Sidste år var jeg i Norge med båden (vægt 1500 kg total) og søsatte den fra et slæbested. Kunne godt fornemme, at det var mere stejl en dem jeg plejer at bruge. Da jeg skulle have båden op, kneb det med at bilen kunne trække det. For lidt gas og den gik i stå og for meget (over 2000 o/min) og den gled i koblingen. Der kom så et par folk og skubbede på, så jeg kom op alligevel
Efterfølgende har jeg brugt de sædvanlige slæbesteder herhjemme, hvor der ikke har været problemer, omend jeg godt kan fornemme at bilen er under pres, når den skal slæbe 1500 kg op ad slæbestedet.
Efterfølgende har jeg tænkt på om koblingen er ved at være slidt. Bilen har kørt 460.000, jeg ved ikke om koblingen har været skiftet. Har haft den siden 311.000 km og har ikke skiftet.
Der er ikke nogen raslelyde, men det undrede mig at den gled i koblingen, ved lidt over 2000 O/min. Som sagt, så var det et ret stejl slæbested og jeg troede at den ville sætte hjulene rundt, men det gjorde den ikke.
Nogen input ?
(bildata, se signatur)
Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?
Det lyder meget som en ny kobling der skal til..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2765
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?
Umiddelbart har koblingen været varm.
Jeg har kørt noget reklameuddeling, og mange start stop med meget gas har resulteret i koblingen har fedtet.
Efterfølgende har jeg ikke mærket noget til det. Tror ikke du skal tænke mere over det, før den begynder at fedte ved normal "kold" kobling, og du giver gas
Du kan evt. prøve at lave et "clutch kick", altså give gas, give koblingen et "dap" og så se om den glider. Hvis den gør, er din kobling færdig.
Jeg har kørt noget reklameuddeling, og mange start stop med meget gas har resulteret i koblingen har fedtet.
Efterfølgende har jeg ikke mærket noget til det. Tror ikke du skal tænke mere over det, før den begynder at fedte ved normal "kold" kobling, og du giver gas
Du kan evt. prøve at lave et "clutch kick", altså give gas, give koblingen et "dap" og så se om den glider. Hvis den gør, er din kobling færdig.
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?
Ja, koblingen begyndte formentlig at blive varm, for jeg prøvede et par gange, hvor den ikke kunne trække det. Så måtte den have noget gas og da begyndte den at fedte.
Så længe at jeg bruger det sædvanlige slæbested til båden, som ikke er så stejl, går det fint. Plejer at give motoren max 1400 o/min og med et snuptag er båden oppe på vandret grund. Jeg er nød til at file på koblingen hele vejen op, synes at 1. gear er højt, men det er overstået på 3 sekunder.
Er lidt bekymret ved at køre andre steder hen, for det er sgu ikke det fedeste at hænge på slæbestedet og ikke kan komme op
Om to-tre år er jeg formentlig færdig med at renovere en anden båd jeg har til at stå i værkstedet, som kommer til at veje 3500 kg, med trailer. For at slæbe den, er jeg nød til at skal have et øg af en ældre 4 hjulstrækker. Jeep Grand Cherokee måske, VW har jo ikke noget fra før 1998, der kan slæbe 3500 kg.
Så jeg overvejer om jeg skal gøre noget her i mellemtiden, så jeg ikke risikerer at kommer til at hænge på et "fremmed" slæbestedet igen. Bytte til en tilsvarende bil med automatgear, eller sætte en ny/stærkere kobling i ???!!!
Så længe at jeg bruger det sædvanlige slæbested til båden, som ikke er så stejl, går det fint. Plejer at give motoren max 1400 o/min og med et snuptag er båden oppe på vandret grund. Jeg er nød til at file på koblingen hele vejen op, synes at 1. gear er højt, men det er overstået på 3 sekunder.
Er lidt bekymret ved at køre andre steder hen, for det er sgu ikke det fedeste at hænge på slæbestedet og ikke kan komme op
Om to-tre år er jeg formentlig færdig med at renovere en anden båd jeg har til at stå i værkstedet, som kommer til at veje 3500 kg, med trailer. For at slæbe den, er jeg nød til at skal have et øg af en ældre 4 hjulstrækker. Jeep Grand Cherokee måske, VW har jo ikke noget fra før 1998, der kan slæbe 3500 kg.
Så jeg overvejer om jeg skal gøre noget her i mellemtiden, så jeg ikke risikerer at kommer til at hænge på et "fremmed" slæbestedet igen. Bytte til en tilsvarende bil med automatgear, eller sætte en ny/stærkere kobling i ???!!!
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn