Problem med den nye 7 trins vådkobling

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af kms17 » 27. okt 2018, 20:47

Jeg har en Superb 2,0 diesel dsg 190 hk med den nye 7 trins vådkobling og oplever den ved acceleration ligesom svinger i omdrejningerne.

Jeg var til service og fortalte om problemet og de var enige med mig i at det ikke skulle være sådan. Efter mekanikeren havde konfereret med importøren så var løsningen at få udskiftet styreboksen til gearkassen. Desværre har det ikke afhjulpet problemet, så jeg må på den igen.


Er der andre der har gearkassen og har I oplevet problemer.

Kim

knudch
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 5. okt 2018, 06:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af knudch » 27. okt 2018, 22:14

Jeg har en Passat 190HK TDI med 7trins våd DSG, kørt 3500km

Synes ikke den "svinger" i omdr under acc.

Har lige været ude at køre en længere tur med en Taxa Superb 2,0 TDI 150HK med 7trins DSG...bemærkede intet unormalt.

Knud
Passat Variant HL Premium 190HK TDI DSG7 2018 (2019 model) med lidt ekstra options

erikbp
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. dec 2016, 05:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af erikbp » 27. okt 2018, 23:08

Antager 150hk er med DQ380 men hvilken sidder der i 190hk - måske DQ500? Har spurgt to forhandlere om det ift. Touran men de har ikke kunnet svare på det..

Forsøger at beslutte mig for om jeg foretrækker en 1-2 år gammel 190hk med DSG6 / DQ250 eller en ny..


Sent from my iPhone using Tapatalk

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af pwh » 28. okt 2018, 07:17


erikbp skrev:Antager 150hk er med DQ380 men hvilken sidder der i 190hk - måske DQ500? Har spurgt to forhandlere om det ift. Touran men de har ikke kunnet svare på det...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ud fra motorens maksimale moment (400 Nm) vil jeg godt nok være overrasket hvis det ikke er DQ381 der ligger i Touran.
Det ville være meget usædvanligt hvis VW smider en kraftigere og dyrere gearkasse (end nødvendigt) i en Touran.

DQ500 benyttes på noget kraftigere motorer.

Men ift. det oprindeligt stillede spørgsmål, så læste jeg om noget tilsvarende på motor-talk.de.
Der er allerede en del tråde om DQ381, så jeg har ikke lige fundet den hvor det blev omtalt... Jeg husker at der var nogle der havde besøgt DSG-doktor, i håb om at ny SW kunne afhjælpe problemet.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Charlimike » 28. okt 2018, 12:08

Både 150 og 190 bruger DQ380.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

erikbp
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. dec 2016, 05:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af erikbp » 28. okt 2018, 12:12

Charlimike skrev:Både 150 og 190 bruger DQ380.
Kan den godt håndtere de 400 NM fra 190’eren? Wikipedia siger max 380 NM men jeg ved godt det ikke nødvendigvis er korrekt Billede Men lægger den nye 190 også 400 NM?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Charlimike » 28. okt 2018, 12:13

erikbp skrev:
28. okt 2018, 12:12
Charlimike skrev:Både 150 og 190 bruger DQ380.
Kan den godt håndtere de 400 NM fra 190’eren? Wikipedia siger max 380 NM men jeg ved godt det ikke nødvendigvis er korrekt Billede Men lægger den nye 190 også 400 NM?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja da, den skulle være stærkere end dq250 som er rated til 350. dg250 Den køre jeg 500nm på :D .
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af i-s » 28. okt 2018, 16:00

Charlimike skrev:
28. okt 2018, 12:08
Både 150 og 190 bruger DQ380.
Måske er det same-same, men VW selv siger den hedder DQ381. Min PR-seddel siger SWV for gearkassen.
Har foriøvrigt ingen problemer. Min gearkasse har aldrig lavet nogen som helst fejl.
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (96.6 KiB) Vist 4289 gange
/Søren.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Charlimike » 29. okt 2018, 05:01

