DSG eller ikke...
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
DSG eller ikke...
Jeg har ikke kørt med DSG før jeg forleden prøvede en Karoq.
Nøj.. hvor var jeg skuffet.
Hvad synes i andre?
jeg oplevede det samme som de gjorde i denne test
https://www.biltorvet.dk/artikler/anmel ... emand/3094
Nøj.. hvor var jeg skuffet.
Hvad synes i andre?
jeg oplevede det samme som de gjorde i denne test
https://www.biltorvet.dk/artikler/anmel ... emand/3094
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: DSG eller ikke...
Tja dsg får nok mange meninger frem. Men personligt har jeg kørt dsg6 siden den kom frem. To forskellige biler, begge kørt mellem 3-400.000 uden problemer ud over forventeligt slid på koblinger efter så mange kilometer. Pt kører jeg dq200 dsg7, som også har rundet 300.000km.
Fælles for alle tre gearkasser: de har kørt perfekt!
I forhold til artiklen, så tænker jeg mest det handler om at lære at bruge det mekanik man køber. Hvis man ikke synes den skifter hensigtsmæssigt ved langsom kø-kørsel. Jamen så hold den i 1. og nyd turen
Man kan ikke forvente at en computer tænker som et menneske (og godt det samme) -men i tilfældet dsg er det for mit vedkommende skræmmende tæt på. Og et nyligt kortvarigt skifte til manuelt gear blev hurtigt ændret tilbage til dsg
Mvh
Jens Chr
PS: har også kørt flere alm automatgear i Audi A6 og A4.
Jeg foretrækker dsg.
Fælles for alle tre gearkasser: de har kørt perfekt!
I forhold til artiklen, så tænker jeg mest det handler om at lære at bruge det mekanik man køber. Hvis man ikke synes den skifter hensigtsmæssigt ved langsom kø-kørsel. Jamen så hold den i 1. og nyd turen
Man kan ikke forvente at en computer tænker som et menneske (og godt det samme) -men i tilfældet dsg er det for mit vedkommende skræmmende tæt på. Og et nyligt kortvarigt skifte til manuelt gear blev hurtigt ændret tilbage til dsg
Mvh
Jens Chr
PS: har også kørt flere alm automatgear i Audi A6 og A4.
Jeg foretrækker dsg.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
- Mtinus
- Nyt medlem
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: 29. maj 2010, 06:59
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 30 times
DSG eller ikke...
Mine tdligere biler har været manuel og de 2 sidste med DSG.
Kombinationen med adaptiv fartpilot / Lane assist / DSG er for mig en no brainer. Aldrig mere manuel gear
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kombinationen med adaptiv fartpilot / Lane assist / DSG er for mig en no brainer. Aldrig mere manuel gear
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes GLB
Konebil: The Beetle 1,2 TSI Design
Tidligere VAG: Passat 2,0, Skoda Citigo, Golf VII 1,6, Golf VII 2,0, Skoda Octavia, Golf V, Audi A3, Golf II
Konebil: The Beetle 1,2 TSI Design
Tidligere VAG: Passat 2,0, Skoda Citigo, Golf VII 1,6, Golf VII 2,0, Skoda Octavia, Golf V, Audi A3, Golf II
- Okholm
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 8. aug 2017, 21:57
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: DSG eller ikke...
Kører selv med DSG6 i min Golf GTI - er fuldt ud tilfreds!
Har prøvet flere modeller med DSG7 og det eneste forskel jeg kan mærke, er at den skifter mere blødt - der er så også typisk 10+ års forskel i gearkasse, så forventeligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har prøvet flere modeller med DSG7 og det eneste forskel jeg kan mærke, er at den skifter mere blødt - der er så også typisk 10+ års forskel i gearkasse, så forventeligt
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: DSG eller ikke...
Jeg har min første bil med DSG6 (2.0 TDI 150 HK), og det kører fantastisk, og som andre skriver så er kombinationen med adaptiv fartpilot helt perfekt.
