DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Ja jeg har fulgt et par emner omkring det ovenstående.
Jeg har selv haft en forespørgsel omkring gearolie til min passat http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=139585
Men nu har jeg fået det skiftet, og vil nu appelere til at andre får det gjort også.
Og vil nu vise følgende eksempel til jer Olien til venstre er det nye, og det til højre er det gamle. Bemærk at det gamle olie skummer, bare af at blive hældt over i flasken der.
Den gamle olie har kørt 160.000 km i min manuelle gearkasse.
Nu kommer det sjove så. Når jeg kører på besøg ved mine forældre, den samme køretur som jeg har kørt snart 1000 gange (uden at overdrive). Det er en 110km landevejstur, og den viser altid ca 23 på literen på boardcomputeren på den tur. Efter skift af olien i gearkassen, på selvsamme tur, viser boardcomputeren 27,2 på literen
Samtidig har jeg fået en bedre komfort i mit gearskifte og lyden fra transmissionen er anderledes.
Så de 350kr inkl forsendelse for tre liter olie, det kommer jeg aldrig til at klage over.
Jeg har selv haft en forespørgsel omkring gearolie til min passat http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=139585
Men nu har jeg fået det skiftet, og vil nu appelere til at andre får det gjort også.
Og vil nu vise følgende eksempel til jer Olien til venstre er det nye, og det til højre er det gamle. Bemærk at det gamle olie skummer, bare af at blive hældt over i flasken der.
Den gamle olie har kørt 160.000 km i min manuelle gearkasse.
Nu kommer det sjove så. Når jeg kører på besøg ved mine forældre, den samme køretur som jeg har kørt snart 1000 gange (uden at overdrive). Det er en 110km landevejstur, og den viser altid ca 23 på literen på boardcomputeren på den tur. Efter skift af olien i gearkassen, på selvsamme tur, viser boardcomputeren 27,2 på literen
Samtidig har jeg fået en bedre komfort i mit gearskifte og lyden fra transmissionen er anderledes.
Så de 350kr inkl forsendelse for tre liter olie, det kommer jeg aldrig til at klage over.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
- preben76
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1595
- Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Var lige vedf VW for at bestille tid til olieskift på min. Der sagde de at DSG skal have skiftet olie ved 60000km eller 1.5 år hvad der kommer først. Det er så i Sverige. Om det er anderledes i DK ved jeg ikke.
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
DSG er da ikke en manuel gearkasse
DSG er 60.000 interval ja, men manuelle gearkasser siger de er vedligeholdelsesfrit. Det er en lifetime-olie åbenbart.
Men når jeg ser på min olie der har kørt 160.000 km, så tør jeg ikke tænke på dem der har rundet 500.000km på den samme olie.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
- preben76
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1595
- Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Enig. Men tænkte bare at 1.5 år var kort tid hvis bilen kun havde kørt 20000km.Bigfoot skrev: ↑26. jun 2018, 09:48DSG er da ikke en manuel gearkasse
DSG er 60.000 interval ja, men manuelle gearkasser siger de er vedligeholdelsesfrit. Det er en lifetime-olie åbenbart.
Men når jeg ser på min olie der har kørt 160.000 km, så tør jeg ikke tænke på dem der har rundet 500.000km på den samme olie.
Men ja det er små penge at give ud for at holde liv i gearkassen.
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Hej BigfootBigfoot skrev: ↑26. jun 2018, 09:29......
Nu kommer det sjove så. Når jeg kører på besøg ved mine forældre, den samme køretur som jeg har kørt snart 1000 gange (uden at overdrive). Det er en 110km landevejstur, og den viser altid ca 23 på literen på boardcomputeren på den tur. Efter skift af olien i gearkassen, på selvsamme tur, viser boardcomputeren 27,2 på literen
Samtidig har jeg fået en bedre komfort i mit gearskifte og lyden fra transmissionen er anderledes.
Spændende indlæg. Om olien bør skiftes eller ej, har jeg ingen kvalificeret mening om. Tænker dog, at når de der producerer bilen og skal leve af det i lang tid, så skulle man jo ikke tro, at de kommer med anbefalinger, der forringer deres produkt, og tager brød ud af munden på deres værksteder.
