Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
MikkelRosenberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. sep 2014, 18:03
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af MikkelRosenberg » 4. okt 2017, 22:40

Hej vag nørder. :geek:

har overvejet at skifte min gamle polo ud med en nyere polo 1,2 tsi 90 comfortline dsg bmt 5d (2016).
Men efter at have tjekket dette forum og andre steder ud, ser det ud til at der er et hav af problemer med dsg-gearkasserne.
Det har fået mig til, at søge råd hos jer; vil i råde mig til at finde en anden vogn (evt. M. Manuelgear), eller høre problemerne med dsg fortiden til?

Venlig hilsen,
mikkel

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af GranTurismo » 5. okt 2017, 00:33

Der har været flere problemer med den lille DSG7 gennem tiden. Man har løbende prøvet at optimere den med bl.a. andre koblinger og anden olie. Med den nyeste (nuværende) har nogle problemer med glidende koblinger (tråd i Teknik-forum).

Det er stadig et fåtal som oplever problemer. Man hører jo typisk fra dem som har problemer, men sjældent fra dem som ikke har.

Jeg har selv lige fået grundjusteret min, da den var begyndt at stige lidt i omdrejninger umiddelbart inden skift til 7. gear (manuelt skifte på rattet). Det har umiddelbart hjulpet. Jeg synes faktisk at skiftene generelt er blevet bedre. Bortset fra det har jeg ingen problemer haft. Jeg er super glad for min DSG (og ACC i kombo).
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af farouche » 5. okt 2017, 06:18

Der er ingen der har belæg for at sige at det er et fåtal der har problemer med nyeste gen. DQ200, og heller ingen for det modsatte.

Eneste faktum er at man kan risikere at få problemer, og det er nok for mig til ikke at ville vælge den igen.

Har nu givet den to chancer, og der kommer ikke en tredje med mindre der kommer officiel udmelding fra VW om en løsning.

Så du skal gøre op med dig selv om det lækre ved DSG, er risikoen værd, og om du i så fald kan leve med det. For det er jo ikke sådan at den ikke virker.
2023 Polestar 2 LRSM Plus

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af King_Neumann » 5. okt 2017, 07:24

Overvej det grundigt ved at prøve forskellige biler:-)
Senest rettet af King_Neumann 9. nov 2017, 16:18, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af Torslunde » 6. okt 2017, 16:57

Da det er en lettere brugt Polo du ser på, bør du køre en længere prøvetur i den, og se og lyt efter de symptomer der er beskrevet i den lange tråd.

Min Fabia 1.2 110 tsi fra 2015, med lidt mere end 100.000km på bagen, har ikke problemer.
Når den er i D triller den i tomgang i andet gear med ca. 7-8 km/t.
Ved at flytte gearvælgeren til manuel, tvangsgearer den ned til første og triller med ca. 4-5 km/t.
Godt at bruge i kø-kørsel i f.eks. København.

Mange af dem som har sværest ved at acceptere DSG, er dem som er vant til at køre med konventionelt automatgear, der i kraft af konstruktionen er bygget til at glide i koblingen, hvilket både giver et blødt skift og dårlig brændstoføkonomi.

DSG er et computerstyret manuelt gear, og ligesom det med et manuelt gear kan give et ryk når man skifter fra 3 til 2 eller 2 til 1 gear, hvis man ikke får givet korrekt gas, kan man nogle gange mærke et mindre ryk ved nedgearing.

DSG kan ikke forudse vejens forløb, derfor kan man enkelte gange opleve at den ligger i et højere eller lavere gear end man selv ville vælge. Det sker f.eks efter en stejl nedkørsel eller opkørsel kombineret med skarpe sving.
Man kan selv styre det.
Ved at give speederpedalen et let dab gearer den ned, og ved kortvarigt at lette trykket på pedalen gearer den op.

Når det virker, er det en drøm at køre.

MEN der er en del biler hvor der er seriøse problemer med DSG, og måske er Poloen fra 2016 sat til salg af samme grund.

