Automatgear Fejlkoder

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
G42016
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. nov 2016, 13:12
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Automatgear Fejlkoder

Indlæg af G42016 » 2. nov 2016, 13:20

Hej derude

jeg har en golf iv som netop er kommet fra autoriseret vw værksted hvor de har skiftet starter og knastakselføler.
Ved indkørsel på værkstedet havde bilen ingen fejl på automatgearet, men ved afhentning på værkstedet er gearene nu pludselig låst fast og gearer f.eks. Ikke op og ned når man kører frem i et kryds.
Omdrejningstælleren drønede op og ned ved de første 3 km kørsel fra værkstedet, men dette har nu stabiliseret sig.
Ved afhentning på værkstedet var motorlampen tændt og det er den stadig. Det er som om gearkassen nu står i nødprogram efter at de har rodet med bilen. Værkstedet benægter at de skulle have forårsaget noget der kunne give fejl på automatgearet. Bilen kører og accelererer fint, men jeg er jo blevet nervøs for om jeg ødelægger bilen og om værkstedet har lavet et eller andet de ikke skulle. Deres forslag var at bilen skulle have en ny styreboks men at jeg bare kunne køre i den som den var?

Jeg har nu fået hjælp til udlæsning af flg. Fejlkoder, kan nogen herinde måske give et hint om hvad der er galt?
Når obdii måler sidder i stik slukker motorlampen, men når man fjerner læseren tænder lampen igen. Der er lagret flg. Fejl, som er angivet som "pend" og ikke som egentlige fejl? :

p0748 pressure control solenoid a electrical
p0753 shift solenoid a electrical
p0758 shift solenoid b electrical
p0763 shift solenoid c electrical
p0768 shift solenoid d electrical
p0773 shift solenoid e electrical
p0785 shift/timing solenoid
p1624

hjælp!

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af GaSelle » 2. nov 2016, 13:46

Det er da bare retur til værkstedet!

G42016
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. nov 2016, 13:12
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af G42016 » 2. nov 2016, 13:51

Det autoriserede vw værksted nægter at de skulle have lavet en fejl og har endda sagt at jeg skulle ophæve købet.
Jeg købte bilen for 14 dage siden af forhandler og der var intet galt med automatgearet.
Det er først efter det autoriserede værksted har rodet rundt med bilen at det er gået helt galt.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af Krog » 2. nov 2016, 19:25

Hvis den er købt ved en forhandler, så er det bare af sted med den til. Ham og værkstedet må så slås om hvem der skal betale!
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

G42016
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. nov 2016, 13:12
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af G42016 » 3. nov 2016, 06:13

Den er købt ved forhandler, men han vil ikke lade handlen gå tilbage nu hvor autoriseret vw har rodet med motoren, og gearkassen efterfølgende viser fejl.
Så jeg er endt med at måtte indbringe sagen for ankenævn for biler og det får jeg jo ikke bilen til at køre ordentligt af, de har op til 1 års sagsbehandlingstid.
Men er der ingen der har en melding på fejlkoderne - for det er jo tydeligvis alle elektriske fejl? Et manglende stik eller en knækket ledning i forbindelse med at vw skifter starter og knastakselføler?
Igår slukkede alle koder og check engine lampen mens obd skannerstikket sad i. Når man så trak obd skanneren ud tændte motorlampen igen?

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af Anders D » 3. nov 2016, 06:24

Hvorfor har du fået skiftet starter og knast føler, og hvorfor et andet sted, end der hvor du har reklamationsretten?

Du kan starte med at spørge hvor du havde stået, hvis du ikke havde fortalt sælger at du har ladet en anden aktør skifte stumper på den, eller havde gået i dialog om det i stedet for at kræve, at lade handlen gå tilbage.


Det lyder til at sælger (en forhandler) og autoriseret VW værksted handler i panik i denne sag, og du bliver holdt som gidsel.

Det er sådan i købeloven at sælger har ansvaret de første 6 måneder (bevisbyrden). Men jeg ser det paradoksale i, at der er foretaget ændringer, og symptomerne opstår direkte hos VW.

I forhold til fejlkoder så har jeg Googlet for dig, og finder en tråd på vwvortex fra 2012, hvor trådstarter skriver, at han fandt en knækket ledning på toppen af gearkassen. Den blev loddet, monteret på et 'heatsink' og vupti så kørte bilen igen.

Imidlertid er jeg i tvivl om, hvad du kan bruge vores input til, hvis du ikke selv har kompetencerne til, at verificere antagelsen selv.

En antagelse fra min side vil være, at da VW har rodet med starteren som jeg vil tro, sidder i nærheden af gearkassen har de fået rykket en ledning eller stik over. Men du skal jo have stillet i diagnose, og man kan spørge sig selv, om du ikke også handler lidt i panik, ved at omgående gå i flæsket på sælger omkring at lade handlen gå tilbage..? Men det gjorde du måske fordi de ansvarlige hos VW rådede til det, da de håbede på at de på den måde kunne slippe af med dig?

Nuvel, pointen er, at jeg mener at det værksted, der har skiftet starteren har bolden.

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af BubbiW » 3. nov 2016, 08:58

Uden ellers at have forstand på det, så mener jeg da også at VW værkstedet skal løse det !
Du afleverer en bil til dem, som ellers kører fint, og får den tilbage med en masse underlige fejl... Så er det da helt klart dem der har gjort noget, og bør fixe det!
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

G42016
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. nov 2016, 13:12
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af G42016 » 3. nov 2016, 09:13

Nej jeg har ikke selv kompetencerne, men min formodning er netop at det er en eller flere elektriske fejl der er på bilen, hvilket måleren jo også viser.
Grunden til at jeg spørger herinde er, at jeg føler at jeg bliver taget ved næsen af både sælger og VW her.

Sælger har selv indvilget i at lade bilen reparere mht. starter og knastføler på andet værksted, da jeg bor i en anden landsdel end sælger. Bilen er købt i København og jeg bor på Bornholm.
Der er lavet aftale mellem sælger og VW om reparationen og sælger har betalt til denne reparation, men bilen kommer så altså retur med elektriske fejl.

Min egen spagfærdige diagnose er sådan set også et overrevet stik eller en ledning, da det jo er de fejl OBD viser, ledningsfejl omkring samtlige solenoider.
Ved sgu ikke lige hvad jeg gør.

Bilen kører, men er det overhovedet forsvarligt bare at køre i den som VW mente jeg bare kunne?

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af Anders D » 3. nov 2016, 09:15

Med de nye relevante informationer du leverer har sælger ansvaret. At din sælger vælger at bruge en underleverandør er dig underordnet. God service indledningsvis men misforstået fra deres side efterfølgende.

Sælger må afhjælpe problemet og eventuelt vælge at gøre regres mod sin underleverandør.

At du bor på Bornholm er sælger underordnet. Hvis han kræver at udbedre den på sit eget værksted, har du ikke krav på at få bilen afhentet på Bornholm.

Jeg kan ikke vurdere om der sker noget i at køre i bilen. Formentlig ikke. Men ved det ikke.
Senest rettet af Anders D 3. nov 2016, 09:35, rettet i alt 4 gange.

G42016
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. nov 2016, 13:12
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Automatgear Fejlkoder

Indlæg af G42016 » 3. nov 2016, 09:17

Anders D - har du et link til det du fandt på Vortex2012?? Det ville jo være super at kunne køre til en mekaniker med det indlæg og lade dem se ned i hætten på bilen.

Besvar

Tilbage til "Transmission"