Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Kan nogen forklare om /hvad forskellen er på VW DSG
Og så , efter min opfattelse, samme gearkasse i Audi, som så kaldes
Multitronic eller s-tonic
?
Og så , efter min opfattelse, samme gearkasse i Audi, som så kaldes
Multitronic eller s-tonic
?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
DSG og S-tronic er nøjagtigt det samme. Ingen forskel der, udover hvilken motor osv de kombineres med, men i praksis 100 % det samme.
Multitronic derimod, er scootergear. Dog er Audis multitronic blevet kodet i softwaren til at lave 6 til 7 forskellige "trin" afhænging af årgang. Så det føles som om den skifter gear, men i praksis kører kæden bare lidt længere op på remhjulet.
Multitronic derimod, er scootergear. Dog er Audis multitronic blevet kodet i softwaren til at lave 6 til 7 forskellige "trin" afhænging af årgang. Så det føles som om den skifter gear, men i praksis kører kæden bare lidt længere op på remhjulet.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Multitronic er bedst egnet til folk med blød hat og en trafikpude i bagruden. Jeg er ikke fan ....
/Søren.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Hvor køber man den flotteste pude og den fedeste hat henne?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
http://www.kreativtid.dk/81888679TorbenRasmussen skrev:Hvor køber man den flotteste pude og den fedeste hat henne?
De har flere som matcher Multitronic perfekt ...
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1788
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Jeg er i den omvendte båd og er både blød hat men også til god gang ræs.
Så for at være lidt skarp med albuerne nu hvor jeg kan se der er lidt hård kritik af multitronic, så giver jeg lige igen :
S-tronic: Hvis man er til hurtige bløde skift indtil gearkasse bliver brugt i nogle år og efterfølgende sætter pris på huggende skift og en ikke-blød oplevelse.
Multitronic, hvis man ønsker man slet ikke mærker skift i D, så ej heller når den skifter gear (via de indbyggede trin). Den skifter hurtigt og blødt - hver gang. Ren fornøjelse. Eneste minus er den ikke er så god til moment over 400 NM hvis der skal chippes. Multitronic pludrer afsted ved 1200-1400 omdrejninger (lækkert på især benzinmotorer der ikke brummer ved de omdrejninger) og er lynhurtig om at skifte tempo.
Jeg har personligt en A4 3,2 FSI cabriolet med multitronic og er superglad for den. Folk tror det er en DSG / S-tronic indtil de ser den pludselig ligger på 1300 rpm hele vejen op til 90 km/t hvis man kører øko. Jeg tror mange af dem der "sviner" den gearkasse til er folk der ikke har prøvet den rigtig ELLER kun i begrænset omfang. Og husk der er stor forskel på hvordan de her CVT gear er programmeret. Jeg har også prøvet en Subaru og Toyota med det, og DET var en kedelig bedstefaroplevelse med konstante øredøvende omdrejninger. I Audis der holder den kun de samme omdrejninger ved let tråd, ønsker man der skal ske noget er det bare at give lidt mere pedal, så tager den omdrejninger som enhver anden gearkasse.
S-tronic er en tand hurtigere ved gearskift, men det er absolut en meget lille forskel der er. Sammenligner man med de fine 8-trins automatkasser der er i BMW mv. er multitronic'en i min fuldt ud konkurrencedygtig. Til gengæld skifter DSG rundt konstant og er ikke ligefrem lynhurtig ved nedgearinger gennem flere trin. Her ligger multitronic silkeblødt uden gearskift (den bløde hat).
Så for at være lidt skarp med albuerne nu hvor jeg kan se der er lidt hård kritik af multitronic, så giver jeg lige igen :
S-tronic: Hvis man er til hurtige bløde skift indtil gearkasse bliver brugt i nogle år og efterfølgende sætter pris på huggende skift og en ikke-blød oplevelse.
Multitronic, hvis man ønsker man slet ikke mærker skift i D, så ej heller når den skifter gear (via de indbyggede trin). Den skifter hurtigt og blødt - hver gang. Ren fornøjelse. Eneste minus er den ikke er så god til moment over 400 NM hvis der skal chippes. Multitronic pludrer afsted ved 1200-1400 omdrejninger (lækkert på især benzinmotorer der ikke brummer ved de omdrejninger) og er lynhurtig om at skifte tempo.
