DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
soduno
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. feb 2017, 23:00
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af soduno » 20. dec 2018, 17:21

DSG er lækkert at køre med. Det giver en virkelig smooth kørefornemmelse. Vil til hver en tid foretrække automat gear, og nu hvor jeg er nødt til at få mig en ny bil, kommer overvejelsen lidt tættere på (den gamle er stået af).

Har søgt på forumet her, og kan se der har været nogle tilfælde hvor folk har udfordringer med DSG.
Gear glider, olie problemer etc. Hvad skal jeg egentlig rette mig ind efter?
I bund og grund handler det vel om at servicere gearkassen ordenligt, og køre pænt?

Spurgte en sælger om holdbarheden ved DSG, hvor vedkommende svarede at der aldrig var problemer
og hvis jeg googler på nettet finder jeg ingen ting herom. Hvorefter jeg googlede på nettet og fandt de første 20 punkter
med fejl i DSG :? :roll:

Skal jeg lægge 50k af i tilfælde af der kommer fejl, få mig en udvidet garanti for at være sikker?
Det er en Seat Ibiza jeg har kigget på. 20.000 km. 1 år gammel med DSG7 :-)

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af Syndicate » 20. dec 2018, 17:26

Det skal en sælger jo sige!

At lægge 50k til side, fordi at Seat/VW sælger et produkt som fra samlebåndet, ikke fungerer rigtigt, synes jeg bestemt ikke er løsningen for dig som forbruger.

Hvis man læser om folks erfaringer herinde, må man jo gøre op med sig selv om man “tør”.

Jeg er kæmpe fan af automatgear, men vil foretrække manuel gearkasse, over DQ200 anytime.
Den gearkasse vil give mig søvnløse nætter tror jeg.
These users thanked the author Syndicate for the post:
soduno
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af Madmax » 20. dec 2018, 17:52

Jeg har kørt i adskillige biler med DQ200. Og jeg er på min Octavia nr 2 med den gearkasse. Jeg har intet at sætte på den.

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af King_Neumann » 20. dec 2018, 19:29

Vi skal lige være enige om at DSG ikke er automatgear, men at det nærmest fungerer som sådan.
Det er skift via kobling og mecatronic enhed og ikke med converter....
Fint nogen aldrig har haft problemer, men vi er også mange der har haft. Jeg kommer aldrig til at anbefale nogen at købe en med DQ200.. til gengæld er de andre DSG med vådkobling fortrinlige efter min smag. Dem kører vi i på arbejdet og de virker..

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af ANAJ » 20. dec 2018, 19:55

King_Neumann skrev:
20. dec 2018, 19:29
Vi skal lige være enige om at DSG ikke er automatgear
Sludder.
Vi skal lige være enige om at en gearkasse der skifter gear automatisk, kaldes automatgear, ikke?

Uanset om det er det ene eller det andet...
These users thanked the author ANAJ for the post (total 2):
erlingvji-s

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af ROEN » 20. dec 2018, 19:59

Her i huset er vi ikke i tvivl, den næste bil bliver også med DSG.
Det er dog kun baseret på vores g7 1,4 tsi (140+) som nu har kørt 148.000 uden problemer med gearkassen
- den har fået frisk olie og grundindstilling.
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af Halvleg » 20. dec 2018, 20:45

Jeg er på min tredje bil med DSG. Og alle sammen har fejlet 😅 Nuværende er en DQ380, som skal have skiftet koblingerne og mecatronic. Men trods mine uheldige erfaringer, er jeg stadig ikke skræmt. Om det er idioti skal jeg ikke kunne sige, er stadig glad for bilerne.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af King_Neumann » 20. dec 2018, 22:02

ANAJ skrev:
20. dec 2018, 19:55
King_Neumann skrev:
20. dec 2018, 19:29
Vi skal lige være enige om at DSG ikke er automatgear
Sludder.
Vi skal lige være enige om at en gearkasse der skifter gear automatisk, kaldes automatgear, ikke?

Uanset om det er det ene eller det andet...
Som jeg skrev, så virker det som en sådan! Men vi kan godt ordkløve :-)

Fordelen er silkebløde skift
DSG-gearkassen har været lidt af et guldæg for VW-koncernen, som bruger teknologien i både VW, Audi, Skoda og Seat. DSG giver dig bekvemmeligheden fra en automatgearkasse med lynhurtige og silkebløde skift, samtidig med at du stadig har friheden fra en manuel gearkasse. Og DSG-gearkassens unikke konstruktion med to koblinger, som altid har næste gear klart, skulle også give et lavere brændstofforbrug.

