majbom skrev: ↑11. dec 2020, 19:41
Mon ikke det kws mener er, at den eneste måde hvorpå man kan ændre koblingstryk, er hvis den som standard ikke kobler helt til. Kun på den måde kan den kodes til at koble helt til. Hvis altså den fungerer lige som en almindelig kobling.
Som jeg forstår tingene, virker DQ200 koblinger lige stik modsat en manuel kobling... hvis man kan sige det sådan.
På en bil med manuel kasse, er det et fjedertryk der holder koblingen lukket.
Den aktive kraft bruges til at åbne koblingen - dvs når man træder koblingspedalen ned.
Tilkobling sker ved at løfte koblingspedalen, og når den er sluppet .... kan man ikke gøre mere.
Dvs den kraft der holder koblingen lukket er overladt til mekanikken.
Man kan ikke hive koblingspedalen "længere op i kabinen", så at sige
Når den er sluppet, er den sluppet.. og så er koblingen lukket, og koblingspladen trykkes mod svinghjulet med den kraft som membranfjederen nu engang kan udøve.
Dobbeltkoblingen i en DQ200 derimod, virker lige omvendt.
Når der intet tryk er på systemet er begge koblinger åbne.
Koblingerne lukkes ved at mechatronic'en sender olietryk ud til den aktuator der trykker på/lukker koblingen.
Dvs den aktive kraft stammer fra en regulering af et olietryk, og dette styres fra softwaren... og kan dermed ændres.
Det er i hvert fald den opfattelse jeg har af tingene, og repræsenterer dermed den ene front i denne tråd
Den anden fronts bannerfører er Gigel, som siger at man ikke via softwaren kan få koblingerne i en DQ200 til at klemme sammen med større kraft.