Brat igangsætning med DSG

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Brat igangsætning med DSG

Indlæg af holm7 » 18. dec 2018, 10:04

Hej forum, håber i kan komme med nogle erfaringer. :)

Købte en ny Touran 1,4 TSI med DSG i sommers. Det er min første bil med aut., så er ikke så erfaren. :)

Synes dog den starter meget brat fra stilstand, men tænkte tidligere at det skyldtes start/stop funktionen. Nu har jeg så for nylig haft en lånebil, også med DSG, hvor bilen satte i gang/finder "koblingspunktet" så snart man slipper bremsen og dermed giver en mere flydende igangsætning.

Nu hvor det er blevet koldere og start/stop ikke aktiveres lige så tit er det blevet tydeligere. Min bil fortsætter med at holde stille når jeg slipper bremsen og start/stop ikke er aktiveret, og giver dermed et ryk i bilen når man sætter i gang.

Hvad er normalt? Og skal start/stop egentlig starte motoren igen når man slipper bremsen eller først ved tryk på speeder?

Riis
Nyt medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af Riis » 18. dec 2018, 12:17

Har du autohold aktiveret fast?
VH Allan

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af holm7 » 18. dec 2018, 13:15

Ja, det har jeg faktisk. Men aktiveres håndbremsen ikke først når man slukker bilen?

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af BrianB » 18. dec 2018, 13:17

Niks, Auto-Hold aktiverer i det øjeblik at bilen holder helt stille, så man slipper for at skulle holde sin fod på bremsen ved lyskryds osv.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af holm7 » 18. dec 2018, 13:26

Aha det var jeg ikke klar over. Sælger anbefalede bare at det var aktiveret.

Jeg vil da lige prøve at slå det fra, når jeg kører hjem fra arbejde. Det ville da være en simpel løsning, hvis det bare er det. :)

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af BrianB » 18. dec 2018, 13:28

Jeg har det også altid aktiveret og foretrækker det således, men det er jo smag og behag.

Uden Auto-Hold skulle den meget gerne begynde at liste fremad i det øjeblik du slipper bremsen, ellers er der noget i vejen. :)
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af HansH » 18. dec 2018, 13:29

Biler med DSG har en indbygget hill-hold funktion ... på tysk hedder den Berganfahrassistent ...
Denne hjælper dig ved at holde bilens i op til 2 sekunder efter du har sluppet bremsen (typisk for at flytte højre fod over på speederen). Du har altså 2 sek til at give gas, inden den hjælp stopper. Har du nået at give gas, vil bilen jo koble til og derfor køre fremad .. har du ikke nået det, vil den langsomt begynde at rulle baglæns.
Det er på vores 2010 Octavia, og det fungerer ganske fint.
Jeg vil tro, at det er dette system du har oplevet i funktion på den lånebil du havde - altså "Berganfahrassistent".

Det andet system der findes, hedder Auto Hold.
Det kan "noget mere" i forhold til den anden. Det kan holde bilen så længe det skal være, mens du holder på en hældning, uden at du behøver træde på nogen pedaler.
I starten holder det bilen v.hj.a. ABS mekanikken, og hvis der går for lang tid inden du kører, kobler bilen simpelt hen den elektriske parkeringsbremse ind (for ikke at overophede ABS'en).
Der er altså ikke noget med 2 sek eller noget i den stil.
Dette system skal aktivt tilkobles med en knap nede ved gearstangen.
These users thanked the author HansH for the post:
i-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af holm7 » 18. dec 2018, 13:34

BrianB skrev:
18. dec 2018, 13:28
Jeg har det også altid aktiveret og foretrækker det således, men det er jo smag og behag.

Uden Auto-Hold skulle den meget gerne begynde at liste fremad i det øjeblik du slipper bremsen, ellers er der noget i vejen. :)
Vil egentlig også bare sikre mig at der ikke er noget i vejen. Så kan jeg altid vælge, hvad jeg foretrækker om det skal være de blødere igangsætninger eller ikke at skulle holde foden på bremsen. :)

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af holm7 » 18. dec 2018, 13:37

HansH skrev:
18. dec 2018, 13:29
Biler med DSG har en indbygget hill-hold funktion ... på tysk hedder den Berganfahrassistent ...
Denne hjælper dig ved at holde bilens i op til 2 sekunder efter du har sluppet bremsen (typisk for at flytte højre fod over på speederen). Du har altså 2 sek til at give gas, inden den hjælp stopper. Har du nået at give gas, vil bilen jo koble til og derfor køre fremad .. har du ikke nået det, vil den langsomt begynde at rulle baglæns.
Det er på vores 2010 Octavia, og det fungerer ganske fint.
Jeg vil tro, at det er dette system du har oplevet i funktion på den lånebil du havde - altså "Berganfahrassistent".
Det ved jeg ikke om den havde. Det var en Golf Variant Bluemotion benziner med DSG. Den begyndte at koble/køre langsomt frem, så snart jeg slap bremsen og ikke efter 2 sek. Min Touran står bomstille efter fx rødt lys og kan så starte med et ryk, alt efter hvor meget tid man har til at kæle for speederen. :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af HansH » 18. dec 2018, 13:47

holm7 skrev:
18. dec 2018, 13:37
HansH skrev:
18. dec 2018, 13:29
Biler med DSG har en indbygget hill-hold funktion ... på tysk hedder den Berganfahrassistent ...
Denne hjælper dig ved at holde bilens i op til 2 sekunder efter du har sluppet bremsen (typisk for at flytte højre fod over på speederen). Du har altså 2 sek til at give gas, inden den hjælp stopper. Har du nået at give gas, vil bilen jo koble til og derfor køre fremad .. har du ikke nået det, vil den langsomt begynde at rulle baglæns.
Det er på vores 2010 Octavia, og det fungerer ganske fint.
Jeg vil tro, at det er dette system du har oplevet i funktion på den lånebil du havde - altså "Berganfahrassistent".
Det ved jeg ikke om den havde. Det var en Golf Variant Bluemotion benziner med DSG. Den begyndte at koble/køre langsomt frem, så snart jeg slap bremsen og ikke efter 2 sek. Min Touran står bomstille efter fx rødt lys og kan så starte med et ryk, alt efter hvor meget tid man har til at kæle for speederen. :)
Det er klart, at hvis du holder på plan vej, så begynder den at liste fremad lige stå stille, så snart du slipper bremsen.
Min beskrivelse af hvad Berganfahrassistent gør for dig, er baseret på at du holder på en stigning. Der vil det virke som jeg beskrev.... dvs i det øjeblik du slipper bremsen, vil du opleve at bilen stadig bliver holdt (som om du stadig trådte på bremsen), og det gør den i 2 sekunder ..... som så er den tid du har til at få motoren til at skubbe på den bil :) Når du ikke det inden de 2 sek, vil den begynde at trille baglæns hvis eller stigningen er stejl nok til det.
These users thanked the author HansH for the post:
holm7
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Brat igangsætning med DSG

Indlæg af holm7 » 18. dec 2018, 20:37

Det var bare auto-hold, der skulle slås fra. Tak for hjælpen. En simpel ting, som jeg ikke lige havde overvejet. :)
These users thanked the author holm7 for the post:
AAMS

Besvar

Tilbage til "Transmission"