Audi Q5 S-Tronic. Lugt fra gearkasse.

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Audi Q5 S-Tronic. Lugt fra gearkasse.

Indlæg af Blackfinger » 20. mar 2017, 19:50

Min kammerat har en Audi Q5 3,0 TDI med 7 trins S-Tronic. Årgang 2012.

Når han holder stille i et kryds i 15 til 30 sekunder eller kører kø kørsel så begynder det at lugte kemisk/metallisk. Men altså kun når bilen er i "D", ikke i "P" eller "N".

Gearkassen fungerer ellers perfekt. Er der nogen der har et bud på problemet?

Det skal lige siges at bilen er købt brugt ved 90.000 km. og er indtil da serviceret hos Audi. Derefter på et uautoriseret værksted med speciale i Audi. Og den har næsten lige været til 120.000 km. eftersyn.

Ingen af stederne fremgår det af servicebogen at der er skiftet gearolie. Jeg går ud fra at gearkassen er en DQ500 og dermed med vådkoblinger.

Jeg spekulerer på om værkstederne kan være blevet snydt af at det er en 7 trins og dermed ikke har skiftet olien :?

kasperv
Nyt medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: VJ Auto
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Audi Q5 S-Tronic. Lugt fra gearkasse.

Indlæg af kasperv » 20. mar 2017, 20:58

Vi har haft nogle dsg 7 af de store, der lugter efter gearolieskift hvor der er brugt uoriginal olie. Enkelte har faktisk gledet lidt også. Original olie har løst problemet...

Kasper

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Audi Q5 S-Tronic. Lugt fra gearkasse.

Indlæg af Realtor » 20. mar 2017, 21:06

vildt nok hvis audi ikke har skiftet olie v. 60k som jeg mener det foreskrives. De har måske troet det var tiptronic hvilket jo nok er det mest oplagte.

jeg havde nok først og fremmest ringet til det audi værksted som har lavet service for at bede dem tjekke.

min gamle GTI kørte de første 3 år i tyskland, og servicebogen med de info var bortkommet. Der fik jeg et print fra interne vw systemer, som viste alt hvad der var lavet på bilen og hvornår, samt hvilke dele der var brugt.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Audi Q5 S-Tronic. Lugt fra gearkasse.

Indlæg af Blackfinger » 20. mar 2017, 21:16

Realtor skrev:vildt nok hvis audi ikke har skiftet olie v. 60k som jeg mener det foreskrives. De har måske troet det var tiptronic hvilket jo nok er det mest oplagte.
Jeg har lige slået den op i Bilrevyen for selv at være helt sikker, det er en S-Tronic.

Så måske skal han bare skynde sig at få skiftet olie på den. Og til original olie.

Besvar

Tilbage til "Transmission"