Passat b8 tdi 150 dsg periodiske vibrationer

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
MartinC
Medlem
Indlæg: 687
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: ved Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Passat b8 tdi 150 dsg periodiske vibrationer

Indlæg af MartinC » 28. maj 2020, 07:58

Hej med Jer,

Vi kørte til Skagen i torsdags og for første gang, mens jeg har haft passaten, de sidste 40.000km og halvandet år, oplevede jeg at der ved hastigheder over 100km/t, ved enten aktiveret fartpilot eller speederpedal i samme stilling, kom periodiske vibrationer.
Det beskrives nemmest ved noget der ligner corona kurven, hvor en vibrationsperiode startede ved en 100 meter pæl på motorvejen, varede til den næste og derfra så ingen vibrationer de næste ca 100m, for derefter at starte cyklussen på ny (give or take - men konstant).

Jeg testede 120, 130 og 140km/t (og måske mere) og det var til stede i alle tempi.
I de seneste dage har jeg så testet på landevej, og synes nu også at kunne spore det ved 90-100km/t.

Ved påløb, f.eks deaktivering af fartpilot fra 140km/t, er vibrationen væk. (Ud fra dette udelukker jeg, med min begrænsede viden, at det er evt. manglende afbalancering af baghjul som kan være synderen?)

Bilen er en passat 150tdi dsg fra 4/2016. Som netop har rundet 150.000km. Størstedelen som motorvejskørsel.

Er der nogle af Jer kloge hoveder der har et bud på om vi snakker gearkasse, svinghjul eller om det reelt set KAN være afbalancering - eller noget helt fjerde.

Ser spændt frem til at høre fra Jer. Tak.
Mvh MartinC

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Passat b8 tdi 150 dsg periodiske vibrationer

Indlæg af Gigel » 4. jun 2020, 19:33

Dette med vibration er MEGET svært at vurdere , tror ikke nogen kan vurdere hvor den kommer fra uden at køre bilen.

Men vi er i gang med en lille projekt som skulle gøre dette opgave meget lettere. Vi er næsten i mål med projektet... mangler kun den sidste del med dataanalyse .
Når vi er færdig om 1-2 måneder og du har ikke løst problemet så kan vil tilbyde en fri "fejlsøgning" på din bil :)
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
MartinC
Medlem
Indlæg: 687
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: ved Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Passat b8 tdi 150 dsg periodiske vibrationer

Indlæg af MartinC » 4. jun 2020, 19:37

Hey Gigel. Tak for det. Jeg kommer til at bruge min bil en del fra nu og til sommer så den får ikke mulighed for at holde stille. Det passer nok meget fint med horisonten på Jeres projekt - og derfor vil jeg naturligvis kontakte dig efter sommer. Medmindre bilen er sprunget i luften i mellemtiden ;)

God weekend
Mvh MartinC

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Passat b8 tdi 150 dsg periodiske vibrationer

Indlæg af Gigel » 4. jun 2020, 20:28

Så skal du prøve at bytte lidt rundt på dine hjul og se om du kan mærke en forskel.,, det vil jeg prøve i første omgang , koster ikke noget :) .. evt. en afbalancering.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Besvar

Tilbage til "Transmission"