DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Bigfoot » 26. jun 2018, 09:29

Ja jeg har fulgt et par emner omkring det ovenstående.
Jeg har selv haft en forespørgsel omkring gearolie til min passat http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=139585

Men nu har jeg fået det skiftet, og vil nu appelere til at andre får det gjort også.
Og vil nu vise følgende eksempel til jer
olie sammenligning.jpg
olie sammenligning.jpg (113.64 KiB) Vist 6749 gange
Olien til venstre er det nye, og det til højre er det gamle. Bemærk at det gamle olie skummer, bare af at blive hældt over i flasken der.

Den gamle olie har kørt 160.000 km i min manuelle gearkasse.

Nu kommer det sjove så. Når jeg kører på besøg ved mine forældre, den samme køretur som jeg har kørt snart 1000 gange (uden at overdrive). Det er en 110km landevejstur, og den viser altid ca 23 på literen på boardcomputeren på den tur. Efter skift af olien i gearkassen, på selvsamme tur, viser boardcomputeren 27,2 på literen :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Samtidig har jeg fået en bedre komfort i mit gearskifte og lyden fra transmissionen er anderledes.

Så de 350kr inkl forsendelse for tre liter olie, det kommer jeg aldrig til at klage over. 8-)
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af preben76 » 26. jun 2018, 09:45

Var lige vedf VW for at bestille tid til olieskift på min. Der sagde de at DSG skal have skiftet olie ved 60000km eller 1.5 år hvad der kommer først. Det er så i Sverige. Om det er anderledes i DK ved jeg ikke.

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Bigfoot » 26. jun 2018, 09:48

preben76 skrev:
26. jun 2018, 09:45
Var lige vedf VW for at bestille tid til olieskift på min. Der sagde de at DSG skal have skiftet olie ved 60000km eller 1.5 år hvad der kommer først. Det er så i Sverige. Om det er anderledes i DK ved jeg ikke.
DSG er da ikke en manuel gearkasse :D :D

DSG er 60.000 interval ja, men manuelle gearkasser siger de er vedligeholdelsesfrit. Det er en lifetime-olie åbenbart.
Men når jeg ser på min olie der har kørt 160.000 km, så tør jeg ikke tænke på dem der har rundet 500.000km på den samme olie.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af preben76 » 26. jun 2018, 09:49

Bigfoot skrev:
26. jun 2018, 09:48
preben76 skrev:
26. jun 2018, 09:45
Var lige vedf VW for at bestille tid til olieskift på min. Der sagde de at DSG skal have skiftet olie ved 60000km eller 1.5 år hvad der kommer først. Det er så i Sverige. Om det er anderledes i DK ved jeg ikke.
DSG er da ikke en manuel gearkasse :D :D

DSG er 60.000 interval ja, men manuelle gearkasser siger de er vedligeholdelsesfrit. Det er en lifetime-olie åbenbart.
Men når jeg ser på min olie der har kørt 160.000 km, så tør jeg ikke tænke på dem der har rundet 500.000km på den samme olie.
Enig. Men tænkte bare at 1.5 år var kort tid hvis bilen kun havde kørt 20000km.
Men ja det er små penge at give ud for at holde liv i gearkassen.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 142 times
Been thanked: 200 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af peter w » 26. jun 2018, 11:17

Bigfoot skrev:
26. jun 2018, 09:29
......

