Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop

Indlæg af KiDy » 27. okt 2017, 20:48

Jeg har fået ny mechatronic på min Touran 1,6 DSG7 BMT. Det var ikke uden problemer, for det viser sig, at mechatronic'er nu leveres i hardware version 44, som ikke er bagudkompatibel med styringer/motorer/biler, der oprindelig er leveret med Mechatronic ver 43 (flot VW!). Anyway, den har nu fået en HW ver 43 og kører umiddelbart OK...

MEN efter at have kørt lidt med den, bemærker jeg, at den har ændret opførsel: Før mechatronic blev skiftet, kørte bilen således:

Efter start (varm motor) og med gearvælger i P så gik den med lidt under 900 rpm. Ved opbremsning til stop gik den først ned til lige under 1000 rpm og efter et øjeblik med fod fast på bremse, faldt den så til lidt under 900 rpm (jeg formoder, at den koblede helt ud). Når man så lettede lidt på bremsen, steg den igen til ca 1000 rpm og man kunne mærke, at den begyndte at tage lidt fat med koblingen, også selvom man ikke slippe fod helt fra bremse.

Nu, efter skift af mechatronic, kører den også ca 900 lige efter start med vælger i P, men med vælger i D falder den aldrig mere 'det sidste stykke' fra ca 1000 til ca 900 ved stop uanset hvor hårdt man træder på bremsen.

Betyder det, at den ikke kobler helt ud mere?

Er der et målepunkt, som kan vise (VCDS), hvordan kobling(er) styres og om der kobles helt ud ved stop? Er der andet jeg bør kigge efter med VCDS?

Kommentarer og ideer modtages med glæde.
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

Grandjean
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 10. apr 2013, 07:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop

Indlæg af Grandjean » 28. okt 2017, 05:59

Det er ikke fordi den bare regenerere partikelfilteret? Hvis den blev afbrudt midt under sidste regenerering, vil den starte med at køre højere omdrejninger i tomgang, umiddelbart efter første igangsætning.

Dsj
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19. okt 2017, 21:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Ny Mechatronic - Nu Går Motor Ikke Ned I Rpm Ved Stop

Indlæg af Dsj » 28. okt 2017, 12:14

Hej kidy
hvor gammel er din touran og hvad har den kørt??

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop

Indlæg af KiDy » 3. nov 2017, 21:07

Dsj skrev:Hej kidy
hvor gammel er din touran og hvad har den kørt??
Den er fra jamuar 12 og har gået 370k

Sent from my SM-A320FL using Tapatalk
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

Brugeravatar
Martinovitz
Nyt medlem
Indlæg: 108
Tilmeldt: 4. sep 2012, 20:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop

Indlæg af Martinovitz » 12. nov 2017, 20:35

Jeg har bemærket det samme ved min Altea. Fik skiftet mechatronic sidste år. For mig gør det ikke så meget, men er selvfølgelig irriterende.
Honda Civic 2017, CVT (nuværende bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop

Indlæg af Gigel » 22. nov 2017, 08:47

KiDy skrev:Jeg har fået ny mechatronic på min Touran 1,6 DSG7 BMT. Det var ikke uden problemer, for det viser sig, at mechatronic'er nu leveres i hardware version 44, som ikke er bagudkompatibel med styringer/motorer/biler, der oprindelig er leveret med Mechatronic ver 43 (flot VW!). Anyway, den har nu fået en HW ver 43 og kører umiddelbart OK...
.
Dette her er bare BS fra VW :)
V 44 er kompatibel med alle biler, bare man har den rigtig software i. Har skiftet mange moduler fra V43 til V44 uden problem (altså kun selve print pladen) . Så VW er fuld of shit mange gange når de kan ikke finde ude hvad problemet er.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Besvar

Tilbage til "Transmission"