Side 1 af 3

Skift nu bare den gearolie!

: 25. aug 2016, 09:05
af N
Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.

Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.

Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad! :roll:

Billede

Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.

Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert! 8-)

Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 09:10
af ph
enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 09:21
af Andersjensen
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 09:43
af HHKP
tror jeg har skiftet på 6-8 Bluemotion, alle har sagt at de køre meget bedre og lidt længer på L. en ting mere jeg er blevet overrasket over er at jeg har til gode at kunne tappe mere end 1,4L af !! Olie'en skal smøre OG køle så heller 2L end 1,4L der er masser af plads og så har man ikke 0,2L stående.

Jeg vil skifte første gang ved første service og der efter for hver 60000 km. (men nu køre jeg DSG så det kommer helt af sig selv :geek: )

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 10:03
af ph
Andersjensen skrev:
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?
Ikke også men JA på en manuel!
min lupo skiftede jeg på ved 90K og det var ikke noget kønt syn
min Civic skiftede værkstedet på ved 60K og da sagde de at det så fint ud....
min CR-V fik skiftet ved 9x.000 og det mente de også så fint ud...
enten så har vi forskellig mening om hvad "ser fint ud" betyder ellers så sviner en vag bare gearolien meget mere end en Honda...
uanset hvad så vil jeg hellere skifte før det ser ud og føles som det gjorde på min Lupo3l ...så hvis den er std. for hvordan en vag behandler olien så ville jeg skifte ved 60K ...måske før! hvis det viste sig nødvendigt...
en aut. efter foreskrifterne...

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 10:07
af ph
BTW dit ser da ok ud... sort joee men det fra min lupo var sort med metallic effekt ...på trods af det så kørte den fint i gearkassen og uden støj indtil bilen døde mange år og km senere...

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 10:26
af Mike H
Nok en rigtig god ide. Man skal nok være lidt vedholdende, hvis man vil have mærkeværkstedet til overhoved at skifte det... deres umiddelbare svar vil jo sikkert være - "den holder hele bilens levetid". Kan også være fordi de faktisk ikke har lært at gøre det I deres meget fine uddannelse.
Men dit billede får ihvert fald mig til at ville have det gjort - om jeg skal få automester til at gøre det... nu VW ikke vil have mine penge :lol:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 10:31
af N
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Jeg regner med at skifte det igen efter ~50, så det kommer til at passe med 150, 200, 250, ...
Den sluger olie for 250 kr. pr. skift. Totalrenovering/ny gearkasse koster nok en god sjat mere, så hvorfor ikke bare passe på den? ;)
HHKP skrev:tror jeg har skiftet på 6-8 Bluemotion, alle har sagt at de køre meget bedre og lidt længer på L. en ting mere jeg er blevet overrasket over er at jeg har til gode at kunne tappe mere end 1,4L af !! Olie'en skal smøre OG køle så heller 2L end 1,4L der er masser af plads og så har man ikke 0,2L stående.

Jeg vil skifte første gang ved første service og der efter for hver 60000 km. (men nu køre jeg DSG så det kommer helt af sig selv :geek: )
Nu er der jo sikkert forskel på kapaciteten, afhængigt af hvilken motor/gearkasse kombination der er tale om. Men min tog 2,3 liter, og der var også hvad der stod i den i forvejen (fyldt op til påfyldningshullet).

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 10:33
af N
Mike H skrev:Nok en rigtig god ide. Man skal nok være lidt vedholdende, hvis man vil have mærkeværkstedet til overhoved at skifte det... deres umiddelbare svar vil jo sikkert være - "den holder hele bilens levetid". Kan også være fordi de faktisk ikke har lært at gøre det I deres meget fine uddannelse.
Men dit billede får ihvert fald mig til at ville have det gjort - om jeg skal få automester til at gøre det... nu VW ikke vil have mine penge :lol:
Det er en ret simpel procedure. Hvis du kan skifte motorolien, så kan du også skifte gearolien! :)

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 11:02
af Krog
Andersjensen skrev:
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?
Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 11:08
af Sprint20
Godt oplæg N...

