Skift nu bare den gearolie!

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Skift nu bare den gearolie!

Indlæg af N » 25. aug 2016, 09:05

Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.

Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.

Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad! :roll:

Billede

Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.

Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert! 8-)

Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Senest rettet af N 25. aug 2016, 11:44, rettet i alt 1 gang.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af ph » 25. aug 2016, 09:10

enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Andersjensen
Medlem
Indlæg: 738
Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Andersjensen » 25. aug 2016, 09:21

ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?

- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af HHKP » 25. aug 2016, 09:43

tror jeg har skiftet på 6-8 Bluemotion, alle har sagt at de køre meget bedre og lidt længer på L. en ting mere jeg er blevet overrasket over er at jeg har til gode at kunne tappe mere end 1,4L af !! Olie'en skal smøre OG køle så heller 2L end 1,4L der er masser af plads og så har man ikke 0,2L stående.

Jeg vil skifte første gang ved første service og der efter for hver 60000 km. (men nu køre jeg DSG så det kommer helt af sig selv :geek: )
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af ph » 25. aug 2016, 10:03

Andersjensen skrev:
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?
Ikke også men JA på en manuel!
min lupo skiftede jeg på ved 90K og det var ikke noget kønt syn
min Civic skiftede værkstedet på ved 60K og da sagde de at det så fint ud....
min CR-V fik skiftet ved 9x.000 og det mente de også så fint ud...
enten så har vi forskellig mening om hvad "ser fint ud" betyder ellers så sviner en vag bare gearolien meget mere end en Honda...
uanset hvad så vil jeg hellere skifte før det ser ud og føles som det gjorde på min Lupo3l ...så hvis den er std. for hvordan en vag behandler olien så ville jeg skifte ved 60K ...måske før! hvis det viste sig nødvendigt...
en aut. efter foreskrifterne...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af ph » 25. aug 2016, 10:07

BTW dit ser da ok ud... sort joee men det fra min lupo var sort med metallic effekt ...på trods af det så kørte den fint i gearkassen og uden støj indtil bilen døde mange år og km senere...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Mike H » 25. aug 2016, 10:26

Nok en rigtig god ide. Man skal nok være lidt vedholdende, hvis man vil have mærkeværkstedet til overhoved at skifte det... deres umiddelbare svar vil jo sikkert være - "den holder hele bilens levetid". Kan også være fordi de faktisk ikke har lært at gøre det I deres meget fine uddannelse.
Men dit billede får ihvert fald mig til at ville have det gjort - om jeg skal få automester til at gøre det... nu VW ikke vil have mine penge :lol:
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 25. aug 2016, 10:31

ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Jeg regner med at skifte det igen efter ~50, så det kommer til at passe med 150, 200, 250, ...
Den sluger olie for 250 kr. pr. skift. Totalrenovering/ny gearkasse koster nok en god sjat mere, så hvorfor ikke bare passe på den? ;)
HHKP skrev:tror jeg har skiftet på 6-8 Bluemotion, alle har sagt at de køre meget bedre og lidt længer på L. en ting mere jeg er blevet overrasket over er at jeg har til gode at kunne tappe mere end 1,4L af !! Olie'en skal smøre OG køle så heller 2L end 1,4L der er masser af plads og så har man ikke 0,2L stående.

Jeg vil skifte første gang ved første service og der efter for hver 60000 km. (men nu køre jeg DSG så det kommer helt af sig selv :geek: )
Nu er der jo sikkert forskel på kapaciteten, afhængigt af hvilken motor/gearkasse kombination der er tale om. Men min tog 2,3 liter, og der var også hvad der stod i den i forvejen (fyldt op til påfyldningshullet).

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 25. aug 2016, 10:33

Mike H skrev:Nok en rigtig god ide. Man skal nok være lidt vedholdende, hvis man vil have mærkeværkstedet til overhoved at skifte det... deres umiddelbare svar vil jo sikkert være - "den holder hele bilens levetid". Kan også være fordi de faktisk ikke har lært at gøre det I deres meget fine uddannelse.
Men dit billede får ihvert fald mig til at ville have det gjort - om jeg skal få automester til at gøre det... nu VW ikke vil have mine penge :lol:
Det er en ret simpel procedure. Hvis du kan skifte motorolien, så kan du også skifte gearolien! :)

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Krog » 25. aug 2016, 11:02

Andersjensen skrev:
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?
Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Sprint20 » 25. aug 2016, 11:08

Godt oplæg N...