En i familien har også en Golf 1.6 TDI DSG7, den kører også helt perfekt - ingen grund til at gå tilbage til manuel igen.
Som jeg ser det lige nu, så skal jeg helt klart have DSG i min næste bil også
Vores bil nummer to er dog en Polo med manuel gear, og den kommer nok til at holde en del år endnu (den kører ikke så meget)
En i familien har også en Golf 1.6 TDI DSG7, den kører også helt perfekt - ingen grund til at gå tilbage til manuel igen.
Som jeg ser det lige nu, så skal jeg helt klart have DSG i min næste bil også
Vores bil nummer to er dog en Polo med manuel gear, og den kommer nok til at holde en del år endnu (den kører ikke så meget)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Ice Fox
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3454
- Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle Amt..
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 32 times
Re: DSG eller ikke...
Jeg er lidt bobbob..
Jeg har hele tiden haft den tanke, at næste bil skal være med automatgear..
Men da jeg var ude og prøvekøre en bil her i weekenden, med DSG 7, der blev jeg sq lidt skuffet..
Den var frisk nok til at tage ved, når man kom rundt i et sving og satte foden fra bremse til speeder, i et højere gear..
Men i de lavere gear, syns jeg den tøvede lige længe nok til min tålmodighed..
Var ude og prøvekøre et andet mærke, samme weekend, der var det med en gearkasse der reagerede væsentligt kvikkere..
Det var dog ikke lige så blødt/glidende som VW´s DSG..
Men jeg overvejer det stadig.. Det er lækkert at køre med i bykørsel..
Jeg har hele tiden haft den tanke, at næste bil skal være med automatgear..
Men da jeg var ude og prøvekøre en bil her i weekenden, med DSG 7, der blev jeg sq lidt skuffet..
Den var frisk nok til at tage ved, når man kom rundt i et sving og satte foden fra bremse til speeder, i et højere gear..
Men i de lavere gear, syns jeg den tøvede lige længe nok til min tålmodighed..
Var ude og prøvekøre et andet mærke, samme weekend, der var det med en gearkasse der reagerede væsentligt kvikkere..
Det var dog ikke lige så blødt/glidende som VW´s DSG..
Men jeg overvejer det stadig.. Det er lækkert at køre med i bykørsel..
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: DSG eller ikke...
Sværgede før i tiden altid til manuel gear.
Efter jeg fik min Scirocco med DSG, skal jeg aldrig have andet end DSG igen.
Efter jeg fik min Scirocco med DSG, skal jeg aldrig have andet end DSG igen.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: DSG eller ikke...
Måske er det fordi jeg er vant til EL og ingen gear.
Men min gamle bil 2 skal udskiftes med en anden motoriseret bil.
Så jeg kommer nok ikke tættere på det gearfri end med DSG.
Ok.. jeg må ud og prøve igen.
Tak for mange svar...
Men min gamle bil 2 skal udskiftes med en anden motoriseret bil.
Så jeg kommer nok ikke tættere på det gearfri end med DSG.
Ok.. jeg må ud og prøve igen.
Tak for mange svar...
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 9. mar 2016, 13:47
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 0
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: DSG eller ikke...
Jeg er også super glad for min DQ200 DSG7.
Hvis man ikke gider at den sejtrækker og skifter tidligt til andet gear, så kan man jo sætte den i S i stedet for D.
DSG og ACC spiller bare rigtig godt sammen. Jeg skal ALDRIG have en bil uden ACC eller automatgear igen.
Hvis man ikke gider at den sejtrækker og skifter tidligt til andet gear, så kan man jo sætte den i S i stedet for D.
DSG og ACC spiller bare rigtig godt sammen. Jeg skal ALDRIG have en bil uden ACC eller automatgear igen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: DSG eller ikke...