Jeg vil gerne bede dig om at uddybe den brændstofbesparelse du tilsyneladende har opnået. Du har tilsyneladende formået at få bilen til at køre godt 19 % længere på literen. Det er vildt. Helt vildt. Faktisk så vildt, at det lyder meget lidt sandsynligt, at det kan tilskrives olieskiftet. Hvordan skulle en lidt træg olie kunne give så stor modstand, at brændstofforbruget ændres så markant. Man fristes til at tro, at der har været noget galt - andet end gammel olie.
Gjorde du noget andet end at skifte olien? Har du kun målt det nye brændstofforbrug en gang? Hvis ja, kan du så ikke lægge op igen, når du måler 2. og 3. gang?
Og et andet spørgsmål: Hvad er det, at det indikerer når den brugte olie skummer?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Vi besøger altid mine forældre, og nu hvor vi er blevet forældre selv, så er turene derned blevet voldsomt mange.peter w skrev: ↑26. jun 2018, 11:17Hej BigfootBigfoot skrev: ↑26. jun 2018, 09:29......
Nu kommer det sjove så. Når jeg kører på besøg ved mine forældre, den samme køretur som jeg har kørt snart 1000 gange (uden at overdrive). Det er en 110km landevejstur, og den viser altid ca 23 på literen på boardcomputeren på den tur. Efter skift af olien i gearkassen, på selvsamme tur, viser boardcomputeren 27,2 på literen
Samtidig har jeg fået en bedre komfort i mit gearskifte og lyden fra transmissionen er anderledes.
Spændende indlæg. Om olien bør skiftes eller ej, har jeg ingen kvalificeret mening om. Tænker dog, at når de der producerer bilen og skal leve af det i lang tid, så skulle man jo ikke tro, at de kommer med anbefalinger, der forringer deres produkt, og tager brød ud af munden på deres værksteder.
Jeg vil gerne bede dig om at uddybe den brændstofbesparelse du tilsyneladende har opnået. Du har tilsyneladende formået at få bilen til at køre godt 19 % længere på literen. Det er vildt. Helt vildt. Faktisk så vildt, at det lyder meget lidt sandsynligt, at det kan tilskrives olieskiftet. Hvordan skulle en lidt træg olie kunne give så stor modstand, at brændstofforbruget ændres så markant. Man fristes til at tro, at der har været noget galt - andet end gammel olie.
Gjorde du noget andet end at skifte olien? Har du kun målt det nye brændstofforbrug en gang? Hvis ja, kan du så ikke lægge op igen, når du måler 2. og 3. gang?
Og et andet spørgsmål: Hvad er det, at det indikerer når den brugte olie skummer?
Eneste faktor der er ændret på bilen, er det olieskift.
Vi var på besøg dernede sidste søndag, 23 på literen, tirsdag skifter jeg olie på gearkassen, og lørdag kører vi derned igen. Her viser boardcomputeren 27,2 på literen, jeg tænker det må være en fejl, og tilskriver det ikke det vilde. Dagen efter skal vi derned igen, og samme tur og alt, igen 27,1 på literen.
Det er selvfølgelig via boardcomputerens visning, men jeg synes også selv det er en voldsom stigning.
Lørdag talte jeg med en VW mekker, en af mine tidligere elever. Han kendte godt til problematikken omkring olieskift på manuelle gearkasser. Han fortalte at de ofte havde debateret det på værkstedet, men vw foreskriver at det er vedligeholdelsesfrit. Han er selv af samme opfattelse som mig, og han råder altid sine venner og bekendte til at få det skiftet.
Han har også oplevet store stigninger i økonomien ved et skift, så det overraskede ham ikke med de 4 km længere på literen for mit vedkommende.
Vi skiftede på min kones golf 6 2.0 TDi 110 for et par år siden, og det gav lidt over 1 km på literen målt over en tankfuld.
For mit vedkommende er forbruget det mindste i min glæde. Det at jeg kan se sådan en gang gammel olie være så træls, og at det skummer er et skidt tegn, jeg kan ikke huske hvorfor, men det er noget motorsportsfolk døjer RIGTIG meget med, hvis olie skummer.
Men at jeg får en gearkasse der kører velsmurt, er for mig det allervigtigste.
