Touran 1,5TSI 150 DSG7

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
rys
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. aug 2018, 15:38
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Touran 1,5TSI 150 DSG7

Indlæg af rys » 29. aug 2018, 20:33

Vi har brugt sommerferien på at tage rundt og prøve nye biler, da vores gamle skal sendes på pension snarrest.

Er faktisk faldet for Touran 1,5TSI med DSG7, det skal være en familiebil med god plads, automatgear og benzin.

MEN, nu har jeg siddet og lurepasset her på siden og læser nogle knapt så flatterende historier om en gearkasse ”DQ200”.

Er det den gearkasse vi vil få leveret i en ny model 1,5TSI?
Synes ikke at jeg aktivt behøver opsøge problemer og værkstedsbesøg.

Pft. for input.
-Det bliver vel en VW næste gang, det skal jo prøves :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5568
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 367 times

Re: Touran 1,5TSI 150 DSG7

Indlæg af GranTurismo » 29. aug 2018, 21:06

Ja det er DQ200. Men det er nu et fåtal som er ramt. Vi er skam også mange lykkelige ejere, som er glade for gearkassen.

Det er nok svært at finde en moderne bil som næsten med garanti ikke får problemer. F.eks. Ford har også problemer med deres dobbeltkoblingsgearkasser, VAG har døjet med oliepumper, EGR-ventiler, ovale stempler osv. osv.

Alternativt kan du gå op i en 2,0 TSi som har DQ381.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

rys
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. aug 2018, 15:38
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Touran 1,5TSI 150 DSG7

Indlæg af rys » 29. aug 2018, 21:54

GranTurismo skrev:
29. aug 2018, 21:06
Ja det er DQ200. Men det er nu et fåtal som er ramt. Vi er skam også mange lykkelige ejere, som er glade for gearkassen.

Det er nok svært at finde en moderne bil som næsten med garanti ikke får problemer. F.eks. Ford har også problemer med deres dobbeltkoblingsgearkasser, VAG har døjet med oliepumper, EGR-ventiler, ovale stempler osv. osv.

Alternativt kan du gå op i en 2,0 TSi som har DQ381.
Touran er vist begrænset til 1,5'eren og "kun" 150HK. Synes nu den er ganske frisk af en benziner.
Modellen ligger indenfor vores budget på ca. 400.000,- og der den vi fandt bedst af alle de biler vi har prøvet.
S-MAX, Peugeout, Opel, Mitsubitshi, Huyndai.

Og ja, alle mærker og modeller har jo gerne et eller andet issue. Det undrer mig bare at VW bliver ved at spytte de gearkasser ud? Er der ikke opgraderet noget som helst for at komme et kendt issue til livs? Gearkasserne har da noget tid på bagen efterhånden?
-Det bliver vel en VW næste gang, det skal jo prøves :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5568
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 367 times

Re: Touran 1,5TSI 150 DSG7

Indlæg af GranTurismo » 29. aug 2018, 23:12

rys skrev:
29. aug 2018, 21:54
GranTurismo skrev:
29. aug 2018, 21:06
Ja det er DQ200. Men det er nu et fåtal som er ramt. Vi er skam også mange lykkelige ejere, som er glade for gearkassen.

Det er nok svært at finde en moderne bil som næsten med garanti ikke får problemer. F.eks. Ford har også problemer med deres dobbeltkoblingsgearkasser, VAG har døjet med oliepumper, EGR-ventiler, ovale stempler osv. osv.

Alternativt kan du gå op i en 2,0 TSi som har DQ381.
Touran er vist begrænset til 1,5'eren og "kun" 150HK. Synes nu den er ganske frisk af en benziner.
Modellen ligger indenfor vores budget på ca. 400.000,- og der den vi fandt bedst af alle de biler vi har prøvet.
S-MAX, Peugeout, Opel, Mitsubitshi, Huyndai.

Og ja, alle mærker og modeller har jo gerne et eller andet issue. Det undrer mig bare at VW bliver ved at spytte de gearkasser ud? Er der ikke opgraderet noget som helst for at komme et kendt issue til livs? Gearkasserne har da noget tid på bagen efterhånden?
Sorry my bad. Havde sgu set det som Tiguan og den har jeg nemlig prøvet med en 2,0 TSI og DSG med vådkoblinger.

jo jo der er skam kommet flere forskellige versioner af koblingsplader. De seneste (Version H svjh) er hårdere end tidligere, men det har tilsyneladende ikke løst problemerne generelt.