Nu kommer det sjove så. Når jeg kører på besøg ved mine forældre, den samme køretur som jeg har kørt snart 1000 gange (uden at overdrive). Det er en 110km landevejstur, og den viser altid ca 23 på literen på boardcomputeren på den tur. Efter skift af olien i gearkassen, på selvsamme tur, viser boardcomputeren 27,2 på literen :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Samtidig har jeg fået en bedre komfort i mit gearskifte og lyden fra transmissionen er anderledes.
Hej Bigfoot
Spændende indlæg. Om olien bør skiftes eller ej, har jeg ingen kvalificeret mening om. Tænker dog, at når de der producerer bilen og skal leve af det i lang tid, så skulle man jo ikke tro, at de kommer med anbefalinger, der forringer deres produkt, og tager brød ud af munden på deres værksteder.
Jeg vil gerne bede dig om at uddybe den brændstofbesparelse du tilsyneladende har opnået. Du har tilsyneladende formået at få bilen til at køre godt 19 % længere på literen. Det er vildt. Helt vildt. Faktisk så vildt, at det lyder meget lidt sandsynligt, at det kan tilskrives olieskiftet. Hvordan skulle en lidt træg olie kunne give så stor modstand, at brændstofforbruget ændres så markant. Man fristes til at tro, at der har været noget galt - andet end gammel olie.
Gjorde du noget andet end at skifte olien? Har du kun målt det nye brændstofforbrug en gang? Hvis ja, kan du så ikke lægge op igen, når du måler 2. og 3. gang?

Og et andet spørgsmål: Hvad er det, at det indikerer når den brugte olie skummer?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Bigfoot » 26. jun 2018, 11:42

peter w skrev:
26. jun 2018, 11:17
Bigfoot skrev:
26. jun 2018, 09:29
......

Nu kommer det sjove så. Når jeg kører på besøg ved mine forældre, den samme køretur som jeg har kørt snart 1000 gange (uden at overdrive). Det er en 110km landevejstur, og den viser altid ca 23 på literen på boardcomputeren på den tur. Efter skift af olien i gearkassen, på selvsamme tur, viser boardcomputeren 27,2 på literen :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Samtidig har jeg fået en bedre komfort i mit gearskifte og lyden fra transmissionen er anderledes.
Hej Bigfoot
Spændende indlæg. Om olien bør skiftes eller ej, har jeg ingen kvalificeret mening om. Tænker dog, at når de der producerer bilen og skal leve af det i lang tid, så skulle man jo ikke tro, at de kommer med anbefalinger, der forringer deres produkt, og tager brød ud af munden på deres værksteder.
Jeg vil gerne bede dig om at uddybe den brændstofbesparelse du tilsyneladende har opnået. Du har tilsyneladende formået at få bilen til at køre godt 19 % længere på literen. Det er vildt. Helt vildt. Faktisk så vildt, at det lyder meget lidt sandsynligt, at det kan tilskrives olieskiftet. Hvordan skulle en lidt træg olie kunne give så stor modstand, at brændstofforbruget ændres så markant. Man fristes til at tro, at der har været noget galt - andet end gammel olie.
Gjorde du noget andet end at skifte olien? Har du kun målt det nye brændstofforbrug en gang? Hvis ja, kan du så ikke lægge op igen, når du måler 2. og 3. gang?

Og et andet spørgsmål: Hvad er det, at det indikerer når den brugte olie skummer?
Vi besøger altid mine forældre, og nu hvor vi er blevet forældre selv, så er turene derned blevet voldsomt mange.
Eneste faktor der er ændret på bilen, er det olieskift.
Vi var på besøg dernede sidste søndag, 23 på literen, tirsdag skifter jeg olie på gearkassen, og lørdag kører vi derned igen. Her viser boardcomputeren 27,2 på literen, jeg tænker det må være en fejl, og tilskriver det ikke det vilde. Dagen efter skal vi derned igen, og samme tur og alt, igen 27,1 på literen.

Det er selvfølgelig via boardcomputerens visning, men jeg synes også selv det er en voldsom stigning.

Lørdag talte jeg med en VW mekker, en af mine tidligere elever. Han kendte godt til problematikken omkring olieskift på manuelle gearkasser. Han fortalte at de ofte havde debateret det på værkstedet, men vw foreskriver at det er vedligeholdelsesfrit. Han er selv af samme opfattelse som mig, og han råder altid sine venner og bekendte til at få det skiftet.
Han har også oplevet store stigninger i økonomien ved et skift, så det overraskede ham ikke med de 4 km længere på literen for mit vedkommende.

Vi skiftede på min kones golf 6 2.0 TDi 110 for et par år siden, og det gav lidt over 1 km på literen målt over en tankfuld.