Prøv at slå den i "Sport" - det gør en væsentlig forskel. Har bilen Drive Mode Select strammer "Sport" også speederresponsen gevaldigt op.Ice Fox skrev: ↑17. apr 2018, 19:50Jeg er lidt bobbob..
Jeg har hele tiden haft den tanke, at næste bil skal være med automatgear..
Men da jeg var ude og prøvekøre en bil her i weekenden, med DSG 7, der blev jeg sq lidt skuffet..
Den var frisk nok til at tage ved, når man kom rundt i et sving og satte foden fra bremse til speeder, i et højere gear..
Men i de lavere gear, syns jeg den tøvede lige længe nok til min tålmodighed..
Var ude og prøvekøre et andet mærke, samme weekend, der var det med en gearkasse der reagerede væsentligt kvikkere..
Det var dog ikke lige så blødt/glidende som VW´s DSG..
Men jeg overvejer det stadig.. Det er lækkert at køre med i bykørsel..
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Re: DSG eller ikke...
Jeg er dsg-fan
Tror aldrig jeg skal have en bil med manuelt gear igen
Tror aldrig jeg skal have en bil med manuelt gear igen
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: DSG eller ikke...
Jeg har lige bestilt en ny bil med DSG7 DQ200 selvom den jeg har nu har problemer med ruskende koblinger i ny og næ.
Når det virker virker det bare så godt at det opvejer det andet... Har overvejet og prøvet alternativer, men ender altid tilbage ved VW og DSG, da et ultimativt krav fra mig i dag til en bil er automatgear kombineret med adaptiv fartpilot. Den kombi findes ikke bedre end hos VW(VAG) når man tager prisen i betragtning..
Når det virker virker det bare så godt at det opvejer det andet... Har overvejet og prøvet alternativer, men ender altid tilbage ved VW og DSG, da et ultimativt krav fra mig i dag til en bil er automatgear kombineret med adaptiv fartpilot. Den kombi findes ikke bedre end hos VW(VAG) når man tager prisen i betragtning..
2023 Polestar 2 LRSM Plus
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: DSG eller ikke...
over 1 mill. km med DSG6 og har ALDRIG haft problemer.
150000 (Brugt skode med 100000km bag sig ) med DSG7 også uden problemer, men kan bare ikke lide at køre benzin
er pt ved at sende min 2012 Touran med over 500000 km på retreate job ( samme motor-gearkasse-DPF ) så hvis man køre "pænt" og serviserer VAG kan de køre laaaaangt uden problemer
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: DSG eller ikke...
Efter min mening kan man ikke nøjes med 1 tur. Man bliver nød til at ændre kørestilen en smule. Gearkassen vil altid være et skridt efter det man tænker. Den får først et respons når man træder på speederen.
Jeg kører i D normalt, og vil jeg lege, så skifter jeg selv på rattet. Selv hvis jeg bare vil overhale, så bruger jeg ratskiftet.
Har fået den nye DQ380, og den skifter som en drøm. Den er væsentligt bedre til at skifte flere gear af gangen end min gamle DQ250.
Jeg skal heller ikke fra DSG/ACC igen
Jeg kører i D normalt, og vil jeg lege, så skifter jeg selv på rattet. Selv hvis jeg bare vil overhale, så bruger jeg ratskiftet.
Har fået den nye DQ380, og den skifter som en drøm. Den er væsentligt bedre til at skifte flere gear af gangen end min gamle DQ250.
Jeg skal heller ikke fra DSG/ACC igen
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Re: DSG eller ikke...
Læs her: viewtopic.php?f=73&t=117621
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: DSG eller ikke...
Puha... 89 sider om problemer.
Så helt fejlfri er de vist ikke... eller var ikke.
De nye er nok bedre.
