Skift nu bare den gearolie!
: 25. aug 2016, 09:05
Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.
Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.
Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad!
Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.
Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert!
Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.
Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad!
Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.
Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert!
Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!