Ny kobling glider/fedter

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Stidsborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2015, 00:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny kobling glider/fedter

Indlæg af Stidsborg » 19. nov 2018, 17:14

Hej folkens, jeg fik i fredags skiftet kobling, svinghjul og udrykkerleje i min Seat Leon 1.9TDI BXE 5 gears og alt gik sådan set smertefrit. Det var mig selv og en kammerat (mekaniker) der skiftede det hele der hvor han arbejder. Første prøvetur efter vi var færdige gik egentlig fint men den gled lidt i koblingen når den fik noget gas. Efter lidt research kunne jeg se at flere havde dette problem med nye koblinger indtil de var kørt til. Nu snart 400km efter glider den stadig hvis jeg sejtrækker i 4/5 gear (ikke pedalen i bund). Har ikke nogen fornemmelse af om den glider nemmere end før de 400km da jeg ikke rigtig turde at prøve det for meget.
Jeg har kørt ca 120km landevej, 50km bykørsel og 230km motorvej siden skiftet, på landevej i by har jeg ikke været over 2000 omdr og på motorvej har jeg ikke været over 2500omdr.
Bilen er som sagt en 1.9TDI 105hk PD motorkode BXE som er chippet (ukendt hk/nm).
Kan det passe at den stadig kan risikere at glide i koblingen?
Er jeg bare paranoid og utålmodig?

Hvis du ikke mener at det kan passe så please kom med et bud på hvad det så kan være.
Kittet jeg købte er følgende: Luk Rep Kit 600 0016 00 (er selvfølgelig købt ud fra motorkoden)

Det skal lige siges at den ikke gled i koblingen før skift. Jeg skiftede udelukkende pga. larmende udrykkerleje. Dog trængte koblingen, kunne vi se da vi fik den ud.

På forhånd tak, og god mandag!

mrverybig
Medlem
Indlæg: 1192
Tilmeldt: 18. jun 2008, 07:44
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kerteminde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af mrverybig » 19. nov 2018, 22:59

jeg har lige skiftet koblingen i juniors touran med BKC motor - købte en komplet dualmasse kobling hos Darkside Development i Englan og fik et samlet kit hjem -dvs svinghjul - koblingsnav og trykplade var samlet og centreret lige til at bolte på
Nøjagtigt det samme skete for mig på den første prøvetur - koblingen gled så snart den skulle trække bare lidt - kontaktede Darkside og fik at vide de købte koblingen sådan hos Sachs men mente da jeg skulle have skilt kittet ad og renset en ekstra gang - men hvis jeg kørte 350 - 400 km ville det gå væk - det blev kun værre og endte med jeg pillede kobingen ud og smed den gamle i igen - har så lige fået et helt nyt kit fra Darkside efter jeg sendte billeder af et mørk og blankt koblingsnav

så jeg tror på det samme kan være tilfældet hos Jer hvis Ihar monteret et færdigt kit - eller har I selv renset svinghjuls og trykpladens anlægsflade ??

Regards

Viggo
Touran 2,0TDI 140hk BMT 2012 - 591.000 km Touran 2,0TDI IQ 2019 - 200.000 km
VW Polo 1,6 TDI BMT 2012 - 270.000 km Passat 1,9TDI 90 hk + det løse 1997 - 660.000 km - Skoda Fabia 1,4 TDI combi 2008 - 300.000 km ( solgt )vw Passat 2,0 TDI 2008 - 354.000 ( solgt )
vw Golf 7 2019 1,5 TSI 82.000 km Golf 3 1,8 90 hk - 1992 ( solgt ! ) Touran 2,0 TDI 136 hk 2003 Touran 1,9 TDI 105hk 2006 820.000 km + 1303 1974 ( sønnens )
Polo 6N 1,0 1995 VW Move UP 2013 ( datterens )

Stidsborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2015, 00:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af Stidsborg » 20. nov 2018, 08:20

Hej Viggo,
Det var faktisk meningen at jeg ville købe et komplet kit fra Darkside men jeg endte med at bestille et andet sted pga. prisen. Det kit jeg fik var ikke samlet på forhånd, så det hele blev renset op og samlet med specialværktøj. :roll:

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af Kim B Olesen » 21. nov 2018, 06:41

Nu ved jeg ikke lige med den specifikke vogn/system med dualmasse men det er ikke unormalt at en kobling glider de første måske 1000 km til den lige er slidt til ;)
Bare du er sikker på det hele blev gjort rent, så ville jeg lige afvente 👍

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af lamia » 21. nov 2018, 07:28

Hvis ellers det hele er renset som det skal, og monteret som det skal, og der ellers ikke er noget som er deffekt, skal en ny kobling altså ikke glide. Du køber jo heller ikke en ny bil, hvor koblingen fedter og glider de første 1000 km. Og accepterer dette ved at bilen lige skal køres til :?
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af Kim B Olesen » 21. nov 2018, 11:13

Hvis den er chippet som ovenstående bil er har jeg oplevet det mindst to gange 8-)
Jeg snakkede til en mekanikker kammerat om det, han sagde det ikke var unormalt, og i begge de tilfælde jeg kan huske er det gået over efter nogle km 👍

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af lamia » 21. nov 2018, 14:13