For mit vedkommende er forbruget det mindste i min glæde. Det at jeg kan se sådan en gang gammel olie være så træls, og at det skummer er et skidt tegn, jeg kan ikke huske hvorfor, men det er noget motorsportsfolk døjer RIGTIG meget med, hvis olie skummer.
Men at jeg får en gearkasse der kører velsmurt, er for mig det allervigtigste.

Og jeg er så meget tekniknørd (underviser sku endda i skidtet :D ) at jeg simpelthen ikke kan acceptere at en olie i tandhjul skal være vedligeholdelsesfrit. Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Der er hverken et filter eller en magnet i den gearkasse, så det skal fandme skiftes.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 250 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Passatg 3c » 26. jun 2018, 12:01

Den er heller ikke "vedligeholdelsesfri", bilerne er bare ikke beregnet til at at køre så langt i som vi efterhånden gør. Jeg har fundet forskellige tal forskellige steder. Nogle siger at bilen skal kunne holde 100.000 miles, andre 180.000 km. En har lavet en undersøgelse og mener at bilfabrikanterne bør sætte deres 100.000 miles op til 200.000 miles da flere og flere biler kører så langt gennemsnitligt.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Bigfoot » 26. jun 2018, 12:32

Passatg 3c skrev:
26. jun 2018, 12:01
Den er heller ikke "vedligeholdelsesfri", bilerne er bare ikke beregnet til at at køre så langt i som vi efterhånden gør. Jeg har fundet forskellige tal forskellige steder. Nogle siger at bilen skal kunne holde 100.000 miles, andre 180.000 km. En har lavet en undersøgelse og mener at bilfabrikanterne bør sætte deres 100.000 miles op til 200.000 miles da flere og flere biler kører så langt gennemsnitligt.
men 100.000 miles = 160.000km og det er hvad min har kørt nu, og stadig siger vw at det er vedligeholdelsesfrit.
Der er i systemet ved VW ingen interval for manuel gearolie OVERHOVEDET! Hverken i år, km eller noget som helst. Det eneste de skal gøre til et service, er at tjekke om der er olie nok på gearkassen, intet andet.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af pwh » 26. jun 2018, 13:14

Interessant observation - det giver garanteret god mening at skifte olie.

Men jeg tvivler mildest talt på at din brændstofbesparelse/observation hænger sammen med det.

Forudsat følgende:
Distance: 110 km
Gennemsnitshastighed: 80 km/t
(=> rejsetid: 1t22m)
Diesel energiindhold: 38,6 MJ/L
Virkningsgrad: 30%
...så er der før olieskift blevet afsat ca. 1,7 kW yderligere i transmissionstab (ift. efter olieskift).

Det lyder helt vildt - er der oliekøler på sådan en manuel gearkasse? Ellers burde den være nedsmeltet...



Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 250 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Passatg 3c » 26. jun 2018, 13:53

Bigfoot skrev:
26. jun 2018, 12:32
Passatg 3c skrev:
26. jun 2018, 12:01
Den er heller ikke "vedligeholdelsesfri", bilerne er bare ikke beregnet til at at køre så langt i som vi efterhånden gør. Jeg har fundet forskellige tal forskellige steder. Nogle siger at bilen skal kunne holde 100.000 miles, andre 180.000 km. En har lavet en undersøgelse og mener at bilfabrikanterne bør sætte deres 100.000 miles op til 200.000 miles da flere og flere biler kører så langt gennemsnitligt.
men 100.000 miles = 160.000km og det er hvad min har kørt nu, og stadig siger vw at det er vedligeholdelsesfrit.
Der er i systemet ved VW ingen interval for manuel gearolie OVERHOVEDET! Hverken i år, km eller noget som helst. Det eneste de skal gøre til et service, er at tjekke om der er olie nok på gearkassen, intet andet.
Det er jo netop derfor, du ikke skal skifte olien, men bilen i følge fabrikanternes beregninger. De kalder det i øvrigt ikke vedligeholdelsesfrit, men "Livstids olie" fordi det holder "hele" bilens levetid. Jeg giver dig selvfølgelig ret i at bilen holder i meget længere tid og at olien skal skiftes på et tidspunkt. Anbefalingen (fra en ekspert) på en konventionel automat gearkasse er for hver 60.000km, selvom den har "livstids olie". ;)
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Bigfoot » 26. jun 2018, 19:34

pwh skrev:
26. jun 2018, 13:14
Interessant observation - det giver garanteret god mening at skifte olie.

