Garanti på reperation.

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Garanti på reperation.

Indlæg af rasmuzzen » 11. dec 2018, 20:44

D 17-1-2017 smed min Octavia 2014 1,2 TSI manual gearbox begge hovedlejer i gearkassen. Dette efter 46000 km. De havde set det før hos skoda, de lod mig betale 3500 kr. Jeg syntes den har fået en lyd igen her ved 90.000, denne gang en skurelyd, sidste gang var det dog en masse rumlen og jeg kunne mærke det i gearstangen. Lad os nu antage at det er gearkassen igen. Nogen der ved om sådan et værksted, har garanti på sådan en reparation ?. Kan det være andet end gearkassen, måske en drivaksel. Det er ikke forhjulslejer. Har haft et stetoskop på men det er sgu svært at høre. Den larmer meget fra 85 - 110 km. i timen, så er det som om det aftager. Sidst tog jeg træk akslerne af, og var ikke i tvivl.

MVH

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af torniel » 11. dec 2018, 23:02

Såfremt fejlen er på det der er skiftet/repareret, bør der være god mulighed for at de dækker det på garantien. Det har jeg selv lige oplevet med en turbo, som ikke holdt to år efter den blev skiftet.

Jeg ville helt klart runde værkstedet, hvor du fik repareret gearkassen. Hør hvad de siger til det.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af majland » 12. dec 2018, 08:46

Du har altid to års reklamationsret på de dele som er sat i bilen ved en reperation. Men du kan også reklamere over arbejdet i hele 3år. F.eks hvis de ikke har lavet reparationen fagligt korrekt ..
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af rasmuzzen » 16. dec 2018, 23:33

Ok, det vil jeg gøre. Har haft begge træk aksler af i dag. Det er gearkassen igen der larmer. Jeg håber virkelig de tager det pænt. På fdm hjemmesiden står der ikke så meget rosende om garanti og VW. Hvis de bare dækker delen, er det ikke godt. Det er arbejdstiden der er krads. Håber ikke de bare smider samme producents lejer i gang på gang. Så kan jeg se frem til fast interval hvert ca. 45000.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af erlingvj » 17. dec 2018, 04:08

I mit tidligere job havde jeg ansvaret for vedligeholdelsen af små 100 biler. Der var få lignende tilfælde, dog først ved 80 -90.000 km. Altid på biler med 5-trins gearkasser, der kørte meget lande- og motorvejskørsel.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af majland » 17. dec 2018, 12:02

rasmuzzen skrev:
16. dec 2018, 23:33
Ok, det vil jeg gøre. Har haft begge træk aksler af i dag. Det er gearkassen igen der larmer. Jeg håber virkelig de tager det pænt. På fdm hjemmesiden står der ikke så meget rosende om garanti og VW. Hvis de bare dækker delen, er det ikke godt. Det er arbejdstiden der er krads. Håber ikke de bare smider samme producents lejer i gang på gang. Så kan jeg se frem til fast interval hvert ca. 45000.
Da det er under 2år siden sidst er der jo ligemeget med de 2år på stumper og 3år på arbejdets udførsel...

Hvis du reklamerer til værkstedet i en ordentlig tone burde de også være professionelle nok til at håndtere den selvom det koster dem penge ...

Undlad helt at snakke om garanti* men nøjes med at bruge købelovens ord. Du ønsker at reklamere over at den gearkasse de reparerede for knapt 2år siden tilsyneladende har fået samme fejl igen.

Fortæl at du har undersøgt det så godt du selve kunne ved at tage trækakslerne af og at den larmer i gearkassen. Så har du løftet din bevisbyrde for at det galt med gearkassen.

Det er selvfølgelig muligt at værkstedet når de åbner gearkassen mener at den fejler noget andet end sidst og bruger det til at afvise reklamationen... Men lad os ikke tage sorgerne på forskud ....

Men VW "ry" er desværre ikke opstået af sig selv... Jeg er kommet forbi en vw forhandler/værksted der har fået bygget en fritliggende bygning væk fra salgs lokaler og værksted. Den er pænt mærket DIALOGCENTER - men signalerer ganske tydeligt at de ikke ønsker de utilfredse kunder med reklamationer i nærheden af sælgere eller det ordinære værksted ....

