Jeg har fået ny mechatronic på min Touran 1,6 DSG7 BMT. Det var ikke uden problemer, for det viser sig, at mechatronic'er nu leveres i hardware version 44, som ikke er bagudkompatibel med styringer/motorer/biler, der oprindelig er leveret med Mechatronic ver 43 (flot VW!). Anyway, den har nu fået en HW ver 43 og kører umiddelbart OK...
MEN efter at have kørt lidt med den, bemærker jeg, at den har ændret opførsel: Før mechatronic blev skiftet, kørte bilen således:
Efter start (varm motor) og med gearvælger i P så gik den med lidt under 900 rpm. Ved opbremsning til stop gik den først ned til lige under 1000 rpm og efter et øjeblik med fod fast på bremse, faldt den så til lidt under 900 rpm (jeg formoder, at den koblede helt ud). Når man så lettede lidt på bremsen, steg den igen til ca 1000 rpm og man kunne mærke, at den begyndte at tage lidt fat med koblingen, også selvom man ikke slippe fod helt fra bremse.
Nu, efter skift af mechatronic, kører den også ca 900 lige efter start med vælger i P, men med vælger i D falder den aldrig mere 'det sidste stykke' fra ca 1000 til ca 900 ved stop uanset hvor hårdt man træder på bremsen.
Betyder det, at den ikke kobler helt ud mere?
Er der et målepunkt, som kan vise (VCDS), hvordan kobling(er) styres og om der kobles helt ud ved stop? Er der andet jeg bør kigge efter med VCDS?
Kommentarer og ideer modtages med glæde.
Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 89
- Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 6 times
Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 10. apr 2013, 07:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop
Det er ikke fordi den bare regenerere partikelfilteret? Hvis den blev afbrudt midt under sidste regenerering, vil den starte med at køre højere omdrejninger i tomgang, umiddelbart efter første igangsætning.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 19. okt 2017, 21:01
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Ny Mechatronic - Nu Går Motor Ikke Ned I Rpm Ved Stop
Hej kidy
hvor gammel er din touran og hvad har den kørt??
hvor gammel er din touran og hvad har den kørt??
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 89
- Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 6 times
Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop
Den er fra jamuar 12 og har gået 370kDsj skrev:Hej kidy
hvor gammel er din touran og hvad har den kørt??
Sent from my SM-A320FL using Tapatalk
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)
- Martinovitz
- Nyt medlem
- Indlæg: 108
- Tilmeldt: 4. sep 2012, 20:37
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop
Jeg har bemærket det samme ved min Altea. Fik skiftet mechatronic sidste år. For mig gør det ikke så meget, men er selvfølgelig irriterende.
Honda Civic 2017, CVT (nuværende bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)
- Gigel
- Medlem
- Indlæg: 870
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 26 times
- Kontakt:
Re: Ny mechatronic - nu går motor ikke ned i rpm ved stop
Dette her er bare BS fra VWKiDy skrev:Jeg har fået ny mechatronic på min Touran 1,6 DSG7 BMT. Det var ikke uden problemer, for det viser sig, at mechatronic'er nu leveres i hardware version 44, som ikke er bagudkompatibel med styringer/motorer/biler, der oprindelig er leveret med Mechatronic ver 43 (flot VW!). Anyway, den har nu fået en HW ver 43 og kører umiddelbart OK...
.
V 44 er kompatibel med alle biler, bare man har den rigtig software i. Har skiftet mange moduler fra V43 til V44 uden problem (altså kun selve print pladen) . Så VW er fuld of shit mange gange når de kan ikke finde ude hvad problemet er.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)
http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)
http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com