SørenS2 havde jo gang i noget lignende et par år siden. Med 'nyt', 'brugt' og 'billigt nyt' gearolie.

Og har da selv haft et par morsomme samtaler med kunder der havde set klistermærket på siden af deres BMW gearkasse hvor der står Lifetime oil. Når vi foreslog at det burde skiftes...
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Tor Morrison » 25. aug 2016, 11:23

Krog skrev:
Andersjensen skrev:
ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang :P
Også på en manuel gearkasse?
Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
DSG 7 DQ200 har ikke skifteinterval, men DSG7 DQ500 er med oliebadet kobling og har derfor også 60.000 km. skifteinterval.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Krog » 25. aug 2016, 11:26

Tor Morrison skrev:
Krog skrev:
Andersjensen skrev: Også på en manuel gearkasse?
Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
DSG 7 DQ200 har ikke skifteinterval, men DSG7 DQ500 er med oliebadet kobling og har derfor også 60.000 km. skifteinterval.
Det er selvfølgelig korrekt og jeg burde have præciseret at der ikke er skifteinterval på dsg7 med tørkoblinger..
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af HHKP » 25. aug 2016, 11:49

DSG7 skulle også skiftes ved 40000 mils på den Jetta jeg havde i USA !!
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
MKay
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 6. dec 2008, 16:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 13 times
Been thanked: 10 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af MKay » 26. aug 2016, 11:51

HHKP skrev:DSG7 skulle også skiftes ved 40000 mils på den Jetta jeg havde i USA !!
I USA har de også andre typer produktansvar. Så her er udgiften til olieskift nok bedre end endnu et "class action lawsuit".

Dem har de allerede tabt en del af. Bl.a. dsg6
Skoda Octavia 3

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af LAKGT » 26. aug 2016, 22:36

N skrev:Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.

Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.

Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad! :roll:

Billede

Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.

Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert! 8-)

Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!

Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse.




/ *L*

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af HHKP » 27. aug 2016, 06:26

[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]


Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af m power » 27. aug 2016, 07:41

Sprint20 skrev:Godt oplæg N...

SørenS2 havde jo gang i noget lignende et par år siden. Med 'nyt', 'brugt' og 'billigt nyt' gearolie.

Og har da selv haft et par morsomme samtaler med kunder der havde set klistermærket på siden af deres BMW gearkasse hvor der står Lifetime oil. Når vi foreslog at det burde skiftes...

BMW Lifetime oil = 200000km :)
Men sjovt nok så skriver ZF at olien skal skiftes ved 100000km ;-)

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af LAKGT » 27. aug 2016, 16:41

HHKP skrev:
[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]


Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.
Hvad er et bæretal?

Jeg kan se at den olie Castrol foreskriver (i emissionernes hellige navn) er ekstrem tynd. 8cst ved 100c.

I de varme dage vi har haft, var der markant mere lyd fra gearkassen i 5/6 gear fra omkring 1800-2000 rpm. Når det hele var kørt godt varmt, super ringe oplevelse i øvrigt.
Der er indkøbt Castrol syntrans transaxle, altså den nye udgave af taf-x. Den har en tykkelse på 14.8cst ved 100c

I runde tal svarer den foreskrevne olie til en 10w-20 motorolie, og den nye der kommer på til en 10w-40.

Vi får se hvordan det spiller. Er det skidt, altså dårlige skift, MERE lyd etc. Så får den original olie på direkte fra VW, og så er jeg endnu en erfaring rigere omkring VW.




/ *L*

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af HHKP » 28. aug 2016, 08:18

LAKGT skrev:
HHKP skrev:
[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]


Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.


Hvad er et bæretal?

Jeg kan se at den olie Castrol foreskriver (i emissionernes hellige navn) er ekstrem tynd. 8cst ved 100c.

I de varme dage vi har haft, var der markant mere lyd fra gearkassen i 5/6 gear fra omkring 1800-2000 rpm. Når det hele var kørt godt varmt, super ringe oplevelse i øvrigt.
Der er indkøbt Castrol syntrans transaxle, altså den nye udgave af taf-x. Den har en tykkelse på 14.8cst ved 100c

I runde tal svarer den foreskrevne olie til en 10w-20 motorolie, og den nye der kommer på til en 10w-40.

