A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
nexium
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. maj 2018, 09:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af nexium » 30. nov 2018, 21:08

Kære alle VAG'ere
Min Audi A4 B6, 2.0 benzin, 2002, 196.000 km, manuelt 5 gear er blevet mere og mere svær at få I 1. Og 2. Gear samt bakgear.
Når jeg holder stille og skal i 1. gear er det meget svært at få den i gear, og jeg skal presse lidt, nogen gange meget mere end andre gange. En sjælden gang i mellem er gearskiftet som smør, men i langt langt størstedelen af tiden er det svær at få i gear.
Det samme gælder 2. gear, dog med den nye fornemmelse af, at når jeg sætter den i 2. gear, så er det som om at gearkassen en gang i mellem 'griber' gearskiftet ud af hånden på mig. Forestil jer, at den er lidt træg at få ned i 2. gear, og når jeg næsten har fået den i 2. gear, så er det som om, at man kan mærke den lige går i hak i tandhjulet og så er den i gear. Det er ikke hver gang. Andre gange er den bare lidt svær at få i gearet.
Det har gjort bykørsel til noget af en udfordring, og hurtige gearskifte (hvis man vil den slags) stort set umuligt.

Jeg har ikke oplevet problemer med at koblingen fedter eller ikke tager fat.

Det føles ikke svært at sætte den i 3. 4. og 5. gear.

Jeg har oplevet at det hjælper lidt, at forsøge at få den i gear mens man lige så stille trille hen mod lyskrydset, fremfor når man holder helt stille.

Hvad kunne det være?
Slavecylinder?
Hele koblingen?
Gearkassen?
Olieskift i gearkasse?
Synkroniseringsringe i gearkasse?
Justering af gearskifter oppe ved gearstangen?

Kender i til et godt VAG-værksted i hovedstadsområdet som vil kunne hjælpe mig videre?

På forhånd tak

nexium
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. maj 2018, 09:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af nexium » 2. dec 2018, 12:31

Lidt ekstra info:
Jeg har lagt mærke til, at når bilen er tændt, og jeg forsøger at trykke gearstangen op i venstre hjørne for at få den i 1. gear, så er der INGEN forskel på om jeg har trykket koblingspedalen i bund eller ej. Det føles som om gearkassen blokerer for adgang til at jeg kan sætte den i gear, men hvis jeg trykker lidt til, så glider den med møje og besvær i gear (dette har jeg kun prøvet med koblingen trykket ned). Samme fornemmelse i 2. gear.
Når jeg trykker koblingspedalen ned falder motoromdrejningerne med det samme. Jeg har aldrig oplevet at koblingen fedter i det.

For ca. 6.000 km siden fik bilen service og i den forbindelse skiftet bremsevæske. Kunne det være slavecykinderen som ikke er luftet ud? Når jeg tænker tilbage er problemet egentligt bare blevet gradvist værre og værre siden den var til service. Eller tyder det mere på en død kobling?

Thanasosdk
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 16. feb 2010, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af Thanasosdk » 2. dec 2018, 19:55

Jeg ville kigge efter justering af skifter.
Kunne godt lyde lidt sådan.
Olieskift ville heller ikke gøre noget.
Selv om det er “livstids” olie er det ikke den livstid vi regner med.
Burde kunne klares diy for under 500kr.
Har selv problemer med luft i kobling, det føles som den er meget løs de første cm af pedalen, samt koblingspunktet svinger efter vejret.
Det er ikke lykkedes mig at få luften ud endnu trods flere forsøg.
Happy hunting.

Thomas.
Thomas
Seat leon St fr ehybrid 2021

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af HJLarsen » 2. dec 2018, 21:36

En kobling som ikke kobler helt fri vil give alle de nævnte symptomer :( Med de kilometer kan noget være slidt/knækket, så trykpladen ikke bevæger sig tilstrækkeligt langt.
Hvordan "går" gearskiftet hvis motor er stoppet og kobling trådt i bund?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

nexium
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. maj 2018, 09:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af nexium » 3. dec 2018, 19:05

Den er lige så besværlig at få i gear uanset om jeg har trykket koblingen ned eller ej. Den begynder dog ikke at trille/køre når jeg først har fået den i gear mens koblingen er trykket ned. (omdrejningstælleren rykker sig heller ikke når den er kommet i gear)

Mht om der er forskel på 'sværhedsgraden' i at få den i gear når motoren kører eller ej, så har jeg ikke været nede ved bilen endnu og prøve (bor i lejlighed, bilen er parkeret et stykke væk og kører ikke så meget), men giver det et forsøg i aften/morgen. Mener ikke jeg oplevede der var den store forskel i sværhedsgrad sidst jeg forsøgte.
Hvad kan det betyde, hvis der er mærkbar forskel?
En kobling som ikke kobler helt fri vil give alle de nævnte symptomer :( Med de kilometer kan noget være slidt/knækket, så trykpladen ikke bevæger sig tilstrækkeligt langt.
Kunne det i så fald også 'bare' være slavecylinderen som ikke trykker tilstrækkelig på koblingen/->trykpladen?

