Side 2 af 3

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. dec 2016, 08:24
af Obel
pattmann skrev:
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Jeg kan simpelthen ikke lure hvorfor.

Så hvorfor?
For at være sikker på at den kan skrues løs, så du ikke står med en bil uden olie i gearkassen.

Måske det samtidig også hjælper med flow ved aftapning?

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. dec 2016, 09:26
af ph
NAndersen skrev:
Ztrejfer skrev:Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.

Første gang jeg stødte på muligheden var her:

http://www.automatikoelwechselsystem.de

- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie ;)

Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:

http://www.bos.dk/olieskift/

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?

Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det :)
3liter.dk aka JP auto i Havdrup kan også ...Tænker at han har lidt mere humane priser end Audi :mrgreen:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. dec 2016, 09:48
af Ztrejfer
Det er jo glimrende - blot annoncerer de ikke dette på deres website.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. dec 2016, 10:05
af SteffenStork
Obel skrev:
pattmann skrev:
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.

Jeg kan simpelthen ikke lure hvorfor.

Så hvorfor?
For at være sikker på at den kan skrues løs, så du ikke står med en bil uden olie i gearkassen.

Måske det samtidig også hjælper med flow ved aftapning?
Jeg ved ikke hvorfor, men gearolie og bagtøjsolie, navolie osv, har det altid med at lave lidt overtryk. Så det sviner lidt, hvis man bare tager aftapningsproppen først.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 27. dec 2016, 20:05
af audifirs
det er bad luck at have aftappet alt gearolie for derefter at opdage at påfyldningsproppen sidder uhjælpeligt fast. så kan man ikke selv køre hen på værkstedet og bede om hjælp. men det var nok kun et aktuelt problem i gamle dage på manuelle gearkasser, dér kunne nemt gå ti år mellem man tænkte gearolieskift og i den tid kunne proppen have sat sig alvorligt fast.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 28. dec 2016, 02:42
af MichaelSmed
Har skiftet en del gearkasseolie efterhånden, og har endnu til gode at få smurt jakken ind i olie pga overtryk. En go bajle lige under, og så armen strakt når den skrues ud af det sidste gevind, så går det fint. Og hvis påfyldningsproppen spænder muskler, så er det pga manglende længde på trækstangen

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 28. dec 2016, 09:09
af N
audifirs skrev:det er bad luck at have aftappet alt gearolie for derefter at opdage at påfyldningsproppen sidder uhjælpeligt fast. så kan man ikke selv køre hen på værkstedet og bede om hjælp. men det var nok kun et aktuelt problem i gamle dage på manuelle gearkasser, dér kunne nemt gå ti år mellem man tænkte gearolieskift og i den tid kunne proppen have sat sig alvorligt fast.
Påfyldnings/aftapningspropper på gearkasser er hverken udsat for ekstrem varme eller korrosion mellem anlægsfladerne, så jeg ville ikke være synderligt nervøs. Skulle den være groet lidt fast, så burde det absolut være et problem, der er til at arbejde med..
Og skulle det nu være HELT umuligt at få den løsnet, så er der jo ikke andet for, end at fylde den foreskrevne mængde olie på gennem aftapningsproppen! ;)

Edit: Irriterende tastefejl! :mrgreen:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 28. dec 2016, 12:37
af majbom
N skrev: Og skulle det nu være HELT umuligt at få den løsnet, så er der jo ikke andet for, end at fylde den foreskrevne mængde olie på gennem aftapningspropper! ;)
Ved at vende bilen på hovedet eller? Billede

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 28. dec 2016, 14:47
af N
majbom skrev:
N skrev: Og skulle det nu være HELT umuligt at få den løsnet, så er der jo ikke andet for, end at fylde den foreskrevne mængde olie på gennem aftapningspropper! ;)
Ved at vende bilen på hovedet eller? Billede
Er lidt tyngdekraft nu blevet et problem? :lol:

Så vidt jeg husker, så er aftapningsproppen på min en M22, og de 2,3 liter olie fylder lige godt 1/3 af gearkassen højde.
Der er masser af plads til kreative løsninger! :mrgreen:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 28. dec 2016, 19:34
af AAMS
Har lige lavet stort service på min her til aften. Jeg har også skiftet olie på min 6 trins manueller gearkasse. I betragtning af der ikke sker nogen form for forbrænding eller lignende i en gearkasse, så er det utroligt det er så kulsort.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 29. dec 2016, 07:50
af pus
Hvor meget olie skal der på gearkassen, på sådan en Audi A3 med 6 trins gearkasse?

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 29. dec 2016, 08:30
af AAMS
pus skrev:Hvor meget olie skal der på gearkassen, på sådan en Audi A3 med 6 trins gearkasse?
2,3 liter - men jeg bruger en tønde med pumpe. Jeg skruer påfyldningsskruen af, og fylder op til det løber over. Det passede ret godt med 2,3 ish´.