Og jeg er så meget tekniknørd (underviser sku endda i skidtet ) at jeg simpelthen ikke kan acceptere at en olie i tandhjul skal være vedligeholdelsesfrit. Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Der er hverken et filter eller en magnet i den gearkasse, så det skal fandme skiftes.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Den er heller ikke "vedligeholdelsesfri", bilerne er bare ikke beregnet til at at køre så langt i som vi efterhånden gør. Jeg har fundet forskellige tal forskellige steder. Nogle siger at bilen skal kunne holde 100.000 miles, andre 180.000 km. En har lavet en undersøgelse og mener at bilfabrikanterne bør sætte deres 100.000 miles op til 200.000 miles da flere og flere biler kører så langt gennemsnitligt.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
men 100.000 miles = 160.000km og det er hvad min har kørt nu, og stadig siger vw at det er vedligeholdelsesfrit.Passatg 3c skrev: ↑26. jun 2018, 12:01Den er heller ikke "vedligeholdelsesfri", bilerne er bare ikke beregnet til at at køre så langt i som vi efterhånden gør. Jeg har fundet forskellige tal forskellige steder. Nogle siger at bilen skal kunne holde 100.000 miles, andre 180.000 km. En har lavet en undersøgelse og mener at bilfabrikanterne bør sætte deres 100.000 miles op til 200.000 miles da flere og flere biler kører så langt gennemsnitligt.
Der er i systemet ved VW ingen interval for manuel gearolie OVERHOVEDET! Hverken i år, km eller noget som helst. Det eneste de skal gøre til et service, er at tjekke om der er olie nok på gearkassen, intet andet.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Interessant observation - det giver garanteret god mening at skifte olie.
Men jeg tvivler mildest talt på at din brændstofbesparelse/observation hænger sammen med det.
Forudsat følgende:
Distance: 110 km
Gennemsnitshastighed: 80 km/t
(=> rejsetid: 1t22m)
Diesel energiindhold: 38,6 MJ/L
Virkningsgrad: 30%
...så er der før olieskift blevet afsat ca. 1,7 kW yderligere i transmissionstab (ift. efter olieskift).
Det lyder helt vildt - er der oliekøler på sådan en manuel gearkasse? Ellers burde den være nedsmeltet...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Men jeg tvivler mildest talt på at din brændstofbesparelse/observation hænger sammen med det.
Forudsat følgende:
Distance: 110 km
Gennemsnitshastighed: 80 km/t
(=> rejsetid: 1t22m)
Diesel energiindhold: 38,6 MJ/L
Virkningsgrad: 30%
...så er der før olieskift blevet afsat ca. 1,7 kW yderligere i transmissionstab (ift. efter olieskift).
Det lyder helt vildt - er der oliekøler på sådan en manuel gearkasse? Ellers burde den være nedsmeltet...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Det er jo netop derfor, du ikke skal skifte olien, men bilen i følge fabrikanternes beregninger. De kalder det i øvrigt ikke vedligeholdelsesfrit, men "Livstids olie" fordi det holder "hele" bilens levetid. Jeg giver dig selvfølgelig ret i at bilen holder i meget længere tid og at olien skal skiftes på et tidspunkt. Anbefalingen (fra en ekspert) på en konventionel automat gearkasse er for hver 60.000km, selvom den har "livstids olie".Bigfoot skrev: ↑26. jun 2018, 12:32men 100.000 miles = 160.000km og det er hvad min har kørt nu, og stadig siger vw at det er vedligeholdelsesfrit.Passatg 3c skrev: ↑26. jun 2018, 12:01Den er heller ikke "vedligeholdelsesfri", bilerne er bare ikke beregnet til at at køre så langt i som vi efterhånden gør. Jeg har fundet forskellige tal forskellige steder. Nogle siger at bilen skal kunne holde 100.000 miles, andre 180.000 km. En har lavet en undersøgelse og mener at bilfabrikanterne bør sætte deres 100.000 miles op til 200.000 miles da flere og flere biler kører så langt gennemsnitligt.
Der er i systemet ved VW ingen interval for manuel gearolie OVERHOVEDET! Hverken i år, km eller noget som helst. Det eneste de skal gøre til et service, er at tjekke om der er olie nok på gearkassen, intet andet.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
et eller andet sted er jeg glad for at se du virkelig har regnet ting ud (er ikke lærer for ingenting, så ros skal du have), men dit resultat hænger jo ikke sammen med din sidste kommentar.pwh skrev: ↑26. jun 2018, 13:14Interessant observation - det giver garanteret god mening at skifte olie.