Det er min teori som står for egen regning, at problemet ikke skyldes koblingspladerne. Det kan måske være noget med tolerancer fra underleverandører, f.eks. hvis dimensioneringen af trykrør eller studser hertil ligger lige på grænsen og leverandørerne leverer nogle som varierer +/- 2% i dimension, så vil nogle i et parti være underdimensionerede.

1,5 TSI går sgu også godt. Ved 1500-2000 rpm trækker den markant bedre end 1,4 TSI ACT 150.

Jeg ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Min går fandme godt :)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Touran 1,5TSI 150 DSG7

Indlæg af preben76 » 29. aug 2018, 23:35

GranTurismo skrev:
29. aug 2018, 23:12
rys skrev:
29. aug 2018, 21:54
GranTurismo skrev:
29. aug 2018, 21:06
Ja det er DQ200. Men det er nu et fåtal som er ramt. Vi er skam også mange lykkelige ejere, som er glade for gearkassen.

Det er nok svært at finde en moderne bil som næsten med garanti ikke får problemer. F.eks. Ford har også problemer med deres dobbeltkoblingsgearkasser, VAG har døjet med oliepumper, EGR-ventiler, ovale stempler osv. osv.

Alternativt kan du gå op i en 2,0 TSi som har DQ381.
Touran er vist begrænset til 1,5'eren og "kun" 150HK. Synes nu den er ganske frisk af en benziner.
Modellen ligger indenfor vores budget på ca. 400.000,- og der den vi fandt bedst af alle de biler vi har prøvet.
S-MAX, Peugeout, Opel, Mitsubitshi, Huyndai.

Og ja, alle mærker og modeller har jo gerne et eller andet issue. Det undrer mig bare at VW bliver ved at spytte de gearkasser ud? Er der ikke opgraderet noget som helst for at komme et kendt issue til livs? Gearkasserne har da noget tid på bagen efterhånden?
Sorry my bad. Havde sgu set det som Tiguan og den har jeg nemlig prøvet med en 2,0 TSI og DSG med vådkoblinger.

jo jo der er skam kommet flere forskellige versioner af koblingsplader. De seneste (Version H svjh) er hårdere end tidligere, men det har tilsyneladende ikke løst problemerne generelt.

Det er min teori som står for egen regning, at problemet ikke skyldes koblingspladerne. Det kan måske være noget med tolerancer fra underleverandører, f.eks. hvis dimensioneringen af trykrør eller studser hertil ligger lige på grænsen og leverandørerne leverer nogle som varierer +/- 2% i dimension, så vil nogle i et parti være underdimensionerede.

1,5 TSI går sgu også godt. Ved 1500-2000 rpm trækker den markant bedre end 1,4 TSI ACT 150.

Jeg ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Min går fandme godt :)
2017 modellen kunne også leveres med 2.0tsi motoren. Men den er fjernet fra modelprogrammet. Og det samme er 2.0tdi modellen også.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Touran 1,5TSI 150 DSG7

Indlæg af pwh » 30. aug 2018, 13:03


preben76 skrev:
2017 modellen kunne også leveres med 2.0tsi motoren. Men den er fjernet fra modelprogrammet. Og det samme er 2.0tdi modellen også.
2,0 TDI er da ikke fjernet fra programmet. Det er korrekt at "bestellschlüssel" for de to nuværende 2,0 TDi DSG6 udgår, men de erstattes af en ny for hhv. 150 hk og 190 hk med DSG7.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


rys
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. aug 2018, 15:38
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Touran 1,5TSI 150 DSG7

Indlæg af rys » 30. aug 2018, 14:14

pwh skrev:
30. aug 2018, 13:03
preben76 skrev:
2017 modellen kunne også leveres med 2.0tsi motoren. Men den er fjernet fra modelprogrammet. Og det samme er 2.0tdi modellen også.
2,0 TDI er da ikke fjernet fra programmet. Det er korrekt at "bestellschlüssel" for de to nuværende 2,0 TDi DSG6 udgår, men de erstattes af en ny for hhv. 150 hk og 190 hk med DSG7.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Spurgte faktisk hos forhandleren i sommerferien, fik at vide at det blev 1,5TSI med 150HK på Touran med enten manuel eller DSG7
edit: Sorry så først nu at du skriver TDI :)
-Det bliver vel en VW næste gang, det skal jo prøves :)

Besvar

Tilbage til "Transmission"