*vw giver ifølge FDM ingen garantier på værkstedsarbejdet: https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverd ... edsarbejde
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af rasmuzzen » 18. dec 2018, 09:33

Ja Mailand, den side havde jeg desværre også set. Men jeg kan også se at service er forskelligt hen over landet på de forskellige vw værksteder. Syntes at have set at de jyske giver bedre service og selv tager mere ansvar når stumperne er af dårlig kvalitet, kan jeg se af indlæg her på siden. Hvis denne sag falder skidt ud, så kommer konens forestående udskiftning af bilen til at falde uden for VAG. Det bliver en Toyota tænker jeg. Familien har vel haft 25 biler over tid, har kun haft gearkasse problem 3 gange. Det var bøsninger til 30 kr. på min 127'er. og så lige den her Octavia, samt en Polo kasse der havde en slidtage fejl, som en jyde laver for 20 % af andre.

MVH

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af Kildevang » 18. dec 2018, 23:04

Hvis du er i tvivl så giv mig et ring, er fra slagelse, så skal jeg give et prof bud på det, hvis du vil have en uvildig mening omkring støjen!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af thg » 19. dec 2018, 09:02

Bemærk lige: At Volkswagen (og de fleste andre) ikke giver 2 års garanti på værkstedsarbejde, ændrer jo ikke på at man altid har 2 års reklamationsret!
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af rasmuzzen » 6. feb 2019, 19:10

Så fik jeg bilen tilbage. Nu kan jeg godt skrive det var Bilhuset i Ringsted, der stod for reparationen. De har skiftet en hel del stumper i kassen igen, samme som sidst, de to hovedlejer var hovedårsagen, samt differentialet er justeret, hvad der end menes med det. Hovedårsagen ?, dårlige stumper. Øv jeg ville rigtig gerne have haft at de havde fundet en anden årsag end dårlige stumper.. Men det kan jo godt være jeg bare er uheldig.

ALT er taget på garantien. Så her har VW altså ikke gjort som der står på FDM's hjemmeside, mht. de ikke dækker værkstedsarbejde på deres garanti. Det har de nu gjort 100%. Det eneste jeg har betalt er en halv billeje i 3 dage. Fik oplyst at var det bare 1 uge over garantien, havde de ikke dækket noget.
Det blev påtalt at jeg ikke havde været til 60.000 KM service, men da der ikke lå et gearkasse olieskift i intervallet, havde det intet med gearkasse garantien at gøre. Der er nu 2 års ekstra gearkasse garanti på. Så måske den næste bil vi skal have skal være fra VAG, og ikke med et T foran, som jeg ellers havde sat mig for, hvis jeg skulle have betalt 12.000 i arbejdsløn for dette.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af majland » 6. feb 2019, 21:19

rasmuzzen skrev:
6. feb 2019, 19:10
ALT er taget på garantien. Så her har VW altså ikke gjort som der står på FDM's hjemmeside, mht. de ikke dækker værkstedsarbejde på deres garanti. Det har de nu gjort 100%. Det eneste jeg har betalt er en halv billeje i 3 dage.
Hvis ellers FDM har ret og VW ikke giver garanti kan det jo ikke være den der har dækket ;-) Formelt er det nok taget som en reklamation på den første reparation eller eventuelt som kulance. Men regn ikke med at værkstedet selv er helt skarpe i brugen af ordene garanti eller reklamation. De skelner nok primært mellem hvem der skal betale.

Jeg havde engang en PSA bil der var meget på værkted. De første 2år var det bare træls men værkstedet udbedrede fejlene. Da fabriksgarantien på 2år så var gået begyndte piben at få en anden lyd . De gav kun et års garanti på reparationer for det fik de dækket af importøren. Så når jeg igen kom for at reklamere ville de sikre at importøren dækkede inden de ville love noget. Da jeg så kom med en godt 3,5 år gammel bil og reklamerede over noget som det nu var over 12 måneder siden de havde repareret sidst blev jeg først afvist ved indskrivningen. Så havde jeg fat i værkføreren og debatten blev lidt ophidset. Jeg var *beep* ligeglad med at det var udover deres garanti for jeg ville bare gerne gøre brug af min reklamationsret på denne fejl som de havde fixet første gang under fabriksgarantien, og yderligere en gang mens bilen var mellem 2 og 3 år. Det ville han ikke røre ved for importøren ville ikke dække det. Så jeg endte med at køre en sag mod forhandleren via FDM fordi det for mig som kunde burde være ligemeget om det er værksted, importør eller fabrik der dækker når man gør brug af sin lovfæstede 3årige reklamationsret på reperationer.