Jeg har personligt en A4 3,2 FSI cabriolet med multitronic og er superglad for den. Folk tror det er en DSG / S-tronic indtil de ser den pludselig ligger på 1300 rpm hele vejen op til 90 km/t hvis man kører øko. Jeg tror mange af dem der "sviner" den gearkasse til er folk der ikke har prøvet den rigtig ELLER kun i begrænset omfang. Og husk der er stor forskel på hvordan de her CVT gear er programmeret. Jeg har også prøvet en Subaru og Toyota med det, og DET var en kedelig bedstefaroplevelse med konstante øredøvende omdrejninger. I Audis der holder den kun de samme omdrejninger ved let tråd, ønsker man der skal ske noget er det bare at give lidt mere pedal, så tager den omdrejninger som enhver anden gearkasse.
S-tronic er en tand hurtigere ved gearskift, men det er absolut en meget lille forskel der er. Sammenligner man med de fine 8-trins automatkasser der er i BMW mv. er multitronic'en i min fuldt ud konkurrencedygtig. Til gengæld skifter DSG rundt konstant og er ikke ligefrem lynhurtig ved nedgearinger gennem flere trin. Her ligger multitronic silkeblødt uden gearskift (den bløde hat).
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Hvordan er det ang service og vedligehold på multitronic ?
Overvejer kraftigt BMW, trods 30 vag biler og total farvet ift vw/audi
Overvejer kraftigt BMW, trods 30 vag biler og total farvet ift vw/audi
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
- ReneBo
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3351
- Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 24 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Jeg stod med samme overvejelser. A6 med det kedelige multitronic eller hoppe til BMW. Efter en tur med multitronic og en tur med steptronic så hoppede jeg altså på BMW. Det virkelig en sløj oplevelse det morfar gear Audi har lavet der.ApFolmer skrev:Hvordan er det ang service og vedligehold på multitronic ?
Overvejer kraftigt BMW, trods 30 vag biler og total farvet ift vw/audi
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Sorry for off-topic.. Men, dvs din kører 70 km/t ved 1000 o/m i topgear ?claussor skrev:... ligger på 1300 rpm hele vejen op til 90 km/t
Det var godt nok pænt langbenet, synes jeg.
Især for en benziner.
Min Passat kører 55 km/t ved 1000 o/m i højeste gear.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 12. nov 2011, 18:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Det er en multitronic (CVT) gearkasse så den har ingen fast udveksling. Den tilpasser bare omdrejninger til belastningen. Så den kan sagtens ligge på 1000 o/min ved 70 km/t eller 4000 o/m hvis der er meget belastning.HansH skrev:Sorry for off-topic.. Men, dvs din kører 70 km/t ved 1000 o/m i topgear ?claussor skrev:... ligger på 1300 rpm hele vejen op til 90 km/t
Det var godt nok pænt langbenet, synes jeg.
Især for en benziner.
Min Passat kører 55 km/t ved 1000 o/m i højeste gear.
F31 330d
B8 Passat GTE
B8 Passat GTE
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Selvfølgelig!Chivau skrev:Det er en multitronic (CVT) gearkasse så den har ingen fast udveksling. Den tilpasser bare omdrejninger til belastningen. Så den kan sagtens ligge på 1000 o/min ved 70 km/t eller 4000 o/m hvis der er meget belastning.HansH skrev:Sorry for off-topic.. Men, dvs din kører 70 km/t ved 1000 o/m i topgear ?claussor skrev:... ligger på 1300 rpm hele vejen op til 90 km/t
Det var godt nok pænt langbenet, synes jeg.
Især for en benziner.
Min Passat kører 55 km/t ved 1000 o/m i højeste gear.
Tanketorsk .. jeg sad lige godt og grundigt fastlåst i mit verdensbillede af faste trin med faste udvekslinger.
Men sådan kan det jo ikke sammenlignes, det forstår jeg nu.
Tak for afklaring
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
A4 st.car 150 TDI Multitronic årg 2015; 0-100 = 9.5 sec
Octavia st.car 150 TDI DSG årg 2015; 0-100 = 8.6 sec
Mener det er en fair sammenligning, da de er samme størrelse. Dvs multitronic er 10% langsommere end DSG / S-tronic fra 0 til 100.
Octavia st.car 150 TDI DSG årg 2015; 0-100 = 8.6 sec
Mener det er en fair sammenligning, da de er samme størrelse. Dvs multitronic er 10% langsommere end DSG / S-tronic fra 0 til 100.