Kim B Olesen skrev:
21. nov 2018, 11:13
Hvis den er chippet som ovenstående bil er har jeg oplevet det mindst to gange 8-)
Jeg snakkede til en mekanikker kammerat om det, han sagde det ikke var unormalt, og i begge de tilfælde jeg kan huske er det gået over efter nogle km 👍
Det er selvfølgelig klart hvis bilen er tunet, og måske end da tunet en smule hårdt.Tænker dog ikke det er dette som er tilfældet, og det indtryk man får i ovenstående beskrivelse, samtidig snakker vi en 1,9 TDI BXE Med standard 100 hk. Som nok ikke er tunet til 200 hk.
Men derimod hvis tingene ikke er rengjort ordentlig eller på anden vis ikke er i orden, samtidig med bilen er tunet så er koblingen selvfølgelig mere følsom, men så er løsningen nok heller ikke bare at det skal slides til, men nok nærmere at koblingne er for svag/Lille, og derfor skal opgraderes.
Der er jo noget galt hvis manden ikke kan køre/accelrere i 4-5 gear uden at koblingen glider.
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Stidsborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2015, 00:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af Stidsborg » 21. nov 2018, 16:12

Kim B Olesen skrev:
21. nov 2018, 06:41
Nu ved jeg ikke lige med den specifikke vogn/system med dualmasse men det er ikke unormalt at en kobling glider de første måske 1000 km til den lige er slidt til ;)
Bare du er sikker på det hele blev gjort rent, så ville jeg lige afvente 👍
Tak for svar, jeg er 99% sikker på alt er renset af som det skal og min kammerat mener det samme. Det glæder mig at høre at andre end mig har oplevet det samme, jeg afventer til jeg har kørt 1-2 tanke og ser om det ikke er bedre :D
lamia skrev:
21. nov 2018, 14:13
Det er selvfølgelig klart hvis bilen er tunet, og måske end da tunet en smule hårdt.Tænker dog ikke det er dette som er tilfældet, og det indtryk man får i ovenstående beskrivelse, samtidig snakker vi en 1,9 TDI BXE Med standard 100 hk. Som nok ikke er tunet til 200 hk.
Men derimod hvis tingene ikke er rengjort ordentlig eller på anden vis ikke er i orden, samtidig med bilen er tunet så er koblingen selvfølgelig mere følsom, men så er løsningen nok heller ikke bare at det skal slides til, men nok nærmere at koblingne er for svag/Lille, og derfor skal opgraderes.
Der er jo noget galt hvis manden ikke kan køre/accelrere i 4-5 gear uden at koblingen glider.
Tak for svar. Den er ikke chippet hårdt, jeg vil gætte på 140-145hk? (gjort af tidligere ejer). Forstår godt din tanke med opgraderet kobling, men jeg valgte at gå ud fra at den jeg har købt er lige så stærk som den orginiale som sad deri da jeg aldrig havde oplevet at den gled i koblingen uanset hvor meget spark den fik. :)

Det skal siges at jeg kan sagtens køre helt normalt i den, det er først hvis den skal sejtrække i 4-5 at den brokker sig. Jeg tror stadig på at det er en mulighed at den skal køres lidt mere til. Så jeg afventer til 1000-1500km, ellers ryger kassen af igen og så må jeg tage den der fra :D :D

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af Kim B Olesen » 21. nov 2018, 16:37

@ ja ja Lamia - så siger vi det :roll:
Skal vi nu ikke give det en chance, inden han splitter det hele ad igen ;)
Det kunne jo være det hjalp uanset hvad dine meninger er 8-)

Det er lige nøjagtigt ved sejtræk i høj remskive jeg har oplevet problemet, så det giver meget god mening i mit hovede :)

140-145 HK på en 100-105 HK motor, vil jeg sige er chippet rimeligt hårdt ;) ikke for hårdt, men det er da en rimelig procentdel oveni :)

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Ny kobling glider/fedter

Indlæg af lamia » 21. nov 2018, 20:14

Kim B Olesen skrev:
21. nov 2018, 16:37
@ ja ja Lamia - så siger vi det :roll:
Skal vi nu ikke give det en chance, inden han splitter det hele ad igen ;)
Det kunne jo være det hjalp uanset hvad dine meninger er 8-)

Det er lige nøjagtigt ved sejtræk i høj remskive jeg har oplevet problemet, så det giver meget god mening i mit hovede :)

140-145 HK på en 100-105 HK motor, vil jeg sige er chippet rimeligt hårdt ;) ikke for hårdt, men det er da en rimelig procentdel oveni :)
Siger heller ikke at han skal rykke kassen fra hinanden igen med det samme.Jeg siger bare at det i mine øjne ikke er normalt at en ny kobling Glider de første 1000-2000km m.m. og dermed skal køres på en bestemt måde for at blive kørt til. Det slidder jo også unødigt på koblingen når og hvis den glider. Ville dog også selv vente lidt hvis jeg selv havde lavet det, Men jeg mener stadig ikke det er normalt. Det burde nu heller ikke have nogen betydning at bilen er chippet til fx 140 hk selv på standard kobling. Men glider den pga af øget effekt bliver det jo nok ikke bedre bare fordi der køres flere km. Men hvad vi har jo alle vores mening om tingene :D

Men lad os endelig høre hvad enden af det bliver efter lidt mere kørsel :)
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Besvar

Tilbage til "Transmission"