Meget tyder på, at den centrale skurk er Mechatronic-enheden, som kort sagt er gearkassens hjerne. Bil Magasinet har talt med flere gearkasse-specialister, der blandt andet påpeger dette problem. Det er en avanceret komponent, som via sensorer kan mærke, hvor hurtigt gearkassens forskellige aksler roterer. Det sammenholdes med bilens hastighed, som Mechatronic-enheden henter fra ABS-sensorerne. Herfra kan computeren beregne hvilket gear, som passer til hastigheden og motorens belastning. Men denne komponent har fejlet i en bred vifte af DSG-gearkasser, og altså ikke kun i DQ200. Problemet i DQ250, en 6-trins udgave, er ifølge amerikanske National Highway Traffic, at magnetventilerne i Mechatronic-enheden hurtigt kan blive for slidt, og det fører til klodsede og hårde gearskift.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af erlingvj » 20. dec 2018, 22:57

King_Neumann skrev:
20. dec 2018, 22:02
Problemet i DQ250, en 6-trins udgave, er ifølge amerikanske National Highway Traffic, at magnetventilerne i Mechatronic-enheden hurtigt kan blive for slidt, og det fører til klodsede og hårde gearskift.

Ventilerne bliver ødelagt / slidt p.g.a. slidpartikler fra koblingerne. Det problem har en DQ200 ikke.

Det er derfor vigtigt at olien på en DQ250 skiftes ofte - gerne med kortere intervaller end de forskrevne 60.000 km.

Enp77
Nyt medlem
Indlæg: 220
Tilmeldt: 23. mar 2010, 19:22
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af Enp77 » 21. dec 2018, 08:00

Min G7R har lige fået ny dq250 gearkasse inkl mechatronic, vinkeldrev og kobling.. Dette efter kun 56.000km😬Trods dette vil jeg altid vælge dsg.
Skal hente Touran i dag med dq200 så er spændt på dette men der er garanti så det er ikke noget der bekymrer mig videre.
2015 Vw Golf VII R dsg
2018 Touran 1,4 TSI DSG Comfortline

DanielPT
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 45 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af DanielPT » 21. dec 2018, 08:08

Jeg turde ikke i 2014 men måske næste gang hvis det bliver VAG. Men du skal nok gøre op med dig selv om det vil irritere dig. Synes det lidt et lotteri og selvfølgelig råber dem med problemer højest.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af Peder » 21. dec 2018, 09:15

Min udfordring er at jeg helst vil køre VW, og jeg vil køre automatgear - så jeg vælger DSG til.
Jeg er på 3. bil med DSG, hvor de to første var berygtede DQ200 gearkasser, begge med stribevis af fejl - og jeg valgte det alligevel til igen. Denne gang DQ250, en anelse mindre kultiveret i sin virkemåde, men uden besynderlighederne fra de tidligere.
Håber på stabilitet, da ingen af gearkasserne er kendt for totale nedbrud.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af hodel » 21. dec 2018, 09:44

Nej! Nu har du også muligheden for at prøve dytten inden, så må du jo selv afgøre om du synes den kører som den skal. Jeg ville selv ikke tøve med at vælge DSG hvis valget stod mellem DQ200 og manuel :)
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

arj9k
Aktiv medlem
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 3. okt 2008, 15:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af arj9k » 21. dec 2018, 09:52

Vi har to biler med DSG her i husstanden. En med den berygtede DQ200 gearkasse og en med den nye 7-trins vådkobling. Jeg er ovenud tilfreds med begge typer og vil aldrig overveje en bil uden “automatgear” igen. Jeg har tidligere haft en 1,6 TDI med DQ200, som heller ikke voldte mig problemer i de to år jeg havde den. Jeg synes personligt, at DQ200 skifter mere blødt end de nye 7- trins med vådkobling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af arj9k 21. dec 2018, 09:52, rettet i alt 1 gang.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af BrianB » 21. dec 2018, 09:58

Jeg tror du får lige så mange meninger om DSG som det er brugere herinde. :)

Mit ærlige svar: Hvis du er nervøs for at købe en med DSG, så er det måske bedst at lade være. Det må da blive træls i længden, at sætte sig i en bil hver dag som man et eller andet sted ikke stoler på.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af Syndicate » 21. dec 2018, 10:01

BrianB skrev:
21. dec 2018, 09:58
Jeg tror du får lige så mange meninger om DSG som det er brugere herinde. :)

Mit ærlige svar: Hvis du er nervøs for at købe en med DSG, så er det måske bedst at lade være. Det må da blive træls i længden, at sætte sig i en bil hver dag som man et eller andet sted ikke stoler på.
Fuldstændig enig Brian.

Nogle folk vil være ovenud tilfredse med DQ200, andre (mig selv inkl.), vil sidde og lytte, føle osv. hver gang jeg kørte bilen, og tænke “Nu skaber den sig vist lidt...” :)
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af havsgaard » 21. dec 2018, 10:27

Jeg har haft DSG i mine sidste to biler. Først min Seat Leon m. DQ250, som kørte silkeblødt uden nogen form for uartigheder, det spillede bare maks, og nu i min T-ROC 1.5 med DQ200, hvor jeg ikke er helt tilfreds. Den har nogen symptomer på 'sygdom' og er generelt meget grov fra kold tilstand, symptomer som allerede så småt begyndte at vise sige efter et par måneders kørsel fra ny af. Det er endda med nyeste type koblinger og nyeste software fra VW, så der er efter sign. ikke noget at gøre pt. Jeg har ikke lyst til at de skal skille gearkassen ad, for så bare at samle den igen - man risikerer bare at det bliver endnu værre - så jeg lever med det nu. Når den er varm, er der ikke noget som helst, så det går an.

Jeg kendte til de problemer man kunne opleve med en DQ200 på forhånd, men valgte alligevel af den ene grund, at hvis jeg gik op i 2.0 modellen som har DQ381 (mener jeg), så ville jeg få et meget lille bagagerum, hvor gulvet ikke kan sænkes. Så jeg tog chancen. DQ381 er i øvrigt så hamrende lækker sammen med 2.0 TSI motoren, så ja jeg fortryder mit valg, men sådan er det.

Er det ringe af VAG, at de ikke har en permanent løsning på problemet - ja i høj grad - jeg synes det er under al kritik at en så højteknologisk virksomhed ikke formår at løse det på en korrekt måde, det er amatøragtigt, uprofessionelt og rigtig dårlig kundeservice. Det er ikke værkstederne jeg skyder på her, de prøver det de kan, det er VAG som koncern.

Problemet med DSG/Automatgear er, at når først man har kørt med det, så er der ikke rigtig noget alternativ - man bliver kort og godt forvænt. Og når man som jeg samtidigt foretrækker VAG biler, ja så har man de valgmuligheder som nu engang foreligger og så ser man, måske desværre, igennem fingre med det andet.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af BrianB » 21. dec 2018, 11:02

For vores vedkommende var situationen at vi vitterligt ikke kunne finde en bedre alternativ. Vi ville bruge omkring 300k på en stor og økonomisk stationcar og havde lidt krav til udstyr mm., og der var der bare intet umiddelbart alternativ til VAG.

Vedr. DQ200, så var vores dilemma lidt: Vil vi have en bil som skifter fantastisk, men som potentielt kan få problemer, eller én der skifter knap så godt, men sikkert intet kommer til at fejle? For vi prøvede bla. Peugeot og Kia, og ud over at selve bilen/udstyret er langt under Golfen i niveau, så er komforten i deres automatgearkasser altså heller ikke særlig imponerende. (Peugeot har godt nok lige lavet en ny 8-trins som skulle være super lækker, men man kan jo ikke vente for evigt)

Og det er jo ikke fordi man ikke ville få problemer andre steder. Spørg fx min bekendte om han er tilfreds med at bagklappen på hans to år gamle Kia Rio ruster, og Kia ikke vil gøre en dytfis ved det? Eller mine forældre om de er tilfredse med at skulle tøffe frem og tilbage til værkstedet med tilbagevendende ABS-fejl i deres relativt nye Renault Scenic?

Det er jo for fanden bare en bil, og vi går ikke specielt meget op i det. Jeg kender til flere DQ200-biler som har over 100k kilometer på klokken uden at have lavet vrøvl, men kommer der bøvl med vores, så må vi tage det derfra.

Jeg benægter ikke at nogle DQ200-gearkasser opfører sig på et niveau der ikke er acceptabelt, men i nogle tilfælde handler det sgu nok også om at man skal huske det ikke er en S-klasse til et millionbeløb som man kører i. Man kan ikke få det hele for det halve.
These users thanked the author BrianB for the post:
maha
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
Hurtigud
Nyt medlem
Indlæg: 133
Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slangerup
Has thanked: 55 times
Been thanked: 13 times

Re: DSG - Skal jeg holde mig fra det?

Indlæg af Hurtigud » 21. dec 2018, 11:30

Er nu på bil nr.3 med DSG 7 DQ 200. Alt har kørt perfekt.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7

Besvar

Tilbage til "Transmission"