Min mors nye Polo 1,0 DQ200 kører hamrende godt i gearkassen især ved ind/til-kobling. Dvs. hvis man triller i næsten tomgang eller holder stille. Så snart den får gas, tager den hurtigt og smidigt ved. Poloen føles som om det er manuel - at den er i gear hele tiden.
Det samme er ikke tilfældet på min A3 fra 2013, den er 2 sekunder fra jeg slipper bremse til den tager ved, og giver jeg gas bliver det med et træls ryk. Gearkassen fejler ikke noget, der er bare en verden til forskel i oplevelsen af lækkerhed over det.
Kan man optimere det via software, eller er det simpelthen bare koblinger mv. der er friske eller af en nyere revision?
DQ200 optimering
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: DQ200 optimering
Kig forbi Chiptuning Denmark på Facebook.
Thomas Landberg har en løsning til de gearkasser hos Chiptuning.nu
Thomas Landberg har en løsning til de gearkasser hos Chiptuning.nu
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: DQ200 optimering
Min Polo 2015 model tøver heller ikke 2 sekunder. Der sker noget med det samme.claussor skrev: ↑17. apr 2019, 19:01Min mors nye Polo 1,0 DQ200 kører hamrende godt i gearkassen især ved ind/til-kobling. Dvs. hvis man triller i næsten tomgang eller holder stille. Så snart den får gas, tager den hurtigt og smidigt ved. Poloen føles som om det er manuel - at den er i gear hele tiden.
Det samme er ikke tilfældet på min A3 fra 2013, den er 2 sekunder fra jeg slipper bremse til den tager ved, og giver jeg gas bliver det med et træls ryk. Gearkassen fejler ikke noget, der er bare en verden til forskel i oplevelsen af lækkerhed over det.
Kan man optimere det via software, eller er det simpelthen bare koblinger mv. der er friske eller af en nyere revision?
Er der ikke noget med at Audi kører med en anden software? Det er måske derfor de ikke er berørt af problematikken med glidende koblinger i samme grad som VW, Seat og Skoda? I så fald kan det jo medføre en vis risiko at få en anden software i...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1788
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: DQ200 optimering
Det er ikke et spørgsmål om de gængse løsninger fra Landberg mv. Men at mindske tiden hvor man venter på den tager ved.
Gearkassen kører fint ellers.
Gearkassen kører fint ellers.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: DQ200 optimering
Det var nu også "VW-udgaven" af softwaren jeg mente. Hvis der altså er forskel på Audis software...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: DQ200 optimering
Har samme oplevelse af automatgearet på min Audi A3 8V fra 2015, ved dog ikke om det er en DQ200, har kigget lidt i bilens papirer, men synes ikke jeg kan se den oplysning nogen steder?
Det tager specielt "lang tid" for bilen at finde ud af, at den er sat i bakgear - og ja, jeg holder helt stille, før jeg skifter til bak Kunne være interessant at høre, om du har den samme oplevelse i din Audi A3?
Går også ud fra, at Audi i sin software til gearkasser har måttet tage hensyn til reglerne om CO2-udledning - og det måske er derfor, at der er lidt ugler i gearkassen?
Audi A3
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: DQ200 optimering
Hvis det er en 1.4 tsi er det dq200.
- These users thanked the author Charlimike for the post:
- Ztrejfer
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1788
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: DQ200 optimering
Din er samme som min. Jeg synes jeg har oplevet det i de fleste biler fra vores årgange. Det er nok nyere revisioner af hardware der er skyld i det går hurtigere.Ztrejfer skrev: ↑18. apr 2019, 12:04Har samme oplevelse af automatgearet på min Audi A3 8V fra 2015, ved dog ikke om det er en DQ200, har kigget lidt i bilens papirer, men synes ikke jeg kan se den oplysning nogen steder?
Det tager specielt "lang tid" for bilen at finde ud af, at den er sat i bakgear - og ja, jeg holder helt stille, før jeg skifter til bak Kunne være interessant at høre, om du har den samme oplevelse i din Audi A3?
Går også ud fra, at Audi i sin software til gearkasser har måttet tage hensyn til reglerne om CO2-udledning - og det måske er derfor, at der er lidt ugler i gearkassen?