Vi får se hvordan det spiller. Er det skidt, altså dårlige skift, MERE lyd etc. Så får den original olie på direkte fra VW, og så er jeg endnu en erfaring rigere omkring VW.




/ *L*
cst er "bare" et tal for hvor lang tid det tager for en væske at løbe ud af forud bestemt hul størrelse ( evt. en "Ford kob" ) det siger ikke noget om hvor godt det smøre, eks. piskefløde har et cst tal på >1000 og alm. olie <20 men jeg tror olie smøre bedre end piskefløde :geek: desværre oplyser de ikke hvor stort et bære tal olie'en har
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 26. dec 2016, 15:21

LAKGT skrev:
N skrev:Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.

Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.

Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad! :roll:

Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.

Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert! 8-)

Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!

Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?

Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.

Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse.




/ *L*
Jeg har hældt Castrol Syntrans V FE 75W-80 på, som burde være det samme som den leveres med fra VW.
Jeg har dog overvejet at forsøge med en lidt tykkere olie (evt. Redline), da jeg synes at olien virker liiige tynd nok. Det samme gør sig i øvrigt gældende for motorolien, hvor jeg gik fra 0W-30 til i 5W-30 i sommers, og vil nok prøve med 0W-40 ved det forestående olieskifte. Tynd olie giver måske nok pæne forbrugstal, men hvad hjælper det, hvis det er på bekostning af oliens primære funktioner? :roll:

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Ztrejfer » 26. dec 2016, 15:48

Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.

Første gang jeg stødte på muligheden var her:

http://www.automatikoelwechselsystem.de

- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie ;)

Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:

http://www.bos.dk/olieskift/

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?
Audi A3

audifirs
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. jul 2009, 14:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af audifirs » 26. dec 2016, 16:01

måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af JerrilD » 26. dec 2016, 19:17

audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Det jo logisk nok ;)
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
NAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. feb 2014, 12:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af NAndersen » 26. dec 2016, 20:25

Ztrejfer skrev:Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.

Første gang jeg stødte på muligheden var her:

http://www.automatikoelwechselsystem.de

- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie ;)

Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:

http://www.bos.dk/olieskift/

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?

Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det :)
Tidligere:
Seat Ibiza Cupra 220HK 348NM

kumse
Nyt medlem
Indlæg: 401
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af kumse » 26. dec 2016, 22:20

Har i nogle tips til hvordan man lettest får fyldt gearolie på igen?

De par gange jeg har gjort det, har det været bøvlet, og svinet en del, da påfyldningsstudserne ikke har været til at komme til uden lift. Har også forsøgt mig med at påfylde i kontrolhullet på siden af gearkassen, men det blev også noget værre svineri

-Thomas

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Kildevang » 26. dec 2016, 22:43

Jeg fylder altid castrol syntrans trannsaxle på de manuelle gearkasser fra VW Det er den gamle Taf x fra castrol det spiller...

De 6 trins manuelle gearkasser kan godt være besværlige at fylde på..! jeg smider det som regelt på i hullet til Baklyskontakten, da der der sidder et hjul lige ud for påfyldningsproppen...!

Forsøger man at fylde på dem, af den store prop, kommer det meste ved siden af...!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af Ztrejfer » 26. dec 2016, 22:56

NAndersen skrev:Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det :)
Er du sikker på, at Audi laver gennemskylnings-processen som på nedenstående video og link?



http://www.automatikoelwechselsystem.de
Audi A3

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af pattmann » 26. dec 2016, 23:45

audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Jeg kan simpelthen ikke lure hvorfor.

Så hvorfor?
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Skift nu bare det gearolie!

Indlæg af N » 27. dec 2016, 00:17

kumse skrev:Har i nogle tips til hvordan man lettest får fyldt gearolie på igen?

De par gange jeg har gjort det, har det været bøvlet, og svinet en del, da påfyldningsstudserne ikke har været til at komme til uden lift. Har også forsøgt mig med at påfylde i kontrolhullet på siden af gearkassen, men det blev også noget værre svineri

-Thomas
En transferpumpe eller oliesuger/påfylder vil gøre det let at fylde gearkassen fra siden. Et stykke slange på oliedunkens tud burde umiddelbart også fungere lige så godt, hvis der fyldes på ovenfra motorrummet.
Jeg har dog lift til rådighed, og kunne derfor fylde på uden at bruge andet end tuden.

Besvar

Tilbage til "Transmission"