Skift nu bare den gearolie!

Alt vedr. gear, kobling mv.
Obel
Medlem
Indlæg: 952
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Obel » 27. dec 2016, 08:24

pattmann skrev:
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Jeg kan simpelthen ikke lure hvorfor.

Så hvorfor?
For at være sikker på at den kan skrues løs, så du ikke står med en bil uden olie i gearkassen.

Måske det samtidig også hjælper med flow ved aftapning?

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 3801
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af ph » 27. dec 2016, 09:26

NAndersen skrev:
Ztrejfer skrev:Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.

Første gang jeg stødte på muligheden var her:

http://www.automatikoelwechselsystem.de

- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie ;)

Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:

http://www.bos.dk/olieskift/

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?

Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det :)
3liter.dk aka JP auto i Havdrup kan også ...Tænker at han har lidt mere humane priser end Audi :mrgreen:
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Ztrejfer
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tredje planet fra Solen, 1. sal tv.

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Ztrejfer » 27. dec 2016, 09:48

Det er jo glimrende - blot annoncerer de ikke dette på deres website.
Audi A3 Ambiente Van - 1.4 TFSI 150hk CoD Ultra (8V), 7-trins S-tronic

Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af SteffenStork » 27. dec 2016, 10:05

Obel skrev:
pattmann skrev:
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Jeg kan simpelthen ikke lure hvorfor.

Så hvorfor?
For at være sikker på at den kan skrues løs, så du ikke står med en bil uden olie i gearkassen.

Måske det samtidig også hjælper med flow ved aftapning?
Jeg ved ikke hvorfor, men gearolie og bagtøjsolie, navolie osv, har det altid med at lave lidt overtryk. Så det sviner lidt, hvis man bare tager aftapningsproppen først.


Sent from my iPhone using Tapatalk

audifirs
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20. jul 2009, 14:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af audifirs » 27. dec 2016, 20:05

det er bad luck at have aftappet alt gearolie for derefter at opdage at påfyldningsproppen sidder uhjælpeligt fast. så kan man ikke selv køre hen på værkstedet og bede om hjælp. men det var nok kun et aktuelt problem i gamle dage på manuelle gearkasser, dér kunne nemt gå ti år mellem man tænkte gearolieskift og i den tid kunne proppen have sat sig alvorligt fast.

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af MichaelSmed » 28. dec 2016, 02:42

Har skiftet en del gearkasseolie efterhånden, og har endnu til gode at få smurt jakken ind i olie pga overtryk. En go bajle lige under, og så armen strakt når den skrues ud af det sidste gevind, så går det fint. Og hvis påfyldningsproppen spænder muskler, så er det pga manglende længde på trækstangen

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 553
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 28. dec 2016, 09:09

audifirs skrev:det er bad luck at have aftappet alt gearolie for derefter at opdage at påfyldningsproppen sidder uhjælpeligt fast. så kan man ikke selv køre hen på værkstedet og bede om hjælp. men det var nok kun et aktuelt problem i gamle dage på manuelle gearkasser, dér kunne nemt gå ti år mellem man tænkte gearolieskift og i den tid kunne proppen have sat sig alvorligt fast.
Påfyldnings/aftapningspropper på gearkasser er hverken udsat for ekstrem varme eller korrosion mellem anlægsfladerne, så jeg ville ikke være synderligt nervøs. Skulle den være groet lidt fast, så burde det absolut være et problem, der er til at arbejde med..
Og skulle det nu være HELT umuligt at få den løsnet, så er der jo ikke andet for, end at fylde den foreskrevne mængde olie på gennem aftapningsproppen! ;)

Edit: Irriterende tastefejl! :mrgreen:
Senest rettet af N 28. dec 2016, 14:14, rettet i alt 2 gange.
2014 VW Polo BlueGT
1976 Chevrolet C10 Stepside V8/350
1969 BSA B44 Victor Clubman

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af majbom » 28. dec 2016, 12:37

N skrev: Og skulle det nu være HELT umuligt at få den løsnet, så er der jo ikke andet for, end at fylde den foreskrevne mængde olie på gennem aftapningspropper! ;)
Ved at vende bilen på hovedet eller? Billede
//morten

Familiecontaineren: Sort VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG - 2008 - ~250.000km
Billede

Konevognen: Sort Opel Corsa D 1,2 - 2007 - ~200.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 553
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 28. dec 2016, 14:47

majbom skrev:
N skrev: Og skulle det nu være HELT umuligt at få den løsnet, så er der jo ikke andet for, end at fylde den foreskrevne mængde olie på gennem aftapningspropper! ;)
Ved at vende bilen på hovedet eller? Billede
Er lidt tyngdekraft nu blevet et problem? :lol:

