Jeg overvejer at skifte olien i min mecatronic ( DQ200 dsg7) da den snart er 7 år gammel og har kørt 230.000 km
man skifter jo feks. bremse væske da dette suger fugt og jeg tænker at mecatronic olien gør det samme.
Er der nogen der har erfaring med dette ?
https://youtu.be/ZtCA3wqDa1s
Hilsen
Jan
olie skift macatronic
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: olie skift macatronic
Ja bestemt:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=141977
Det er ganske simpelt at gå til
Spørg bare løs.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=141977
Det er ganske simpelt at gå til
Spørg bare løs.
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: olie skift macatronic
tak for det,. jeg vil drage til Biltema og anskaffe den tragt, skære lide i haveslangen og købe en liter olie hos vw.
1 liter er vel nok, og skal der bare fyldes til der ikke kan være mere ?
man kan jo tydeliget se på den olie, som du har skiftet. at der er snavs i., så et skifte er sikkert godt.
sjov at der ikke er interval på dette, når nu der er på så meget andet.
Jan
1 liter er vel nok, og skal der bare fyldes til der ikke kan være mere ?
man kan jo tydeliget se på den olie, som du har skiftet. at der er snavs i., så et skifte er sikkert godt.
sjov at der ikke er interval på dette, når nu der er på så meget andet.
Jan
jcn skrev: ↑21. maj 2019, 21:08Ja bestemt:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=141977
Det er ganske simpelt at gå til
Spørg bare løs.
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: olie skift macatronic
Hej Jan - det er vigtigt at du er med på, at DQ200 gearkassen er inddelt i 2 rent olie-mæssigt.
Der er selve gearkassen, som i princippet er en helt almindelig gearkasse.
Og så er der mechatronic-enheden, som sidder påskruet og styrer koblinger og gearskiftere. Den har sit eget olie.
På billederne fra min tidligere tråd ser du først olien fra gearkassen.
De næste to (grønne) olieprøver er mechatronic-olien.
Til skift i gearkassen fungerer den nævnte tragt og en stykke slange helt perfekt.
Oliemængde i min DQ200 gearkasse er 1,7 liter og i mechatronic-enheden er det 0,9 liter.
Ved skift i mechatronic-enheden tapper du ud i bunden og fylder i med en meget lille tragt fra oven i påfyldningsstudsen.
Jeg lavede selv en lille tragt, som passede.
Jeg var glad for at jeg var minutiøs med mængden af olie i mechatronic-enheden (vejede det aftappede og fyldte tilsvarende på).
Vedhæftet værkstedsmanualen til skift i både gearkasse og mechatronic.
OBS: Der er flere versioner af gearkassen, så check oliemængde på din specifikke gearkasse.
Mvh
Jens Christian
Der er selve gearkassen, som i princippet er en helt almindelig gearkasse.
Og så er der mechatronic-enheden, som sidder påskruet og styrer koblinger og gearskiftere. Den har sit eget olie.
På billederne fra min tidligere tråd ser du først olien fra gearkassen.
De næste to (grønne) olieprøver er mechatronic-olien.
Til skift i gearkassen fungerer den nævnte tragt og en stykke slange helt perfekt.
Oliemængde i min DQ200 gearkasse er 1,7 liter og i mechatronic-enheden er det 0,9 liter.
Ved skift i mechatronic-enheden tapper du ud i bunden og fylder i med en meget lille tragt fra oven i påfyldningsstudsen.
Jeg lavede selv en lille tragt, som passede.
Jeg var glad for at jeg var minutiøs med mængden af olie i mechatronic-enheden (vejede det aftappede og fyldte tilsvarende på).
Vedhæftet værkstedsmanualen til skift i både gearkasse og mechatronic.
OBS: Der er flere versioner af gearkassen, så check oliemængde på din specifikke gearkasse.
Mvh
Jens Christian
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: olie skift macatronic
Hej Jens
Tak for informationen.
Jeg tror jeg vil prøve at fylde olien på med en sprøjte gennem udluftningen, som i videoen. Iflg pdf skal påfyldnings skruen skiftes, hvis man løsner den, og jeg kan ikke finde et vare nummer på den.
Med venlig hilsen
Jan
Tak for informationen.
Jeg tror jeg vil prøve at fylde olien på med en sprøjte gennem udluftningen, som i videoen. Iflg pdf skal påfyldnings skruen skiftes, hvis man løsner den, og jeg kan ikke finde et vare nummer på den.
Med venlig hilsen
Jan
jcn skrev: ↑22. maj 2019, 15:11Hej Jan - det er vigtigt at du er med på, at DQ200 gearkassen er inddelt i 2 rent olie-mæssigt.