Fandt dette:
DQ500 bliver brugt på motorer med op til 500 Nm på biler med både 4WD og FWD
DQ380 bliver brugt på motorer med op til 380 Nm på biler med FWD
DQ200 bliver brugt på motorer med op til 250 Nm på biler med FWD (dvs. motorer mindre end 2,0, da 1,8 drosles ned til 250 Nm i kombination med DSG)
Så det vil sige DQ findes i alle versioner og selv i dag er der DQ200 og den bruges til små motorer som f.eks. den Karoq jeg prøvede med 1 og 1,5 liter.
Så helt fejlfri er de vist ikke... eller var ikke.
De nye er nok bedre.
Fandt dette:
DQ500 bliver brugt på motorer med op til 500 Nm på biler med både 4WD og FWD
DQ380 bliver brugt på motorer med op til 380 Nm på biler med FWD
DQ200 bliver brugt på motorer med op til 250 Nm på biler med FWD (dvs. motorer mindre end 2,0, da 1,8 drosles ned til 250 Nm i kombination med DSG)
Så det vil sige DQ findes i alle versioner og selv i dag er der DQ200 og den bruges til små motorer som f.eks. den Karoq jeg prøvede med 1 og 1,5 liter.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG eller ikke...
I korte træk omkring de "gamle" typer:
DQ200 = DSG7 med tørkobling for motorer med moment op til 250Nm <---- det er her problemerne kan være
DQ250 = DSG6 med vådkobling for motorer med moment op til 400Nm (ingen problemer)
Men ellers er wikipedia (også) en god ven
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-sh ... G_variants
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: DSG eller ikke...
Ja jeg fandt det og nåede at redigere mit forrige indlæg
Men det vil sige at man kan få problemer hvis man køber NY bil med lille motor og DSG?
Men det vil sige at man kan få problemer hvis man køber NY bil med lille motor og DSG?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG eller ikke...
Ja... så er vi tilbage ved 89-siders tråden hvis du gerne vil have en mere nuanceret udgave af historien
Kort sagt:
Problemerne har eksisteret et stykke tid, så hvis du f.eks. kigger brugt med 2-3 år på bagen, kan du også være uheldig at få et dårligt eksemplar.
I skrivende stund afprøves "løsning" nr jeg-ved-ikke-hvor-meget for de berørte. Det er nye koblinger og muligvis også en sw opdatering.
Det er ikke bekræftet om den virker, og der vil nok gå noget tid inden det kan konstateres om problemerne nu virkelig er .... løst.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: DSG eller ikke...
Jeg behøves blot at læse de sidste sider og jeg er overbevist om at jeg ikke skal have DSG lige nu
Medmindre jeg køber bil med en større motor og en DSG variant uden problemer.
Men det var ikke lige det der var planen.
Medmindre jeg køber bil med en større motor og en DSG variant uden problemer.
Men det var ikke lige det der var planen.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG eller ikke...
Vandene er meget delt i dette spørgsmål, hvilket du også vil finde frem til hvis du læser herinde.
Der findes dem der siger ligesom dig, at de skal aldrig eje en DQ200 fordi risikoen for at man efterlades i stikken med noget bras, er for stor.
Så findes der dem der påpeger, at hvis man kigger nøgternt på fejlfrekvensen, så vil de tørre tal vidne om en meget lille %-del der oplever problemer.
Personligt har jeg både en DQ200 (i en 2010 Octavia) og en DQ250 i husstanden.
Octaviaen kan en sjælden gang imellem finde på at glide lidt, lige efter koldstart og i meget fugtigt vejr. Men slet ikke noget der generer.
På den måde kan man sige, at jeg burde høre til dem der siger "det er ikke et problem", baseret på egne erfaringer.
Men i min optik er det afgørende, at der pt endnu ikke er fundet en løsning.
Dvs. de berørte har potentielt levet med det i flere år, og nogen har sikkert valgt at handle på ny for at skille sig af med det.
Jeg har ikke et problem med at der kan være en fejl på et nyt produkt. Dertil har man garantien for at tage den slags, og hvis det blot handlede om en tur tilbage til forhandleren og så var det fikset og alle var glade, så ser jeg ikke noget issue.