Men jeg tvivler mildest talt på at din brændstofbesparelse/observation hænger sammen med det.

Forudsat følgende:
Distance: 110 km
Gennemsnitshastighed: 80 km/t
(=> rejsetid: 1t22m)
Diesel energiindhold: 38,6 MJ/L
Virkningsgrad: 30%
...så er der før olieskift blevet afsat ca. 1,7 kW yderligere i transmissionstab (ift. efter olieskift).

Det lyder helt vildt - er der oliekøler på sådan en manuel gearkasse? Ellers burde den være nedsmeltet...



Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
et eller andet sted er jeg glad for at se du virkelig har regnet ting ud (er ikke lærer for ingenting, så ros skal du have), men dit resultat hænger jo ikke sammen med din sidste kommentar. :shock:
Hvad er det samlede effekttab i en drivlinje på en bil? Det er jo ikke utænkelig at biler kan miste 10% af deres effekt igennem en drivlinje.
Så at jeg har hentet 1,7kW tilbage på et olieskift, er jo på ingen måde utænkeligt. Især fordi gearkasse og diff deler olie i dette tilfælde. Det er sølle 2,3hk.
Og 1,7kW er jo på ingen måde en voldsom effekt i forhold til opvarmning, så din tanke om oliekøler og alt det der, da skal du noget længere op i effekt.

Men forbrugsændringen er jo blot en aflæsning af min boardcomputer, at den gør det samme to dage i træk, på samme køretur, er jo for mig en triumf.
Men hvad den reelt har vundet hvis man manuelt regner efter er der stadig lange udsigter på. Den har trods alt en 70 liters tank, så der går faktisk en del dage imellem at jeg skal tanke :D :D :D
Et eller andet sted er jeg også ligeglad, for mit formål med hele udskiftningen er at få set om jeg havde ret eller ej i mit syn på olien og dens kvaliteter.
At jeg så nu har jeg en transmission som bare kører som i smør, og har en mærkbar forskel i hvordan den kører.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af AAMS » 27. jun 2018, 20:35

Enig med Bigfoot i at olien skal skiftes. Olien på min Audi var helt færdig efter 160.000km. Kan slet ikke se hvordan det kan være til diskussion.

“Levetids holdbar”. Defineret af den tekniske eller kommercielle afdeling ved VW der skal sælge produktet? Jeg tror bestemt at reklame afdelingen har noget at skulle have sagt. Enhver virksomhed i den størrelse vejer omkostninger, kvalitet og leverancer op mod hinanden, sommetider vinder den ene, andre gange den anden. Hvor lang tid er levetids holdbart?

Dagens fun fact: En Mercedes E220 CDI på service kontrakt får ikke skiftet olien mens dem eksempelvis køres fri af en taxa vognmand. Købes den uden service kontrakt skal olien skiftes på gearkassen.

Er 110% enig i at olie skal skiftes, uanset hvad VW’s branding afdeling har besluttet.

@Bigfoot - hvor underviser du?
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Bigfoot » 28. jun 2018, 13:32

AAMS skrev:
27. jun 2018, 20:35
@Bigfoot - hvor underviser du?
Er faglærer på TronsøSkolen, en fri fagskole.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

trc
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. jun 2009, 19:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af trc » 7. jul 2018, 10:18

Du skrev at du har fået skiftet olien i din gearkasse. Er der en bundprop i sådan en fætter, eller skal den suges ud?
Har en Golf IV V5, som har kørt 426000 km.

