VW Passat | DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 6. jun 2019, 20:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
VW Passat | DSG
Hello
Jeg er ny her inde, og håber ikke at jeg overtræder regler her inde ved at oprette dette emne. Jeg har læst igennem de forskellige DSG emner her inde men kan ikke helt finde ud af om dette besvarer mit spørgsmål:
En VW Passat 1,4 TSi 150 Comfortline DSG fra 5/2016 har vist interesse for os og familien da prisen er indenfor budget og vores behov.
Der er en del skræmme historier af hvad man hører samt hvad man læser her inde, men jeg vil meget gerne høre om i vil anbefale denne bil med denne type DSG i årgang 5/2016? Lider den af børnesygdomme eller lignende? Alle input er meget velkommen da vores budget ikke kan holde til at reparere bilen for 50.000 om et års tid når forhandleren ikke dækker garantien mere.
EDIT: Det er en VW Passat 1,4 TSi 150 Comfortline DSG fra 5/2016 med 7 gear.
Jeg er ny her inde, og håber ikke at jeg overtræder regler her inde ved at oprette dette emne. Jeg har læst igennem de forskellige DSG emner her inde men kan ikke helt finde ud af om dette besvarer mit spørgsmål:
En VW Passat 1,4 TSi 150 Comfortline DSG fra 5/2016 har vist interesse for os og familien da prisen er indenfor budget og vores behov.
Der er en del skræmme historier af hvad man hører samt hvad man læser her inde, men jeg vil meget gerne høre om i vil anbefale denne bil med denne type DSG i årgang 5/2016? Lider den af børnesygdomme eller lignende? Alle input er meget velkommen da vores budget ikke kan holde til at reparere bilen for 50.000 om et års tid når forhandleren ikke dækker garantien mere.
EDIT: Det er en VW Passat 1,4 TSi 150 Comfortline DSG fra 5/2016 med 7 gear.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: VW Passat | DSG
Da det er en DQ200 gearkasse lidt den ikke af børnesygdomme, men "bare" en kronisk lidelse..
Læs lidt i DQ200 tråden, så ved du hvad du kan forvente.
Mvh DQ200 ejer (leasing heldigvis....) Med 9000km på tælleren. Er i dialog med værksted om hvad der skal gøres med bilen som kører ret alternativt de første 5-10km efter koldstart
Læs lidt i DQ200 tråden, så ved du hvad du kan forvente.
Mvh DQ200 ejer (leasing heldigvis....) Med 9000km på tælleren. Er i dialog med værksted om hvad der skal gøres med bilen som kører ret alternativt de første 5-10km efter koldstart
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: VW Passat | DSG
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Nu skriver du godt nok, at du har læst "igennem de forskellige DSG tråde herinde" ....
Er du så evt stødt på denne ? .. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=117621
Det virker lidt voldsomt at kaste dig over en tråd på 115 sider, men det spørgsmål du stiller rammer lige ind i centrum af skiven, af den vel nok mest omdiskuterede gearkasse fra VAG. Derfor er der ikke et simpelt svar.
Ultrakort fortalt:
Gearkassen har en feature der hedder mikroslip. Det betyder at den by design skal slippe en lille bitte smule i koblingen, for at vibrationer ikke forplanter sig fra drivlinjen til resten af bilen.
Imidlertid opleves denne feature af mange som langt mere end tiltænkt. Derfor hedder det populært "maxislip" herinde.
Nogen bilejere lever med det.
Nogen bemærker det ikke.
Nogen kan slet ikke acceptere det, og bøvler med forhandler/importør om udbedring/tilbagekøb osv osv osv.
Historierne er rigtig mange. Det er bare at gå i gang med at læse, så du har et indtryk af hvad andre mener
Nu skriver du godt nok, at du har læst "igennem de forskellige DSG tråde herinde" ....
Er du så evt stødt på denne ? .. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=117621
Det virker lidt voldsomt at kaste dig over en tråd på 115 sider, men det spørgsmål du stiller rammer lige ind i centrum af skiven, af den vel nok mest omdiskuterede gearkasse fra VAG. Derfor er der ikke et simpelt svar.