Dq381 er til de 4hulstrukkede modeller fx, S3.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af magre » 29. okt 2018, 14:39

Charlimike skrev:
29. okt 2018, 05:01
Dq381 er til de 4hulstrukkede modeller fx, S3.
Nope, DQ381 er også til 2-hjulstrukne biler...

viewtopic.php?f=108&t=136235&hilit=Dq381&start=44
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af i-s » 29. okt 2018, 18:24

Jeg har en teori omkring hvorfor det ofte er misforstået at DQ380 er 2WD og DQ381 er 4WD. DQ380 kom først og kun som 2WD. Derefter blev der indført nogle forbedringer og så blev den til DQ381, som både fås som 2WD og 4WD. Jeg fandt denne på nettet der forklarer de 5 punkter DQ381 er forbedret på i forhold til DQ380.
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (88.61 KiB) Vist 4011 gange
Måske af samme grund DQ381 kan klare mere moment end DQ380. Nedenstående er fra Wikipedia.
vagcars2.jpg
vagcars2.jpg (30.81 KiB) Vist 4011 gange
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
Charlimikeerikbp
/Søren.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af KBoesen » 29. okt 2018, 20:27

Groft sagt, er en DQ381 vel bare en videreudvikling af DQ250 med et gear ekstra, som en DQ250 snart har manglet lidt i mange år, især på benzinerne? :-)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af SkodiaqDK » 29. okt 2018, 20:35

KBoesen skrev:
29. okt 2018, 20:27
Groft sagt, er en DQ381 vel bare en videreudvikling af DQ250 med et gear ekstra, som en DQ250 snart har manglet lidt i mange år, især på benzinerne? :-)
Det er nok nærmere dq500 der er en videreudvikling af dq250. Efterfølgende er dq380/381 så kommet.

kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af kms17 » 31. okt 2018, 08:18

Har nu talt med værkstedet og de ville tage den med importøren igen. Mekanikkeren siger at der ikke kan skiftes kobling på sådan en djævel, så næste skridt vil sandsynligvis være en ny gearkasse :-(

Kim

ejensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:28
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af ejensen » 31. okt 2018, 09:49

Har nu talt med værkstedet og de ville tage den med importøren igen. Mekanikkeren siger at der ikke kan skiftes kobling på sådan en djævel, så næste skridt vil sandsynligvis være en ny gearkasse :-(

Kim


Så kan det da godt gå hen og blive dyrt og eje sådan en gearkasse hvis der skal skiftes kobling som vi efterhånden er vant til fra VAGs side :oops:
/Erik
MB C220T 2013
Tidl.: G4 1.8 1998

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Stefan » 31. okt 2018, 13:26

Det er 100% sikkert en and! Selvfølgelig kan der skiftes kobling!

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Trekster » 31. okt 2018, 16:19

ejensen skrev:
Har nu talt med værkstedet og de ville tage den med importøren igen. Mekanikkeren siger at der ikke kan skiftes kobling på sådan en djævel, så næste skridt vil sandsynligvis være en ny gearkasse :-(

Kim


Så kan det da godt gå hen og blive dyrt og eje sådan en gearkasse hvis der skal skiftes kobling som vi efterhånden er vant til fra VAGs side :oops:
LOL - det er vel ikke anderledes end en våd 6er? Ville virke underligt at koblingen ikke kunne skiftes. Kunne hurtigt blive dyrt for VW i garanti rep

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af i-s » 31. okt 2018, 18:33

Stefan skrev:
31. okt 2018, 13:26
Det er 100% sikkert en and! Selvfølgelig kan der skiftes kobling!
ETKA siger noget andet, så hvor ved du det fra ?
/Søren.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af pwh » 31. okt 2018, 18:50

kms17 skrev:Har nu talt med værkstedet og de ville tage den med importøren igen. Mekanikkeren siger at der ikke kan skiftes kobling på sådan en djævel, så næste skridt vil sandsynligvis være en ny gearkasse :-(

Kim
Jøsses. Hvor langt har den kørt?