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Bigfoot » 7. jul 2018, 22:15

trc skrev:
7. jul 2018, 10:18
Du skrev at du har fået skiftet olien i din gearkasse. Er der en bundprop i sådan en fætter, eller skal den suges ud?
Har en Golf IV V5, som har kørt 426000 km.
manuel gearkasse har en bundprop og en påfyldning.

to umbraco lige over hinanden.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Thanasosdk
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 16. feb 2010, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Thanasosdk » 8. jul 2018, 18:47

Har lige skiftet på min bkc med gqq gearkasse.
Fordi vinklen på motoren er ændret så skal olien hældes på gennem baglyskontakt.
Prøv og undersøg hvad foreskrifterne er på den v5’er.
Thomas
Seat leon St fr ehybrid 2021

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Gubbi » 8. jul 2018, 21:40

Jeg skifter gearkasseolie 1 x om året.

Det giver hverken 2,3 eller 4 km ekstra pr. liter, men gearkassen har rigtig godt af hyppige olieskift og det er ikke specielt dyrt.

BMW kalder det vist "lifetime" gearkasseolie og det skal aldrig skiftes........ javel.

Mange bilproducenter herunder VW mener det er tilstrækkeligt med skift af motorolie for hver 30.000 km, hvilket er noget vås, det er ren salgsgas. Ingen motorolie smører optimalt efter 25-30.000 km.

Olieskift for hver max 15.000 km og skift af gearkasseolie 1 x om året er reglen her i huset. Ofte skifter jeg allerede motorolie efter 10.000 km.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Pop1
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. dec 2019, 20:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Pop1 » 20. jan 2020, 00:31

Min 17 år gamle 1.9 tdi vw bora, har gået 400000 km.. den har aldrig fået skiftet gearkasseolie, har trukket campingvogn frem og tilbage i eu. Gearet kører præcist og smidigt stadigvæk😊
These users thanked the author Pop1 for the post:
Jannich

tvartou
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 54 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af tvartou » 20. jan 2020, 05:00

Ja ja, det er altid nogen, der skal ødelægge det gode argument med fakta...

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Ztrejfer » 20. jan 2020, 08:15

Fik skiftet gearolie for to år siden. Efterfølgende var oplevelsen af motorgangen og kørslen ganske anderledes: som en kniv gennem sommerlunt blødt smør.

Tror sørme jeg gør det igen - alene pga. ovenstående fornøjelsesfaktum.....
Audi A3

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af carstenhjorth » 20. jan 2020, 10:43

Pop1 skrev:
20. jan 2020, 00:31
Min 17 år gamle 1.9 tdi vw bora, har gået 400000 km.. den har aldrig fået skiftet gearkasseolie, har trukket campingvogn frem og tilbage i eu. Gearet kører præcist og smidigt stadigvæk😊
Min morfar røg 200 smøger om dagen og blev 110 år gammel, så rygning er sundt :D
These users thanked the author carstenhjorth for the post (total 3):
pomfrittuxxDanielB12
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1619
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 142 times
Been thanked: 200 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af peter w » 20. jan 2020, 14:54

carstenhjorth skrev:
20. jan 2020, 10:43
Pop1 skrev:
20. jan 2020, 00:31
Min 17 år gamle 1.9 tdi vw bora, har gået 400000 km.. den har aldrig fået skiftet gearkasseolie, har trukket campingvogn frem og tilbage i eu. Gearet kører præcist og smidigt stadigvæk😊
Min morfar røg 200 smøger om dagen og blev 110 år gammel, så rygning er sundt :D
Og hvorfor skal der gøres lidt grin med Pop1s relevante indlæg, hvor Pop1 ikke siger noget om, at alle der ikke gør som han har misforstået det hele?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af carstenhjorth » 20. jan 2020, 20:42

Undskyld, det er bare den dårlige humor jeg har der slet ikke passer i vores nuværende samfundsstruktur, men det er selvfølgelig et udtryk for at jeg synes det er en virkelig dårlig ide at køre 400K med den samme olie.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

MCHC
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 2. maj 2017, 11:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af MCHC » 29. jan 2020, 10:56

Hej

Jeg skifter altid gearolie på mine biler - men jeg er lidt ny med en VAGbil.

