslunde
MSV skrev:
28. apr 2018, 17:17
Min glider svagt i koblingerne når den er kold og det er fugtigt. Så tror på FDM og fugtproblemer.
I foråret 2016 var der et par dage med temperatur lige over frysepunktet og høj luftfugtighed.
Der oplevede jeg et par gange gliden mellem først og andet gear.
Men det skete i begge tilfælde kun een gang, lige da den morgenkolde vogn blev sat i gang.
Derefter var fugten fordampet.

Problemet er at fugtige-koblinger-forklaringen bliver misbrugt over for dem som virkelig har problemer med DSG7.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2018, 11:57
af Kristian_H
Min tur - igen!

Den skriger som en syg and ved igangsætning, og ved skifte til ulige gear, når bilen er driftvarm. Konklusion: udrykkerleje defekt, på kobling til ulige gear...

Den har så også holdt 35.000km, siden jeg fik skiftet til den sidste nye model, som alle i andre får skiftet til, jeg fik den så bare monteret i februar 2017!!!

4 koblingssæt, på 2 år, og 74.000km - kæft det er ringe!!!

Den begyndte som vanligt at glide efter 1200km, og det problem har jeg indset er en tabt kamp at ændre på, men det hyleri ved gearskifte gider jeg sgu ikke.

Nævnte den TPI der bliver refereret til i de seneste tråde, og den kendte de godt på værkstedet, men eftersom min kobling allerede var model 'F', var den jo allerede som den skulle være...

Skal ud at have taget måleblokke ud sammen med mekanikeren om 10 dage, og det ender vel under alle omstændigheder, nok med et nyt kobligssæt igen, hvis ikke de nøjedes med at skifte det defekte udrykkerleje - har sgu ikke meget til overs for VAG længere!!!

Jeg får aldrig den bil jeg drømte om - øv!

/Kristian


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2018, 13:30
af madsobh
Kristian_H skrev:Min tur - igen!

Den skriger som en syg and ved igangsætning, og ved skifte til ulige gear, når bilen er driftvarm. Konklusion: udrykkerleje defekt, på kobling til ulige gear...

Den har så også holdt 35.000km, siden jeg fik skiftet til den sidste nye model, som alle i andre får skiftet til, jeg fik den så bare monteret i februar 2017!!!

4 koblingssæt, på 2 år, og 74.000km - kæft det er ringe!!!

Den begyndte som vanligt at glide efter 1200km, og det problem har jeg indset er en tabt kamp at ændre på, men det hyleri ved gearskifte gider jeg sgu ikke.

Nævnte den TPI der bliver refereret til i de seneste tråde, og den kendte de godt på værkstedet, men eftersom min kobling allerede var model 'F', var den jo allerede som den skulle være...

Skal ud at have taget måleblokke ud sammen med mekanikeren om 10 dage, og det ender vel under alle omstændigheder, nok med et nyt kobligssæt igen, hvis ikke de nøjedes med at skifte det defekte udrykkerleje - har sgu ikke meget til overs for VAG længere!!!

Jeg får aldrig den bil jeg drømte om - øv!

/Kristian
Du har jo slet ikke læst hvad der er blevet skrevet angående kobling versioner..... De 142f har INTET at sige!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2018, 13:34
af Kristian_H
I know, men folk tror blindt på, at der er udviklet en ny i forbindelse med den TPI som er aktuel, men det hjælper nada og koblingen er fra sidst i 2016...

Kender udemærket problematikken, og ved også at der ikke findes nogen løsning som fungerer.

Værkstederne vil jo ikke skifte til en ny, hvis revisionen er den samme - så jo, '142F' betyder altså noget.

/Kristian
madsobh skrev:
Kristian_H skrev:Min tur - igen!

Den skriger som en syg and ved igangsætning, og ved skifte til ulige gear, når bilen er driftvarm. Konklusion: udrykkerleje defekt, på kobling til ulige gear...

Den har så også holdt 35.000km, siden jeg fik skiftet til den sidste nye model, som alle i andre får skiftet til, jeg fik den så bare monteret i februar 2017!!!

4 koblingssæt, på 2 år, og 74.000km - kæft det er ringe!!!

Den begyndte som vanligt at glide efter 1200km, og det problem har jeg indset er en tabt kamp at ændre på, men det hyleri ved gearskifte gider jeg sgu ikke.