/Søren.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Nu har Audi også den fine 8 trins ZF i biler med højt momentclaussor skrev:Jeg er i den omvendte båd og er både blød hat men også til god gang ræs.
Så for at være lidt skarp med albuerne nu hvor jeg kan se der er lidt hård kritik af multitronic, så giver jeg lige igen :
S-tronic: Hvis man er til hurtige bløde skift indtil gearkasse bliver brugt i nogle år og efterfølgende sætter pris på huggende skift og en ikke-blød oplevelse.
Multitronic, hvis man ønsker man slet ikke mærker skift i D, så ej heller når den skifter gear (via de indbyggede trin). Den skifter hurtigt og blødt - hver gang. Ren fornøjelse. Eneste minus er den ikke er så god til moment over 400 NM hvis der skal chippes. Multitronic pludrer afsted ved 1200-1400 omdrejninger (lækkert på især benzinmotorer der ikke brummer ved de omdrejninger) og er lynhurtig om at skifte tempo.
Jeg har personligt en A4 3,2 FSI cabriolet med multitronic og er superglad for den. Folk tror det er en DSG / S-tronic indtil de ser den pludselig ligger på 1300 rpm hele vejen op til 90 km/t hvis man kører øko. Jeg tror mange af dem der "sviner" den gearkasse til er folk der ikke har prøvet den rigtig ELLER kun i begrænset omfang. Og husk der er stor forskel på hvordan de her CVT gear er programmeret. Jeg har også prøvet en Subaru og Toyota med det, og DET var en kedelig bedstefaroplevelse med konstante øredøvende omdrejninger. I Audis der holder den kun de samme omdrejninger ved let tråd, ønsker man der skal ske noget er det bare at give lidt mere pedal, så tager den omdrejninger som enhver anden gearkasse.
S-tronic er en tand hurtigere ved gearskift, men det er absolut en meget lille forskel der er. Sammenligner man med de fine 8-trins automatkasser der er i BMW mv. er multitronic'en i min fuldt ud konkurrencedygtig. Til gengæld skifter DSG rundt konstant og er ikke ligefrem lynhurtig ved nedgearinger gennem flere trin. Her ligger multitronic silkeblødt uden gearskift (den bløde hat).
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
.......
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2000
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Jeg kører multitronic nu. Jeg har haft 3 DSG-kasser; 2 DSG6 og 1 DSG7.
Min bil er helt ny så jeg ved ikke om det generelle indtryk har overtaget, men jeg er lynhurtigt blevet virkeligt glad for Multitronic gearet. Jeg har tidligere været helt skræmt ved tanken om et multitronic, baseret på hearsay fra dette forum. Jeg fik så endeligt prøvet det sidste sommer i en 2.7 TDI. Det viste sig at fungere udmærket på de 2 prøveture, jeg havde i den bil.
Jeg vil medgive, at det nok ikke er den bedste gearkasse til at køre mod stopuret, men jeg er igen vældigt positivt overrasket over, hvordan min Audi klarer det. Den har kun 144 HK og yderligere Multitronic, men den føles væsentligt hurtigere end den Golf VII med 140 hk og DSG7 jeg lige har solgt. Jeg er sikker på at tallene er i Golfens favør, men det er følelsen ikke.
Min bil er helt ny så jeg ved ikke om det generelle indtryk har overtaget, men jeg er lynhurtigt blevet virkeligt glad for Multitronic gearet. Jeg har tidligere været helt skræmt ved tanken om et multitronic, baseret på hearsay fra dette forum. Jeg fik så endeligt prøvet det sidste sommer i en 2.7 TDI. Det viste sig at fungere udmærket på de 2 prøveture, jeg havde i den bil.
Jeg vil medgive, at det nok ikke er den bedste gearkasse til at køre mod stopuret, men jeg er igen vældigt positivt overrasket over, hvordan min Audi klarer det. Den har kun 144 HK og yderligere Multitronic, men den føles væsentligt hurtigere end den Golf VII med 140 hk og DSG7 jeg lige har solgt. Jeg er sikker på at tallene er i Golfens favør, men det er følelsen ikke.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Bilens vægt har meget stor indflydelse på accelerationstiden.i-s skrev:A4 st.car 150 TDI Multitronic årg 2015; 0-100 = 9.5 sec
Octavia st.car 150 TDI DSG årg 2015; 0-100 = 8.6 sec
Mener det er en fair sammenligning, da de er samme størrelse. Dvs multitronic er 10% langsommere end DSG / S-tronic fra 0 til 100.