SørenS2 havde jo gang i noget lignende et par år siden. Med 'nyt', 'brugt' og 'billigt nyt' gearolie.

Og har da selv haft et par morsomme samtaler med kunder der havde set klistermærket på siden af deres BMW gearkasse hvor der står Lifetime oil. Når vi foreslog at det burde skiftes...

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 11:23
af Tor Morrison
Krog skrev:
Andersjensen skrev:
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?
Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
DSG 7 DQ200 har ikke skifteinterval, men DSG7 DQ500 er med oliebadet kobling og har derfor også 60.000 km. skifteinterval.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 11:26
af Krog
Tor Morrison skrev:
Krog skrev:
Andersjensen skrev: Også på en manuel gearkasse?
Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
DSG 7 DQ200 har ikke skifteinterval, men DSG7 DQ500 er med oliebadet kobling og har derfor også 60.000 km. skifteinterval.
Det er selvfølgelig korrekt og jeg burde have præciseret at der ikke er skifteinterval på dsg7 med tørkoblinger..

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 25. aug 2016, 11:49
af HHKP
DSG7 skulle også skiftes ved 40000 mils på den Jetta jeg havde i USA !!

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. aug 2016, 11:51
af MKay
HHKP skrev:DSG7 skulle også skiftes ved 40000 mils på den Jetta jeg havde i USA !!
I USA har de også andre typer produktansvar. Så her er udgiften til olieskift nok bedre end endnu et "class action lawsuit".

Dem har de allerede tabt en del af. Bl.a. dsg6

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. aug 2016, 22:36
af LAKGT
N skrev:Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.

Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.

Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad! :roll:

Billede

Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.

Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert! 8-)

Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!

Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse.




/ *L*

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. aug 2016, 06:26
af HHKP
[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]


Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. aug 2016, 07:41
af m power
Sprint20 skrev:Godt oplæg N...

SørenS2 havde jo gang i noget lignende et par år siden. Med 'nyt', 'brugt' og 'billigt nyt' gearolie.

Og har da selv haft et par morsomme samtaler med kunder der havde set klistermærket på siden af deres BMW gearkasse hvor der står Lifetime oil. Når vi foreslog at det burde skiftes...

BMW Lifetime oil = 200000km :)
Men sjovt nok så skriver ZF at olien skal skiftes ved 100000km ;-)

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. aug 2016, 16:41
af LAKGT
HHKP skrev:
[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]


Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.
Hvad er et bæretal?

Jeg kan se at den olie Castrol foreskriver (i emissionernes hellige navn) er ekstrem tynd. 8cst ved 100c.

I de varme dage vi har haft, var der markant mere lyd fra gearkassen i 5/6 gear fra omkring 1800-2000 rpm. Når det hele var kørt godt varmt, super ringe oplevelse i øvrigt.
Der er indkøbt Castrol syntrans transaxle, altså den nye udgave af taf-x. Den har en tykkelse på 14.8cst ved 100c

I runde tal svarer den foreskrevne olie til en 10w-20 motorolie, og den nye der kommer på til en 10w-40.

Vi får se hvordan det spiller. Er det skidt, altså dårlige skift, MERE lyd etc. Så får den original olie på direkte fra VW, og så er jeg endnu en erfaring rigere omkring VW.




/ *L*

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 28. aug 2016, 08:18
af HHKP
LAKGT skrev:
HHKP skrev:
[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]


Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.


Hvad er et bæretal?

Jeg kan se at den olie Castrol foreskriver (i emissionernes hellige navn) er ekstrem tynd. 8cst ved 100c.

I de varme dage vi har haft, var der markant mere lyd fra gearkassen i 5/6 gear fra omkring 1800-2000 rpm. Når det hele var kørt godt varmt, super ringe oplevelse i øvrigt.
Der er indkøbt Castrol syntrans transaxle, altså den nye udgave af taf-x. Den har en tykkelse på 14.8cst ved 100c

I runde tal svarer den foreskrevne olie til en 10w-20 motorolie, og den nye der kommer på til en 10w-40.

