Side 1 af 1

dsg gearkasse

: 30. apr 2024, 17:07
af carwol
hej folkens
jeg kigger på golf TSi 1.5 140 Highline Variant DSG BMT fra 2014 eller
Audi a3 TFSi 150 Sport Sportback S-tr. fra sep 2016 (2017 model )
er det samme gearkasse? , er er det tør elle olie gearkasse ? og hvad skal man passe på
hilsen Carsten

Re: dsg gearkasse

: 30. apr 2024, 17:56
af Tor Morrison
carwol skrev:
30. apr 2024, 17:07
hej folkens
jeg kigger på golf TSi 1.5 140 Highline Variant DSG BMT fra 2014 eller
Audi a3 TFSi 150 Sport Sportback S-tr. fra sep 2016 (2017 model )
er det samme gearkasse? , er er det tør elle olie gearkasse ? og hvad skal man passe på
hilsen Carsten
Det er samme gearkasse. Det er en DQ200 gearkasse som har tørkoblinger.

Re: dsg gearkasse

: 30. apr 2024, 19:43
af VWAU
carwol skrev:
30. apr 2024, 17:07
jeg kigger på golf TSi 1.5 140 Highline Variant DSG BMT fra 2014 ....
Findes ikke. En Golf 1.5 har enten 130 eller 150 HK og den fandtes slet ikke i 2014.
carwol skrev:
30. apr 2024, 17:07
Audi a3 TFSi 150 Sport Sportback S-tr. fra sep 2016 (2017 model )
Findes ikke. Produktionen af A3 TFSI med 150 Hk startede i maj 2017.

Re: dsg gearkasse

: 30. apr 2024, 19:53
af GranTurismo
Førstnævnte er en 1,4 TSI.

Gearkassen er som Tor skriver en DQ200 med tørkoblinger.

Fordele:
Støv fra koblinger kommer ikke i olien og derfor er der ikke noget officielt olieskift interval.
Der er separat smøring af mechatronic, som derfor ligger i den lave ende mht risiko for nedbrud. Det kan dog ske.
Bedre brændstoføkonomi.

Ulemper:
Der kan komme belægninger på koblingerne, som skal slides af inden de bider hårdt. Lidt ligesom med bremseskiver.
Nogle (få er min påstand) får problemer med glidende koblinger. Det er ikke afhængig af alder og kørte km. Det kan være svært at afhjælpe. F.eks. GaSelle har uden held fået skiftet koblinger to gange og siden solgt bilen.
Der er omvendt også eksempler på biler som har kørt 300- eller 400.000 km på originale koblinger.

Smagssag:
Nogle kan bedre lide de lidt mere kontante gearskift. Andre forettækker de lidt mere glidende skift. Jeg er blandt førstnævnte.

Uanset DSG-version vil jeg foretrække tredjepartssoftware med øget koblingstryk.
På DQ200 reducerer det risikoen for glidende koblinger.
På dem med oliebadede koblinger reducerer det den glidende oplevelse som er særligt tydeligt ved skift fra første til andet gear.

Test inden køb for glidende koblinger ved at køre gearkassen i M og giv fuld gas fra lave omdrejninger. Gøres i både 3. og 4. gear, for at teste begge koblinger. Gøres når drivlinjen er varm. Hold øje med om omdrejningstælleren stiger jævnt eller i ryk. Hvis den stiger i ryk, så find en anden bil.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 04:37
af Jan_Aalborg
Det er ikke kun de få der har problemer med DQ200. Har selv bøvlet med to biler.
Det skal jeg absolut aldrig have igen.
Læs lidt her….
viewtopic.php?t=117621&start=3990

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 15:02
af GranTurismo
Jan_Aalborg skrev:
2. maj 2024, 04:37
Det er ikke kun de få der har problemer med DQ200. Har selv bøvlet med to biler.
Det skal jeg absolut aldrig have igen.
Læs lidt her….
viewtopic.php?t=117621&start=3990
Få var ment i forhold til antal DQ200 som er solgt.

