Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Indlæg af MikkelVitus » 3. jul 2019, 00:28

Hejsa,

Jeg sad og var træt af at man skal vente til motor er helt kold, for at kunne skifte dsg olien,, nu den skal overløbes ved 35-40 grader. Tænkte at det da ville være smart hvis vw havde lavet et overløbsrør der passede med 80-90 grader, så man kunne skifte umiddelbart driftsvarm.

Kiggede så reservedelsnumre på det rør på min Superb fra 2014, og det rør findes faktisk i 2 forskellige længder, som jo altså så må efterlade mere olie på kassen hvis begge rør er beregnet til 35-40 grader.

Er der nogen der ved hvorfor der er 2 forskellige længder af det rør ? Har man fundet ud af at der er for lidt olie på de gearkasser, så man i fremtiden skal bruge C versionen ?
olierør forskellig længde.PNG
olierør forskellig længde.PNG (63.19 KiB) Vist 548 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Indlæg af HHKP » 3. jul 2019, 08:17

B er til Diesel og C er til benzin, der må være forskel på udboringen da de skal have samme mængde olie.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Indlæg af MikkelVitus » 3. jul 2019, 10:28

HHKP skrev:
3. jul 2019, 08:17
B er til Diesel og C er til benzin, der må være forskel på udboringen da de skal have samme mængde olie.
Ikke helt forstået ?

Hvad mener du med udboringen ? Uanset diameter på det rør, så er det jo højden på røret der afgør hvor meget olie der bliver tilbage i gearkassen, forudsat begge rør bruges ved samme temperatur.

Hvis det skal ende med den samme mængde olie, så må det fysiske rum hvori olien er, jo være udformet anderledes på de kasser der skal bruge det blå rør ?

Den eneste mechatronic der også er nævnt i parantes på samme side er gearkasse kode QZN . Hvad mon der er specielt ved den - er det en 4-motion ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Indlæg af HHKP » 3. jul 2019, 10:42

MikkelVitus skrev:
3. jul 2019, 10:28
HHKP skrev:
3. jul 2019, 08:17
B er til Diesel og C er til benzin, der må være forskel på udboringen da de skal have samme mængde olie.
Ikke helt forstået ?

Hvad mener du med udboringen ? Uanset diameter på det rør, så er det jo højden på røret der afgør hvor meget olie der bliver tilbage i gearkassen, forudsat begge rør bruges ved samme temperatur.

Hvis det skal ende med den samme mængde olie, så må det fysiske rum hvori olien er, jo være udformet anderledes på de kasser der skal bruge det blå rør ?

Den eneste mechatronic der også er nævnt i parantes på samme side er gearkasse kode QZN . Hvad mon der er specielt ved den - er det en 4-motion ?
ved udboringen mener jeg hvor dybt det hul/gevind, som røret er monteret i.
Om du påfylder olie på en varm gearkasse har ingen betydning for mængden, da det "kun" er luftboblerne i olien der udvider sig af betydning.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Indlæg af MikkelVitus » 3. jul 2019, 11:11

HHKP skrev:
3. jul 2019, 10:42

Om du påfylder olie på en varm gearkasse har ingen betydning for mængden, da det "kun" er luftboblerne i olien der udvider sig af betydning.
Det er VW nu ret uenig med dig i, da de specificerer at olien skal aftappes til korrekt mængde ved en olietemperatur på 35-40 grader celcius. Det er da et almindeligt fysiskt princip at væsker, herunder også olie, udvider sig desto højere temperatur det har.
over underfyldning.PNG
over underfyldning.PNG (312.74 KiB) Vist 465 gange
over underfyldning1.PNG
over underfyldning1.PNG (199.35 KiB) Vist 465 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Indlæg af HHKP » 4. jul 2019, 07:19

det er ikke olien der udvider sig, men luftboblerne ;) olie udvider sig kun 0,012% pr norm grad, luft ca. 3,5%

Det jeg mener er at man kan godt hælde kold-ny olie på en varm gear kasse og stole på mængden (er tester flere gange ) man skal bare ikke lade den stå og køre mere i gear end det der forskrives. Men heller sikker og vente til den er lunken :)
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvorfor 2 forskellige længder af overløbsrør til DQ250 ?

Indlæg af MikkelVitus » 4. jul 2019, 13:38

Ja ok, jeg synes i alt fald at det er noget bøvl at de har sat aftapningstemp. som de har.

Hvis nu de havde designet det så det var ved 70 grader, så kunne man jo skifte olien på en driftsvarm bil.

Mange værksteder skal jo have bilen et døgn for at lave olieskiftet - men der er også mange værksteder som åbenbart blæser på den temperatur og skifter olien på en driftsvarm bil. Jeg snakkede den anden dag med en ung mekaniker som havde brugt det meste af sin læretid på at skifte olie på dsg6 hos Seat i Vejle - han havde vitterligt aldrig hørt om at olien skulle aftappes ved en bestemt temperatur. Det havde ham svenden der havde vist ham hvordan det foregik, aldrig nævnt noget om :roll:

Det kan være det ikke betyder det store, men jeg tror på at siden de skriver det, så må det have en betydning.

Hvis man tager en driftsvarm bil, hvor varm er gearolien så ? I min egen er olien ikke mere end 60-65 grader efter 30 minutters kørsel - bliver den ikke varmere ?

Ved du hvad den resulterende temperatur bliver, hvis man på en driftsvarm bil, aftapper gearolien, og så hælder 5 liter 20 grader varm olie i ? Man kunne jo evt have opbevaret olien i køleskabet, så den kun er de 5 grader når den kommer på, men så er den måske svær at fylde på...
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Besvar

Tilbage til "Transmission"