Skiftede forresten til S3 gearskifte, og fik det justeret. Det spiller 8-)

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 29. dec 2016, 19:02
af pus
Fedt :mrgreen:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 00:04
af N
AAMS skrev:I betragtning af der ikke sker nogen form for forbrænding eller lignende i en gearkasse, så er det utroligt det er så kulsort.
Præcis! Jeg overvejer lidt at skifte det igen ved næste service (efter 10.000 km), bare for at se om det allerede er begyndt at skifte farve igen - og evt. prøve en anden viskositet.
Det foruroligende er, at den flotte kulør ikke kan være så meget andet end gearkassens indmad. Der kan selvfølgelig have været nogle kontaminanter fra da gearkassen blev produceret og samlet, men det håber jeg da at de har rimelig godt styr på, nu hvor det er meningen at den skal ælte rundt i det samme grumsede sovs hele levetiden.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 00:22
af MichaelSmed
Gearolien jeg lige har tappet af min gamle A4 B6, var dejlig gylden, ikke den mindste snert af sort. Hvilket undrede mig lidt. Og det olie der var i, var mindst 60.000km gammelt.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 08:06
af AAMS
MichaelSmed skrev:Gearolien jeg lige har tappet af min gamle A4 B6, var dejlig gylden, ikke den mindste snert af sort. Hvilket undrede mig lidt. Og det olie der var i, var mindst 60.000km gammelt.
Det du ser i flasken længere oppe har kørt 179.000 km.

Jeg skifter gearolie ved næste olieskift på motoren. Så håber jeg der er lavet en nogenlunde skylning, der kan få det sidste skidt med ud.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 12:00
af pus
Orig gearolie til 400kr pr liter. Ahrrr tror godt det kan kører lidt længere end 50000km så :o :shock:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 12:12
af AAMS
pus skrev:Orig gearolie til 400kr pr liter. Ahrrr tror godt det kan kører lidt længere end 50000km så :o :shock:
Der er bestemt ingen grund til at købe original gearolie til 400 kr. pr. liter. Køber du også original VW 5W30 LongLife ved VW?

Det vigtigste er at olien lever op til fabrikantens normer. Det findes der massere af andre produkter der også gør, som ikke er hældt i en VW flaske.

400 kr. pr. liter - de burde sq være maskerede ved VW med sådan en pris.....

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 12:22
af Ztrejfer
I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 14:01
af N
Ztrejfer skrev:I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?
Hvis du hiver påfyldnings/niveaukontrol proppen ud, så burde du snildt kunne tage en prøve med f.eks. en oliesuger eller en injektionssprøjte med et stykke blød slange. Sprøjten vile nok være at foretrække - gennemsigtig, og så skal man ikke bekymre sig om kontaminanter (i tilfælde af, at det bare skal tilbage i gearkassen).

Hvis olien har kørt mere end 50.000 ville jeg dog skifte den under alle omstændigheder, når bilen alligevel er oppe på liften, og den ene af propperne allerede er ude ;)
Det er i lige så høj grad additiverne, det kommer an på. Så klar olie uden synlige partikler kan sagtens være slidt op.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 15:46
af AAMS
Ztrejfer skrev:I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?
Nu kører du med S-tronic, og jeg er ikke så sikker på serviceintervallet på den gearkasse, men jeg ved at DSG S-K-A-L have skiftet olie og filter for hver 60.000 km. Mon der er nogen der kan svare på om ikke det er det samme for S-tronic? Alt DSG jeg har rodet med, og som er eksploderet, har været på grund af manglende vedligehold/udskiftning af olie.

Med en manuel gearkasse, er det muligt at trække baklyskontakten op, og tage en prøve den vej. Den sidder ovenpå gearkassen, under luftfilterkassen, så der er rimelig nem adgang.

Men med tanke på at en 6 trins manuel gearkasse er levetidssmurt, så er det en ret skummel farve det har. Desuden mister gearkassen også olien, når trækakslerne tages ud. Enten i forbindelse med at gearkassen skal pilles af, eller en trækaksel skal udskiftes. Med mindre det samles op og kommes retur - men det ville være.... dumt!

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 30. dec 2016, 16:20
af hpo
AAMS skrev:
Ztrejfer skrev:I forlængelse af de eksempler der har været her i tråden, hvor vi har set og hørt om meget dirty brugt gearolie, kunne det være interessant at høre, om det mon er muligt at tage en prøve af gearolien før man evt. beslutter sig for en udskiftning? Der var jo her i tråden nemlig også et eksempel på en hel gylden olie - hvor et gearolieskift nok ikke vil være så påtrængende.

Kunne forstille mig, at en sådan prøvetagning vil være mulig med en art sugepipette eller lign.?
Nu kører du med S-tronic, og jeg er ikke så sikker på serviceintervallet på den gearkasse, men jeg ved at DSG S-K-A-L have skiftet olie og filter for hver 60.000 km. Mon der er nogen der kan svare på om ikke det er det samme for S-tronic? Alt DSG jeg har rodet med, og som er eksploderet, har været på grund af manglende vedligehold/udskiftning af olie.

Med en manuel gearkasse, er det muligt at trække baklyskontakten op, og tage en prøve den vej. Den sidder ovenpå gearkassen, under luftfilterkassen, så der er rimelig nem adgang.

Men med tanke på at en 6 trins manuel gearkasse er levetidssmurt, så er det en ret skummel farve det har. Desuden mister gearkassen også olien, når trækakslerne tages ud. Enten i forbindelse med at gearkassen skal pilles af, eller en trækaksel skal udskiftes. Med mindre det samles op og kommes retur - men det ville være.... dumt!

DSG og S-tronic er det samme bare i VW og Audi men samme kasse
Det er bare Audi som ikke vil sætte i bås med VW :lol:

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 10. jan 2017, 16:47
af Lasse_j
N skrev:Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Helt enig. Fik skiftet mit kulsorte gearolie i dag og hældt noget nyt olie på.
Gear skiftet er blevet mere glidende end før, det kør som "biiib" i Grete.
Min Audi A4 fra 2010 og 129.000 km tog 4 liter ny olie.
Det nye olie blev det viste på billedet, min nabo er mekaniker og har gode erfaringer med netop den olie .
gearolie.jpg
gearolie.jpg (129.64 KiB) Vist 3722 gange

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 11. jan 2017, 11:10
af lomme
Er den original VW Gearolie pengene værd ?

Jeg har kun 1 ltr. af den originale G 070 726 A2 liggende men den er et par år gammel :-(

Ellers bestiller jeg straks Castrol's så den kan blive skiftet inden skiferien.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 11. jan 2017, 12:51
af Ztrejfer
@ N, AAMS og hpo: Mange tak for de gode svar. Så blev man så klog og kan teste selv :)

Har været i kontakt med Tim Echardt på http://www.automatikoelwechselsystem.de, men har derfra fået at vide, at mit S-tronic ikke kan gennemskylles vha. deres teknik - desværre. Retter nu blikket mod to danske leverandører af gearkasseolie-gennemskylning, nemlig disse:

http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/

http://www.bos.dk/olieskift/

- for at få et tilbud derfra.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 11. jan 2017, 13:23
af Mibir
Jeg har lige fået skiftet på værksted; og valgt at det skulle være VW G 070 726 A2. Har kun betalt 114 kr pr. liter før moms.
Mit gear var velfungerende før, nu er det bare perfekt. Fik smurt skifteren samtidig.
Så mit råd, med mindre du nogle problemer, så brug OEM olien. Mener heller ikke der er tale om samme produkter.
VW G 070 726 A2 : Semisyntetisk
Gastrol 75W/80 og lign. produkter : Fuldsyntetisk

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 11. jan 2017, 19:16
af ph
Alene det at Castrol er fuldsynt. var da grund nok til at jeg til hver en tid ville vælge den fremfor vag's egen

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 11. jan 2017, 21:50
af Mibir
Som jeg skrev; mener at have hørt at det er en af forskellene.

Og er det rigtigt; så er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse.
Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label.

Eller du/ og f.eks. Gastrol ved måske bedre.

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 12. jan 2017, 16:34
af Bandit
Mener der var noget med at VW til væk fra fuldsyntetisk, da det gav nogle problemer med DSG kasserne

Re: Skift nu bare det gearolie!

: 14. jan 2017, 21:04
af N
Mibir skrev:Som jeg skrev; mener at have hørt at det er en af forskellene.

Og er det rigtigt; så er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse.
Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label.

Eller du/ og f.eks. Gastrol ved måske bedre.
https://www.youtube.com/watch?v=-oBRfyqahS0

"... er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse"
Forkert. Medmindre at der er tale om en performance eller luksus model, så arbejde bilproducenterne kun ud fra to parametre: Hvor lidt kan vi slippe afsted med, og hvordan gør vi det billigst muligt. Hvis VW's egen olie er semisyntetisk, så er det fordi at de har vurderet, at det er en tilstrækkelig løsning - ikke den bedste løsning.

"Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label."
N-E-J-! :shock: :shock: :shock:
Der er et eller andet, som du har fået fuldstændig galt fat i - så lad os tage den fra bunden.

Mineralsk olie er fremstillet ved fraktioneret destillation af det sorte sovs, som vi henter op af jorden.
Syntetisk olie fremstilles på basis af mineralsk olie, som gennem yderligere raffinering forædles til en meget ren og kemisk ensartet olie. Det ekstra arbejde i at fremstille olien er grunden til, at den gerne koster dobbelt så meget. Og så er additiverne for det meste en hel del mere avanceret.
Fuldsyntetisk olie er 100% syntetisk olie, mens semisyntetisk olie er billig mineralsk olie tilsat lidt af the good stuff.

Syntetisk olie er ALTID bedre, af den simple årsag, at det er skræddersyet til at arbejde i f.eks. en motor eller gearkasse - modsat mineralsk olie, som bare egner sig godt til formålet.
Det forudsætter selvfølgelig, at man vælger den rigtige olie til formålet. Men det gør sig i lige så høj grad gældende for mineralsk olie!

Og så kan du være 100% sikker på, at olien i VW dunken bare er et rebrandet standardprodukt. Formentlig fra Castrol, nu hvor de allerede har en officiel aftale mht. motorolie...