DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 1 time
DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Jeg har lige købt mig en lettere brugt Skoda superb 2.0 TSi med en 6 speed DSG kasse, bilen er fra 11/2013 og med 43000 km på klokken.
Bilen køre som sådan find den skifter super pænt op gennem gearene uden nogen anmærkninger, dog ser det anderledes ud når jeg skal have bilen bragt til standsning, et eksempel kunne være 100meter til rødt lys forude jeg går på bremsen stille og roligt for at bremse bilen ned, bilen smutter fint ned i 5 gear 4. 3. Men 2gear & 1gear og lige før bilen står helt stille så får jeg disse små ryk i bilen.
Nogen bud på hvad det kan være og hvordan det fixes ?
Bilen køre som sådan find den skifter super pænt op gennem gearene uden nogen anmærkninger, dog ser det anderledes ud når jeg skal have bilen bragt til standsning, et eksempel kunne være 100meter til rødt lys forude jeg går på bremsen stille og roligt for at bremse bilen ned, bilen smutter fint ned i 5 gear 4. 3. Men 2gear & 1gear og lige før bilen står helt stille så får jeg disse små ryk i bilen.
Nogen bud på hvad det kan være og hvordan det fixes ?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Det gjorde min Passat med samme gearkasse også. Kun i de små gear.
Jeg tænker det skyldes motorbremsning. Dvs bilen hjælper din deceleration ved at geare ned og koble gearet ind.
Og det gør den ikke helt super smooth. Den giver de der små ryk når den kobler til .... på samme måde som hvis du i en bil med manuel kasse bare smider koblingen som var den en varm mursten.
Jeg har hørt det fra flere andre også, og jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det. Det er "by design"..
P.s.: dælme en beskeden km-stand af en bil med 10 år på bagen ..
Jeg tænker det skyldes motorbremsning. Dvs bilen hjælper din deceleration ved at geare ned og koble gearet ind.
Og det gør den ikke helt super smooth. Den giver de der små ryk når den kobler til .... på samme måde som hvis du i en bil med manuel kasse bare smider koblingen som var den en varm mursten.
Jeg har hørt det fra flere andre også, og jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det. Det er "by design"..
P.s.: dælme en beskeden km-stand af en bil med 10 år på bagen ..
- These users thanked the author HansH for the post:
- Hr-Winther
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 1 time
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
HansH skrev: ↑21. aug 2023, 19:22Det gjorde min Passat med samme gearkasse også. Kun i de små gear.
Jeg tænker det skyldes motorbremsning. Dvs bilen hjælper din deceleration ved at geare ned og koble gearet ind.
Og det gør den ikke helt super smooth. Den giver de der små ryk når den kobler til .... på samme måde som hvis du i en bil med manuel kasse bare smider koblingen som var den en varm mursten.
Jeg har hørt det fra flere andre også, og jeg tror ikke der er så meget at gøre ved det. Det er "by design"..
P.s.: dælme en beskeden km-stand af en 10 år gammel bil ..
Den er fin Hans tak for svaret, var bare bange for der måske kunne være noget galt det lyder så ikke til at være tilfældet
Men enig det er en beskeden km-stand af en 10 år gammel bil, til den historie høre at da den blev indregistreret første gang kørt bilen af hvad jeg kan se og slå op lige godt 24000km på lige godt 7 måneder som leasing bil her efter afmeldt man bilen, hvor efter man 7 år efter 9/2021 smider plader på den igen og køre bilen op til de 40000 km, Og ja nu står jeg så med den og har haft den i små 2 måneder nu, Men om det er et godt eller skidt køb det må tiden vise p.t. er jeg ok glad for den...
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 502 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Ved du om der er skiftet olie på gearet?
Mener godt nok den har 60.000km intervaller, men en olie med ti år på bagen er heller ikke ny mere…
Mener godt nok den har 60.000km intervaller, men en olie med ti år på bagen er heller ikke ny mere…
- These users thanked the author Nicklossi for the post:
- Hr-Winther
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Vil næsten vædde på at det er pga skidt i magnetventilerne i mechatronic enheden.
Der kører samme olie igennem dem, som gear og kobling bliver smurt af, da det er ét stort oliebad.
Havde selv nøjagtig samme tendenser på min gamle Scirocco, og en kammerat havde samme problem.
Han fik skiftet magnetventilerne, og væk var problemet, så kørte gearkassen som smurt.
Det er omtalt mange steder på internationale fora.
Der kører samme olie igennem dem, som gear og kobling bliver smurt af, da det er ét stort oliebad.
Havde selv nøjagtig samme tendenser på min gamle Scirocco, og en kammerat havde samme problem.
Han fik skiftet magnetventilerne, og væk var problemet, så kørte gearkassen som smurt.
Det er omtalt mange steder på internationale fora.
- These users thanked the author MichaelSmed for the post:
- Hr-Winther
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Godt nok en besynderlig historik for sådan en bil Hvor dælen har den bil stået i 7 år uden at blive brugt?Hr-Winther skrev: ↑21. aug 2023, 19:53Men enig det er en beskeden km-stand af en 10 år gammel bil, til den historie høre at da den blev indregistreret første gang kørt bilen af hvad jeg kan se og slå op lige godt 24000km på lige godt 7 måneder som leasing bil her efter afmeldt man bilen, hvor efter man 7 år efter 9/2021 smider plader på den igen og køre bilen op til de 40000 km, Og ja nu står jeg så med den og har haft den i små 2 måneder nu, Men om det er et godt eller skidt køb det må tiden vise p.t. er jeg ok glad for den...