Det er en af de mest solgte automatgearkasser. I forhold til de 100 eller 200.000 DQ200 som kører i Danmark alene, synes jeg ikke de 50-100 tilfælde i den tråd er specielt højt. Men derfor er det jo stadig super træls, at blive ramt af et problem, som værkstederne har svært ved at løse.

Jeg tror det procentvise antal, som blev ramt af Mechatronic-nedbrud på DQ250 i de første generationer, var markant højere. De er blevet mere pålidelige, men der er stadig ikke separat smøring af Mechatronic.

Jeg er på 9. år stadig rigtig glad for min DQ200. Skulle jeg have en bil med en anden automatgearkasse, ville jeg gå efter en ZF i stedet for en DSG med oliebadede koblinger.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 16:18
af claussor
Jeg forstår godt du har høje tanker om vagcars, det er et dejligt sted. Men yderst tvivlsomt,at der er tale om mere end få procent der er ejer af en dq200, der også har fået sig forvildet sig herind🙂 så den statistiske sammenligning tror jeg ikke holder.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 16:38
af HansH
@claussor - det er en gyldig betragtning. Omvendt vil man også kunne anføre, at de der finder herind er bilnørder, og dermed alt andet lige være mere fintfølende overfor "malfunction" end SOSU-medhjælper Fr. Hansen der kører rundt med en DQ200 .. og ikke synes der er nogen problemer. Således vil prinsessen-på-ærten typerne alt andet lige være overrepræsenteret herinde.

Vi er jo f.eks heller ikke alle enige om hvornår en bil trænger til rengøring indvendig ... og hvornår "den ser fin nok ud". Prøv blot at se hvor forskellige billederne i en privat salgsannonce kan se ud :)


Generelt -

Dét som gør DQ200-diskussionen utrolig svær at forholde sig til, er jo at der ikke findes en éntydig defintion af "fejlbehæftet". Det er ikke ligesom en glødepære der enten lyser eller er sprunget. Det er nemmere at forholde sig til om man kan bruge den pære til noget..

Med DQ200 er det et spørgsmål om en masse nuancer af gråt, sammenholdt med at den enkelte bilejers oplevelse af hvad der er mærkbart/(u)acceptabelt osv netop er helt individuelt.
Så når man læser herinde, eller andre steder, hvordan skal man så kunne vide om éns egen oplevelse af en given bil er den samme som bruger X herinde ville beskrive den ? Det er jo umuligt .. :)

Og så er der VW der arbejder med sin helt egen defintion --> "works as intended".

Derfor er hele retorikken med "stor procentdel med problemer" , "lille procentdel med problemer" osv lidt tåget efter min mening.
Den DQ200 den ene bilejer oplever som fejlbehæftet / uacceptabel, kan være "OK" for en anden.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 19:11
af claussor
HansH skrev:
2. maj 2024, 16:38
claussor - det er en gyldig betragtning. Omvendt vil man også kunne anføre, at de der finder herind er bilnørder, og dermed alt andet lige være mere fintfølende overfor "malfunction" end SOSU-medhjælper Fr. Hansen der kører rundt med en DQ200 .. og ikke synes der er nogen problemer. Således vil prinsessen-på-ærten typerne alt andet lige være overrepræsenteret herinde.

Vi er jo f.eks heller ikke alle enige om hvornår en bil trænger til rengøring indvendig ... og hvornår "den ser fin nok ud". Prøv blot at se hvor forskellige billederne i en privat salgsannonce kan se ud :)
Det er vi helt enige i, min egen mor har en og aner ikke den glider. Og jeg har bestemt ikke tænkt mig at nævne det for hende. Den kører jo dejligt ellers.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 19:30
af kGlerup
Husk at FDM har blåstemplet "seriestandard".
Et resultat af det er at både VW og FDM afviser dette fænomen. Derved bliver disse tilfælde heller ikke registreret noget sted. Det hjælper jo alt andet lige på statistikken...
Og ja, jeg har selv stået ved skranken og talt min sag. Det blev ikke noteret noget sted.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 20:12
af GranTurismo
Jeg har også stået ved skranken, da min begyndte en anelse ved ca. 30.000 km.

