DSG motorbremser ved nedgearing

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Omes » 24. aug 2017, 20:19

Min Octavia 2.0 tdi dsg fra 2014 motorbremser en smule ved nedgearing. Er det helt normalt?

Det mærkes med fra 4. til 3. og en del mere fra 3. til 2. gear.

Den gør det når man selv træder let på bremsen, så giver den ekstra hug i bilen, lige som hvis man træder ekstra hårdt på bremsen kortvarigt.

Der er intet hvis jeg sætter den i neutral og bremser ned, så det er helt klart når den er i gear.
Har lige fået ny gearolie for 400 km siden, så havde nok håbet at det ville hjælpe lidt på det.

Har haft bilen i 5 måneder og kørt omkring 15.000km. Men synes ikke at de symptomer har været der hele tiden.

Nogen ideér omkring, hvad det kan skyldes og om man kan gøre noget ved det?
2021 Skoda enyaq 80

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af HenrikH29 » 24. aug 2017, 21:40

Min Q5 med S Tronic gør det samme. Den har kørt 82.000 km men jeg har haft den fra de 73.000 km.

Når den bliver varm er det mindre udtalt. Gearolie skiftet for 2 mdr. siden. Bad værksted tage en tur og de mente, den skiftede som den skulle.

Ved acceleration kan jeg også mærke små "ryk" mest udtalt ved de lavere gear og når den er kold.

Har ikke kørt med S Tronic / DSG før, så har ikke erfaring med, hvordan den "bør" skifte.

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Gigel » 24. aug 2017, 22:49

Prøv at laver en grundjustering af gearkassen.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Omes » 25. aug 2017, 04:54

HenrikH29 skrev:Min Q5 med S Tronic gør det samme. Den har kørt 82.000 km men jeg har haft den fra de 73.000 km.

Når den bliver varm er det mindre udtalt. Gearolie skiftet for 2 mdr. siden. Bad værksted tage en tur og de mente, den skiftede som den skulle.

Ved acceleration kan jeg også mærke små "ryk" mest udtalt ved de lavere gear og når den er kold.

Har ikke kørt med S Tronic / DSG før, så har ikke erfaring med, hvordan den "bør" skifte.
Fuldstændig det sammme med min. Så det er sikkert meget normalt.

Kan en grundjustering gøres med vcds?
2021 Skoda enyaq 80

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af King_Neumann » 25. aug 2017, 05:41

DSG er konstrueret til at motorbremse bilen, men en grundjustering af gearkassen kan gøre det mindre udtalt. DSG er jo faktisk en almindelig gearkasse styret af en megatronic enhed med dobbelt kobling, og ikke en almindelig aut.gearkasse med converter.

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Omes » 25. aug 2017, 06:09

Jeg må prøve at få den grundjusteret. Det er gangske fint, at den motorbremser, det skal bare helst ikke virke som om, at man giver bremsen er lille hug. Tak for svarene.
2021 Skoda enyaq 80

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af HenrikH29 » 25. aug 2017, 23:59

Omes skrev:Jeg må prøve at få den grundjusteret. Det er gangske fint, at den motorbremser, det skal bare helst ikke virke som om, at man giver bremsen er lille hug. Tak for svarene.
Lad os høre om det hjælpe med grundjustering. Jeg talte om det med værkstedet og de mente ikke det var nødvendig - eller ville give nogen effekt. Lidt det samme man kan læse her på VAGCars. Nogen siger det hjælper, andre ikke. Men omvendt kan det jo ikke skade at prøve.

Nogen her på forum der kan grundjustere automatgearkassen i en Q5 3.0 TDI aut. S Tronic i Aalborg området ?

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Dasker » 26. aug 2017, 06:13

Det er ikke fordi at den står i S. Altså sport.
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Omes » 26. aug 2017, 06:29

Dasker skrev:Det er ikke fordi at den står i S. Altså sport.
Nej det er meget sjældent den kommer der over.
2021 Skoda enyaq 80

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af HansH » 26. aug 2017, 07:23

Min Passat gør akkurat det samme.
Jeg gennemførte en grundjustering for det samme, men uden at det bevirkede nogen som helst ændring.
Så jeg tror det er "by design".

Når man under deceleration triller langsomt frem mod en holdende bil i en bilkø i f.eks. 2. gear, og farten bliver så lav at den gearer ned i 1., er det ret udtalt. Snuden "dykker" næsten lidt lige et øjeblik, og trådstarters beskrivelse af at det føles som om man lige giver bremsen et hurtigt dap, er meget rammende.