De to eksempler der dukkede op da jeg søgte på de to modeller:
Octavia Combi 150 Hk TDI med DSG vejer 1267 kg
A4 Avant 150 Hk TDI med Multitronic vejer 1550 kg
Audien vejer altså over 20% mere end Skodaen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Kalder de også den S-tronic ?AU-R8 skrev:Nu har Audi også den fine 8 trins ZF i biler med højt momentclaussor skrev:Jeg er i den omvendte båd og er både blød hat men også til god gang ræs.
Så for at være lidt skarp med albuerne nu hvor jeg kan se der er lidt hård kritik af multitronic, så giver jeg lige igen :
S-tronic: Hvis man er til hurtige bløde skift indtil gearkasse bliver brugt i nogle år og efterfølgende sætter pris på huggende skift og en ikke-blød oplevelse.
Multitronic, hvis man ønsker man slet ikke mærker skift i D, så ej heller når den skifter gear (via de indbyggede trin). Den skifter hurtigt og blødt - hver gang. Ren fornøjelse. Eneste minus er den ikke er så god til moment over 400 NM hvis der skal chippes. Multitronic pludrer afsted ved 1200-1400 omdrejninger (lækkert på især benzinmotorer der ikke brummer ved de omdrejninger) og er lynhurtig om at skifte tempo.
Jeg har personligt en A4 3,2 FSI cabriolet med multitronic og er superglad for den. Folk tror det er en DSG / S-tronic indtil de ser den pludselig ligger på 1300 rpm hele vejen op til 90 km/t hvis man kører øko. Jeg tror mange af dem der "sviner" den gearkasse til er folk der ikke har prøvet den rigtig ELLER kun i begrænset omfang. Og husk der er stor forskel på hvordan de her CVT gear er programmeret. Jeg har også prøvet en Subaru og Toyota med det, og DET var en kedelig bedstefaroplevelse med konstante øredøvende omdrejninger. I Audis der holder den kun de samme omdrejninger ved let tråd, ønsker man der skal ske noget er det bare at give lidt mere pedal, så tager den omdrejninger som enhver anden gearkasse.
S-tronic er en tand hurtigere ved gearskift, men det er absolut en meget lille forskel der er. Sammenligner man med de fine 8-trins automatkasser der er i BMW mv. er multitronic'en i min fuldt ud konkurrencedygtig. Til gengæld skifter DSG rundt konstant og er ikke ligefrem lynhurtig ved nedgearinger gennem flere trin. Her ligger multitronic silkeblødt uden gearskift (den bløde hat).
/Søren.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Nej, tiptronic.
Alle A8 og Q7 har.
Alle deres biturbo v6 tdi, det er så A7, A6 og SQ5.
RS7 og RS6 har det.
Den burde i min verden også ligge i alle TDI motorerne generelt set.
Men der er alle jo ikke enige i herinde
Alle A8 og Q7 har.
Alle deres biturbo v6 tdi, det er så A7, A6 og SQ5.
RS7 og RS6 har det.
Den burde i min verden også ligge i alle TDI motorerne generelt set.
Men der er alle jo ikke enige i herinde
- vandhunden
- Medlem
- Indlæg: 1343
- Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 138 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Jeg har lige kørt 14 dage i en Audi A4 2,0 TDI med multitronic og det var en positiv oplevelse
Jeg kørte det meste af tiden i D men satte den også i S et par gange og fyrede lidt til den.
Jeg kunne fint leve med den gearkasse
I maj måned var jeg til ALD firmabil dag i Fredericia og her kørte jeg en
Skoda Octavia 2,0 TDI DSG og en Seat Lean FR DSG
Skodaen var en dårlig oplevelse med DSG for den var langsom til at skifte gear, det var som om at den brugte 1-2 sekunder på at tænke over det hver gang mens den Seat skiftede gear på et splitsekund.
Jeg har også lejet en BMW et par gange i Tyskland med den 8 trins gearkasse og det fungerer fremragende.
Jeg kørte det meste af tiden i D men satte den også i S et par gange og fyrede lidt til den.