Jeg var ude at køre med en tekniker og han bemærkede det straks. Gearkassen blev grundjusteret og det afhjalp problemet. Da garantien udløb efter 4 år, fik jeg installeret TVS software med øget koblingstryk.

Bilen bliver 10 år til september og gearkassen kører stadig rigtig godt.

Jeg ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Til gengæld ville jeg få lange løg af en DQ381 som glider ved skiftet fra første til andet gear. Det er jeg ikke sikker på, at jeg ville kunne leve med indtil garantien ophører, så jeg kunne få installeret software med øget koblingstryk. Så ville jeg nok vælge en (fx Audi) med 8 trins ZF i stedet for.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 20:26
af HansH
GranTurismo skrev:
2. maj 2024, 20:12
Jeg ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Til gengæld ville jeg få lange løg af en DQ381 som glider ved skiftet fra første til andet gear. Det er jeg ikke sikker på, at jeg ville kunne leve med indtil garantien ophører, så jeg kunne få installeret software med øget koblingstryk. Så ville jeg nok vælge en (fx Audi) med 8 trins ZF i stedet for.
Arr... det var godt nok noget af et par alternativer at stille op! Biler der kører med DQ200 vs Audi'er med ZF !! :)

Altså som i - ".. i stedet for den Fabia med DQ200 jeg kigger på, så napper jeg sgu en A6 3.0TDI med biturbo, for at få ZF gearkasse" ...

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 20:50
af mertodinlo

HansH skrev:
Altså som i - ".. i stedet for den Fabia med DQ200 jeg kigger på, så napper jeg sgu en A6 3.0TDI med biturbo, for at få ZF gearkasse" ...
Det kan jeg slet ikke se nogen problemer i! Billede Fantastisk idé, kan varmt anbefales!

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 21:01
af GranTurismo
HansH skrev:
2. maj 2024, 20:26
GranTurismo skrev:
2. maj 2024, 20:12
Jeg ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Til gengæld ville jeg få lange løg af en DQ381 som glider ved skiftet fra første til andet gear. Det er jeg ikke sikker på, at jeg ville kunne leve med indtil garantien ophører, så jeg kunne få installeret software med øget koblingstryk. Så ville jeg nok vælge en (fx Audi) med 8 trins ZF i stedet for.
Arr... det var godt nok noget af et par alternativer at stille op! Biler der kører med DQ200 vs Audi'er med ZF !! :)

Altså som i - ".. i stedet for den Fabia med DQ200 jeg kigger på, så napper jeg sgu en A6 3.0TDI med biturbo, for at få ZF gearkasse" ...
Nej det er hvis valget står mellem DQ381 og ZF, jeg ville vælge ZF. Begge kan fås i sammenlignelige Audier.

En DQ200 der ikke fejler noget, glider ikke. Men de DQ381 jeg har prøvet glider ved skiftet fra første til andet gear, selvom de har været næsten fabriksnye.

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 21:08
af HansH
GranTurismo skrev:
2. maj 2024, 21:01
Nej det er hvis valget står mellem DQ381 og ZF, jeg ville vælge ZF. Begge kan fås i sammenlignelige Audier.
Ah okay, det læste jeg så forkert.

Det giver meget bedre mening, men jeg vil nu alligevel stadig påstå at du skal et trin højere på prisskalaen for at få en Audi med ZF vs en der svarer til DQ381.

Men forstår din pointe :)

Re: dsg gearkasse

: 2. maj 2024, 21:32
af GranTurismo
HansH skrev:
2. maj 2024, 21:08
GranTurismo skrev:
2. maj 2024, 21:01
Nej det er hvis valget står mellem DQ381 og ZF, jeg ville vælge ZF. Begge kan fås i sammenlignelige Audier.
Ah okay, det læste jeg så forkert.

Det giver meget bedre mening, men jeg vil nu alligevel stadig påstå at du skal et trin højere på prisskalaen for at få en Audi med ZF vs en der svarer til DQ381.

Men forstår din pointe :)
Nååå ja den hedder selvfølgelig L i stedet for Q i det tilfælde.