DQ200 = nye koblinger
DQ381 = ny gearkasse

Det kører for VW's udvikling af gearkasser Billede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Korreborg » 31. okt 2018, 19:16

Bliver sgu da noget nervøs.
Min er chippet, og har tænkt, hvis det koster en kobling i det lange løb, så går det nok. Men hvis det er en helt ny gearkasse
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af i-s » 31. okt 2018, 21:25

Korreborg skrev:
31. okt 2018, 19:16
Billede Bliver sgu da noget nervøs.
Min er chippet, og har tænkt, hvis det koster en kobling i det lange løb, så går det nok. Men hvis det er en helt ny gearkasse Billede
Efter hvad jeg kan se i ETKA, er kobling + gearkasse + mechatronic en ombytningsdel. Dvs. er der noget galt, så bytter man det med en fabriksrenoveret. Ser ud til at ligge i ca. 30000 kr + evt. svinghjul og arb. løn. Så ja, det bliver ikke billigere at reparere ...
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
KorreborgSunny
/Søren.

brra1234
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24. jul 2018, 06:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af brra1234 » 1. nov 2018, 07:05

Det er vel lidt det samme med GTE hvor du heller ikke kan skifte kobling alene. Mener at der var en tråd hvor det blev nævnt at til en GTE koster det små 8000 Euro bare for reservedele. Men en fin måde at holde omsætningen oppe for VW :D Men det kan være at en kobling ikke er en sliddel mere hos VW

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Korreborg » 1. nov 2018, 09:31

Har gået og tænkt lidt over det.
Altså ja, prisen er 30.000, men når der er tale om en renovering, så får man vel noget for den gearkasse som allerede sidder i bilen. Men billigt er nok næppe under alle omstændigheder.

Men uanset prisen, så er det vel også en mulighed for at sikrer sig at man holder reperationen in-house. Udskiftning af en DSG7 er ikke noget jeg ville overlade til hvem som helst, og ville derfor nok ende ved VW. Og sådan er der sikkert mange der har det.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af i-s » 1. nov 2018, 19:31

Korreborg skrev:
1. nov 2018, 09:31
Har gået og tænkt lidt over det.
Altså ja, prisen er 30.000, men når der er tale om en renovering, så får man vel noget for den gearkasse som allerede sidder i bilen. Men billigt er nok næppe under alle omstændigheder.

Men uanset prisen, så er det vel også en mulighed for at sikrer sig at man holder reperationen in-house. Udskiftning af en DSG7 er ikke noget jeg ville overlade til hvem som helst, og ville derfor nok ende ved VW. Og sådan er der sikkert mange der har det.
Når det er ombytning, så skal du aflevere den gamle for at få det til 30.000 kr.

I dag designes biler til en gennemsnitlig levetid på 6 år. Det er vel derfor det er skruet sammen på den måde.
/Søren.

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Stefan » 2. nov 2018, 09:52

Der sælges upgrade-koblinger til DQ380/DQ381. Fx. TVS forhandler dem:
http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq381.html

Det må I min verden også betyde, at de kan skiftes. :-)

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 103 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af MichaelSmed » 2. nov 2018, 10:12

Det er jo ikke første gang man har hørt om, at forskellige ting slet ikke kan lade sig gøre for VW værkstederne, både af reparationer, eftermontering osv, men at andre sjovt nok kan.

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Problem med den nye 7 trins vådkobling

Indlæg af Sace » 2. nov 2018, 15:38

MichaelSmed skrev:
2. nov 2018, 10:12
Det er jo ikke første gang man har hørt om, at forskellige ting slet ikke kan lade sig gøre for VW værkstederne, både af reparationer, eftermontering osv, men at andre sjovt nok kan.
Nej mon ikke blot der er tale om at VW ikke vil sælge delene og værktøjet der skal bruges for at skifte dem. Det udelukker jo ikke at andre finder ud af at gøre det.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Besvar

Tilbage til "Transmission"