Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?

Indlæg af Horizonblue » 7. jun 2017, 06:47

Sidste år var jeg i Norge med båden (vægt 1500 kg total) og søsatte den fra et slæbested. Kunne godt fornemme, at det var mere stejl en dem jeg plejer at bruge. Da jeg skulle have båden op, kneb det med at bilen kunne trække det. For lidt gas og den gik i stå og for meget (over 2000 o/min) og den gled i koblingen. Der kom så et par folk og skubbede på, så jeg kom op alligevel :-)

Efterfølgende har jeg brugt de sædvanlige slæbesteder herhjemme, hvor der ikke har været problemer, omend jeg godt kan fornemme at bilen er under pres, når den skal slæbe 1500 kg op ad slæbestedet.

Efterfølgende har jeg tænkt på om koblingen er ved at være slidt. Bilen har kørt 460.000, jeg ved ikke om koblingen har været skiftet. Har haft den siden 311.000 km og har ikke skiftet.

Der er ikke nogen raslelyde, men det undrede mig at den gled i koblingen, ved lidt over 2000 O/min. Som sagt, så var det et ret stejl slæbested og jeg troede at den ville sætte hjulene rundt, men det gjorde den ikke.

Nogen input ?

(bildata, se signatur)
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?

Indlæg af Kildevang » 8. jun 2017, 21:04

Det lyder meget som en ny kobling der skal til..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?

Indlæg af Nicklossi » 9. jun 2017, 12:29

Umiddelbart har koblingen været varm.

Jeg har kørt noget reklameuddeling, og mange start stop med meget gas har resulteret i koblingen har fedtet.
Efterfølgende har jeg ikke mærket noget til det. Tror ikke du skal tænke mere over det, før den begynder at fedte ved normal "kold" kobling, og du giver gas :)

Du kan evt. prøve at lave et "clutch kick", altså give gas, give koblingen et "dap" og så se om den glider. Hvis den gør, er din kobling færdig.

Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Passat 3b 1,9 TDI, er koblingen slidt ?

Indlæg af Horizonblue » 9. jun 2017, 20:51

Ja, koblingen begyndte formentlig at blive varm, for jeg prøvede et par gange, hvor den ikke kunne trække det. Så måtte den have noget gas og da begyndte den at fedte.

Så længe at jeg bruger det sædvanlige slæbested til båden, som ikke er så stejl, går det fint. Plejer at give motoren max 1400 o/min og med et snuptag er båden oppe på vandret grund. Jeg er nød til at file på koblingen hele vejen op, synes at 1. gear er højt, men det er overstået på 3 sekunder.

Er lidt bekymret ved at køre andre steder hen, for det er sgu ikke det fedeste at hænge på slæbestedet og ikke kan komme op :-)

Om to-tre år er jeg formentlig færdig med at renovere en anden båd jeg har til at stå i værkstedet, som kommer til at veje 3500 kg, med trailer. For at slæbe den, er jeg nød til at skal have et øg af en ældre 4 hjulstrækker. Jeep Grand Cherokee måske, VW har jo ikke noget fra før 1998, der kan slæbe 3500 kg.

Så jeg overvejer om jeg skal gøre noget her i mellemtiden, så jeg ikke risikerer at kommer til at hænge på et "fremmed" slæbestedet igen. Bytte til en tilsvarende bil med automatgear, eller sætte en ny/stærkere kobling i ???!!!
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Besvar

Tilbage til "Transmission"