Så vidt jeg husker, så er aftapningsproppen på min en M22, og de 2,3 liter olie fylder lige godt 1/3 af gearkassen højde.
Der er masser af plads til kreative løsninger! :mrgreen:
2014 VW Polo BlueGT
1976 Chevrolet C10 Stepside V8/350
1969 BSA B44 Victor Clubman

AAMS
Medlem
Indlæg: 696
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af AAMS » 28. dec 2016, 19:34

Har lige lavet stort service på min her til aften. Jeg har også skiftet olie på min 6 trins manueller gearkasse. I betragtning af der ikke sker nogen form for forbrænding eller lignende i en gearkasse, så er det utroligt det er så kulsort.
Vedhæftede filer
IMG_0307.JPG
IMG_0307.JPG (106.78 KiB) Vist 1859 gange
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)

pus
Nyt medlem
Indlæg: 158
Tilmeldt: 10. aug 2008, 17:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af pus » 29. dec 2016, 07:50

Hvor meget olie skal der på gearkassen, på sådan en Audi A3 med 6 trins gearkasse?
Audi A3 8V Sportback 2,0 tdi Ambition

AAMS
Medlem
Indlæg: 696
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af AAMS » 29. dec 2016, 08:30

pus skrev:Hvor meget olie skal der på gearkassen, på sådan en Audi A3 med 6 trins gearkasse?
2,3 liter - men jeg bruger en tønde med pumpe. Jeg skruer påfyldningsskruen af, og fylder op til det løber over. Det passede ret godt med 2,3 ish´.

Skiftede forresten til S3 gearskifte, og fik det justeret. Det spiller 8-)
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)

pus
Nyt medlem
Indlæg: 158
Tilmeldt: 10. aug 2008, 17:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af pus » 29. dec 2016, 19:02

Fedt :mrgreen:
Audi A3 8V Sportback 2,0 tdi Ambition

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 553
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 30. dec 2016, 00:04

AAMS skrev:I betragtning af der ikke sker nogen form for forbrænding eller lignende i en gearkasse, så er det utroligt det er så kulsort.
Præcis! Jeg overvejer lidt at skifte det igen ved næste service (efter 10.000 km), bare for at se om det allerede er begyndt at skifte farve igen - og evt. prøve en anden viskositet.
Det foruroligende er, at den flotte kulør ikke kan være så meget andet end gearkassens indmad. Der kan selvfølgelig have været nogle kontaminanter fra da gearkassen blev produceret og samlet, men det håber jeg da at de har rimelig godt styr på, nu hvor det er meningen at den skal ælte rundt i det samme grumsede sovs hele levetiden.
2014 VW Polo BlueGT
1976 Chevrolet C10 Stepside V8/350
1969 BSA B44 Victor Clubman

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af MichaelSmed » 30. dec 2016, 00:22

Gearolien jeg lige har tappet af min gamle A4 B6, var dejlig gylden, ikke den mindste snert af sort. Hvilket undrede mig lidt. Og det olie der var i, var mindst 60.000km gammelt.

AAMS
Medlem
Indlæg: 696
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af AAMS » 30. dec 2016, 08:06

MichaelSmed skrev:Gearolien jeg lige har tappet af min gamle A4 B6, var dejlig gylden, ikke den mindste snert af sort. Hvilket undrede mig lidt. Og det olie der var i, var mindst 60.000km gammelt.
Det du ser i flasken længere oppe har kørt 179.000 km.

Jeg skifter gearolie ved næste olieskift på motoren. Så håber jeg der er lavet en nogenlunde skylning, der kan få det sidste skidt med ud.
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)

pus
Nyt medlem
Indlæg: 158
Tilmeldt: 10. aug 2008, 17:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af pus » 30. dec 2016, 12:00

Orig gearolie til 400kr pr liter. Ahrrr tror godt det kan kører lidt længere end 50000km så :o :shock:
Audi A3 8V Sportback 2,0 tdi Ambition

AAMS
Medlem
Indlæg: 696
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af AAMS » 30. dec 2016, 12:12

pus skrev:Orig gearolie til 400kr pr liter. Ahrrr tror godt det kan kører lidt længere end 50000km så :o :shock:
Der er bestemt ingen grund til at købe original gearolie til 400 kr. pr. liter. Køber du også original VW 5W30 LongLife ved VW?

