Side 1 af 1

Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 24. okt 2016, 07:09
af Backfixer
Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer med andre dobbeltkoblinger end dsg.
Specielt om du har oplevet "mikroslip" som nogen har oplevet med DSG samt en subjektiv kommentar til den gearkasse du har erfaringer med / prøvekørt: skifter silkeblødt / hurtig etc

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 24. okt 2016, 18:18
af Zwonkie
Vedr. Fords Powershift ("DSG"):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Powe ... ansmission
De har også haft visse "problemer".

Jeg havde 3 dage med en 7 gears Mercedes C200? (lille diesel), 2014-2015, lejet fra AVIS.
Den virkede godt nok langsom i optrækket. Gearskiftende var meget mærkbare, men kontante og man fik følelsen af en vis robusthed i operationen - den ville kunne holde til alt.
*** 3/5 (komforten var ikke i højsæde).

Så havde jeg en Audi A3 (2015) i 2 dagen fra Eurocar , 1.4 TSI og S-tronic (DSG). Den var faktisk rigtig god. Generelt flydende gearskifte, virkede fornuftigt, jeg havde svært ved at vurdere om der var mikroslip - måske...
**** 4/5

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 24. okt 2016, 18:42
af Fanoe
Zwonkie skrev:
Jeg havde 3 dage med en 7 gears Mercedes C200? (lille diesel), 2014-2015, lejet fra AVIS.
Den virkede godt nok langsom i optrækket. Gearskiftende var meget mærkbare, men kontante og man fik følelsen af en vis robusthed i operationen - den ville kunne holde til alt.
*** 3/5 (komforten var ikke i højsæde).
Er ret sikker på at C-klassen har en normal automatgearkasse og ikke DCT.

Vi har haft en 2009 G6 (1,4 TSi / 160hk) med DSG og en 2013 A3 (1,8 TFSi / 180hk) med S-tronic og begge var meget komfortable gearkasser ved normal kørsel. Kom pedalen lidt hurtigt ned kunne skiftene dog sagtens mærkes.

Har lige haft en 2016 Mercedes A200d med DCT som lånebil hos Mercedes, og dens gearskifte syntes jeg var helt på højde med VAG's DSG / S-tronic. Og klart bedre end den 7G-tronic vi har i vores egen C-klasse.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 24. okt 2016, 19:12
af AU-R8
Har prøvet lidt af hvert.
VAG koncernens, her er Audi vådkobling 7 trins bedst, findes også i få VW
Ford i dem vi har i firmaet som DSG. Der er ikke lavet rep på dem.
Mercedes AMG, McLaren, Porsche PDK,
Porsches bedst, men det er vel også en våd S tronic.
Det sjoveste er at med let fod skifter Mercedesen op i 7 ved 45 km/t ;)
Ud over de kendte tørkobling DSG probs har vi haft det i Golf 6 trins med fedteri i kobling.
Jeg har fået alle gearkasser til at give et hug på et tidspunkt, bortset fra Boxsteren.
I kan selv prøve at køre frisk slippe speederen i 1 s mens i lige træder på bremsen og så give den fuld spade, så skal i se en DSG blive i tvivl, man skal lige ramme det rigtigt.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 24. okt 2016, 19:52
af Swobber
Fords powershift i S-Max - leder tankerne hen mod en Lupo .... bare tarveligt.

Ferrari 458 - skifter hurtigt og føles lidt mere som en sekventiel gearkasse.
-der er stor forskel på måden den skifter i de forskellige programmer.

Porsche Panamera - skiftet kan virke lidt morfar agtigt - men presser man den lidt bliver skiftet ret kontant.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 24. okt 2016, 20:53
af Raaert
DSG 6 & 7: Ingen problemer, utroligt bløde/hurtige skift. Ingen fedteri.

S-Tronic 6-trins: Super lækker, ingen problemer. Ingen fedteri.

Ford PowerShift DCT250:
Næsten-DSG-blødt. Ingen problemer på trods af større problemer "på nettet" ligesom bekendt med DSG7 herinde - dette er også tørkobling. Ingen fedteri.

Derudover CVT / Torque Converter kasser - men får ikke ud fra at dette har interesse?

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 24. okt 2016, 23:30
af Realtor
VW DSG både i diverse golf 5+6 GTI, R32, Altea, Touran, Passat. Alle med 6-trins vådkobling. Alle har kørt perfekt, på nær min touran hvor mehcatronicen var færdig. Selv min GTI nu som yder 300hk/400NM klarer jobbet til UG, men får den kniven er skiftene mærkbare, uden det dog føles forkert.

Min bror har en mondeo 170hk tdi fra 2015 med noget ala DSG, og selv han " som er inkarneret Ford mand " siger at DSG skifter bedre og mere glidende.

Af de sjovere har jeg fyret en F430 af her i sommers, og den skiftede lidt ala DSG, bare lidt langsommere og lidt mere voldsomt, men det kan nok også skyldes den V8 som brølede bag mig.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 27. okt 2016, 10:47
af Wezio
Jeg har haft en Ford S-max 2.0TDCI 140hk med PowerShift. Den var fra 09/2012 og jeg havde den fra ny og ca. 2 år frem. Jeg nåede at køre 45.000 km i den. Den kørte uden problemer, dog føltes gearskiftene ikke så silkebløde som i min O3 1.4TSI 140hk. DSG7.

Dog er min O3 lige begyndt at glide i koblingerne og den har kun kørt sølle 33.000 km :?