Jeg kunne fint leve med den gearkasse
I maj måned var jeg til ALD firmabil dag i Fredericia og her kørte jeg en
Skoda Octavia 2,0 TDI DSG og en Seat Lean FR DSG
Skodaen var en dårlig oplevelse med DSG for den var langsom til at skifte gear, det var som om at den brugte 1-2 sekunder på at tænke over det hver gang mens den Seat skiftede gear på et splitsekund.
Jeg har også lejet en BMW et par gange i Tyskland med den 8 trins gearkasse og det fungerer fremragende.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
BMW 8 trin er en lækker gearkasse, havde nok valgt BMW hvis det alene var gearkassen der afgjorde det. Det er det så langt fra, så VW har så mange fortrin på andre punkter holdt op imod pris og du giver også en pæn slat mere for Aut i BMW så VW vandt..
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Ved ikke hvor du får dine tal fra, men Skoda.dk oplyser octavia'en til 1354 kg uden fører og Audi.dk oplyser A4 til 1505 kg uden fører.GranTurismo skrev:Bilens vægt har meget stor indflydelse på accelerationstiden.i-s skrev:A4 st.car 150 TDI Multitronic årg 2015; 0-100 = 9.5 sec
Octavia st.car 150 TDI DSG årg 2015; 0-100 = 8.6 sec
Mener det er en fair sammenligning, da de er samme størrelse. Dvs multitronic er 10% langsommere end DSG / S-tronic fra 0 til 100.
De to eksempler der dukkede op da jeg søgte på de to modeller:
Octavia Combi 150 Hk TDI med DSG vejer 1267 kg
A4 Avant 150 Hk TDI med Multitronic vejer 1550 kg
Audien vejer altså over 20% mere end Skodaen.
/Søren.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
De første to der dukkede op på bilbaseni-s skrev:Ved ikke hvor du får dine tal fra, men Skoda.dk oplyser octavia'en til 1354 kg uden fører og Audi.dk oplyser A4 til 1505 kg uden fører.GranTurismo skrev:Bilens vægt har meget stor indflydelse på accelerationstiden.i-s skrev:A4 st.car 150 TDI Multitronic årg 2015; 0-100 = 9.5 sec
Octavia st.car 150 TDI DSG årg 2015; 0-100 = 8.6 sec
Mener det er en fair sammenligning, da de er samme størrelse. Dvs multitronic er 10% langsommere end DSG / S-tronic fra 0 til 100.
De to eksempler der dukkede op da jeg søgte på de to modeller:
Octavia Combi 150 Hk TDI med DSG vejer 1267 kg
A4 Avant 150 Hk TDI med Multitronic vejer 1550 kg
Audien vejer altså over 20% mere end Skodaen.
Uanset vejer Audien mere, så man kan ikke konkludere at Multitronic er 10% langsommere ud fra denne sammenligning.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... sg/2905569
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a ... tr/2649256
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- SorenM
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 922
- Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Skovlunde
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 78 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Men derfor er det gode gamle DSG6 nu hurtigere end multitronic som jo ikke er noget nyt,det har eksisteret i en del år og fungere jo fint,der er dog tilbage i tiden været noget bøvl med kæden ikke kunne holde men det er et overstået kapitelGranTurismo skrev:De første to der dukkede op på bilbaseni-s skrev:Ved ikke hvor du får dine tal fra, men Skoda.dk oplyser octavia'en til 1354 kg uden fører og Audi.dk oplyser A4 til 1505 kg uden fører.GranTurismo skrev: Bilens vægt har meget stor indflydelse på accelerationstiden.
De to eksempler der dukkede op da jeg søgte på de to modeller:
Octavia Combi 150 Hk TDI med DSG vejer 1267 kg
A4 Avant 150 Hk TDI med Multitronic vejer 1550 kg
Audien vejer altså over 20% mere end Skodaen.
Uanset vejer Audien mere, så man kan ikke konkludere at Multitronic er 10% langsommere ud fra denne sammenligning.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... sg/2905569
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a ... tr/2649256
A3 3,2 vr6
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1788
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Dejligt at se nogle andre positive tilkendegivelser over Multitronic Jeg havde svoret jeg aldrig skulle have en bil med det før jeg prøvede den jeg så købte. Så var jeg overbevist.