Jeg har en Skoda Superb 2.0 TDI med 170HK fra 2010 og netop skifte gearolien. Bilen har nu kørt 245.000km og har været serviceret hos Skoda, før jeg fik den.
Til min overraskelse var der kun omkring ca. 0,5l i gearkassen. Er det normalt (ingen utætheder)?
Da de fleste gearkasser jeg har været igennem tager ca. 2l, har jeg hældt 2l 75W-90 helsyntetisk på den (uden der løb noget ud af påfyldningshullet).

Resultatet er at bilen skifter lidt mere trægt når den er kold. Når den er varm mærkes ingen forskel fra før.

De store spørgsmål er så.
- Har jeg hældt rigtig olie på?
- Har jeg hældt rigtig mængde på?

Nogen der kan gøre mig klogere på min VAGbil?

Med venlig hilsen, H-C

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Gubbi » 31. jan 2020, 23:13

Nyt olie til gearkassen koster "peanuts" og bilen har godt af det.

Gubs
Senest rettet af Gubbi 31. jan 2020, 23:16, rettet i alt 1 gang.
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af Gubbi » 31. jan 2020, 23:15

MCHC skrev:
29. jan 2020, 10:56
Hej

Jeg skifter altid gearolie på mine biler - men jeg er lidt ny med en VAGbil.

Jeg har en Skoda Superb 2.0 TDI med 170HK fra 2010 og netop skifte gearolien. Bilen har nu kørt 245.000km og har været serviceret hos Skoda, før jeg fik den.
Til min overraskelse var der kun omkring ca. 0,5l i gearkassen. Er det normalt (ingen utætheder)?
Da de fleste gearkasser jeg har været igennem tager ca. 2l, har jeg hældt 2l 75W-90 helsyntetisk på den (uden der løb noget ud af påfyldningshullet).

Resultatet er at bilen skifter lidt mere trægt når den er kold. Når den er varm mærkes ingen forskel fra før.

De store spørgsmål er så.
- Har jeg hældt rigtig olie på?
- Har jeg hældt rigtig mængde på?

Nogen der kan gøre mig klogere på min VAGbil?

Med venlig hilsen, H-C

Jeg mindes du skal have 2,3 liter på en 6 trins i den årgang.

0,5 liter er ALT for lidt.

Jeg køber kun original gearkasseolie, ved ikke om det er den rigtige type du har hældt på.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af JerrilD » 1. feb 2020, 00:52

I min instruktionsbog står der service intervaller på olieskift gearkasse og fordelergearkasse samt for og bagtøj.
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

MCHC
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 2. maj 2017, 11:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af MCHC » 10. feb 2020, 12:59

Jeg måtte krybe til korset og ringe til Skoda - De siger at der skal 2.3l 70W-75 gearolie på.
Det er ikke sådan lige at finde - så hvor køber man det når man ikke lige har lyste at betale knap 400,-/l hos Skoda?

/H-C

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af styker » 11. feb 2020, 01:10


Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5568
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 367 times

Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse

Indlæg af GranTurismo » 11. feb 2020, 02:30

Bigfoot skrev:
26. jun 2018, 09:48
preben76 skrev:
26. jun 2018, 09:45
Var lige vedf VW for at bestille tid til olieskift på min. Der sagde de at DSG skal have skiftet olie ved 60000km eller 1.5 år hvad der kommer først. Det er så i Sverige. Om det er anderledes i DK ved jeg ikke.
DSG er da ikke en manuel gearkasse :D :D

DSG er 60.000 interval ja, men manuelle gearkasser siger de er vedligeholdelsesfrit. Det er en lifetime-olie åbenbart.
Men når jeg ser på min olie der har kørt 160.000 km, så tør jeg ikke tænke på dem der har rundet 500.000km på den samme olie.
Det kommer an på hvilken DSG du sammenligner med. Hvis du sammenligner med DQ200 som også har tørkoblinger, så er der heller ikke noget skifteinterval. De nyere DSG med vådkobling har skifteinterval på 120.000 km. Det er kun de ældre versioner med fælles smøring af mechatronic som har skifteinterval på 60.000 km.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Transmission"