Det vigtigste er at olien lever op til fabrikantens normer. Det findes der massere af andre produkter der også gør, som ikke er hældt i en VW flaske.

400 kr. pr. liter - de burde sq være maskerede ved VW med sådan en pris.....
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)

Brugeravatar
Ztrejfer
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tredje planet fra Solen, 1. sal tv.

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Ztrejfer » 30. dec 2016, 12:22

I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?
Audi A3 Ambiente Van - 1.4 TFSI 150hk CoD Ultra (8V), 7-trins S-tronic

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 553
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 30. dec 2016, 14:01

Ztrejfer skrev:I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?
Hvis du hiver påfyldnings/niveaukontrol proppen ud, så burde du snildt kunne tage en prøve med f.eks. en oliesuger eller en injektionssprøjte med et stykke blød slange. Sprøjten vile nok være at foretrække - gennemsigtig, og så skal man ikke bekymre sig om kontaminanter (i tilfælde af, at det bare skal tilbage i gearkassen).

Hvis olien har kørt mere end 50.000 ville jeg dog skifte den under alle omstændigheder, når bilen alligevel er oppe på liften, og den ene af propperne allerede er ude ;)
Det er i lige så høj grad additiverne, det kommer an på. Så klar olie uden synlige partikler kan sagtens være slidt op.
2014 VW Polo BlueGT
1976 Chevrolet C10 Stepside V8/350
1969 BSA B44 Victor Clubman

AAMS
Medlem
Indlæg: 696
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af AAMS » 30. dec 2016, 15:46

Ztrejfer skrev:I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?
Nu kører du med S-tronic, og jeg er ikke så sikker på serviceintervallet på den gearkasse, men jeg ved at DSG S-K-A-L have skiftet olie og filter for hver 60.000 km. Mon der er nogen der kan svare på om ikke det er det samme for S-tronic? Alt DSG jeg har rodet med, og som er eksploderet, har været på grund af manglende vedligehold/udskiftning af olie.

Med en manuel gearkasse, er det muligt at trække baklyskontakten op, og tage en prøve den vej. Den sidder ovenpå gearkassen, under luftfilterkassen, så der er rimelig nem adgang.

Men med tanke på at en 6 trins manuel gearkasse er levetidssmurt, så er det en ret skummel farve det har. Desuden mister gearkassen også olien, når trækakslerne tages ud. Enten i forbindelse med at gearkassen skal pilles af, eller en trækaksel skal udskiftes. Med mindre det samles op og kommes retur - men det ville være.... dumt!
2013 Audi A3 8V Ambition 2.0TDI (196,5hk & 456,1Nm - Doping provided by T. Landberg)

hpo
Medlem
Indlæg: 675
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af hpo » 30. dec 2016, 16:20

AAMS skrev:
Ztrejfer skrev:I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?
Nu kører du med S-tronic, og jeg er ikke så sikker på serviceintervallet på den gearkasse, men jeg ved at DSG S-K-A-L have skiftet olie og filter for hver 60.000 km. Mon der er nogen der kan svare på om ikke det er det samme for S-tronic? Alt DSG jeg har rodet med, og som er eksploderet, har været på grund af manglende vedligehold/udskiftning af olie.

Med en manuel gearkasse, er det muligt at trække baklyskontakten op, og tage en prøve den vej. Den sidder ovenpå gearkassen, under luftfilterkassen, så der er rimelig nem adgang.

Men med tanke på at en 6 trins manuel gearkasse er levetidssmurt, så er det en ret skummel farve det har. Desuden mister gearkassen også olien, når trækakslerne tages ud. Enten i forbindelse med at gearkassen skal pilles af, eller en trækaksel skal udskiftes. Med mindre det samles op og kommes retur - men det ville være.... dumt!

DSG og S-tronic er det samme bare i VW og Audi men samme kasse
Det er bare Audi som ikke vil sætte i bås med VW :lol:
A3 3,2 vr6

Lasse_j
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 27. jan 2016, 06:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Lasse_j » 10. jan 2017, 16:47

N skrev:Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Helt enig. Fik skiftet mit kulsorte gearolie i dag og hældt noget nyt olie på.
Gear skiftet er blevet mere glidende end før, det kør som "biiib" i Grete.
Min Audi A4 fra 2010 og 129.000 km tog 4 liter ny olie.
Det nye olie blev det viste på billedet, min nabo er mekaniker og har gode erfaringer med netop den olie .
gearolie.jpg
gearolie.jpg (129.64 KiB) Vist 1744 gange
Mvh

Lasse

lomme
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af lomme » 11. jan 2017, 11:10

Er den original VW Gearolie pengene værd ?