Ultrakort fortalt:
Gearkassen har en feature der hedder mikroslip. Det betyder at den by design skal slippe en lille bitte smule i koblingen, for at vibrationer ikke forplanter sig fra drivlinjen til resten af bilen.
Imidlertid opleves denne feature af mange som langt mere end tiltænkt. Derfor hedder det populært "maxislip" herinde.
Nogen bilejere lever med det.
Nogen bemærker det ikke.
Nogen kan slet ikke acceptere det, og bøvler med forhandler/importør om udbedring/tilbagekøb osv osv osv.
Historierne er rigtig mange. Det er bare at gå i gang med at læse, så du har et indtryk af hvad andre mener
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 6. jun 2019, 20:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: VW Passat | DSG
Tak for hurtig respons @kGlerup og Hans H
Jeg har også læst i det andet 117 emne opslag vedrørende DSG - Nu hvor vi er i 2019/6 tænkte jeg at måske VW har afhjulpet problemet, da det lyder til at være et problem som kan løses ved (uden at være super mekaniker) at justere softwaren korrekt?
Jeg er ikke meget følsom, men jeg vil da meget gerne undgå en gearkasse som "vugger" eller over-RPM'er eller under-RPM'er
Denne VW Passat jeg kigger på har kørt 55.000 km, og jeg skal afprøve den i morgen. Er der en specielt måde jeg kan køre på for at fremprovokere om den lider af sygdomme?
Jeg har også læst i det andet 117 emne opslag vedrørende DSG - Nu hvor vi er i 2019/6 tænkte jeg at måske VW har afhjulpet problemet, da det lyder til at være et problem som kan løses ved (uden at være super mekaniker) at justere softwaren korrekt?
Jeg er ikke meget følsom, men jeg vil da meget gerne undgå en gearkasse som "vugger" eller over-RPM'er eller under-RPM'er
Denne VW Passat jeg kigger på har kørt 55.000 km, og jeg skal afprøve den i morgen. Er der en specielt måde jeg kan køre på for at fremprovokere om den lider af sygdomme?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: VW Passat | DSG
Det er også beskrevet i den store tråd.
Sæt den i Manuel.
Kør med lave o/m .. dvs 1000-1200 .. i 3. eller 4. gear, træd sømmet i bund så du får max acceleration, og observér hvordan den opfører sig op igennem omdrejningsregistret.
Hvis den glider, så vil du tydeligt se det på omdr.tælleren, som ikke stiger med en konstant bevægelse, men i stedet pludselig hopper op med X hundrede o/m, og umiddelbart efter falde ned igen.
Vil ofte være mest markant umiddelbart efter start, men de hårdest ramte gør det også når de er varme.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: VW Passat | DSG
Tilføjelse til Hans' fine beskrivelse.
Det er vigtigt at bilen er HELT kold når du skal teste den. Har forhandleren kørt den barn først, så kan problemet sikkert ikke fremprovokeres.
Lav testen i 3. og 5. gear. Det er altid i de ulige gear problemet er mest udtalt.
Det er vigtigt at bilen er HELT kold når du skal teste den. Har forhandleren kørt den barn først, så kan problemet sikkert ikke fremprovokeres.
Lav testen i 3. og 5. gear. Det er altid i de ulige gear problemet er mest udtalt.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: VW Passat | DSG
Og helst op af bakke .. så er man ikke i tvivlHansH skrev: ↑6. jun 2019, 20:58Det er også beskrevet i den store tråd.
Sæt den i Manuel.
Kør med lave o/m .. dvs 1000-1200 .. i 3. eller 4. gear, træd sømmet i bund så du får max acceleration, og observér hvordan den opfører sig op igennem omdrejningsregistret.
Hvis den glider, så vil du tydeligt se det på omdr.tælleren, som ikke stiger med en konstant bevægelse, men i stedet pludselig hopper op med X hundrede o/m, og umiddelbart efter falde ned igen.
Vil ofte være mest markant umiddelbart efter start, men de hårdest ramte gør det også når de er varme.
/Søren.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: VW Passat | DSG
Jeg vil anbefale at teste den i 3. og 4. som Hans skriver. Så får man testet begge koblinger og ikke kun den til de ulige gear.