Der er selve gearkassen, som i princippet er en helt almindelig gearkasse.
Og så er der mechatronic-enheden, som sidder påskruet og styrer koblinger og gearskiftere. Den har sit eget olie.
På billederne fra min tidligere tråd ser du først olien fra gearkassen.
De næste to (grønne) olieprøver er mechatronic-olien.
Til skift i gearkassen fungerer den nævnte tragt og en stykke slange helt perfekt.
Oliemængde i min DQ200 gearkasse er 1,7 liter og i mechatronic-enheden er det 0,9 liter.
Ved skift i mechatronic-enheden tapper du ud i bunden og fylder i med en meget lille tragt fra oven i påfyldningsstudsen.
Jeg lavede selv en lille tragt, som passede.
Jeg var glad for at jeg var minutiøs med mængden af olie i mechatronic-enheden (vejede det aftappede og fyldte tilsvarende på).
Vedhæftet værkstedsmanualen til skift i både gearkasse og mechatronic.
OBS: Der er flere versioner af gearkassen, så check oliemængde på din specifikke gearkasse.
DSG_olieskift.pdf
DSG_olieskift_mecatronic.pdf
dq200_Oliemængde.pdf
Mvh
Jens Christian
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: olie skift macatronic
Hej igen - det forstår jeg godt, jeg tænkte det samme, men fortrød.
Med den sprøjte jeg kunne skaffe, så blev der luft-overtryk i selve Mechatronic-enheden, når man trykker olien ind - og luften skal samme vej ud, så det gav en masse svineri, fordi luften vil ud samme vej som man forsøger at trykke olien ind.
Det gik så meget lettere med det rigtige påfyldningshul.
Ny skrue... jo... jeg har ingen problemer med at genbruge en skrue, som er rengjort og går ned på en rengjort anlægsflade.
Min påstand er, at den er 100% så god som en ny...
Hvis man tager den ud og ind mange gange om året - så ja... men....
Du kan forsøge med sprøjtemetoden, men ellers anbefaler jeg løsningen med en lille tragt i påfyldningshullet.
God fornøjelse.
Med den sprøjte jeg kunne skaffe, så blev der luft-overtryk i selve Mechatronic-enheden, når man trykker olien ind - og luften skal samme vej ud, så det gav en masse svineri, fordi luften vil ud samme vej som man forsøger at trykke olien ind.
Det gik så meget lettere med det rigtige påfyldningshul.
Ny skrue... jo... jeg har ingen problemer med at genbruge en skrue, som er rengjort og går ned på en rengjort anlægsflade.
Min påstand er, at den er 100% så god som en ny...
Hvis man tager den ud og ind mange gange om året - så ja... men....
Du kan forsøge med sprøjtemetoden, men ellers anbefaler jeg løsningen med en lille tragt i påfyldningshullet.
God fornøjelse.
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: olie skift macatronic
jeg vil lytte til din erfaring og bruge påfyldnings hullet.
kunne du mærke nogen foreskel på gear skift, efter olie skift på mecatronic.
Hilsen Jan
kunne du mærke nogen foreskel på gear skift, efter olie skift på mecatronic.
Hilsen Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: olie skift macatronic
Hej igen - som jeg skrev i tråden, så var den god før -men bedre efter olieskiftet.
Kort fortalt: før kunne jeg godt (fordi man er opmærksom på det) notere glid i 3. gear måske en gang om ugen eller sådan noget.
Siden olieskift på gearkasse og mechatronic (har nu kørt 336.000km) har jeg stort set ikke oplevet det. Jeg mener helt alvorligt, at min DQ200 kører på højde med de 2 forskellige DQ250'ere jeg har haft og kørt over 300.000km i.
Jeg lavede ikke en grundjustering af gearkassen, da den kørte fint -og det gør den jo så som sagt stadig
Meget tilfreds - og ja, en lille forbedring i forhold til glid i 3. gear. Men det gik fra sjældent til så godt som intet.
Kort fortalt: før kunne jeg godt (fordi man er opmærksom på det) notere glid i 3. gear måske en gang om ugen eller sådan noget.
Siden olieskift på gearkasse og mechatronic (har nu kørt 336.000km) har jeg stort set ikke oplevet det. Jeg mener helt alvorligt, at min DQ200 kører på højde med de 2 forskellige DQ250'ere jeg har haft og kørt over 300.000km i.
Jeg lavede ikke en grundjustering af gearkassen, da den kørte fint -og det gør den jo så som sagt stadig
Meget tilfreds - og ja, en lille forbedring i forhold til glid i 3. gear. Men det gik fra sjældent til så godt som intet.