DSG 7
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 18. jan 2019, 12:59
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
DSG 7
Hej Alle
Udfra tidligere indlæg kan jeg læse mig til at, der er stor forskel på opfattelsen af DSG7 gear... Nogle har problemer andre har ikke... Nu talte jeg med en i går som havde en TDI med DSG7 gear fra 2015 og havde aldrig haft problemer.
Jeg har lige fået en 1,4 TSI fra 2/2017 og synes jeg oplever problemer... MEEEEN er det fordi jeg bliver præget af det jeg læser herinde.
For ja, jeg synes jeg da det er underligt, at den skifter fra 1-2 gear inden har rundet 5 km/t og t. gear når den rammer 70-75 km/t.... Men man må da antage har VW har regnet på de skift om kommet frem til, at det er bedst for bilen?
Kan en grundindstilling ændre det?
Hvad med den nye software fra november 2018 kan den ændre noget?
Hvad er det der TVS software? Ryger garantien så? hvor laves det og prisen?
Udfra tidligere indlæg kan jeg læse mig til at, der er stor forskel på opfattelsen af DSG7 gear... Nogle har problemer andre har ikke... Nu talte jeg med en i går som havde en TDI med DSG7 gear fra 2015 og havde aldrig haft problemer.
Jeg har lige fået en 1,4 TSI fra 2/2017 og synes jeg oplever problemer... MEEEEN er det fordi jeg bliver præget af det jeg læser herinde.
For ja, jeg synes jeg da det er underligt, at den skifter fra 1-2 gear inden har rundet 5 km/t og t. gear når den rammer 70-75 km/t.... Men man må da antage har VW har regnet på de skift om kommet frem til, at det er bedst for bilen?
Kan en grundindstilling ændre det?
Hvad med den nye software fra november 2018 kan den ændre noget?
Hvad er det der TVS software? Ryger garantien så? hvor laves det og prisen?
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: DSG 7
Hej, og velkommen til.
For nemhedens skyld vil jeg anbefale, at du holder dine spørgsmål i denne tråd:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=117621
Du har ret i, at nogen sikkert ikke har problemerne - og andre opdager dem ikke. Min nabo har en Touran 1.6 TDI 2017 med DSG. Han er bilignorant til fingerspidserne, og synes den kører fint. Jeg har været med ham ude at køre, og den rusker og glider ligesom så mange andre. Jeg sagde ikke noget til ham; hvis han synes det er fint, så er alt jo godt. Jeg kunne ikke leve med det.
For nemhedens skyld vil jeg anbefale, at du holder dine spørgsmål i denne tråd:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=117621
Du har ret i, at nogen sikkert ikke har problemerne - og andre opdager dem ikke. Min nabo har en Touran 1.6 TDI 2017 med DSG. Han er bilignorant til fingerspidserne, og synes den kører fint. Jeg har været med ham ude at køre, og den rusker og glider ligesom så mange andre. Jeg sagde ikke noget til ham; hvis han synes det er fint, så er alt jo godt. Jeg kunne ikke leve med det.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: DSG 7
Der er flere forskellige DSG-7 gearkasser. Den du har og som mange er utilfreds med er DQ200. DQ500 og DQ381 er der ikke de samme problemer med. DQ500 og DQ381 er med vådkoblinger og DQ200 er med tørkoblinger.brandmandsam skrev: ↑22. jan 2019, 11:56Hej Alle
Udfra tidligere indlæg kan jeg læse mig til at, der er stor forskel på opfattelsen af DSG7 gear... Nogle har problemer andre har ikke... Nu talte jeg med en i går som havde en TDI med DSG7 gear fra 2015 og havde aldrig haft problemer.
Jeg har lige fået en 1,4 TSI fra 2/2017 og synes jeg oplever problemer... MEEEEN er det fordi jeg bliver præget af det jeg læser herinde.
For ja, jeg synes jeg da det er underligt, at den skifter fra 1-2 gear inden har rundet 5 km/t og t. gear når den rammer 70-75 km/t.... Men man må da antage har VW har regnet på de skift om kommet frem til, at det er bedst for bilen?
Kan en grundindstilling ændre det?
Hvad med den nye software fra november 2018 kan den ændre noget?
Hvad er det der TVS software? Ryger garantien så? hvor laves det og prisen?
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: DSG 7
Må man spørge hvad det er du finder "underligt", og hvorfor du synes det er et problem? Jeg er muligvis også bilignorant, men jeg synes da det fungerer fint med de skift.
Jeg ved ikke lige hvad du mener med t. gear, men hvis du mener højeste gear, så giver det for mig fint mening at den kører i højeste gear, så hurtigt som muligt. Når jeg kører i biler med manuelt gear, så er jeg oftest også i højeste gear ved 70 km/t ca. - medmindre man naturligvis overhaler eller lign. og skal bruge trækkræften.
At den nærmest starter i 2. gear ved moderat start/acceleration synes jeg heller ikke er så mærkeligt, det er vidst efterhånden en ret normal ting for automatgearkasser. Hvis man træder på pedalen og skal lidt hurtigt frem, fx ud fra et vejkryds eller lign., så bliver min i 1. gear væsentligt længere - hvilket jeg også forventer.
Jeg ved ikke lige hvad du mener med t. gear, men hvis du mener højeste gear, så giver det for mig fint mening at den kører i højeste gear, så hurtigt som muligt. Når jeg kører i biler med manuelt gear, så er jeg oftest også i højeste gear ved 70 km/t ca. - medmindre man naturligvis overhaler eller lign. og skal bruge trækkræften.
At den nærmest starter i 2. gear ved moderat start/acceleration synes jeg heller ikke er så mærkeligt, det er vidst efterhånden en ret normal ting for automatgearkasser. Hvis man træder på pedalen og skal lidt hurtigt frem, fx ud fra et vejkryds eller lign., så bliver min i 1. gear væsentligt længere - hvilket jeg også forventer.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG 7
Som jeg hører din udlægning, så har dit "problem" intet med det at gøre, som den store DQ200-tråd herinde handler om.
Det er vigtigt at skelne mellem skiftemønstre (maps) og glidende koblinger. Det er to helt adskilte ting.
DQ200-tråden handler primært om glidende koblinger. Der er også diverse andre ting med ind over.. ruskeri, raslelyde osv, men det helt primære er glidende koblinger.
Jeg vil ikke begynde at gå i detaljer med mikroslip vs. makroslip, brugeroplevelse osv osv, da - som det korrekt anføres her - hører under den anden tråd. Du bliver nødt til at læse den for at komme mere i dybden med dette.
Dét du beskriver har noget med skiftemønster at gøre.
DQ200 maps er lavet sådan at hvis bilen bare ruller en lille smule, snupper den 2. gear. Og bevarer du blød fod under accelerationen, skifter den meget tidligt til højere gear.
Konskevensen er en - i mine øjne - anstrengt kørsel, som jeg ikke bryder mig om. Men jeg tror det er lavet sådan for at spare brændstof.
Dette er altså by design, og ikke noget der ændres på via f.eks. en grundindstililng.
TVS software ændrer mig bekendt også skiftepunkterne, men det må andre bekræfte i givet fald.
Flere tunere tilbyder custom maps til DSG, hvor en væsentlig pointe netop er at ændre shift maps - dvs at den kører længere ud i gearene.
Det er vigtigt at skelne mellem skiftemønstre (maps) og glidende koblinger. Det er to helt adskilte ting.
DQ200-tråden handler primært om glidende koblinger. Der er også diverse andre ting med ind over.. ruskeri, raslelyde osv, men det helt primære er glidende koblinger.
Jeg vil ikke begynde at gå i detaljer med mikroslip vs. makroslip, brugeroplevelse osv osv, da - som det korrekt anføres her - hører under den anden tråd. Du bliver nødt til at læse den for at komme mere i dybden med dette.
Dét du beskriver har noget med skiftemønster at gøre.
DQ200 maps er lavet sådan at hvis bilen bare ruller en lille smule, snupper den 2. gear. Og bevarer du blød fod under accelerationen, skifter den meget tidligt til højere gear.
Konskevensen er en - i mine øjne - anstrengt kørsel, som jeg ikke bryder mig om. Men jeg tror det er lavet sådan for at spare brændstof.
Dette er altså by design, og ikke noget der ændres på via f.eks. en grundindstililng.
TVS software ændrer mig bekendt også skiftepunkterne, men det må andre bekræfte i givet fald.
Flere tunere tilbyder custom maps til DSG, hvor en væsentlig pointe netop er at ændre shift maps - dvs at den kører længere ud i gearene.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1790
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 185 times
- Been thanked: 287 times
Re: DSG 7
Hansh har helt ret. Det du beskriver har intet med fejl at gøre. Det er skiftemønstre og valgt fra fabrik at det er sådan det skal være. Her vil jeg være lidt grov og sige at dem der klager over det, har simpelthen ikke prøvekørt bilen ordentlig før køb. Hakkeri, glideri mv. er noget helt andet og noget man som køber ikke kan gøre for.HansH skrev: ↑22. jan 2019, 12:36Som jeg hører din udlægning, så har dit "problem" intet med det at gøre, som den store DQ200-tråd herinde handler om.
Det er vigtigt at skelne mellem skiftemønstre (maps) og glidende koblinger. Det er to helt adskilte ting.
DQ200-tråden handler primært om glidende koblinger. Der er også diverse andre ting med ind over.. ruskeri, raslelyde osv, men det helt primære er glidende koblinger.
Jeg vil ikke begynde at gå i detaljer med mikroslip vs. makroslip, brugeroplevelse osv osv, da - som det korrekt anføres her - hører under den anden tråd. Du bliver nødt til at læse den for at komme mere i dybden med dette.
Dét du beskriver har noget med skiftemønster at gøre.
DQ200 maps er lavet sådan at hvis bilen bare ruller en lille smule, snupper den 2. gear. Og bevarer du blød fod under accelerationen, skifter den meget tidligt til højere gear.
Konskevensen er en - i mine øjne - anstrengt kørsel, som jeg ikke bryder mig om. Men jeg tror det er lavet sådan for at spare brændstof.
Dette er altså by design, og ikke noget der ændres på via f.eks. en grundindstililng.
TVS software ændrer mig bekendt også skiftepunkterne, men det må andre bekræfte i givet fald.
Flere tunere tilbyder custom maps til DSG, hvor en væsentlig pointe netop er at ændre shift maps - dvs at den kører længere ud i gearene.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: DSG 7
Fuldstændig enig med HansH. For mit vedkommende giver skiftemønteret perfekt mening ud hvilket bil der er tale om. Det er jo "bare" en helt almindelig familiebil, hvor de fleste kører stille og roligt og prioriterer at holde en fornuftig brændstoføkonomi.
Jeg ved ikke om din bil har mulighed for det, men har du prøvet at køre i Sport for at se om den skifter mere som du kan lide det/forventer det?
Alternativt, hvis den har muligheder for individualisering, så kan du også tjekke om gearkassen evt. er indstillet til Eco - for så skifter den virkelig, virkelig tidligt og irriterende i min optik. Jeg fandt det ulideligt at køre med, og gik tilbage til Normal efter få minutter.
Jeg ved ikke om din bil har mulighed for det, men har du prøvet at køre i Sport for at se om den skifter mere som du kan lide det/forventer det?
Alternativt, hvis den har muligheder for individualisering, så kan du også tjekke om gearkassen evt. er indstillet til Eco - for så skifter den virkelig, virkelig tidligt og irriterende i min optik. Jeg fandt det ulideligt at køre med, og gik tilbage til Normal efter få minutter.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 18. jan 2019, 12:59
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: DSG 7
Med t mente jeg 7. gear.... Og tænkte om det sej trækkeri kan skade bilen på længere sigt...
Min glider også... Eller giver en form for mellemgas fra 1-2 og fra 2-3 gear
Min glider også... Eller giver en form for mellemgas fra 1-2 og fra 2-3 gear
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 192 times
Re: DSG 7
Sejtrækker? Så tror jeg ikke skiftemønstreret er dit problem, for det oplever jeg ikke min bil på trods af at den skifter til 7. ved omtrent samme hastighed.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: DSG 7
Problemet med mellemgas kan afhjælpes ved en grundjustering. Jeg formoder at det skyldes, at softwaren ikke er helt klar over hvor koblingspunktet er.brandmandsam skrev: ↑22. jan 2019, 12:49Med t mente jeg 7. gear.... Og tænkte om det sej trækkeri kan skade bilen på længere sigt...
Min glider også... Eller giver en form for mellemgas fra 1-2 og fra 2-3 gear
Hvis du får installeret software fra en tredjepart, så kan garantien ryge på motor og gearkasse.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 116 times
- Been thanked: 38 times
Re: DSG 7
Helt enig med Hans i hans betragtninger.
Bevist fra VW side at skifte til højere gear så tidligt - mindre udledning / økonomi.
Jeg gør det at jeg i byen kører i S, som giver nogen nogle, i min verden, meget mere naturlige skiftepunkter.
Uden for byen er det så i D.
Benny
Bevist fra VW side at skifte til højere gear så tidligt - mindre udledning / økonomi.
Jeg gør det at jeg i byen kører i S, som giver nogen nogle, i min verden, meget mere naturlige skiftepunkter.
Uden for byen er det så i D.
Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...