Hvis bilen ikke glider i koblingerne, så kan man reducere risikoen for at koblingerne begynder at glide ved at få installeret DSG-software fra en tredjepart, f.eks. Hollandsk TVS software. Det har jeg selv i min i en stage 2+ udgave som øger koblingstrykket. Det har desuden haft den sidegevinst at den går 1-2 km længere på literen ved bykørsel.
Hvis den glider i koblingerne så er det jo ikke til at vide, hvor længe den har gjort det. Hvis koblingerne er blevet slidt, kan man risikere at hverken en grundjustering eller tredjepartssoftware kan hjælpe. I så fald ville jeg ikke købe bilen.
Hvis bilen ikke glider i koblingerne, så kan man reducere risikoen for at koblingerne begynder at glide ved at få installeret DSG-software fra en tredjepart, f.eks. Hollandsk TVS software. Det har jeg selv i min i en stage 2+ udgave som øger koblingstrykket. Det har desuden haft den sidegevinst at den går 1-2 km længere på literen ved bykørsel.
Hvis den glider i koblingerne så er det jo ikke til at vide, hvor længe den har gjort det. Hvis koblingerne er blevet slidt, kan man risikere at hverken en grundjustering eller tredjepartssoftware kan hjælpe. I så fald ville jeg ikke købe bilen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: VW Passat | DSG
Jeg har bare lidt mistanke om der er forhandlere der lige rasper belægningen på DQ200 biler med ruske-slip featuren. Så opfører den sig ordentlig i en salgssituation og man kan bagefter sige det ikke var der ved salg.GranTurismo skrev: ↑6. jun 2019, 21:59Jeg vil anbefale at teste den i 3. og 4. som Hans skriver. Så får man testet begge koblinger og ikke kun den til de ulige gear.
Hvis bilen ikke glider i koblingerne, så kan man reducere risikoen for at koblingerne begynder at glide ved at få installeret DSG-software fra en tredjepart, f.eks. Hollandsk TVS software. Det har jeg selv i min i en stage 2+ udgave som øger koblingstrykket. Det har desuden haft den sidegevinst at den går 1-2 km længere på literen ved bykørsel.
Hvis den glider i koblingerne så er det jo ikke til at vide, hvor længe den har gjort det. Hvis koblingerne er blevet slidt, kan man risikere at hverken en grundjustering eller tredjepartssoftware kan hjælpe. I så fald ville jeg ikke købe bilen.
Som vi alle ved, så holder en "rasp" 500 km + det er ikke særligt sundt.
/Søren.
- Torslunde
- Nyt medlem
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 10 times
Re: VW Passat | DSG
Følg ovenstående råd, for der er tilfælde af problemer med den gearkasse.
Det er vigtigt at omdrejningstælleren holder sig i helt ro, efter hvert gearskifte.
Dem som har problemer skriver meget om det; mens dem som ikke har problemer kun skriver få statusopdateringer, eller slet ikke skriver noget.
Det er vigtigt at omdrejningstælleren holder sig i helt ro, efter hvert gearskifte.
Dem som har problemer skriver meget om det; mens dem som ikke har problemer kun skriver få statusopdateringer, eller slet ikke skriver noget.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Re: VW Passat | DSG
Altså skriver gerne, men tror ikke det hjælper for dem der har probs. For jeg har intet at byde ind med.
Ingen udfordringer her med mere end to år og 34k. Jeg følger med i diverse tråde, føler med jer og krydser fingre for mig selv.
Ingen udfordringer her med mere end to år og 34k. Jeg følger med i diverse tråde, føler med jer og krydser fingre for mig selv.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 6. jun 2019, 20:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: VW Passat | DSG
Jeg var ude og prøvekøre den i en time både på motorvej, landevej og by kørsel og det virkede meget smooth det hele. Jeg vil dog tilkøbe en 3 årig garanti.
- These users thanked the author TheNewGuy for the post:
- GranTurismo
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: 3. maj 2019, 16:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 13 times
Re: VW Passat | DSG
Det er ikke sikkert den garanti er så meget værd, en kobling er nemlig en sliddel.