Men sådan forholder det sig ikke.
De berørte har i nogle tilfælde været mange gange hos forhandleren, og står stadig med noget der virker lige dårligt i det daglige.
Hver gang man skal undvære sin bil en hel dag på værksted, betyder det som oftest bøvl, besvær og tidsforbrug i form af alternative logistikløsninger den pågældende dag .. osv osv.
Det kan godt være at den procentuelle andel af ramte ikke er særlig høj, men for de der ER ramt, har jeg stor forståelse, og synes man er nødt til at anerkende dette som et problem.
Det er jo altid nemt at sige, at noget ikke er et problem, når man ikke selv er berørt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: DSG eller ikke...
Som du er inde på Hans, skal det vel også tages med i historien, at det er en promille af ejerne, der har bidraget til tråden med DSG problemerne.
Hvis folk har haft en dårlig oplevelse deler de det med ti venner, mens en god deles med tre (-ish).
Jeg har selv fået skiftet koblinger i min tidligere bil, men det har ikke afholdt mig fra at købe en ny med samme ‘setup’.
Hvis folk har haft en dårlig oplevelse deler de det med ti venner, mens en god deles med tre (-ish).
Jeg har selv fået skiftet koblinger i min tidligere bil, men det har ikke afholdt mig fra at købe en ny med samme ‘setup’.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG eller ikke...
Det er da helt sikkert en faktor der også skal tages i betragtning.
Og på den anden side kan man så sige, at der nok også er biler derude der rent faktisk har problemet, men hvor ejeren aldrig tænker over det.. Og skulle de finde på at spørge deres aut. værksted, så vil de jo blot få at vide at sådan skal den gøre by design.
Vi får aldrig de reelle tal at vide, så man ender med dette ligesom med så meget andet: Den enkelte må gøre op med sig selv hvad man har ro med.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: DSG eller ikke...
Problemet er at den med 10 venner holder ikke længere. Nu er det med hele verdenen på internettet.GaSelle skrev:Hvis folk har haft en dårlig oplevelse deler de det med ti venner, mens en god deles med tre (-ish).
Og da VAG ikke vil stå ordentligt ved problemet, så ender de "få" med en virkelig lorte oplevelse = de råber ekstra højt.
Det er bare et problem for os entusiaster, som gerne ser så mange som muligt får glæde af mekanikken
Har kun prøvet min brors passat, og den har ikke problemet.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: DSG eller ikke...
Enig..det er sikkert en brøkdel der har problemet.
Men en brøkdel af rigtig mange solgte bliver til en del.
Jeg gider ikke risikere at jeg bliver en af dem. Mit liv er for kort til den slags og som jeg har prøvet før i en audi
Som jeg lagde ud med var jeg netop ikke imponeret over den karoq jeg prøvede med DSG.
Så jeg vil nok gå efter en anden løsning.. manuel eller en bil med anden DSG 7 version
Eller et helt andet bilmærke.
Som jeg kan se er DQ200 den eneste version med tørkobling.
Kunne måske være det er en dårlig kombination.
Men en brøkdel af rigtig mange solgte bliver til en del.
Jeg gider ikke risikere at jeg bliver en af dem. Mit liv er for kort til den slags og som jeg har prøvet før i en audi
Som jeg lagde ud med var jeg netop ikke imponeret over den karoq jeg prøvede med DSG.
Så jeg vil nok gå efter en anden løsning.. manuel eller en bil med anden DSG 7 version
Eller et helt andet bilmærke.
Som jeg kan se er DQ200 den eneste version med tørkobling.
Kunne måske være det er en dårlig kombination.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG eller ikke...
Men.... det var du vel også nødt til, hvis du skulle have fingre i en Business Edition (og det ikke måtte være en diesel)... ?
Jeg har forstået at BE kun fås med DSG.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813