Mit valg af endnu en Skoda skyldes primært at jeg jeg altid er blevet behandlet fair og professionelt når jeg har reklameret over fejl på enten bilen eller deres arbejde derude (heunder underleverandører - deres maler er ikke altid lige heldig i første forsøg)
Der er nu 2 års ekstra gearkasse garanti på.
Har du det på skrift at du har fået en garanti på gearkassen der ligger udover købelovens reklamationsret ? De må ikke kalde det en garanti hvis den ikke stiller dig bedre end lovgivningen ----
Senest rettet af majland 6. feb 2019, 22:40, rettet i alt 1 gang.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 6. feb 2019, 21:49

majland skrev:
6. feb 2019, 21:19
Mit valg af endnu en Skoda skyldes primært at jeg jeg altid er blevet behandlet fair og professionelt når jeg har reklameret over fejl på enten bilen eller deres arbejde derude (heunder underleverandører - deres maler er ikke altid lige heldig i første forsøg)
- Hvem bruger du ??
Vi er _SÅ_ tilfredse med Egon Hansen og Søn i Aalestrup, de næste biler der skal købes både privat og i Firma'et kommer i hvert fald osse derfra!!

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af majland » 6. feb 2019, 22:55

Lars - Sound2Vision skrev:
6. feb 2019, 21:49

- Hvem bruger du ??
Vi er _SÅ_ tilfredse med Egon Hansen og Søn i Aalestrup, de næste biler der skal købes både privat og i Firma'et kommer i hvert fald osse derfra!!

/ Lars
Skoda Hobro. Vi havde en Fabia før den famøse citroen (og den havde vi nogle få issues med) Superb'en er den anden derudefra og Kodiaq'en bliver den 3. Citigo'en er dog en parallelimporteret som brugt og blev købt da vi skulle bruge en erstatning for smart'en i en fart - udvalget af trillingerne med automatgear var ikke stort så den blev fundet i Farsø.

VW ålestrup har jeg også kun hørt godt om.

vw tiguan all space og passat gte var også med i overvejelserne. Men valgte at gå med det kendte - uden dog at have spurgt til rabatter på en all space er den umiddelbart en sjat dyrere
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af Peder » 7. feb 2019, 09:19

majland skrev:
6. feb 2019, 21:19
Det ville han ikke røre ved for importøren ville ikke dække det. Så jeg endte med at køre en sag mod forhandleren via FDM fordi det for mig som kunde burde være ligemeget om det er værksted, importør eller fabrik der dækker når man gør brug af sin lovfæstede 3årige reklamationsret på reperationer.
Jeg synes tit bilforhandlerne (og deres værksteder) forsøger at spise en af med de skal have dækket dit og dat hos importøren, før de vil røre ved noget.

Det er helt grotesk og jeg er enig med dig, det er sagen uvedkommende om de skal søge deres dækket hos importør, leverandør eller de skal tage pengene af chefens tegnebog - fixes skal lortet, på den reklamationsret man er stillet ved lovgivning.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Garanti på reperation.

Indlæg af rasmuzzen » 7. feb 2019, 17:08

"Der er nu 2 års ekstra gearkasse garanti på."

Deres mand der har titlen garanti ansvarlig, sagde at der altid er 2 års garanti på en reparation, og den nu er fornyet. Han var også meget klar første gang jeg var hos dem her i starten af året. "Ja, den garanti kan vi ikke løbe fra". Har alt i alt haft en god oplevelse denne gang, sidst måtte jeg selv betale ca. kr. 3500. fordi jeg havde sovet mig hen over garanti perioden.

MVH

Besvar

Tilbage til "Transmission"