Men jeg tvivler mildest talt på at din brændstofbesparelse/observation hænger sammen med det.
Forudsat følgende:
Distance: 110 km
Gennemsnitshastighed: 80 km/t
(=> rejsetid: 1t22m)
Diesel energiindhold: 38,6 MJ/L
Virkningsgrad: 30%
...så er der før olieskift blevet afsat ca. 1,7 kW yderligere i transmissionstab (ift. efter olieskift).
Det lyder helt vildt - er der oliekøler på sådan en manuel gearkasse? Ellers burde den være nedsmeltet...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Hvad er det samlede effekttab i en drivlinje på en bil? Det er jo ikke utænkelig at biler kan miste 10% af deres effekt igennem en drivlinje.
Så at jeg har hentet 1,7kW tilbage på et olieskift, er jo på ingen måde utænkeligt. Især fordi gearkasse og diff deler olie i dette tilfælde. Det er sølle 2,3hk.
Og 1,7kW er jo på ingen måde en voldsom effekt i forhold til opvarmning, så din tanke om oliekøler og alt det der, da skal du noget længere op i effekt.
Men forbrugsændringen er jo blot en aflæsning af min boardcomputer, at den gør det samme to dage i træk, på samme køretur, er jo for mig en triumf.
Men hvad den reelt har vundet hvis man manuelt regner efter er der stadig lange udsigter på. Den har trods alt en 70 liters tank, så der går faktisk en del dage imellem at jeg skal tanke
Et eller andet sted er jeg også ligeglad, for mit formål med hele udskiftningen er at få set om jeg havde ret eller ej i mit syn på olien og dens kvaliteter.
At jeg så nu har jeg en transmission som bare kører som i smør, og har en mærkbar forskel i hvordan den kører.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Enig med Bigfoot i at olien skal skiftes. Olien på min Audi var helt færdig efter 160.000km. Kan slet ikke se hvordan det kan være til diskussion.
“Levetids holdbar”. Defineret af den tekniske eller kommercielle afdeling ved VW der skal sælge produktet? Jeg tror bestemt at reklame afdelingen har noget at skulle have sagt. Enhver virksomhed i den størrelse vejer omkostninger, kvalitet og leverancer op mod hinanden, sommetider vinder den ene, andre gange den anden. Hvor lang tid er levetids holdbart?
Dagens fun fact: En Mercedes E220 CDI på service kontrakt får ikke skiftet olien mens dem eksempelvis køres fri af en taxa vognmand. Købes den uden service kontrakt skal olien skiftes på gearkassen.
Er 110% enig i at olie skal skiftes, uanset hvad VW’s branding afdeling har besluttet.
@Bigfoot - hvor underviser du?
“Levetids holdbar”. Defineret af den tekniske eller kommercielle afdeling ved VW der skal sælge produktet? Jeg tror bestemt at reklame afdelingen har noget at skulle have sagt. Enhver virksomhed i den størrelse vejer omkostninger, kvalitet og leverancer op mod hinanden, sommetider vinder den ene, andre gange den anden. Hvor lang tid er levetids holdbart?
Dagens fun fact: En Mercedes E220 CDI på service kontrakt får ikke skiftet olien mens dem eksempelvis køres fri af en taxa vognmand. Købes den uden service kontrakt skal olien skiftes på gearkassen.
Er 110% enig i at olie skal skiftes, uanset hvad VW’s branding afdeling har besluttet.
@Bigfoot - hvor underviser du?
Det man siger, er man selv
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Er faglærer på TronsøSkolen, en fri fagskole.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 26. jun 2009, 19:47
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Du skrev at du har fået skiftet olien i din gearkasse. Er der en bundprop i sådan en fætter, eller skal den suges ud?
Har en Golf IV V5, som har kørt 426000 km.
Har en Golf IV V5, som har kørt 426000 km.
- Bigfoot
- Nyt medlem
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
manuel gearkasse har en bundprop og en påfyldning.
to umbraco lige over hinanden.
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 119
- Tilmeldt: 16. feb 2010, 16:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Har lige skiftet på min bkc med gqq gearkasse.