Så ud på en lang testtur :)
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af King_Neumann » 6. okt 2017, 20:02

Torslunde skrev:Da det er en lettere brugt Polo du ser på, bør du køre en længere prøvetur i den, og se og lyt efter de symptomer der er beskrevet i den lange tråd.

Min Fabia 1.2 110 tsi fra 2015, med lidt mere end 100.000km på bagen, har ikke problemer.
Når den er i D triller den i tomgang i andet gear med ca. 7-8 km/t.
Ved at flytte gearvælgeren til manuel, tvangsgearer den ned til første og triller med ca. 4-5 km/t.
Godt at bruge i kø-kørsel i f.eks. København.

Mange af dem som har sværest ved at acceptere DSG, er dem som er vant til at køre med konventionelt automatgear, der i kraft af konstruktionen er bygget til at glide i koblingen, hvilket både giver et blødt skift og dårlig brændstoføkonomi.

DSG er et computerstyret manuelt gear, og ligesom det med et manuelt gear kan give et ryk når man skifter fra 3 til 2 eller 2 til 1 gear, hvis man ikke får givet korrekt gas, kan man nogle gange mærke et mindre ryk ved nedgearing.

DSG kan ikke forudse vejens forløb, derfor kan man enkelte gange opleve at den ligger i et højere eller lavere gear end man selv ville vælge. Det sker f.eks efter en stejl nedkørsel eller opkørsel kombineret med skarpe sving.
Man kan selv styre det.
Ved at give speederpedalen et let dab gearer den ned, og ved kortvarigt at lette trykket på pedalen gearer den op.

Når det virker, er det en drøm at køre.

MEN der er en del biler hvor der er seriøse problemer med DSG, og måske er Poloen fra 2016 sat til salg af samme grund.

Så ud på en lang testtur :)

Du har en med 110hk.. andre har 90hk i poloen, så kan ikke sammenlignes på nogen måde, men ellers meget enig i dit svar.. vi skal så huske at sælgerne jo selv kalder det et aut gear.. de sælger det som et sådan og nævner intet om hvad der er bedst for netop DQ200 rent kørselsmæssigt..
Senest rettet af King_Neumann 15. nov 2017, 08:09, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af Krog » 7. okt 2017, 07:39

Gearkassen er jo ens uanset om det er en vogn med 90 eller 110 HK. Det er stadig en DQ200.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af kGlerup » 7. okt 2017, 08:11

Krog skrev:Gearkassen er jo ens uanset om det er en vogn med 90 eller 110 HK. Det er stadig en DQ200.
Tror heller ikke på at de står og sorterer dem efter kvalitet (eller mangel på samme..)

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 7. okt 2017, 09:40

Der er mange meninger om DQ200, grundlæggende så er det en elendig konstruktion men alligevel så er det ikke alle som syntes den er dårlig. I bund og grund kommer det an på dit temperament, hvis du er typen der lægger mærke til de mindste ændringer ved din bil så ville jeg gå langt uden om DQ200, hvis du er typen der kører 10km før du finder ud af at du er punkteret, så vil DQ200 sikkert være en fornøjelse.

En anden ting som slet ikke er nævnt er de køreprogrammer som VW har lagt ind, komfort og sport det er det mest lamme der findes, komfort skifter ved ca.1800 omdrejninger og når 6/7 gear ved 50 km i timen, sport skifter ved 4500+, hvorfor fanden er der ikke et program der skifter ved de normale ca 3000 omdrejninger. Denne del gælder alle DSG modeller ikke kun DQ200. Hvis du ikke kører så meget kø-kørsel så ville jeg over manual gear.

