Træg Dsg6 Gearvælger På Seat Altea 2.0 Tdi

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
S_Olsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. sep 2015, 18:34
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midt i Midtjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Træg Dsg6 Gearvælger På Seat Altea 2.0 Tdi

Indlæg af S_Olsen » 8. feb 2017, 11:57

Jeg har en Seat Altea 2.0 tdi dsg der efterhånden har 235.000 km på bagen.
Det sidste års tid har den været temmelig dyr i værkstedsregninger, og for 3 dage siden meldte det næste problem sig i rækken.

Bogstaveligt hen over natten er gearvælgeren blevet pænt træg at trække i gear (begge veje - frem og tilbage).

Dsg'en skifter gear uden problemer, hvilket jeg egentlig også forventer idet det vel næsten er et drive-by-wire system.

Når vælgeren trækkes fra Drive og ned i Sport, falder den ikke i hak som før i tiden - det virker næsten som om at selve
vælger-anordningen har løsnet sig og er på vej nedenud af bilen (dette er selvfølgelig ikke tilfældet, men mere sådan symptomet føles).

Bilen var ved mekaniker til et service eftersyn i uge 2 (i år), og da blev der skiftet dsg olie ifølge forskrifterne - der har ingen problemer været
med den i perioden efter serviceeftersynet.

Symptomet virker til at være en lille smule mere udpræget når bilen er kold, men det kan være en pseudo-følelse fra min side :)

Jeg er lige blevet kontaktet af min mekaniker, der har bilen i dag, og han fortæller mig at problemet tilsyneladende ligger i selve gearkassen, og
ikke i vælger-anordningen.
De har haft wiren imellem gearkassen og vælgeren pillet af - og derefter gik vælgeren som smurt (hans ord).

Hans anbefaling er at køre videre med det da han ikke forventer det bliver værre - alternativet skulle være enten at renovere gearkassen, eller
få fat i en brugt :-/

Er der nogen der har oplevet noget lignende - og i så tilfælde, hvad var løsningen -eller for den sags skyld- problemet i første omgang?!

Mvh
En efterhånden pænt frustreret altea ejer..
Altea 2.0 TDi DSG

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Træg Dsg6 Gearvælger På Seat Altea 2.0 Tdi

Indlæg af Bopjensen » 8. feb 2017, 12:24

Hvad er det for en wire. Troede da også bare det var ledninger undtagen P.
Kan det ikke være wiren??

Michael_VW
Nyt medlem
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Træg Dsg6 Gearvælger På Seat Altea 2.0 Tdi

Indlæg af Michael_VW » 8. feb 2017, 15:26

Har din mekaniker prøvet og lave en grundindstilling af selve kablet? Har lige haft en VW Golf VII inde, som ikke rigtig gik i "hak" fra P >R. Her var det nok med en justering, for tog jeg kablet af, gik selve mekanismen også som "smurt" :D

Brugeravatar
S_Olsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. sep 2015, 18:34
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midt i Midtjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Træg Dsg6 Gearvælger På Seat Altea 2.0 Tdi

Indlæg af S_Olsen » 8. feb 2017, 17:44

Nej, jeg tror ikke de har gjort andet end at tage wiren af på gearkassen og derefter kunnet konstateret at selve vælgeren gik helt uden friktion.
De har derfor nok rimeligvis draget konklusionen at trægheden må ligge i gearkassen - og det er så den information jeg har fået :)

Jeg vil bare gerne vide hvad det evt. er i gearkassen der pludselig kan give denne træghed - det er jo meget mærkbar modstand i vælgeren der
pludselig er opstået, ikke bare sådan lidt som når wiren til bagbremsen på cyklen ikke er blevet smurt i 2 år :D
Altea 2.0 TDi DSG

Besvar

Tilbage til "Transmission"