Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af Sace » 15. sep 2018, 23:13

BrianB skrev:
10. sep 2018, 18:41
Det der undrer mig mest er at VW tilsyneladende ikke rigtigt kommer videre med problemet. Det forekommer mig mærkeligt at VW, som må formodes at have nogle af de klogeste hoveder i bilbranchen ansat, (grin bare, men seriøst) ikke kan snævre sig ind på hvad problemet ér og til sidst løse det. Nu har det trods alt stået på i adskillige år.
Svaret er formentligt at de kloge hoveder arbejder med nyudvikling. Der bruges typisk meget få eller ingen ressourcer på videreudvikling af ting der er i produktion. Hvis de stadig tjener nok på at sælge det som det er, bliver der ikke gjort mere ved det.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af WintherT » 16. sep 2018, 20:32

Jeg køre en Skoda Octavia Active 1.0 TSI DSG 11/2016 bilen har kørt 29000 km nu.

Jeg har ikke haft bilen fra ny af, Købt den da den hade kørt 27000 km, Så ved ikke hvordan den "har" kørt kun hvordan den køre i dag og det er ikke alt for heldigt.

Jeg syntes bestemt ikke min DSG gearkasse skifter særligt pænt, Den har det med at ville gå for hurtig op gennem sine gear med for lave rpm til følge, Og så knurre sådan en 1.0 liters bil altså en del og det lyder bestemt ikke godt i sær ikke når bilen er på vej ud af en rundkørsel og insisterer på at ville gør det i 5gear, Så alle mønterne i askebæret ligger og skræller, Tænker heller ikke gearkassen har helt godt af det på langt sigt.

Det jeg har vært nød til for at bilen køre bare nogenlunde for mig, Det er at hold mig fra at køre bilen i D for i stedet kun at køre den i S da den er ved at kvæle sig selv i D ved almindelig landevejskørsel / bykørsel motorvejskørsel ja der er det lige fedt om du køre bilen i D eller S.

Så vil jeg anbefale en 1.0 TSI med 115 hk og 200 nm helt bestemt bare ikke med DSG...

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af pomfrit » 17. sep 2018, 03:48

WintherT skrev:
16. sep 2018, 20:32
Jeg syntes bestemt ikke min DSG gearkasse skifter særligt pænt, Den har det med at ville gå for hurtig op gennem sine gear med for lave rpm til følge
Det er en lidt anden problematik end denne tråd handler om, men dit problem kan løses med TVS software.

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af WintherT » 17. sep 2018, 15:59

pomfrit skrev:
17. sep 2018, 03:48
WintherT skrev:
16. sep 2018, 20:32
Jeg syntes bestemt ikke min DSG gearkasse skifter særligt pænt, Den har det med at ville gå for hurtig op gennem sine gear med for lave rpm til følge
Det er en lidt anden problematik end denne tråd handler om, men dit problem kan løses med TVS software.
Beklager meget hvis du finder min historie off tropic eller ligegyldig kom bare til at læse Roofbacon og hans historie om den lille Seat Ibiza 1.0 115 DSG7 som heller ikke skiftet så pænt så derfor tænkt jeg ikke over at jeg hade gjort noget galt ved at give min historie med her i tråden beklager...

Men for nu at komme tilbage til det tråden handler om :

Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Ja det syntes jeg jo den gør, Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv men ja der er stadig problemer vil jeg da mene.

Skal dog ikke kunne sige noget om hvorvidt alle problemer ano 2018 er løst med gearkassen så det er jo lidt et sats.

Men dette er hvad jeg har oplivet med min 11/2016 hvis det kan bruges til noget :

1. Microslip / rpm nålen springer små 10rpm af gangen i små ryk ved ved let til hård acceleration.

2. Hakker ved let til hård acceleration jo flere i bilen jo være.

3. Kan for tid til anden også ruske ved igangsættelse tænker det er når gearkassen er kold.

4. Knoerne lyde ved lave rpm forekommer når bilen bliver kørt i D.

Men hvis du mener det hele kan løses med en TVS software så må jeg da prøve det ;)

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af King_Neumann » 18. sep 2018, 07:26

Kunne være interessant at høre hvad Pomfrit så mener tråden bør handle om??

Nåh men udgangspunket for glideriet og resonanserne hænger uløseligt sammen. Softwaren dræber DQ200 på sigt.. åbenbart både på 1,2 og nu også 1,0. Økofunktionen er skyld i meget bøvl, og at køre i Sport er også en belastning, kører jo sygt mange omdrejninger og lyder som en bedstefar der ikke kan ramme koblingspunktet.
Det kostede mig en gearkasse da et leje allerede var ødelagt inden km. 10.000. Håber du får skiftet din software til TVS! Den skulle gerne afhjælpe dit problem.

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af pomfrit » 18. sep 2018, 08:33

Hvis man syntes at den skifter for hurtigt op gennem gearene så kan det løses med TVS software.
Det er uafhængigt af evt. andre problemer.

Riis
Nyt medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af Riis » 18. sep 2018, 08:49

En strøtanke jeg fik under læsning af denne tråd.
Kan det tænkes at grunden til, nogle gearkasser ikke fejler, ligger i materialekvalitet fra forskellige leverandører?
Med den mængde som bliver spyttet ud, tvivler jeg på vw kun har en underleverandør af gearkasser.
VH Allan

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af GaSelle » 18. sep 2018, 10:25

Mig bekendt bliver alle DQ200 bygget på deres fabrik i Tjekkiet. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Riis
Nyt medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af Riis » 18. sep 2018, 11:12

Men dele dertil kommer jo udefra, og materialekvalitet kan dælme svinge.
VH Allan

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af WintherT » 18. sep 2018, 17:43

pomfrit skrev:
18. sep 2018, 08:33
Hvis man syntes at den skifter for hurtigt op gennem gearene så kan det løses med TVS software.
Det er uafhængigt af evt. andre problemer.
Kan vi ikke godt blive enig om at det er et problem som kommer af gearkassen og dens måde at skift på ?