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af King_Neumann » 7. okt 2017, 12:10

Krog skrev:Gearkassen er jo ens uanset om det er en vogn med 90 eller 110 HK. Det er stadig en DQ200.
Men de flere heste er måske med til at den i softwaren skifter ved flere omdrejninger og senere end os med 90hk.. jeg har prøvet en 1.4tsi med 125 og med 150hk.. det er væsentligt anerledes selv om det er DQ200 i forhold til 1.2 med 90 HK.. så de sidste 20 HK kan jo i princippet være forskel på at smadre gearkassen kontra “kæft jeg er glad for min bil”

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af King_Neumann » 7. okt 2017, 12:17

[quote="CrAzY-HoRsE"]Der er mange meninger om DQ200, grundlæggende så er det en elendig konstruktion men alligevel så er det ikke alle som syntes den er dårlig. I bund og grund kommer det an på dit temperament, hvis du er typen der lægger mærke til de mindste ændringer ved din bil så ville jeg gå langt uden om DQ200, hvis du er typen der kører 10km før du finder ud af at du er punkteret, så vil DQ200 sikkert være en fornøjelse.

En anden ting som slet ikke er nævnt er de køreprogrammer som VW har lagt ind, komfort og sport det er det mest lamme der findes, komfort skifter ved ca.1800 omdrejninger og når 6/7 gear ved 50 km i timen, sport skifter ved 4500+, hvorfor fanden er der ikke et program der skifter ved de normale ca 3000 omdrejninger. Denne del gælder alle DSG modeller ikke kun DQ200. Hvis du ikke kører så meget kø-kørsel så ville jeg over manual gear.[/quote
Senest rettet af King_Neumann 9. nov 2017, 16:21, rettet i alt 1 gang.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af Bopjensen » 7. okt 2017, 12:43

Jeg har svært ved at gro at du stadig er i tvivl, men lad mig give dig et hint..
Gå LANGT uden om DSG7!

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af Torslunde » 9. okt 2017, 17:07

CrAzY-HoRsE skrev:Der er mange meninger om DQ200, grundlæggende så er det en elendig konstruktion men alligevel så er det ikke alle som syntes den er dårlig. I bund og grund kommer det an på dit temperament, hvis du er typen der lægger mærke til de mindste ændringer ved din bil så ville jeg gå langt uden om DQ200, hvis du er typen der kører 10km før du finder ud af at du er punkteret, så vil DQ200 sikkert være en fornøjelse.
En samling udokumenterede påstande.
Egner sig til Ekstra Bladets Nationen ...
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 15. okt 2017, 10:36

Torslunde skrev:
CrAzY-HoRsE skrev:Der er mange meninger om DQ200, grundlæggende så er det en elendig konstruktion men alligevel så er det ikke alle som syntes den er dårlig. I bund og grund kommer det an på dit temperament, hvis du er typen der lægger mærke til de mindste ændringer ved din bil så ville jeg gå langt uden om DQ200, hvis du er typen der kører 10km før du finder ud af at du er punkteret, så vil DQ200 sikkert være en fornøjelse.
En samling udokumenterede påstande.
Egner sig til Ekstra Bladets Nationen ...
Helt vildt udokumenteret, der er kun over 3 millioner tilbagekaldelser på verdensplan siden den startede i produktion, måske du skulle se indad og bare acceptere at du tilhører gruppen af bilejere der aldrig opdager de er punkteret på alle 4 hjul ;)

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af aknedude » 15. okt 2017, 11:13

CrAzY-HoRsE skrev:
Torslunde skrev:
CrAzY-HoRsE skrev:Der er mange meninger om DQ200, grundlæggende så er det en elendig konstruktion men alligevel så er det ikke alle som syntes den er dårlig. I bund og grund kommer det an på dit temperament, hvis du er typen der lægger mærke til de mindste ændringer ved din bil så ville jeg gå langt uden om DQ200, hvis du er typen der kører 10km før du finder ud af at du er punkteret, så vil DQ200 sikkert være en fornøjelse.
En samling udokumenterede påstande.
Egner sig til Ekstra Bladets Nationen ...
Helt vildt udokumenteret, der er kun over 3 millioner tilbagekaldelser på verdensplan siden den startede i produktion, måske du skulle se indad og bare acceptere at du tilhører gruppen af bilejere der aldrig opdager de er punkteret på alle 4 hjul ;)
3 mio. ud af hvad.... 50-80 mio solgte mindst. det er jo heller ikke voldsomt. Det er som sådan ikke kontruktionen der er problemet, det er styringen af konstruktionen der problemet.