Til den der spurgte til om min kører 1000 omdrejninger: Nej den ligger på 1200-1300 RPM op til omkring 80-90 km/t hvis jeg giver let pedal. Dvs. den langsomt gearer op / bliver på de 1300 rpm indtil den når den maksimale gearing og så stiger omdrejningerne. Det lyder ganske fedt da V6'eren pludrer ved de helt lave omdrejninger. Skal der skrig på, så alt afhængig af hvor hårdt jeg træder, så skifter den mellem 2-3 trin den sætter sig på når jeg giver pedal. Dvs. typisk 2000, 3500 eller 4500RPM fx. ved en overhaling. Dvs. den "gearer" ned og trækker så op gennem omdrejningsregistret. Ikke noget med faste omdrejninger. Jeg mener den ligger på omkring 2000 RPM ved 130 km/t - plus minus 5 km/t. Dvs. omkring 65 km/t ved 1000 rpm. På min som før nævnt der skifter den hurtigt omdrejninger og rykfrit.
Til den der spurgte til om min kører 1000 omdrejninger: Nej den ligger på 1200-1300 RPM op til omkring 80-90 km/t hvis jeg giver let pedal. Dvs. den langsomt gearer op / bliver på de 1300 rpm indtil den når den maksimale gearing og så stiger omdrejningerne. Det lyder ganske fedt da V6'eren pludrer ved de helt lave omdrejninger. Skal der skrig på, så alt afhængig af hvor hårdt jeg træder, så skifter den mellem 2-3 trin den sætter sig på når jeg giver pedal. Dvs. typisk 2000, 3500 eller 4500RPM fx. ved en overhaling. Dvs. den "gearer" ned og trækker så op gennem omdrejningsregistret. Ikke noget med faste omdrejninger. Jeg mener den ligger på omkring 2000 RPM ved 130 km/t - plus minus 5 km/t. Dvs. omkring 65 km/t ved 1000 rpm. På min som før nævnt der skifter den hurtigt omdrejninger og rykfrit.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Dog har Audi S-tronic gearkasser der KUN anvendes af Audi. Fx i den nye A4.KBoesen skrev:DSG og S-tronic er nøjagtigt det samme. Ingen forskel der, udover hvilken motor osv de kombineres med, men i praksis 100 % det samme.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Hvis du VIL sammenligne, så er Octavia jo også baseret på en Golf, hvor du skal op i Superb før den deler platform med A4.GranTurismo skrev:De første to der dukkede op på bilbaseni-s skrev:Ved ikke hvor du får dine tal fra, men Skoda.dk oplyser octavia'en til 1354 kg uden fører og Audi.dk oplyser A4 til 1505 kg uden fører.GranTurismo skrev: Bilens vægt har meget stor indflydelse på accelerationstiden.
De to eksempler der dukkede op da jeg søgte på de to modeller:
Octavia Combi 150 Hk TDI med DSG vejer 1267 kg
A4 Avant 150 Hk TDI med Multitronic vejer 1550 kg
Audien vejer altså over 20% mere end Skodaen.
Uanset vejer Audien mere, så man kan ikke konkludere at Multitronic er 10% langsommere ud fra denne sammenligning.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... sg/2905569
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a ... tr/2649256
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Medlem
- Indlæg: 738
- Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Hvilke?erlingvj skrev:Dog har Audi S-tronic gearkasser der KUN anvendes af Audi. Fx i den nye A4.KBoesen skrev:DSG og S-tronic er nøjagtigt det samme. Ingen forskel der, udover hvilken motor osv de kombineres med, men i praksis 100 % det samme.
- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Det er ligemeget. Selv om du sammenligner med en Superb 2.0 TDI DSG, så er den stadig hurtigere end en A4 2.0 TDI Multigear.TorbenRasmussen skrev:Hvis du VIL sammenligne, så er Octavia jo også baseret på en Golf, hvor du skal op i Superb før den deler platform med A4.GranTurismo skrev:De første to der dukkede op på bilbaseni-s skrev: Ved ikke hvor du får dine tal fra, men Skoda.dk oplyser octavia'en til 1354 kg uden fører og Audi.dk oplyser A4 til 1505 kg uden fører.
Uanset vejer Audien mere, så man kan ikke konkludere at Multitronic er 10% langsommere ud fra denne sammenligning.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... sg/2905569
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a ... tr/2649256
/Søren.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Forskel på dsg , multitronic, s-tronic
Det er muligt, men jeg opponerede blot imod at en A4er blev sammenlignet med en Octavia...
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline