DSG7 - Lang tid fra R til D før koblinger engager - normalt ?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

DSG7 - Lang tid fra R til D før koblinger engager - normalt ?

Indlæg af MikkelVitus » 23. feb 2019, 23:25

Jeg var ude at prøve en dsg7 fra 2011 idag.

Det var i en skoda 1.2 tsi, og den kørte egentlig meget godt, bortset fra dette jeg lagde mærke til. Jeg har selv den samme bil bare uden dsg, så jeg har lidt at sammenligne med i alt fald omkring nedbremsning, og jeg vil høre jer om disse 2 ting er normalt for en dsg7.

Hvis man bakker og så umiddelbart ved stilstand skifter til D, går der ca. 2 sek før den kobler 1 gear ind. Det resulterer jo i, at man enten skal vente til man kan mærke den begynder at krybe og så give gas - så går acceleration helt fint uden hakken og rysten. Hvis man giver gas umiddelbart efter man har sat den i D, så resulterer det i at den jo tager lidt omdrejninger, og når så den kobler 1 gear ind, så lyder der et ordentlig klonk. Jeg mindes ikke at der gik 2 sekunder med min gamle dsg6 , og det harmonerer jo heller ikke med at skoda selv skriver at det er muligt at "vugge" vognen ved hurtigt at skifte mellem R og D, hvis man er kørt fast eller lignende.

Hvis man holdt for rødt og slap bramsen og trykkede på speederen lige efter, var der ingenting, ingen klonk - men der ligger 1 gear jo også klar.

Det andet som jeg bemærkede var, at ved sådan forholdsvis kraftig nedbremsning fra 80-100 stykker, der rystede bilen. Lidt ligesom skæve bremsskiver, men bare i hele bilen. Jeg er ret sikker på at bremseskiverne ikke var skæve, men jeg prøvede desværre ikke en nedbremsning med bilen i N.

Derudover synes jeg faktisk gearkassen kørte helt ok. Kraftig accelleration foregik gennem alle gear, helt uden ryk og hakken, og ved konstant hastighed var der ingen slip. Nu kørte jeg så også kun 30 minutter i bilen.

Men er der normalt at den er lang tid om at skifte til 1 gear fra R ? Og kan det også være gearkassens skyld at den ryster under kraftig nedbremsning ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Besvar

Tilbage til "Transmission"