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 1 time
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Jeg vil ønske jeg kunne svare dig på det men ved det ikke, Tænker at sælger har købt den på auktion, Det var også meget begrænset, hvad han kunne fortælle mig om bilen.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 1 time
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Hvad jeg kan se så har den ikke fået det skiftet, Så jeg har nu bestildt tid til en gearkasse skylning med udskiftning af filter her i næste uge så må vi se om det gør nogen forskel.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Hmm........ det der skylning...
Synes der har været rygter om at det ikke er det bedste for en DSG gearkasse, fordi det faktisk kan presse urenheder ud i de ventiler som er udsatte overfor dette.
Tjek f.eks. denne tråd - viewtopic.php?t=139796
- These users thanked the author HansH for the post:
- Hr-Winther
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1010
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Enig med Hans. Nøjes med at få skiftet olie og filter.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 227 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Der er også en bruger herinde som umiddelbart ved alt om dsg og mechatronic.
Jeg kan ikke huske navnet på ham men
Han fraråder det også på det kraftigste.
Jeg kan ikke huske navnet på ham men
Han fraråder det også på det kraftigste.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Det er Gigel
Han har også en god YT channel - https://www.youtube.com/@GigiBeleaDK
4 mdr siden han har været logget på siden her...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 227 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
- These users thanked the author mojo for the post:
- Hr-Winther
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Som de andre siger, hold dig langt væk fra skylning af en DQ250, det gør kun problemet i ventilerne værre.
Ny ventiler, ny olie og filter, og så er dine problemer væk.
Ny ventiler, ny olie og filter, og så er dine problemer væk.
- These users thanked the author MichaelSmed for the post (total 2):
- KMDTHY • Hr-Winther
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 1 time
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Svaret fra mekanikeren lød ellers lovende :
Hvis der sidder snavs eller små partikler i magnetventilblokken/megatronic får du dem nemlig ikke ud ved bare at skifte olien...
Men jeg lytter naturligvis også til hvad i siger !
Så jeg får det lavet om til kun at omhandle et skift af olie & filter, er naturligvis ikke interesseret i at ødelægge noget.
Tak for tippet.
Hvis der sidder snavs eller små partikler i magnetventilblokken/megatronic får du dem nemlig ikke ud ved bare at skifte olien...
Men jeg lytter naturligvis også til hvad i siger !
Så jeg får det lavet om til kun at omhandle et skift af olie & filter, er naturligvis ikke interesseret i at ødelægge noget.
Tak for tippet.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 502 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Hvis der er skidt derinde, så får du det ikke ud ved at skylle, så skal de skiftes.Hr-Winther skrev: ↑24. aug 2023, 19:36Svaret fra mekanikeren lød ellers lovende :
Hvis der sidder snavs eller små partikler i magnetventilblokken/megatronic får du dem nemlig ikke ud ved bare at skifte olien...
Men jeg lytter naturligvis også til hvad i siger !
Så jeg får det lavet om til kun at omhandle et skift af olie & filter, er naturligvis ikke interesseret i at ødelægge noget.
Tak for tippet.
Der er en grund til der sidder et filter jo
- These users thanked the author Nicklossi for the post:
- Hr-Winther
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Hvis en DQ250 skylles igennem, skyller du endnu flere dårlige partikler op i ventilerne, så bliver det kun værre.
Så hvis din mekaniker står helt fast på at skylle den igennem, ville jeg finde en anden mekaniker, for han ved tydeligvis ikke nok om DQ250.
Så hvis din mekaniker står helt fast på at skylle den igennem, ville jeg finde en anden mekaniker, for han ved tydeligvis ikke nok om DQ250.
- These users thanked the author MichaelSmed for the post:
- Hr-Winther
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 9. mar 2015, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 1 time
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Nu er jeg jo ikke mekaniker så min viden om skylning af gearkasse og konsekvenser her af er derfor lige 0, Men lytter og høre også hvad i sigerMichaelSmed skrev: ↑24. aug 2023, 21:00Hvis en DQ250 skylles igennem, skyller du endnu flere dårlige partikler op i ventilerne, så bliver det kun værre.
Så hvis din mekaniker står helt fast på at skylle den igennem, ville jeg finde en anden mekaniker, for han ved tydeligvis ikke nok om DQ250.
Så den er fesen ind : Skylning er et no-go.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: DQ 250 kommer med små ryk ved stansning ?
Hvis man skal uddybe lidt mere på det, så tror jeg skylning primært er udviklet i forb. med traditionelle automatgearkasser.
En DSG-gearkasse er jo også automatisk ..... men jo et fundamentalt helt anderledes koncept, som vel nærmest på ingen parametre kan sammenlignes med en "gammeldags" automatgearkasse. Andet end at man som fører ikke selv skal skifte gear..
Så de resultater du har hørt om kan opnås med sådan en skylning tror jeg ikke er noget du har misforstået. Det er bare ikke møntet på en DSG-gearkasse.
- These users thanked the author HansH for the post:
- Hr-Winther
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813