Man skal selvfølgelig have muligheden for at motorbremse, men jeg synes logikken burde være sådan, at hvis man selv manuelt har gearet ned, så skal den koble til med det samme i det lavere gear og dermed motorbremse.
Hvis det derimod er gearkassen selv der har gearet ned fordi farten er faldet, så kunne den godt vente med at koble ind, til man igen skal bruge fremdrift - dvs når man igen rører speederen. Så længe man ikke rører speederen, kunne den godt bare friløbe, og dermed undgå dette lille fænomen.

Jeg oplever kun problemet når jeg kører i Manuel (hvilket jeg så gør 95% af tiden) eller S. Når man kører i D holder den jo 2. gear så længe bilen bare ruller 2 cm i timen, dvs den tager først 1. gear når den praktisk talt står helt stille. Sådan gør min i hvert fald.

Det skal i parantes nævnes at vores 2010 Octavia 1.4 TSI har ikke dette symptom.

Well, det er ikke verdens største problem .. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Gigel » 11. sep 2017, 08:29

Omes skrev:Min Octavia 2.0 tdi dsg fra 2014 motorbremser en smule ved nedgearing. Er det helt normalt?

Det mærkes med fra 4. til 3. og en del mere fra 3. til 2. gear.

Den gør det når man selv træder let på bremsen, så giver den ekstra hug i bilen, lige som hvis man træder ekstra hårdt på bremsen kortvarigt.

Der er intet hvis jeg sætter den i neutral og bremser ned, så det er helt klart når den er i gear.
Har lige fået ny gearolie for 400 km siden, så havde nok håbet at det ville hjælpe lidt på det.

Har haft bilen i 5 måneder og kørt omkring 15.000km. Men synes ikke at de symptomer har været der hele tiden.

Nogen ideér omkring, hvad det kan skyldes og om man kan gøre noget ved det?
Går den det sammen i M ?
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 18. sep 2017, 20:51

Jeg har haft et par forskellige DSG gearkasser, 2 fra VW og 2 fra Mercedes, de gør/gjorde præcis det du beskriver. Det er helt normalt og en af svaghederne ved DSG. DSG er super til de fremadgående men man giver så afkald på lidt komfort når det kommer til nedgearinger.

Mener faktisk at hvis bilen har eco-mode så mærker man det ikke, for så kører bilen i frigear når man ikke giver gas, i komfort og sport der motorbremser man som standard, men det kan vist også ændres med vagcom hvis man skulle have lyst til det, ellers var det på mercedes man kunne ændre det :?

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Omes » 19. sep 2017, 05:08

Gigel skrev:
Omes skrev:Min Octavia 2.0 tdi dsg fra 2014 motorbremser en smule ved nedgearing. Er det helt normalt?

Det mærkes med fra 4. til 3. og en del mere fra 3. til 2. gear.

Den gør det når man selv træder let på bremsen, så giver den ekstra hug i bilen, lige som hvis man træder ekstra hårdt på bremsen kortvarigt.

Der er intet hvis jeg sætter den i neutral og bremser ned, så det er helt klart når den er i gear.
Har lige fået ny gearolie for 400 km siden, så havde nok håbet at det ville hjælpe lidt på det.

Har haft bilen i 5 måneder og kørt omkring 15.000km. Men synes ikke at de symptomer har været der hele tiden.

Nogen ideér omkring, hvad det kan skyldes og om man kan gøre noget ved det?
Går den det sammen i M ?
Synes måske ikke, at det er så slemt, hvis jeg skubber den over i manuel, umiddelbart før jeg når frem til f.eks er lyskryds, hvor jeg ved at den vil begynde at geare ned.
2021 Skoda enyaq 80

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Omes » 19. sep 2017, 05:10

CrAzY-HoRsE skrev:Jeg har haft et par forskellige DSG gearkasser, 2 fra VW og 2 fra Mercedes, de gør/gjorde præcis det du beskriver. Det er helt normalt og en af svaghederne ved DSG. DSG er super til de fremadgående men man giver så afkald på lidt komfort når det kommer til nedgearinger.

Mener faktisk at hvis bilen har eco-mode så mærker man det ikke, for så kører bilen i frigear når man ikke giver gas, i komfort og sport der motorbremser man som standard, men det kan vist også ændres med vagcom hvis man skulle have lyst til det, ellers var det på mercedes man kunne ændre det :?
Jeg har ikke drive mode knappen, det eneste jeg har, er noget med acc. Jeg kan ændre på i radioen, men det har vist mere med accelerationen at gøre, efter den har sænket farten pga. Forhindringer.
2021 Skoda enyaq 80

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af HansH » 19. sep 2017, 06:16

CrAzY-HoRsE skrev:Mener faktisk at hvis bilen har eco-mode så mærker man det ikke, for så kører bilen i frigear når man ikke giver gas, i komfort og sport der motorbremser man som standard, men det kan vist også ændres med vagcom hvis man skulle have lyst til det..
Min Passat har den indstilling der hedder "Coasting" on/off som man kan ændre i MFA, hvilket betyder om den kobler ud ved påløb.
Og ja - det er klart, at hvis man sætter Coasting on så eliminerer man jo fuldstændig motorbremsning.
Til gengæld er den så helt vild med at koble ud og ind. Blot man tager et sving med påløb, så kobler den ud, og ind igen så snart man rører speederen igen. Det virker også lidt overdrevet - bare i den anden grøft.