Nævnte den TPI der bliver refereret til i de seneste tråde, og den kendte de godt på værkstedet, men eftersom min kobling allerede var model 'F', var den jo allerede som den skulle være...

Skal ud at have taget måleblokke ud sammen med mekanikeren om 10 dage, og det ender vel under alle omstændigheder, nok med et nyt kobligssæt igen, hvis ikke de nøjedes med at skifte det defekte udrykkerleje - har sgu ikke meget til overs for VAG længere!!!

Jeg får aldrig den bil jeg drømte om - øv!

/Kristian
Du har jo slet ikke læst hvad der er blevet skrevet angående kobling versioner..... De 142f har INTET at sige!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2018, 15:18
af madsobh
Kristian_H skrev:I know, men folk tror blindt på, at der er udviklet en ny i forbindelse med den TPI som er aktuel, men det hjælper nada og koblingen er fra sidst i 2016...

Kender udemærket problematikken, og ved også at der ikke findes nogen løsning som fungerer.

Værkstederne vil jo ikke skifte til en ny, hvis revisionen er den samme - så jo, '142F' betyder altså noget.

/Kristian
madsobh skrev:
Kristian_H skrev:Min tur - igen!

Den skriger som en syg and ved igangsætning, og ved skifte til ulige gear, når bilen er driftvarm. Konklusion: udrykkerleje defekt, på kobling til ulige gear...

Den har så også holdt 35.000km, siden jeg fik skiftet til den sidste nye model, som alle i andre får skiftet til, jeg fik den så bare monteret i februar 2017!!!

4 koblingssæt, på 2 år, og 74.000km - kæft det er ringe!!!

Den begyndte som vanligt at glide efter 1200km, og det problem har jeg indset er en tabt kamp at ændre på, men det hyleri ved gearskifte gider jeg sgu ikke.

Nævnte den TPI der bliver refereret til i de seneste tråde, og den kendte de godt på værkstedet, men eftersom min kobling allerede var model 'F', var den jo allerede som den skulle være...

Skal ud at have taget måleblokke ud sammen med mekanikeren om 10 dage, og det ender vel under alle omstændigheder, nok med et nyt kobligssæt igen, hvis ikke de nøjedes med at skifte det defekte udrykkerleje - har sgu ikke meget til overs for VAG længere!!!

Jeg får aldrig den bil jeg drømte om - øv!

/Kristian
Du har jo slet ikke læst hvad der er blevet skrevet angående kobling versioner..... De 142f har INTET at sige!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Har du set de billeder Jeg Har lagt op af koblings part no. ?

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2018, 15:37
af Kristian_H
Yup, men det er jo ikke alle værksteder, som tager Hr og Fru Jensen med på rundvisning, men nevermind - beskeden jeg fik var som sagt, at jeg allerede havde nyeste kobling monteret...

Hjalp det på din, med den nye belægning??

/Kristian

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2018, 16:02
af madsobh
Kristian_H skrev:Yup, men det er jo ikke alle værksteder, som tager Hr og Fru Jensen med på rundvisning, men nevermind - beskeden jeg fik var som sagt, at jeg allerede havde nyeste kobling monteret...

Hjalp det på din, med den nye belægning??

/Kristian
Prøv at ring til vw/Skoda Vejle

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. apr 2018, 11:46
af Primula
Er der nogen der kan fortælle mig om det man kan se på videoen er slip i 4. Og 5. Gear ?
Eller er det normalt at den ikke kører 100 % flydende ?


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. apr 2018, 12:24
af i-s
Primula skrev:
30. apr 2018, 11:46
Er der nogen der kan fortælle mig om det man kan se på videoen er slip i 4. Og 5. Gear ?
Eller er det normalt at den ikke kører 100 % flydende ?
Den i video'en har problemet. VW mener det er normalt - deres kunder gør ikke.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. apr 2018, 12:54
af Primula
Jamen fedt nok, bilen i videoen er min

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. apr 2018, 13:07
af dunkerbeck
Primula skrev:Jamen fedt nok, bilen i videoen er min
Min passat gør det samme. Jeg skal ind og have ny kobling i denne uge. Håber det løser problem permanent.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. apr 2018, 14:27
af i-s
dunkerbeck skrev:
30. apr 2018, 13:07
Primula skrev:Jamen fedt nok, bilen i videoen er min
Min passat gør det samme. Jeg skal ind og have ny kobling i denne uge. Håber det løser problem permanent.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lev i håbet :?