Fordi vinklen på motoren er ændret så skal olien hældes på gennem baglyskontakt.
Prøv og undersøg hvad foreskrifterne er på den v5’er.
Fordi vinklen på motoren er ændret så skal olien hældes på gennem baglyskontakt.
Prøv og undersøg hvad foreskrifterne er på den v5’er.
Thomas
Seat leon St fr ehybrid 2021
Seat leon St fr ehybrid 2021
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Jeg skifter gearkasseolie 1 x om året.
Det giver hverken 2,3 eller 4 km ekstra pr. liter, men gearkassen har rigtig godt af hyppige olieskift og det er ikke specielt dyrt.
BMW kalder det vist "lifetime" gearkasseolie og det skal aldrig skiftes........ javel.
Mange bilproducenter herunder VW mener det er tilstrækkeligt med skift af motorolie for hver 30.000 km, hvilket er noget vås, det er ren salgsgas. Ingen motorolie smører optimalt efter 25-30.000 km.
Olieskift for hver max 15.000 km og skift af gearkasseolie 1 x om året er reglen her i huset. Ofte skifter jeg allerede motorolie efter 10.000 km.
Gubs
Det giver hverken 2,3 eller 4 km ekstra pr. liter, men gearkassen har rigtig godt af hyppige olieskift og det er ikke specielt dyrt.
BMW kalder det vist "lifetime" gearkasseolie og det skal aldrig skiftes........ javel.
Mange bilproducenter herunder VW mener det er tilstrækkeligt med skift af motorolie for hver 30.000 km, hvilket er noget vås, det er ren salgsgas. Ingen motorolie smører optimalt efter 25-30.000 km.
Olieskift for hver max 15.000 km og skift af gearkasseolie 1 x om året er reglen her i huset. Ofte skifter jeg allerede motorolie efter 10.000 km.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 1. dec 2019, 20:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Min 17 år gamle 1.9 tdi vw bora, har gået 400000 km.. den har aldrig fået skiftet gearkasseolie, har trukket campingvogn frem og tilbage i eu. Gearet kører præcist og smidigt stadigvæk
-
- Medlem
- Indlæg: 649
- Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 57 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Ja ja, det er altid nogen, der skal ødelægge det gode argument med fakta...
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Fik skiftet gearolie for to år siden. Efterfølgende var oplevelsen af motorgangen og kørslen ganske anderledes: som en kniv gennem sommerlunt blødt smør.
Tror sørme jeg gør det igen - alene pga. ovenstående fornøjelsesfaktum.....
Tror sørme jeg gør det igen - alene pga. ovenstående fornøjelsesfaktum.....
Audi A3
- carstenhjorth
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1853
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Tappernøje
- Has thanked: 290 times
- Been thanked: 226 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Min morfar røg 200 smøger om dagen og blev 110 år gammel, så rygning er sundt
- These users thanked the author carstenhjorth for the post (total 3):
- pomfrit • tuxx • DanielB12
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Og hvorfor skal der gøres lidt grin med Pop1s relevante indlæg, hvor Pop1 ikke siger noget om, at alle der ikke gør som han har misforstået det hele?carstenhjorth skrev: ↑20. jan 2020, 10:43Min morfar røg 200 smøger om dagen og blev 110 år gammel, så rygning er sundt
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- carstenhjorth
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1853
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Tappernøje
- Has thanked: 290 times
- Been thanked: 226 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Undskyld, det er bare den dårlige humor jeg har der slet ikke passer i vores nuværende samfundsstruktur, men det er selvfølgelig et udtryk for at jeg synes det er en virkelig dårlig ide at køre 400K med den samme olie.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 39
- Tilmeldt: 2. maj 2017, 11:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Hej
Jeg skifter altid gearolie på mine biler - men jeg er lidt ny med en VAGbil.
Jeg har en Skoda Superb 2.0 TDI med 170HK fra 2010 og netop skifte gearolien. Bilen har nu kørt 245.000km og har været serviceret hos Skoda, før jeg fik den.
Til min overraskelse var der kun omkring ca. 0,5l i gearkassen. Er det normalt (ingen utætheder)?
Da de fleste gearkasser jeg har været igennem tager ca. 2l, har jeg hældt 2l 75W-90 helsyntetisk på den (uden der løb noget ud af påfyldningshullet).