Man kan vælge meller sort eller hvid, og det virker som om der mangler en mellemting.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Gigel » 19. sep 2017, 08:45

HansH skrev:
CrAzY-HoRsE skrev:Mener faktisk at hvis bilen har eco-mode så mærker man det ikke, for så kører bilen i frigear når man ikke giver gas, i komfort og sport der motorbremser man som standard, men det kan vist også ændres med vagcom hvis man skulle have lyst til det..
Min Passat har den indstilling der hedder "Coasting" on/off som man kan ændre i MFA, hvilket betyder om den kobler ud ved påløb.
Og ja - det er klart, at hvis man sætter Coasting on så eliminerer man jo fuldstændig motorbremsning.
Til gengæld er den så helt vild med at koble ud og ind. Blot man tager et sving med påløb, så kobler den ud, og ind igen så snart man rører speederen igen. Det virker også lidt overdrevet - bare i den anden grøft.

Man kan vælge meller sort eller hvid, og det virker som om der mangler en mellemting.
Hader den Coasting funktion :) Har skiftet min software så er den helt fra.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af HansH » 19. sep 2017, 08:52

Gigel skrev:Hader den Coasting funktion :) Har skiftet min software så er den helt fra.
Enig.
Den tiltaler heller ikke mit temperament, så den er også slået fra her.

Dermed står tilbage, at jeg personligt har valgt at håndtere den uønskede motorbremsning ved ganske enkelt lige at skubbe gearvælgeren op i N når jeg er under deceleration og ikke gider at den dykker med snuden ved nedgearing i de små gear.
Når man så er klar til at øge farten igen, er det jo bare at skubbe den ned i D/M igen.. uanset om man kom til at holde helt stille, eller om der stadig er fremdrift i bilen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Gigel » 19. sep 2017, 09:12

HansH skrev:
Gigel skrev:Hader den Coasting funktion :) Har skiftet min software så er den helt fra.
Enig.
Den tiltaler heller ikke mit temperament, så den er også slået fra her.

Dermed står tilbage, at jeg personligt har valgt at håndtere den uønskede motorbremsning ved ganske enkelt lige at skubbe gearvælgeren op i N når jeg er under deceleration og ikke gider at den dykker med snuden ved nedgearing i de små gear.
Når man så er klar til at øge farten igen, er det jo bare at skubbe den ned i D/M igen.. uanset om man kom til at holde helt stille, eller om der stadig er fremdrift i bilen.

Men dette med motorbremsning er ikke helt standard og heler ikke ok når både mechatronic og kobling er ok.
Har set det på et par biler men havde ikke tid til at diagnosticere det .... nu har min begyndt at drille så det er tiden at undersøge dette lidt mere dybt, har en stærk fornemelse at det er mechatronic enheden som laver dette nummer.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af QT1410 » 19. sep 2017, 09:16

Forsvinder coasting når man rører ved bremsen, som på Lupo 3L?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af HansH » 19. sep 2017, 09:22

QT1410 skrev:Forsvinder coasting når man rører ved bremsen, som på Lupo 3L?
Jep. Så snart du rører bremsen, kobler den til for at udnytte den smule motorbremsning der kan hentes, til at reducere farten.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Buusdk » 17. okt 2017, 07:56

Jeg har købt mig en Passat Variant B7 2.0TDI 177HK med DSG.
Den har også det dér "huggen" når den får fra 4->3 og 3->2. Jeg troede der var noget galt , men kan nu slå fast at det er sådan den bare er.

På samme måde har jeg heller ikke altid ultra blødt gearskift fra 2->3
Men fra 3. og op mærker jeg det nærmest slet ikke.

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG motorbremser ved nedgearing

Indlæg af Gigel » 21. okt 2017, 12:34

Buusdk skrev:Jeg har købt mig en Passat Variant B7 2.0TDI 177HK med DSG.
Den har også det dér "huggen" når den får fra 4->3 og 3->2. Jeg troede der var noget galt , men kan nu slå fast at det er sådan den bare er.

På samme måde har jeg heller ikke altid ultra blødt gearskift fra 2->3
Men fra 3. og op mærker jeg det nærmest slet ikke.
Som sagt, dette er tegn på et problem , men de nyere software kompensere for problemet.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Besvar

Tilbage til "Transmission"