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 27. okt 2016, 20:58
af Swobber
Realtor skrev: Af de sjovere har jeg fyret en F430 af her i sommers, og den skiftede lidt ala DSG, bare lidt langsommere og lidt mere voldsomt, men det kan nok også skyldes den V8 som brølede bag mig.
F430 kører med 1 kobling - fungerer som en Lupo - bare meget bedre.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 27. okt 2016, 21:15
af GranTurismo
Jeg har prøvet Fords PowerShift et par gange. Den kører ok, men skifter dog ikke helt så hurtigt som DSG. Og har "kun" 6 gear hvor min har 7.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 29. okt 2016, 07:44
af Charlimike
Jeg har ud over min Seat også en Renault Captur. Den har 6 trins dobbeltkobling (tørkobling). Det fungere fint, selvom det ikke altid reagere lige hurtigt.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 29. okt 2016, 12:06
af ph
Swobber skrev:
Realtor skrev: Af de sjovere har jeg fyret en F430 af her i sommers, og den skiftede lidt ala DSG, bare lidt langsommere og lidt mere voldsomt, men det kan nok også skyldes den V8 som brølede bag mig.
F430 kører med 1 kobling - fungerer som en Lupo - bare meget bedre.
altså som i en aygo :) Hvor det da virker sindsygt meget bedre end i Lupo og Up

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 29. okt 2016, 19:11
af Backfixer
Dog er min O3 lige begyndt at glide i koblingerne og den har kun kørt sølle 33.000 km
Det er derfor jeg overvejer at droppe VAG.
Jeg har to primære krav: automat gear og lys der er bedre end halogen ( har xenon på audien og er svært tilfreds, specielt efter jeg skiftede til helt nye og med Osram Nightbreaker) :mrgreen:

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 29. okt 2016, 21:05
af Andersjensen
Backfixer skrev:
Dog er min O3 lige begyndt at glide i koblingerne og den har kun kørt sølle 33.000 km
Det er derfor jeg overvejer at droppe VAG.
Jeg har to primære krav: automat gear og lys der er bedre end halogen ( har xenon på audien og er svært tilfreds, specielt efter jeg skiftede til helt nye og med Osram Nightbreaker) :mrgreen:
Hvad med at finde en VAG med DQ250 (eller DQ500 hvis pengene er til det)? Hvis det alene er gearkassen som afskrækker dig. Der er ikke tilnærmelsesvist så mange problemer med dem som med DQ200.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 29. okt 2016, 21:30
af Backfixer
Hvilke modeller kører med dem 250/500?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 29. okt 2016, 21:39
af Andersjensen
Backfixer skrev:Hvilke modeller kører med dem 250/500?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sådan lidt groft tegnet op er DQ250 alle motorer med 250+ NM, dvs. 2.0 TDI, 2.0 TSI og DQ500 er alle motorer med 400+ NM dvs. nogle 2.0 TDI (bi-TDI), 3.0 TDI, 2.5 TFSI, 3.0 TFSI, 4.0 TFSI (S6/S7) op til 600 NM.

Der er sikkert nogle undtagelser, men det er groft tegnet op. I en Octavia er eneste med DQ250, RS-modellerne og 2.0 TDI 150 HK. Som eksempel.

Forskellen ligger i at DQ200 er en tørkobling og de andre varianter med vådkobling.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 30. okt 2016, 09:08
af Chivau
Andersjensen skrev:
Backfixer skrev:Hvilke modeller kører med dem 250/500?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sådan lidt groft tegnet op er DQ250 alle motorer med 250+ NM, dvs. 2.0 TDI, 2.0 TSI og DQ500 er alle motorer med 400+ NM dvs. nogle 2.0 TDI (bi-TDI), 3.0 TDI, 2.5 TFSI, 3.0 TFSI, 4.0 TFSI (S6/S7) op til 600 NM.

Der er sikkert nogle undtagelser, men det er groft tegnet op. I en Octavia er eneste med DQ250, RS-modellerne og 2.0 TDI 150 HK. Som eksempel.

Forskellen ligger i at DQ200 er en tørkobling og de andre varianter med vådkobling.
En af de undtagelser er Audi Q3 / VW Tiguan, som har DQ500 på alle 2.0 TFSI og TDI (S-Tronic)

DQ500 er ikke skudsikker. Der har været produktionsfejl på visse årgange, og jeg har da også fået byttet min.

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 30. okt 2016, 12:34
af Backfixer
Kan man se hvilken gearkasse samt software version vha VCDS ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 30. okt 2016, 12:36
af Chivau
Backfixer skrev:Kan man se hvilken gearkasse samt software version vha VCDS ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja det kan man

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 30. okt 2016, 12:38
af Backfixer
Takker. Er det når man laver en 00 og står der direkte dq200 eller er der en anden typegengivelse ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 30. okt 2016, 12:40
af Chivau
Backfixer skrev:Takker. Er det når man laver en 00 og står der direkte dq200 eller er der en anden typegengivelse ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Når du laver en autoscan vil der stå alle informationer.

Min som ex:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans (J743) Labels: 0BH-927-711.clb
Part No SW: 0BH 300 012 B HW: 0BH 927 711 G
Component: DSG DQ500-7A H11 2233
Revision: 00H11V01
Coding: 0014
Shop #: WSC 00000 000 00000
ASAM Dataset: EV_TCMDQ500021 001001
ROD: EV_TCMDQ500021_001_VW37.rod
VCID: 2264BE073577665282-8076

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------

Det blå er software version

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 30. okt 2016, 14:41
af Backfixer
Takker

Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?

: 18. dec 2016, 17:14
af Zwonkie
Nogle der har prøvet den nye DSG 7 som skulle komme sammen med den faceliftede golf?