Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
capil
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Indlæg af capil » 28. jun 2009, 18:19

Hej.

Jeg ved at der allerede er mange tråde om dette emne. Jeg tillader mig at starte endnu en. Jeg skal igang med tuning af en AFN motor, som har dualmasse svinghjul. Enten skulle jeg vælge at købe et enkeltmassehjul fra feks en 97 3B med AHU motor 026 105 269 lx, eller også skule jeg modificere det originale hjul. Da jeg havde et ekstra svinghjul liggende, tog jeg det idag med over til den lokale "altmulig-mekker". Han mener at kunne svejse dualmasse hjulet sammen, og derefter ryger det til afbalancering. Jeg smider et billede op, hvis det lykkes. Nogen der kender et sted i østjylland som kan afbalancere? Jeg er spændt på om vi kan få den til ikke at "rasle" i frigear!

Næste udfordring er at finde en kobling som kan holde og passer på standard AFN svinghjul. Nogen gode råd? Det bliver med 130 hk lader, større dyser og chip. det kan vel give godt 400 - 420nm?

/capil

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Indlæg af Kimb » 28. jun 2009, 20:27

Og hvis du vil have masser af vibrationer i hele bilen, når den står og går i især tomgang, så skal du bare blive ved !! ;)

På en AFN motor kan du istedet bruge et svinghjul fra en VR6 og koblingen fra samme, hvis du absolut vil af med dit dual-masse svinghjul, og hvis du ellers kan holde vibrationerne ud, så er det da fint nok !! ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

capil
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Indlæg af capil » 28. jun 2009, 21:09

KIm B>> Det er muligt du har ret. Jeg bliver bare nødt til at prøve det af. Der er for mange ubesvarede spørgsmål:-) Feks: Hvorfor ryster en 90hk ahu passat 3B så ikke? Den har enkeltmasse hjul. Hvordan kan et svinghjul ryste? Det kan det vel kun, hvis noget er ude af balance? Jeg kan se logikken i, at det vil være mere kontant / hårdere under tilkobling.

Det med VR6 sættet lyder som en god idé, men er det svinghjul ikke for let?

/capil

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Indlæg af Kimb » 29. jun 2009, 07:52

Dine spørgsmål er sådan set logiske nok, og jeg kan heller ikke give dig svaret. Jeg kender blot en som har prøvet at skifte dual-masse svinghjulet i en 150 Hk TDI ud med massivt svinghjul og anden kobling. Det kørte han med i ca. en uge, så kunne han ikke holde vibrationerne ud.

Du skal tænke på, at i et dual-masse svinghjul, der har du fjedrene i svinghjulet og ikke i koblingspladen. Når du så svejser svinghjulet sammen, og heller ikke har fjedre i koblingspladen, så gad jeg nok vide hvor meget den for det første vil ryste når den går i tomgang, men bestemt også hvor meget den vil hoppe når du kobler ind !! ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

mk
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. jun 2008, 15:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Indlæg af mk » 29. jun 2009, 17:07

Hej.

Du kan få afbalanceret svinghjulet hos Teknologisk Institut i Århus. De er rigtig dygtige derude.
Det er det eneste sted, i hvertfald i Århus, vi kunne finde, da vi skulle have et afbalanceret.
(Svinghjulet var dog til en gravemaskine, men et svinghjul er jo "bare" et svinghjul) :)

capil
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Indlæg af capil » 29. jun 2009, 19:02

Mk>> Tak for det!
KImb>> Kan du uddybe det med fjedrene? Jeg har ikke nærstuderet koblingen som sad på det svinghjul, jeg sendte til svejsning, men umiddelbart vil jeg mene, at den var konstrueret nogenlunde på samme måde som på min gamle 1Z passat 35 med enkeltmasse svinghjul. Jeg ved godt at der er lidt forskel på dimensionen, men jeg troede egentlig at det skyldtes, at dual-hjulet fylder lidt mere...

capil
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3B tdi AFN: løsning af dualmasse problemet ved tuning

Indlæg af capil » 29. jun 2009, 19:22

Lille update:
Jeg har skrevet til dem her,og spurgt om de har et 3B kit, og hvad det evt kan holde til:

http://www.national-auto.co.uk/Updateflyer/vag2.pdf

Svar fra http://www.national-auto.co.uk:

Hi, noise at tickover is not an issue with the VAG kit (CK9782), but you are
correct in saying that there is no perfect solution! You may notice some differences
in the feeling of the car under certain conditions, but the cost saving makes up for
it.
I'm sorry, but we do not do a conversion for your car (Passat 3b AFN)



Det ser ud til at de har single mass kits, som kan erstatte dual mass hjulene på vag tdi biler med tværliggende motor.

Nogen der kender dem?

Her en tråd, som ser ud til at have en løsning. Rart hvis jp123 kunne bekræfte...
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=221832


/capil

Besvar

Tilbage til "Transmission"