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af HJLarsen » 3. dec 2018, 20:32

Ja hvis slavecylinderen ikke bevæger sig langt nok, vil den ikke koble helt fri. Hvor meget frigang er der i pedalen, og hvor ligger koblingspunktet ? At den falder i omdr. når pedalen trædes ned, tyder på et trykleje som ikke længere er helt ok.
Kontrollen af gearskift med standset motor, er for at af/bekræfte fejl i selve skiftesystemet. Hvis alle gear kører som kniv i (varm)smør med motoren stoppet, er der nok ikke fejl på diverse forbindelser og skiftegafler.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Thanasosdk
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 16. feb 2010, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af Thanasosdk » 3. dec 2018, 20:41

Hvis der er slidt knækket noget kan det ikke umiddelbart ses uden at tage gearkassen af.
Der sidder en arm fra den ene side af huset ved koblingen som trykker på udrykkerlejet som kan have nogle knækkede bøsninger, armen kan også være lidt bukket.
Der kan muligvis også sidde en kugle på enden af slavecylinderen som kan være knækket af.

Prøv dog lige at se om den er nemmere at sætte i gear “mellem” gearene.

Kørte for mange år siden en t2 som ikke kunne komme i gear.
1 gear sad halvt over mod bakgearet, altså midt mellem de to rigtige placeringer.
Altså over til 1, ned med gearstangen og så halvt over og frem.

Thomas.
Thomas
Seat leon St fr ehybrid 2021

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af i-s » 4. dec 2018, 09:21

Løft forenden af bilen og start motoren. Sæt bilen i 1 gear. Hvis hjulene ikke stopper med at dreje rundt når du trykker koblingen ned, så er det fordi din kobling ikke kobler fri. Meget almindelig problem på biler med manuelt gear. Hvis du skiller det ad og den ene plade er tykkere den anden - altså den er ikke slidt begge lige meget, så er det helt sikkert.
/Søren.

nexium
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. maj 2018, 09:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af nexium » 9. jan 2019, 22:54

Mange tak for jeres svar alle sammen.

Jeg oplever at det er nemmere at sætte bilen i gear når den er slukket. Det bliver mærkbart sværere at få den i gear når motorer er tændt.
Jeg har lavet en video (delt op som beskrevet nedenfor):
Link: https://youtu.be/zxUhi4bAiNw
1: motor kører, jeg forsøger at få den i gear - (det er svært)
2: motor slukket, det er nemmere at få den i gear
3: motor tændt igen, svært at få den i gear igen

Jeg har ligeledes bemærket, at hvis jeg øger omdrejningerne til ca. 1600-1800-2000 rpm, så glider den ofte MEGET nemmere i gear.
Andre dage kører gearet helt som i smør. Dog oftest svær at få i gear.

Hvad tænker i det kunne være?
Slavecylinder?
Hele koblingen?
Gearkassen?
Olieskift i gearkasse?
Synkroniseringsringe i gearkasse?
Justering af gearskifter oppe ved gearstangen?

Kender i til et godt VAG-værksted i hovedstadsområdet som vil kunne hjælpe mig videre?

nexium
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. maj 2018, 09:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af nexium » 16. jan 2019, 22:57

Ekstra info:
Bilen er meget nemmere at sætte i gear når motor er slukket, kontra når motor er tændt.

I dag var den rimelig stram i 1. gear, og jeg forsøgte at trykke koblingen ned 2 gange hurtigt efter hinanden, og så var den pludselig nemmere at få i gear.

Ideer til hvad der kunne være galt?

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af King_Neumann » 17. jan 2019, 17:00

Du starter tråden 30/11-18... er det ikke på tide at få bilen forbi værkstedet inden du knækker noget andet?
Ellers kør ud til René hos Amager Autoteknik på Kirstinehøj på Amager.. han giver 100% et kvalitets svar

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: A4 B6 svær at få i 1. og 2. gear + bakgear

Indlæg af m power » 17. jan 2019, 20:12

nexium skrev:
16. jan 2019, 22:57
Ekstra info:
Bilen er meget nemmere at sætte i gear når motor er slukket, kontra når motor er tændt.

I dag var den rimelig stram i 1. gear, og jeg forsøgte at trykke koblingen ned 2 gange hurtigt efter hinanden, og så var den pludselig nemmere at få i gear.

Ideer til hvad der kunne være galt?
1 Udluft koblingssystemet.
2 Grundjuster gearskift.

Hvis ikke det hjælper så er det nok din kobling der er blevet træt

Besvar

Tilbage til "Transmission"