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 15. okt 2017, 19:12

Jeg ved ikke hvor mange DSG enheder der er lavet, lidt google-fu siger at der var 12 millioner i slutningen af 2014, dette tal dækker alle udgaver af DSG.

Mechatronic enheder med dårlige sensore, elektrisk ledende olie, fugt pga dårlig placering, koblinger med dårlig belægning, nedjustering af tryk for at forlænge levetiden på koblinger og nu en udmelding fra VW om at DQ200 ikke egner sig til kørsel i køligt klima, kan vil næppe tilskrives styringen men kun at designet er elendigt.

PS: Har læst at du har fået anden firmware på din DSG, men hvis tingene var så simple så havde VW nok gjort noget lignende for længe siden. Er spændt på at høre hvor længe den holder, og hvad de har gjort ved den :?

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af aknedude » 17. okt 2017, 12:52

CrAzY-HoRsE skrev:Jeg ved ikke hvor mange DSG enheder der er lavet, lidt google-fu siger at der var 12 millioner i slutningen af 2014, dette tal dækker alle udgaver af DSG.

Mechatronic enheder med dårlige sensore, elektrisk ledende olie, fugt pga dårlig placering, koblinger med dårlig belægning, nedjustering af tryk for at forlænge levetiden på koblinger og nu en udmelding fra VW om at DQ200 ikke egner sig til kørsel i køligt klima, kan vil næppe tilskrives styringen men kun at designet er elendigt.

PS: Har læst at du har fået anden firmware på din DSG, men hvis tingene var så simple så havde VW nok gjort noget lignende for længe siden. Er spændt på at høre hvor længe den holder, og hvad de har gjort ved den :?
Jamen alt det kan du læse dig til. Og jo det hele er desværre relateret til elendig software, som ikke kan finde ud af at arb. sammen med motorstyring, Og derfor smadrer gearkassen sig selv langsomt. Og Nej Vw vil ikke gøre noget ved det. så hvis du lige bruger 5-10 min. på at læse lidt om TVS i Holland ville finde ud af at de faktisk er ret professionelle. og ikke laver andet.
så Mon ikke min gearkasse holder.

CrAzY-HoRsE
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 13. feb 2017, 15:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Køb Af Polo M. Dsg-gearkasse?

Indlæg af CrAzY-HoRsE » 17. okt 2017, 15:16

Har skam kigget på TVS, de fixer et par 2000 enheder om året, VW laver omkring 2 millioner DQ200 enheder alene. TVS kan sikkert nogle ting som VW ikke kan, da de ikke skal overholde miljøregler mv. men jeg er nu ret sikker på at VW har så meget historik med disse enheder at de ved hvad der holder i længden, det er svært at svare på om TVS har det samme.

Sum af summarum er at VW sælger et produkt som ikke fungere efter hensigten, derfor syntes jeg det er et elendigt design, så kan det godt være at et andet firma kan lægge noget nyt hemmeligt firmware på som gør at bilen føles bedre i det daglige, men om det også slider mindre på gearkasse og motor er svært at vide. En ting er dog sikkert, med TVS firmware så har du hverken garanti på DSG eller motor* længere, så lad os håbe for dig at det holder i længden :)


*Og ja, garantien er også væk på motoren da DSG nærmest styrer motoren i dag, og en af de ting som TVS gør er at ændre på moment informationerne mellem ECU og TCU, så lidt frækt kan man sige at du har chiptunet din bil uden du ved det :). Som sagt så håber jeg det holder, da jeg selv tænker på at chiptune hele molevitten når garantien er udløbet om et års tid, så hold os gerne opdateret med dine erfaringer.

Besvar

Tilbage til "Transmission"