Vi får se hvordan det spiller. Er det skidt, altså dårlige skift, MERE lyd etc. Så får den original olie på direkte fra VW, og så er jeg endnu en erfaring rigere omkring VW.




/ *L*
cst er "bare" et tal for hvor lang tid det tager for en væske at løbe ud af forud bestemt hul størrelse ( evt. en "Ford kob" ) det siger ikke noget om hvor godt det smøre, eks. piskefløde har et cst tal på >1000 og alm. olie <20 men jeg tror olie smøre bedre end piskefløde :geek: desværre oplyser de ikke hvor stort et bære tal olie'en har

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 15:21
af N
LAKGT skrev:
N skrev:Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.

Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.

Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad! :roll:

Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.

Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert! 8-)

Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!

Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse.




/ *L*
Jeg har hældt Castrol Syntrans V FE 75W-80 på, som burde være det samme som den leveres med fra VW.
Jeg har dog overvejet at forsøge med en lidt tykkere olie (evt. Redline), da jeg synes at olien virker liiige tynd nok. Det samme gør sig i øvrigt gældende for motorolien, hvor jeg gik fra 0W-30 til i 5W-30 i sommers, og vil nok prøve med 0W-40 ved det forestående olieskifte. Tynd olie giver måske nok pæne forbrugstal, men hvad hjælper det, hvis det er på bekostning af oliens primære funktioner? :roll:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 15:48
af Ztrejfer
Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.

Første gang jeg stødte på muligheden var her:

http://www.automatikoelwechselsystem.de

- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie ;)

Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:

http://www.bos.dk/olieskift/

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 16:01
af audifirs
måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 19:17
af JerrilD
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Det jo logisk nok ;)

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 20:25
af NAndersen
Ztrejfer skrev:Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.

Første gang jeg stødte på muligheden var her:

http://www.automatikoelwechselsystem.de

- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie ;)

Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:

http://www.bos.dk/olieskift/

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?

Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det :)

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 22:20
af kumse
Har i nogle tips til hvordan man lettest får fyldt gearolie på igen?

De par gange jeg har gjort det, har det været bøvlet, og svinet en del, da påfyldningsstudserne ikke har været til at komme til uden lift. Har også forsøgt mig med at påfylde i kontrolhullet på siden af gearkassen, men det blev også noget værre svineri

-Thomas

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 22:43
af Kildevang
Jeg fylder altid castrol syntrans trannsaxle på de manuelle gearkasser fra VW Det er den gamle Taf x fra castrol det spiller...

De 6 trins manuelle gearkasser kan godt være besværlige at fylde på..! jeg smider det som regelt på i hullet til Baklyskontakten, da der der sidder et hjul lige ud for påfyldningsproppen...!

Forsøger man at fylde på dem, af den store prop, kommer det meste ved siden af...!

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 22:56
af Ztrejfer
NAndersen skrev:Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det :)
Er du sikker på, at Audi laver gennemskylnings-processen som på nedenstående video og link?



http://www.automatikoelwechselsystem.de

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 26. dec 2016, 23:45
af pattmann
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Jeg kan simpelthen ikke lure hvorfor.

Så hvorfor?

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. dec 2016, 00:17
af N
kumse skrev:Har i nogle tips til hvordan man lettest får fyldt gearolie på igen?

De par gange jeg har gjort det, har det været bøvlet, og svinet en del, da påfyldningsstudserne ikke har været til at komme til uden lift. Har også forsøgt mig med at påfylde i kontrolhullet på siden af gearkassen, men det blev også noget værre svineri

-Thomas
En transferpumpe eller oliesuger/påfylder vil gøre det let at fylde gearkassen fra siden. Et stykke slange på oliedunkens tud burde umiddelbart også fungere lige så godt, hvis der fyldes på ovenfra motorrummet.
Jeg har dog lift til rådighed, og kunne derfor fylde på uden at bruge andet end tuden.