Resultatet er at bilen skifter lidt mere trægt når den er kold. Når den er varm mærkes ingen forskel fra før.
De store spørgsmål er så.
- Har jeg hældt rigtig olie på?
- Har jeg hældt rigtig mængde på?
Nogen der kan gøre mig klogere på min VAGbil?
Med venlig hilsen, H-C
Jeg skifter altid gearolie på mine biler - men jeg er lidt ny med en VAGbil.
Jeg har en Skoda Superb 2.0 TDI med 170HK fra 2010 og netop skifte gearolien. Bilen har nu kørt 245.000km og har været serviceret hos Skoda, før jeg fik den.
Til min overraskelse var der kun omkring ca. 0,5l i gearkassen. Er det normalt (ingen utætheder)?
Da de fleste gearkasser jeg har været igennem tager ca. 2l, har jeg hældt 2l 75W-90 helsyntetisk på den (uden der løb noget ud af påfyldningshullet).
Resultatet er at bilen skifter lidt mere trægt når den er kold. Når den er varm mærkes ingen forskel fra før.
De store spørgsmål er så.
- Har jeg hældt rigtig olie på?
- Har jeg hældt rigtig mængde på?
Nogen der kan gøre mig klogere på min VAGbil?
Med venlig hilsen, H-C
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Nyt olie til gearkassen koster "peanuts" og bilen har godt af det.
Gubs
Gubs
Senest rettet af Gubbi 31. jan 2020, 23:16, rettet i alt 1 gang.
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
MCHC skrev: ↑29. jan 2020, 10:56Hej
Jeg skifter altid gearolie på mine biler - men jeg er lidt ny med en VAGbil.
Jeg har en Skoda Superb 2.0 TDI med 170HK fra 2010 og netop skifte gearolien. Bilen har nu kørt 245.000km og har været serviceret hos Skoda, før jeg fik den.
Til min overraskelse var der kun omkring ca. 0,5l i gearkassen. Er det normalt (ingen utætheder)?
Da de fleste gearkasser jeg har været igennem tager ca. 2l, har jeg hældt 2l 75W-90 helsyntetisk på den (uden der løb noget ud af påfyldningshullet).
Resultatet er at bilen skifter lidt mere trægt når den er kold. Når den er varm mærkes ingen forskel fra før.
De store spørgsmål er så.
- Har jeg hældt rigtig olie på?
- Har jeg hældt rigtig mængde på?
Nogen der kan gøre mig klogere på min VAGbil?
Med venlig hilsen, H-C
Jeg mindes du skal have 2,3 liter på en 6 trins i den årgang.
0,5 liter er ALT for lidt.
Jeg køber kun original gearkasseolie, ved ikke om det er den rigtige type du har hældt på.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- JerrilD
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2173
- Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Trekants Området
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 55 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
I min instruktionsbog står der service intervaller på olieskift gearkasse og fordelergearkasse samt for og bagtøj.
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 39
- Tilmeldt: 2. maj 2017, 11:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Jeg måtte krybe til korset og ringe til Skoda - De siger at der skal 2.3l 70W-75 gearolie på.
Det er ikke sådan lige at finde - så hvor køber man det når man ikke lige har lyste at betale knap 400,-/l hos Skoda?
/H-C
Det er ikke sådan lige at finde - så hvor køber man det når man ikke lige har lyste at betale knap 400,-/l hos Skoda?
/H-C
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: DERFOR skal du skifte gearolie på en manuel gearkasse
Det kommer an på hvilken DSG du sammenligner med. Hvis du sammenligner med DQ200 som også har tørkoblinger, så er der heller ikke noget skifteinterval. De nyere DSG med vådkobling har skifteinterval på 120.000 km. Det er kun de ældre versioner med fælles smøring af mechatronic som har skifteinterval på 60.000 km.Bigfoot skrev: ↑26. jun 2018, 09:48DSG er da ikke en manuel gearkasse
DSG er 60.000 interval ja, men manuelle gearkasser siger de er vedligeholdelsesfrit. Det er en lifetime-olie åbenbart.
Men når jeg ser på min olie der har kørt 160.000 km, så tør jeg ikke tænke på dem der har rundet 500.000km på den samme olie.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system