Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
JBJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. apr 2012, 21:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af JBJ » 28. maj 2017, 12:43

Hej
Jeg har en et år gammel touran 1.4 tsi - 150 hk med dsg7 - kørt 15.000 km.
Nu er der kommet en, som skrevet, kort knirkende/ skurrende lyd ved gearskiftet primært ved 1.til 2. og 2. til 3. gear - men når bilen bliver godt varm - også længere op i gearene.
Jeg var nede ved forhandleren, som ikke helt vidste, hvad jeg snakkede om, men jeg fik en mekaniker med ud på en tur, hvor den "heldigvis" gjorde det flere gange. Især ved opstart fra stilstand kommer den hver gang - hvis jeg blot går ned i fart og ligesom tager den op i fart igen, er det oftest når den er helt varm, at lyden kommer.
Værkstedet vil skrive en rapport og lade vw kommer med et fejlretningsbud!
De talte om, at det er udtrykkerlejet, som den er gal med.

Jeg er selvf. ikke glad for problemet - og er nervøs for, at det er første led i en lang række problemer. Jeg overvejer sågar at sælge bilen igen, for at købe én med manuelt gear/ andet bilmærke.

Er der nogle, som kan give mig lidt ro på - gode råd etc.
Venlig hilsen
Jens
These users thanked the author JBJ for the post:
mez

Jan VJ
Medlem
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af Jan VJ » 28. maj 2017, 13:43

Mvh Jan
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG

JBJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. apr 2012, 21:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af JBJ » 28. maj 2017, 15:28

- har for nyligt læst denne tråd - og en del flere før jeg købte bilen. Troede faktisk, at problemerne med de gearkasser og kæder m.m. var løst april 2016.
Derfor valgte jeg også denne bil, kører godt og god plads m.m. Så jeg blev alligevel noget overrasket over, at den begyndte at sige lyde. Håber selvf. at det bare er udtrykkerlejet - men aner det jo ikke!
Er ikke mekaninker eller fagmand på nogen måde!

Bjerregaard
Nyt medlem
Indlæg: 176
Tilmeldt: 2. jul 2008, 21:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af Bjerregaard » 28. maj 2017, 18:54

Min gjorde akkurat det samme (Octavia 1,4 TSI 2016), der blev skiftet kobling men nu har jeg problemer med mikroslip og rysten ved i gang sætning. Nu vil de så ikke gøre noget ved det, da de siger de ikke må for importøren. Så det er stadig noget lort selvom de skiftede den første kobling


Sent from my iPhone using Tapatalk

tdn
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 20. maj 2016, 16:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af tdn » 13. jun 2017, 16:13

Min Octavia 2016 1.4 150hk TSI med ca. 33.000 på klokken har lige fået skiftet kobling i dag.

Den gav periodisk pive lyd ved skift i de lavere gear når den var godt varm og når den var kold ruskede den ved igangsætning, gled i koblingen ved acc.

Efter 50 km. med den nye kobling er det som at få en ny bil, skifter helt blødt og sætter jævnt i gang fra stop i stedet for der ikke rigtigt sker noget og så kommer den. FANTASTISK :-)

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af King_Neumann » 18. jun 2017, 15:33

Er vi enige om at det er en skurren mellem gear, og ikke den pivelyd, som der henvises til?
Min 1.2tsi gør det samme, især når den er varm. Bilen har gået under 10.000km.. VW kan ikke høre lyden:-( de kender heller ikke til problemet! Har lige fået bilen opdateret efter den ikke trak rigtigt, og kørte kort på literen og brummede kraftigt mellem gearskift.. nu er den bare mere metallisk ved nedgearing, og skurrer periodisk under kørsel..men kører til gengæld længere på literen..det er enormt trættende at de står forundret hver gang man har et problem.. min er fra 2017

tdn
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 20. maj 2016, 16:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af tdn » 18. jun 2017, 20:41

King_Neumann skrev:Er vi enige om at det er en skurren mellem gear, og ikke den pivelyd, som der henvises til?
Min 1.2tsi gør det samme, især når den er varm. Bilen har gået under 10.000km.. VW kan ikke høre lyden:-( de kender heller ikke til problemet! Har lige fået bilen opdateret efter den ikke trak rigtigt, og kørte kort på literen og brummede kraftigt mellem gearskift.. nu er den bare mere metallisk ved nedgearing, og skurrer periodisk under kørsel..men kører til gengæld længere på literen..det er enormt trættende at de står forundret hver gang man har et problem.. min er fra 2017
Min sagde iiiiiv ved skift som i denne video

https://www.youtube.com/watch?v=L9IHedG ... e=youtu.be

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af King_Neumann » 21. jun 2017, 21:02

Ok.. ikke samme lyd så

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af King_Neumann » 23. jun 2017, 14:21

Til gengæld efter 8000 km en ny gearkasse.. lyden er kommet af defekte lejer inde i gearkassen.. så resonanslyd med metallisk støj kommer fra defekte lejer i gearkassen..
Så bliver det godt at få det lavet nu man har været på værkstedet 8 gange for at få fundet fejlen. Til info kan det siges at tegn på defekter kan være at gearkassen kan virke forvirret ved nedgearing, som lyder meget hårdt Samtidigt med at den ikke har friløb til en stoplinie eller stoplys.. men hopper rundt i gear periodisk.

mez
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. okt 2021, 10:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af mez » 1. okt 2021, 11:01

Hej Jens

Blev problemet endegyldt fikset og i så fald hvordan?

Jeg har samme problem nu med min Touran DSG7 1.4 tsi 2018.

Mvh. Mazen

JBJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22. apr 2012, 21:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af JBJ » 1. okt 2021, 12:11

- kan faktisk ikke helt huske det, men mener at den blev justeret (værkstedet fik sendt lydfiler op fra tyskland, hvor de og jeg lyttede på disse, for at lokalisere problemet). Jeg solgte bilen uden mislyde - byttet ind hos forhandler)
Mvh. Jens

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af i-s » 2. okt 2021, 15:59

Lige nu venter jeg bare på "Granturismo" stempler ind og endnu engang erklærer DQ200 komplet fejlfri.
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
MichaelSmedGaSelle
/Søren.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af kGlerup » 2. okt 2021, 18:46


JBJ skrev:- kan faktisk ikke helt huske det, men mener at den blev justeret (værkstedet fik sendt lydfiler op fra tyskland, hvor de og jeg lyttede på disse, for at lokalisere problemet). Jeg solgte bilen uden mislyde - byttet ind hos forhandler)
Mvh. Jens
Umiddelbart den bedste måde at løse problemer med DQ200 Billede
These users thanked the author kGlerup for the post:
i-s

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Knirkende/ skurrende lyd dsg7

Indlæg af GranTurismo » 3. okt 2021, 12:45

i-s skrev:
2. okt 2021, 15:59
Lige nu venter jeg bare på "Granturismo" stempler ind og endnu engang erklærer DQ200 komplet fejlfri.
Det har jeg da aldrig gjort...

Der er fejl på alle varianter af DSG-gearkasser.

Jeg er dog lidt forundret over, at der kun er 1 enkelt indtil videre, som henviser knirkelydende til problemet med glidende koblinger (hvilket det selvfølgelig ikke er i dette tilfælde).

Det kan være svært at vurdere ud fra beskrivelsen knirkende/skurrende lyd ved gearskifte. Men skiftegaflerne kunne være et bud.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Transmission"