Jeg har kun 1 ltr. af den originale G 070 726 A2 liggende men den er et par år gammel :-(

Ellers bestiller jeg straks Castrol's så den kan blive skiftet inden skiferien.
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB

Brugeravatar
Ztrejfer
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tredje planet fra Solen, 1. sal tv.

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Ztrejfer » 11. jan 2017, 12:51

@ N, AAMS og hpo: Mange tak for de gode svar. Så blev man så klog og kan teste selv :)

Har været i kontakt med Tim Echardt på http://www.automatikoelwechselsystem.de, men har derfra fået at vide, at mit S-tronic ikke kan gennemskylles vha. deres teknik - desværre. Retter nu blikket mod to danske leverandører af gearkasseolie-gennemskylning, nemlig disse:

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

http://www.bos.dk/olieskift/

- for at få et tilbud derfra.
Audi A3 Ambiente Van - 1.4 TFSI 150hk CoD Ultra (8V), 7-trins S-tronic

Mibir
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. mar 2012, 14:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Mibir » 11. jan 2017, 13:23

Jeg har lige fået skiftet på værksted; og valgt at det skulle være VW G 070 726 A2. Har kun betalt 114 kr pr. liter før moms.
Mit gear var velfungerende før, nu er det bare perfekt. Fik smurt skifteren samtidig.
Så mit råd, med mindre du nogle problemer, så brug OEM olien. Mener heller ikke der er tale om samme produkter.
VW G 070 726 A2 : Semisyntetisk
Gastrol 75W/80 og lign. produkter : Fuldsyntetisk

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 3801
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af ph » 11. jan 2017, 19:16

Alene det at Castrol er fuldsynt. var da grund nok til at jeg til hver en tid ville vælge den fremfor vag's egen
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Mibir
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. mar 2012, 14:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Mibir » 11. jan 2017, 21:50

Som jeg skrev; mener at have hørt at det er en af forskellene.

Og er det rigtigt; så er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse.
Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label.

Eller du/ og f.eks. Gastrol ved måske bedre.

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Bandit » 12. jan 2017, 16:34

Mener der var noget med at VW til væk fra fuldsyntetisk, da det gav nogle problemer med DSG kasserne

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 553
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 14. jan 2017, 21:04

Mibir skrev:Som jeg skrev; mener at have hørt at det er en af forskellene.

Og er det rigtigt; så er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse.
Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label.

Eller du/ og f.eks. Gastrol ved måske bedre.
https://www.youtube.com/watch?v=-oBRfyqahS0

"... er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse"
Forkert. Medmindre at der er tale om en performance eller luksus model, så arbejde bilproducenterne kun ud fra to parametre: Hvor lidt kan vi slippe afsted med, og hvordan gør vi det billigst muligt. Hvis VW's egen olie er semisyntetisk, så er det fordi at de har vurderet, at det er en tilstrækkelig løsning - ikke den bedste løsning.

"Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label."
N-E-J-! :shock: :shock: :shock:
Der er et eller andet, som du har fået fuldstændig galt fat i - så lad os tage den fra bunden.

Mineralsk olie er fremstillet ved fraktioneret destillation af det sorte sovs, som vi henter op af jorden.
Syntetisk olie fremstilles på basis af mineralsk olie, som gennem yderligere raffinering forædles til en meget ren og kemisk ensartet olie. Det ekstra arbejde i at fremstille olien er grunden til, at den gerne koster dobbelt så meget. Og så er additiverne for det meste en hel del mere avanceret.
Fuldsyntetisk olie er 100% syntetisk olie, mens semisyntetisk olie er billig mineralsk olie tilsat lidt af the good stuff.

Syntetisk olie er ALTID bedre, af den simple årsag, at det er skræddersyet til at arbejde i f.eks. en motor eller gearkasse - modsat mineralsk olie, som bare egner sig godt til formålet.
Det forudsætter selvfølgelig, at man vælger den rigtige olie til formålet. Men det gør sig i lige så høj grad gældende for mineralsk olie!

Og så kan du være 100% sikker på, at olien i VW dunken bare er et rebrandet standardprodukt. Formentlig fra Castrol, nu hvor de allerede har en officiel aftale mht. motorolie...
Senest rettet af N 15. jan 2017, 08:23, rettet i alt 1 gang.
2014 VW Polo BlueGT
1976 Chevrolet C10 Stepside V8/350
1969 BSA B44 Victor Clubman

Besvar

Tilbage til "Transmission"