Men det hele er hypotetisk. Jeg forventer ikke at købe ny bil de næste 5 år, så derfor er købesum en uvis størrelse. Og til den tid formoder jeg, at der findes elbiler som kan opfylde mit krav om 1000 km rækkevidde., hvilket vil kunne bringe mig til Tjøwenhawnstrup og hjem igen uden at lade... Og uden at skulle tulle med 90 på motorvejen.

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 16:25
af DangerDane
Hvad hed de DSG kasser der kom i Passat 3C serien?. For "samtlige" af dem jeg har haft kørt af dem har der ihvertfald ikke været bøvl med udover den ene der fik skiftet mechatronic, 2 gange på 2 år år... Men den kørte også som taxa

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 16:26
af Nicklossi
DangerDane skrev:
3. maj 2024, 16:25
Hvad hed de DSG kasser der kom i Passat 3C serien?. For "samtlige" af dem jeg har haft kørt af dem har der ihvertfald ikke været bøvl med udover den ene der fik skiftet mechatronic, 2 gange på 2 år år... Men den kørte også som taxa
Er 99% sikker på det var første generation DQ250 :)

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 16:28
af HansH
Nicklossi skrev:
3. maj 2024, 16:26
DangerDane skrev:
3. maj 2024, 16:25
Hvad hed de DSG kasser der kom i Passat 3C serien?. For "samtlige" af dem jeg har haft kørt af dem har der ihvertfald ikke været bøvl med udover den ene der fik skiftet mechatronic, 2 gange på 2 år år... Men den kørte også som taxa
Er 99% sikker på det var første generation DQ250 :)
^^^ dét Nick siger :)

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 16:28
af Nicklossi
Og jeg giver HansH ret :lol:

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 16:48
af GranTurismo
Hvis man søger på "Mechatronic" herinde, så omhandler langt størstedelen af de tråde der kommer frem om de tidlige DQ250. Det har man fået løst uden at give de nyere DQ250 separat smøring af Mechatronic. Jeg ved faktisk ikke hvordan. Har man sat et filter i, som fanger sliddele fra koblingerne, så de ikke sætter sig i magnetventilerne eller hvad?

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 16:49
af DangerDane
Nicklossi skrev:
3. maj 2024, 16:26
DangerDane skrev:
3. maj 2024, 16:25
Hvad hed de DSG kasser der kom i Passat 3C serien?. For "samtlige" af dem jeg har haft kørt af dem har der ihvertfald ikke været bøvl med udover den ene der fik skiftet mechatronic, 2 gange på 2 år år... Men den kørte også som taxa
Er 99% sikker på det var første generation DQ250 :)
Nice nok, bare sjovt at man så laver en lillebror som for mange mennesker er ringere.

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 16:56
af GranTurismo
DangerDane skrev:
3. maj 2024, 16:49
Nicklossi skrev:
3. maj 2024, 16:26
DangerDane skrev:
3. maj 2024, 16:25
Hvad hed de DSG kasser der kom i Passat 3C serien?. For "samtlige" af dem jeg har haft kørt af dem har der ihvertfald ikke været bøvl med udover den ene der fik skiftet mechatronic, 2 gange på 2 år år... Men den kørte også som taxa
Er 99% sikker på det var første generation DQ250 :)
Nice nok, bare sjovt at man så laver en lillebror som for mange mennesker er ringere.
Man lavede også en storebror, DQ500.

At man lavede en lillebror med tørkoblinger og et 7. gear var nok med primær fokus på brændstoføkonomi. Belært af problemet med Mechatronic lavede man så separat smøring af Mechatronic.

Siden er der kommet flere varianter. Separat smøring af Mechatronic har man holdt ved i disse.

Re: dsg gearkasse

: 3. maj 2024, 19:27
af Nicklossi
GranTurismo skrev:
3. maj 2024, 16:48
Hvis man søger på "Mechatronic" herinde, så omhandler langt størstedelen af de tråde der kommer frem om de tidlige DQ250. Det har man fået løst uden at give de nyere DQ250 separat smøring af Mechatronic. Jeg ved faktisk ikke hvordan. Har man sat et filter i, som fanger sliddele fra koblingerne, så de ikke sætter sig i magnetventilerne eller hvad?
Der er i hvert fald filter i, men hvad forskellen er ved jeg ikke.