Q3, Død Kobling - Slavecylinder eller master?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
lambrecht
Nyt medlem
Indlæg: 191
Tilmeldt: 19. okt 2016, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Q3, Død Kobling - Slavecylinder eller master?

Indlæg af lambrecht » 16. okt 2022, 15:39

Bilen:

Audi Q3 1,4 TFSI, COD Ultra, manuel gear

Symptom: Koblingspedal ryger i gulvet, ingen mulighed for at koble ud - trækkes pedalen retur kan man få den til at virke igen

Koblingen er begyndt at te sig, den blev fragtet på værksted i sidste uge, de var i tvivl om de ville skubbe dyret ind eller satse på at kunne køre den, værkføreren prøvede at trække pedalen retur og den kunne igen koble ud - og jeg har nu kørt i den i en uges tid, hvor den så drillede en enkelt gang i går

Mekkeren omtalte noget der sidder inde i selve gearkassen, der ville tage en krig at skille ad (kan ikke huske hvad det hed)

Men efter at have googlet og youtubet fejlen, og kigget på udenlandske fora'er - bliver det omtalt som at det er slavecylinderen der driller

Søger jeg efter delen kan jeg kun finde en hovedcylinder, men ligner til forveksling den der skiftes på youtube videoer - omtalt som slavecylinder

Nogen gode ideer? Og evt nogen der har en ide om tidsforbrug omkring udskiftning af skidtet?
Audi Q3 1,4TFSI Ultra COD - 2015

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 330 times

Re: Q3, Død Kobling - Slavecylinder eller master?

Indlæg af diskoboy » 16. okt 2022, 15:54

Min gamle A4 B8 havde nøjagtigt samme problem.

Jeg kan ikke huske om det hedder master eller slave men det er den der sidder lige bag koblingen og kostede i omegnen af 1200 kr (for 4-5 år siden)

Min far og jeg skiftede den selv.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

lambrecht
Nyt medlem
Indlæg: 191
Tilmeldt: 19. okt 2016, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Q3, Død Kobling - Slavecylinder eller master?

Indlæg af lambrecht » 16. okt 2022, 16:54

diskoboy skrev:
16. okt 2022, 15:54
Min gamle A4 B8 havde nøjagtigt samme problem.

Jeg kan ikke huske om det hedder master eller slave men det er den der sidder lige bag koblingen og kostede i omegnen af 1200 kr (for 4-5 år siden)

Min far og jeg skiftede den selv.

Jeg havde også en A3'er der gjorde det samme (den du hjalp med træk på) - har ikke muligheden for selv at gøre det (læs, lysten)
Audi Q3 1,4TFSI Ultra COD - 2015

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Q3, Død Kobling - Slavecylinder eller master?

Indlæg af mobilos » 16. okt 2022, 20:39

Klassisk fejl på en Audi. Det kostede mig 6500 kr for 3 år siden på en Audi værksted i Jylland.
Det var en slave cylinder i selve gearkassen der gik i stykker. Hele gearkassen måtte ud for at skifte den, og derfor den høje pris.
These users thanked the author mobilos for the post:
lambrecht

lambrecht
Nyt medlem
Indlæg: 191
Tilmeldt: 19. okt 2016, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Q3, Død Kobling - Slavecylinder eller master?

Indlæg af lambrecht » 18. okt 2022, 17:03

mobilos skrev:
16. okt 2022, 20:39
Klassisk fejl på en Audi. Det kostede mig 6500 kr for 3 år siden på en Audi værksted i Jylland.
Det var en slave cylinder i selve gearkassen der gik i stykker. Hele gearkassen måtte ud for at skifte den, og derfor den høje pris.
Men alligevel billigere end hvad jeg har fået at vide, de nævnte i omegnen af 11 timer for at komme til gearkassen, 'a 900,-/timen
Audi Q3 1,4TFSI Ultra COD - 2015

Hallas
Medlem
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 523 times
Been thanked: 246 times

Re: Q3, Død Kobling - Slavecylinder eller master?

Indlæg af Hallas » 29. okt 2022, 15:49

Hvad er der så sket efterfølgende
These users thanked the author Hallas for the post:
Passatg 3c
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Besvar

Tilbage til "Transmission"