Når du så specifikt nævner problemer med dq200 og en 1.0 TSI så er det væl heller ikke helt urelevant at høre andre med netop det setup hvordan de opliver gearkassen med de problemer der nu er med ja det setup ?

Hvis du kun ønsker at høre udelukkende om de andre problemer så skulle du jo ha spurgt i den helt store DSG tråd og ikke startet en ny ;)

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af pomfrit » 19. sep 2018, 03:46

WintherT skrev:
18. sep 2018, 17:43
Kan vi ikke godt blive enig om at det er et problem som kommer af gearkassen og dens måde at skift på ?
Når du så specifikt nævner problemer med dq200 og en 1.0 TSI så er det væl heller ikke helt urelevant at høre andre med netop det setup hvordan de opliver gearkassen med de problemer der nu er med ja det setup ?
Hvis du kun ønsker at høre udelukkende om de andre problemer så skulle du jo ha spurgt i den helt store DSG tråd og ikke startet en ny ;)
Du gør dig godt nok store anstrengelser for at misforstå alt hvad der bliver skrevet?
Det er ikke mig der har startet denne tråd.

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af WintherT » 19. sep 2018, 04:37

pomfrit skrev:
19. sep 2018, 03:46
Du gør dig godt nok store anstrengelser for at misforstå alt hvad der bliver skrevet?
Det er ikke mig der har startet denne tråd.
Du har fuldstændig ret det er ikke dig der har startet tråden her beklager meget min fejl, Det er nok de store anstrengelser du har gjort dig for at forsvare den der har forvirret mig ;)

Men ud over det så syntes jeg ikke selv at jeg gør mig anstrengelser for at misforstå alt hvad der bliver skrevet, Jeg prøver enlig bare at hjælp andre ved at give min historie og så kan folk jo så selv vurderer om den er relevant for dem eller ej.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af HansH » 19. sep 2018, 08:23

Når man taler om "problemerne" med DQ200, så er man i min optik nødt til at skelne mellem to ting:

1) skiftepunkter
2) slip

I forhold til 1) skiftepunkter, så er der mange (jeg selv inklusive) som er ærgerlig over hvordan DQ200 i visse bilmodeller short shifter op gennem gearene i D programmet, dvs ved lavere o/m end man selv ville have gjort med en manuel gearkasse. Det er formodentlig lavet sådan for at tilgodese brændstoføkonomi, men det giver en anstrengt kørsel.
Dette er imidlertid ikke et "problem" hvor man kan forvente resultat af en reklamation hos VW. Det er tænkt sådan, og i øvrigt et spørgsmål om temperament om man ser det som et problem eller ej. Min kone har ingen problemer med skiftepunkterne i D på vores Octavia, mens jeg har.

I forhold til 2) slip, så må man anerkende at pomfrit har en pointe når han fokuserer på dette når der tales om "problemerne med DQ200". Micro/macroslip problematikken er diskuteret i en 100+ siders tråd herinde, og har udløst talrige reklamationer hos aut. forhandler. Mange koblinger er blevet skiftet, mange testture er blevet kørt, og mange diskussioner er sikkert blevet taget hen over indskrivningsskranken pga. dette problem. Pt findes der ikke en kendt og endegyldig løsning.

Så hvis jeg skal opsummere jeres lille 'fejde' WintherT og pomfrit, så vil jeg sige det sådan -
WintherT - du har ret i at skiftepunkter kan ses som en problematik, afhængig af den enkeltes temperament, men er ikke noget du vil kunne gå hen og reklamere over.
pomfrit - sætter med rette spotligt på slip problemet som værende den altoverskyggende faktor når man bare siger "problemerne med DQ200". Så ER det altså dette der menes. I hvert fald her på vagcars.dk :)

Trådstarter nubi skriver i sit oprindelige indlæg at han har læst tråden om DQ200 og at han derfor nu er bekymret. Ergo ville jeg også konkludere at han primært spørger ind til slip problematikken, og ikke til hvordan skiftepunkterne ligger. Derudover spørger han også om problemerne er forbeholdt 1.4 150HK, men dette er vist allerede besvaret.

Der er i min forståelse ingen sammenhæng mellem shift maps og slip problematikken.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Giver DQ200 også problemer med 1,0 TSI?

Indlæg af jencka » 19. sep 2018, 16:50

Og så vil jeg bare i stilfærdighed i forhold til DQ200/1,0 TSI og short shift/skiftepunkter fortælle at jeg i min ikke oplever måden den skifter som generende. Og skifter frejdigt mellem D og S afhængigt af hvad jeg har brug for.
Jeg føler den ikke som anstrengt i D hverken som limo-kørsel eller ved godt tryk på pedalen.
Og ja jeg kan godt lide den (for mine ører) snerrende lyd når mine 3 cyl. "lille motor" får fuld spade i S..... :D

Jeg er ikke bilnørd, ekspert eller fintmærkende i forhold til motorlyde - så der er måske noget jeg ikke mærker - men glad og tilfreds - det er jeg.

PS Det gælder også i forhold til den laaaange DQ200 tråd.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Besvar

Tilbage til "Transmission"